Fiat Chrysler met Google in zelfrijdende auto

Door AFN op 4 mei 2016 10:51 | Views: 2.245

LONDEN (AFN) - Google gaat zijn technologie voor zelfrijdende auto's uitproberen in de nieuwe Chrysler Pacifica Hybrid. Het technologieconcern heeft met autofabrikant Fiat Chrysler een contract getekend voor honderd prototypes. Financiële details zijn niet bekendgemaakt.

Google werkt sinds 2014 aan zelfrijdende auto's. Het is de eerste keer dat het technologiebedrijf op dit terrein rechtstreeks samenwerkt met een autofabrikant. De deal, waarover zakenkrant The Wall Street Journal vorige week al berichtte, zorgt voor een ruime verdubbeling van de testvloot waarover Google beschikt.

Fiat Chrysler zoekt al langer actief naar partners. Door samen te werken kunnen de kosten die komen kijken bij de ontwikkeling van duurzamere en veiligere voertuigen worden gedrukt, benadrukten de topbestuurders Sergio Marchionne en John Elkann herhaaldelijk.

Reacties

2 Posts
[verwijderd]
1
Vooral Amerikaans gebluf. Google probeert op alle mogelijke manieren de autobouwers voor zich te winnen. Die vertrouwen Google voor geen meter. Na jaren lukt het eindelijk om er dan eentje voor een test te strikken.
Google koopt 100 auto's van Chrysler om die vervolgens om te bouwen tot testauto. Met miljoenen aan dure computers en apparatuur erin en dan krijg je vanzelf een Google-autootje dat in een beperkt gebiedje kan rijden (zelfrijdend zal eerst op de snelwegen realiteit worden en pas veel later in de dorpen en steden (muv enkele gecontroleerde circuits voor bijv. taxi's); volgens sommige AI-experts zal het zelfrijden in de dorpen en steden wellicht zelfs nooit volledig gebeuren of nog minstens 20 jaar op zich laten wachten).
Niet meer dan een test dus en vooral een manier van Google om te laten zien dat ze er nog steeds zijn en een positie willen krijgen in automotive. En ook Apple schijnt die markt in te willen.

Autobouwers als Mercedes, BMW, Audi, Volkswagen, Toyota, Renault, Peugeot etc.etc. hebben echter heel andere plannen en kunnen die zelfrijdende auto ook zonder Google of Apple op de weg krijgen. Ze zijn zelfs een stuk realistischer in hun benadering en plannen (stuur in de auto blijft voorlopig de basis).

Europese techbedrijven als NXP, Bosch en TomTom (unieke RooadDNA) spelen hierin een zeer belangrijke rol.
En ook Uber kiest niet voor niets voor TomTom (hebben recent Google-maps/tech vervangen en gekozen voor de noodzakelijke kwaliteit van TomTom-maps/tech).

Apple-Maps is trouwens gewoon TomTom-Maps plus een aantal eigen datalagen daar bovenop van Apple (dat is eenvoudiger te realiseren dan 5 jaar ontwikkelen en 10 miljard investeren in eigen kaarten).
2 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.