Vakbonden eisen inspraak bij reorganisatieplannen KLM

Door AFN op 1 juli 2020 17:59 | Views: 1.147

AMSTERDAM (AFN) - De acht vakbonden bij KLM eisen inspraak bij de ophanden zijnde reorganisatie bij de luchtvaartmaatschappij. Ze roepen de politiek woensdag voorafgaand aan het debat over het steunpakket voor KLM van in totaal 3,4 miljard euro op om de sociale partners de ruimte te geven om maatregelen te nemen voor het herstel van de maatschappij.

Volgens de bonden willen de werknemers KLM "samen en eerlijk" door de crisis helpen. De leningen van banken en de overheidssteun helpen daarbij en wordt ook gewaardeerd. Maar de bonden waren eerder op z'n zachtst gezegd niet blij met de precieze afspraken die KLM en het kabinet overeen waren gekomen. Dan gaat het onder meer over de hoogte van de personeelsbezuinigingen en hoe deze verdeeld dienen te worden.

Bij KLM moeten de kosten structureel met 15 procent omlaag als onderdeel van het steunpakket van 3,4 miljard euro. De bonden snappen dat ingrepen noodzakelijk zijn, maar de "gedicteerde bezuinigingsstaffel" zal volgens hen voor een puinhoop binnen KLM gaan zorgen. "Er is geen vakbond die nu voor zich ziet hoe aan de staffel voldaan kan worden in combinatie met zinvolle afspraken over reorganisatie", zo klinkt het.

Ongenoegen

De bonden hebben allemaal ideeën over hoe invulling te geven aan de bezuinigingsopgave. Dat kan echter niet als vooraf alles al is bepaald. "Geen vakbond voelt zich gebonden aan de afspraken", waarschuwen ze in een gezamenlijke verklaring. "We willen wel, maar kunnen niet zo."

Vakbonden uitten eerder al hun ongenoegen over de voorwaarden voor het steunpakket. Bij cabinebond VNC, de grootste bond bij KLM, leeft het gevoel dat KLM eerdere bezuinigingsplannen die het er niet eerder doorheen kreeg tijdens de cao-onderhandelingen, meegenomen heeft naar Den Haag.

Reacties

3 Posts
[verwijderd]
0
Heel raar om beslissingsrecht te vragen. In de wet (op de medezeggenschap) staat toch duidelijk een adviesrecht en instemmingsrecht voor de ondernemingsraad, al naar gelang. Voor de vakbonden geldt een soort recht op informatie. Vakbonden gaan over de CAO; dat is een ander verhaal.

Voor meer info o.a. art 25 WOR
Kan een journalist eea niet wat zorgvuldiger neerzetten?
MartijnN1932
1
Ik zou zeggen het is heel eenvoudig, 15% kosten besparing is al veel te weinig voor de situatie waar we de komende jaren in zullen zitten.

Dus hoe de bonden erbij komen dat dit hen beperkt??
Als er nu nog niet het besef is dat er voor de komende jaren onvoldoende werk is voor meer dan 50% van het personeel, dan hebben de bonden een bord voor hun kop en kunnen ze zichzelf maar beter opheffen.

ze dienen nu te zorgen met adviezen omtrent de pijn die geleden wordt zowel bij het jongere en oudere personeel te verzachten

Ja FNV,CNV jullie horen het goed zowel voor de Jongeren als de oudere werknemers...

Dus een gezonde mix, en niet alleen de oudere 55+ medewerkers in dienst laten houden (denk eens aan de toekomst)
taurus86
0
De vakbonden in Nederland staan bekend om hun onvermogen om werkgelegenheid in overeenstemming te houden met de actuele markt waarin het bedrijf moet acteren.
Tata Steel; KLM; Vrachtvervoer.
Als de bonden straks de snel toenemende robotisering van de economie naar zich toekrijgen, zal hun rol op deze manier steeds kleiner worden.
Pensioenvakanties aan de werkgever uitdelen en dan pochen dat ze er een loonsverhoging hebben uitgesleept. Helaas, dat is in deze tijd niet meer mogelijk.
Zie de steun aan KLM als de vroegere WIR; ga naar het kabinet en vraag om een tijdelijke herinvoering van de VUT. Het blijvende personeel kan de vervroegde uittreding best opbrengen.
3 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.