Tesla streeft Toyota voorbij en is waardevolste automerk

Door AFN op 1 juli 2020 19:41 | Views: 2.432

Tesla streeft Toyota voorbij en is waardevolste automerk

NEW YORK (AFN) - Maker van elektrische auto's Tesla is het waardevolste automerk ter wereld. De aandelen van Tesla stonden woensdag halverwege de beursdag in New York op een winst van 3,5 procent. Daarmee ging Tesla qua waarde voorbij aan Toyota, tot dan toe het waardevolste automerk.

De beurswaarde van Tesla is momenteel bijna 207 miljard dollar. Dat is een paar miljard meer dan de 203 miljard dollar die Toyota bij het slot van de beurzen in Japan eerder op woensdag waard was.

Tesla beleeft een stormachtig jaar op de beurs. Het aandeel is dit jaar alleen al in waarde verdubbeld. Dit maakt duidelijk dat aandeelhouders veel vertrouwen hebben in de toekomst van elektrisch rijden en in Tesla in het bijzonder.

Verschil in productie

In januari dit jaar ging Tesla qua waarde Volkswagen voorbij, destijds de nummer twee achter Toyota. Nu is het bedrijf van topman Elon Musk bijna twee keer meer waard dan de Duitse onderneming.

In de tien jaar dat Tesla een beursnotering heeft Musk veel regels en normen in de auto-industrie genegeerd of gebroken. Zo verkocht Tesla zijn auto's online en werden de voertuigen in Californië, een regio met doorgaans hogere lonen, in elkaar gezet. Na jaren verliezen te hebben geleden, schreef Tesla de afgelopen kwartalen zwarte cijfers. Ook in het kwartaal van de virusuitbraak verraste Tesla met solide leveringen.

Ondanks de waardestijging op de beurs is er nog wel een aanzienlijk verschil in productie. Toyota, een van de winstgevendste automerken ter wereld verkocht vorig jaar 10,5 miljoen auto's. De omzet van de Japanners kwam omgerekend uit op ruim 281 miljard dollar. Tesla was vorig jaar goed voor 24,6 miljard dollar aan omzet en verkocht 367.200 voertuigen.

Reacties

12 Posts
Pavlov44
1
En terecht. Who cares about sterke bedrijven met bewezen solide wereldwijde productie en stabiel track record van winst en winstuitkeringen. Wat kan je daar nou mee, dat is zo 20ste eeuw, daar zit geen toekomst meer in toch. Wij willen nu beleggen in groeibedrijven, die als het even kan zeker geen winst maken, immers verlies draaien en veel schulden aangaan betekent dat over 10 jaar een exploderende winst, gegarandeerd. Met name bedrijven met een K/W verhouding onder de 100 links laten liggen want dat is niet voldoende speculatief geprijsd dus daar zit niet voldoende potentie in. Allen bij K/W van richting de 200 weet u pas echt zeker dat een bedrijf een mooie outlook heeft om over 20 jaar heel veel dividend te gaan betalen.
Sjonnie2
1
Tesla het waardevolste automerk ?, wat een onzin de zeepbel is alleen maar het meest opgeblazen.

FairValue
0
Tesla is zeker 10 keer te veel waard nu. VW 70 mld waard en 11 mln auto verkocht met behoorlijke winst. Tesla 200+ mld waars en 375K auto's verkocht. Winst is zo goed als 0. Wat een zeepbel dit.
DaarIsDePoen
0
quote:

FairValue schreef op 1 juli 2020 21:39:

Tesla is zeker 10 keer te veel waard nu. VW 70 mld waard en 11 mln auto verkocht met behoorlijke winst. Tesla 200+ mld waars en 375K auto's verkocht. Winst is zo goed als 0. Wat een zeepbel dit.
Helemaal akkoord. Ik denk ook dat we hier met een spreekwoordelijke tulpen-zeepbel te maken hebben.
DaarIsDePoen
0
quote:

Pavlov44 schreef op 1 juli 2020 20:01:

En terecht. Who cares about sterke bedrijven met bewezen solide wereldwijde productie en stabiel track record van winst en winstuitkeringen. Wat kan je daar nou mee, dat is zo 20ste eeuw, daar zit geen toekomst meer in toch. Wij willen nu beleggen in groeibedrijven, die als het even kan zeker geen winst maken, immers verlies draaien en veel schulden aangaan betekent dat over 10 jaar een exploderende winst, gegarandeerd. Met name bedrijven met een K/W verhouding onder de 100 links laten liggen want dat is niet voldoende speculatief geprijsd dus daar zit niet voldoende potentie in. Allen bij K/W van richting de 200 weet u pas echt zeker dat een bedrijf een mooie outlook heeft om over 20 jaar heel veel dividend te gaan betalen.
Doet me denken aan de Internet hype "this time it is different" van 2000
nasdaq-investor
0
Tijd om eens short te gaan op deze heren. Stel jezelf 1 vraag in dit verhaal : Er zijn 2 exact dezelfde elektrische auto's gebouwd en ze kosten ook hetzelfde maar zijn gebouwd in 2 verschillende bedrijven. De ene heeft een Audi of BMW logo erop en de ander het Tesla logo. Welke koop je ?

Tesla heeft het voordeel gehad dat ze pionier waren met het opzetten van de electrische autohandel. Mijn inziens is dit voordeel zeer snel voorbij. De techniek, ervaring en naamsbekendheid zullen de gevestigde orde laten winnen zodra ze de inhaalslag afgerond hebben. Als ik nu kijk naar bijvoorbeeld de Model S en ik zie wat audi voor een e-tron GT uit gaat brengen in 2021 dan hoef ik toch echt niet lang na te denken welke ik koop...
tomansky
0
quote:

Pavlov44 schreef op 1 juli 2020 20:01:

En terecht. Who cares about sterke bedrijven met bewezen solide wereldwijde productie en stabiel track record van winst en winstuitkeringen. Wat kan je daar nou mee, dat is zo 20ste eeuw, daar zit geen toekomst meer in toch. Wij willen nu beleggen in groeibedrijven, die als het even kan zeker geen winst maken, immers verlies draaien en veel schulden aangaan betekent dat over 10 jaar een exploderende winst, gegarandeerd. Met name bedrijven met een K/W verhouding onder de 100 links laten liggen want dat is niet voldoende speculatief geprijsd dus daar zit niet voldoende potentie in. Allen bij K/W van richting de 200 weet u pas echt zeker dat een bedrijf een mooie outlook heeft om over 20 jaar heel veel dividend te gaan betalen.
Die sterke automerken hebben allemaal het dividend geschrapt.... verkoop 25% ingezakt door corona...

In de US wordt de meeste winst gemaakt door de finaceringstak van bijv. ford.
eu.detroitnews.com/story/business/aut...

2 maanden terug:
www.businessinsider.com/debt-credit-c...

1 maand later: www.wsj.com/articles/americans-skip-m...

Dat zijn de auto bedrijven die het moeilijk gaan krijgen/omvallen. Tesla groeit ieder jaar met gem. 40-50% en investeert iedere dollar om te groeien.

h.k
0
quote:

het zwaard schreef op 2 juli 2020 09:24:

En nog steeds zijn er mensen die niet geloven in elektrische auto's .
De elektrische Volkswagen ID is de komende maanden in grote aantallen beschikbaar. De bestaande producenten zullen snel een groter marktaandeel hebben dan Tesla. De omzet van Tesla wordt dan beperkt en ook de winst. De huidige aandeelprijs is veels te hoog.
sebpb
0
allemaal waar, maar ik denk dat er aardig wat mensen die een maandgeleden hetzelfde riepen en short zijn gegaan nu niet zo héél lekker zitten.
En zeepbel of niet van winst nemen is nooit iemand armer geworden.
Adyen, Apple, Tesla, allemaal skyhigh omhoog sinds 19 maart, het moet niet he, beleggen of speculeren zoals je wilt.
tomansky
0
quote:

h.k schreef op 2 juli 2020 09:45:

[...]
De elektrische Volkswagen ID is de komende maanden in grote aantallen beschikbaar. De bestaande producenten zullen snel een groter marktaandeel hebben dan Tesla. De omzet van Tesla wordt dan beperkt en ook de winst. De huidige aandeelprijs is veels te hoog.
Weet je het zeker? tweakers.net/nieuws/165184/softwarepr...

als ze de autos al werkend krijgen, zijn het er nog 'maar' 10.000. Tesla heeft zojuist bekend gemaakt meer dan 90K auto te hebben verkocht in Q2, analisten (hahahah), schatten 72K, als je die sukkels nog moet geloven dan spoor je echt niet.
12 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.