'Prognose TomTom valt tegen'

Door AFN op 9 februari 2016 09:30 | Views: 10.200

AMSTERDAM (AFN/BLOOMBERG) - De prognose van TomTom voor 2016 valt tegen doordat de kosten wat hoger uitvallen dan verwacht. Dat stelden analisten van Kepler Cheuvreux dinsdag in een reactie op de jaarcijfers van het navigatiebedrijf.

De onderliggende resultaten van TomTom voldeden volgens Kepler aan de verwachtingen. Meevallers bij de opbrengsten van automotive en licensing compenseerden daarbij de minder dan verwachte omzet uit de consumentenmarkt.

TomTom voorspelde dat de winst dit jaar met 10 procent groeit, naar 0,23 euro per aandeel. Het bedrijf gaf aan dat de investeringen in 2016 ook met circa 10 procent zullen toenemen.

Brutomarge

Die prognose voldeed volgens ING-analist Marc Zwartsenburg wel aan de verwachtingen. De algemene consensus was wat gedateerd, stelde hij. De omzet van vorig kwartaal lag volgens Zwartsenburg ook in lijn met de voorspellingen, terwijl de brutomarge wat meeviel.

Kepler handhaafde zijn hold-advies voor het aandeel TomTom, dat bij ING op de kooplijst staat. TomTom stond dinsdag om 09.35 uur 9,8 procent in de min op 7,59 euro. Dat is de laagste koers sinds mei vorig jaar.

Reacties

6 Posts
[verwijderd]
0
Chameleon schreef op 9 feb 2016 om 11:01:

Ook hier weer, zeer matige marketing. Het gaat erom hoe de boodschap wordt overgebracht. TT heeft in 2015 bevestigd dat het weer een groeibedrijf is. Is een fantastische prestatie. Alles staat in de steigers om enorme groei te laten zien in 2017-2020. Met veel langlopende en hoge marge licentie/software business. Geweldig!

Is eigenlijk niet veel negatiefs te melden anders dan dat de prognose voor de EPS 23c is en deze hoger werd verwacht. Ik geloof niet dat iemand in staat is om aan een begin van een jaar een exacte EPS te forecasten voor een heel jaar en het is eenvoudigweg knullig om hier een vast getal te noemen, een range was veel logischer geweest. En als je dan een getal prikt waarvan je weet dat dit lager is dan verwacht, geef dan een hele goede positieve verklaring (we kunnen enorme marktpositie in ADAS/SDC pakken en we kiezen ervoor om daarin te investeren). De CFO is duidelijk een controller. Op zich prima voor de interne business want dan zijn de cijfers onder controle, maar marketing-wise (daar is i weer) en eigenlijk ook business-wise toch liever een strategische CFO met een helikopter view.

Deze marketing gaat niet vanuit de huidige organisatie komen. De oudgedienden hebben een fantastische turn met het bedrijf gemaakt, maar gezien alles wat ze mee hebben gemaakt zullen ze bewust en onbewust erg behoudend blijven. Aangezien TT een beursgenoteerd bedrijf is (jawel!), met vele stakehouders, zal er meer aandacht besteed moeten worden aan de externe marketing/investor relations. Mijns inziens zou de organisatie versterkt moeten worden met buitenstaanders die niet deze hele geschiedenis hebben en onbevangen naar dit groeibedrijf kunnen kijken. Een mogelijkheid is het top management uit te breiden met een zeer senior Marketing Director. Dit zou al voor meer balans zorgen.

Vermoed dat de koers de komende dagen wel weer bij zal trekken maar het is hoe dan ook weer vechten vanuit een achterstand. Was niet nodig geweest.


AB! Volledig met je eens.
Verder was ik al niet blij met Titulaer als CFO (komt bij IR vandaan); hij lijkt een tussenpaus maar de schade door de matige communicatie is er al!(wegmoffelen extra investeringen/kosten voor technologie en klanten in Automotive; drukken winst en outlook, orderboek op basis van 30% take-rate kan eenvoudig verdubbelen etc.; verhaal kan en is veel positiever)
[verwijderd]
0
De 4 grote NL-banken (ING, ABNAMRO, SNS en RABO) zijn de afgelopen periode met hun koersdoelprognose voor de komende 12 maanden van gemiddeld buy 12,81 naar gemiddeld buy 14,38 gegaan.
Voorzover nu duidelijk blijven ze bij hun verwachtingen.

Kijk je naar de waarde van de assets, dan heeft Morgan Stanley het in een blue sky scenarios zelfs over een waarde van de TomTom-maps van 1,6X de waarde van HERE. Dat is dus 4500 miljoen alleen voor de maps van TomTom!
Tel daar de waarde van de divisies Telematics (tussen de 1000-1500 miljoen) en Consumer (500-750 miljoen) bij op en alleen al de huidige minimale waarde van de assets is ergens rond de 30 euro.
aandeeltje!
0
Eigenlijk verdienen ze geen ruk. Hoezo groeibedrijf, mager hoor.
Zeg ik al jaren, voor mij is de turnaround nog niet zichtbaar.
De koers loopt veel te ver vooruit....
Ik zie 0,23 euro winst prognose per aandeel, nou dat is natuurlijk al gecorrigeerd.....
[verwijderd]
0
Zij noemen investeringen in technologie kosten die je niet terug ziet in de winst, want die die stijgt 'slechts' 10%. Je ziet het wel terug in de WAARDE van assets en die staan niet eens op de balans. Vandaar dat er ook geen liabilities tegenover staan.
[verwijderd]
0
Al vaker helaas moeten schrijven dat TomTom steeds meer op een Stichting begint te lijken. Met een omzet van meer dan 1 miljard is het uiteindelijke netto resultaat zeer mager.
gerrit 69
0
quote:

aandeeltje! schreef op 9 februari 2016 16:46:

Eigenlijk verdienen ze geen ruk. Hoezo groeibedrijf, mager hoor.
Zeg ik al jaren, voor mij is de turnaround nog niet zichtbaar.
De koers loopt veel te ver vooruit....
Ik zie 0,23 euro winst prognose per aandeel, nou dat is natuurlijk al gecorrigeerd.....
Op de huidige koers betekent dat een K/W van 35
TomTom is dan best een duur aandeel
6 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.