NEW YORK (AFN) - Maker van elektrische auto's Tesla is het waardevolste automerk ter wereld. De aandelen van Tesla stonden woensdag halverwege de beursdag in New York op een winst van 3,5 procent. Daarmee ging Tesla qua waarde voorbij aan Toyota, tot dan toe het waardevolste automerk.
De beurswaarde van Tesla is momenteel bijna 207 miljard dollar. Dat is een paar miljard meer dan de 203 miljard dollar die Toyota bij het slot van de beurzen in Japan eerder op woensdag waard was.
Tesla beleeft een stormachtig jaar op de beurs. Het aandeel is dit jaar alleen al in waarde verdubbeld. Dit maakt duidelijk dat aandeelhouders veel vertrouwen hebben in de toekomst van elektrisch rijden en in Tesla in het bijzonder.
Verschil in productie
In januari dit jaar ging Tesla qua waarde Volkswagen voorbij, destijds de nummer twee achter Toyota. Nu is het bedrijf van topman Elon Musk bijna twee keer meer waard dan de Duitse onderneming.
In de tien jaar dat Tesla een beursnotering heeft Musk veel regels en normen in de auto-industrie genegeerd of gebroken. Zo verkocht Tesla zijn auto's online en werden de voertuigen in Californië, een regio met doorgaans hogere lonen, in elkaar gezet. Na jaren verliezen te hebben geleden, schreef Tesla de afgelopen kwartalen zwarte cijfers. Ook in het kwartaal van de virusuitbraak verraste Tesla met solide leveringen.
Ondanks de waardestijging op de beurs is er nog wel een aanzienlijk verschil in productie. Toyota, een van de winstgevendste automerken ter wereld verkocht vorig jaar 10,5 miljoen auto's. De omzet van de Japanners kwam omgerekend uit op ruim 281 miljard dollar. Tesla was vorig jaar goed voor 24,6 miljard dollar aan omzet en verkocht 367.200 voertuigen.
En terecht. Who cares about sterke bedrijven met bewezen solide wereldwijde productie en stabiel track record van winst en winstuitkeringen. Wat kan je daar nou mee, dat is zo 20ste eeuw, daar zit geen toekomst meer in toch. Wij willen nu beleggen in groeibedrijven, die als het even kan zeker geen winst maken, immers verlies draaien en veel schulden aangaan betekent dat over 10 jaar een exploderende winst, gegarandeerd. Met name bedrijven met een K/W verhouding onder de 100 links laten liggen want dat is niet voldoende speculatief geprijsd dus daar zit niet voldoende potentie in. Allen bij K/W van richting de 200 weet u pas echt zeker dat een bedrijf een mooie outlook heeft om over 20 jaar heel veel dividend te gaan betalen.
Tesla het waardevolste automerk ?, wat een onzin de zeepbel is alleen maar het meest opgeblazen.
Tesla is zeker 10 keer te veel waard nu. VW 70 mld waard en 11 mln auto verkocht met behoorlijke winst. Tesla 200+ mld waars en 375K auto's verkocht. Winst is zo goed als 0. Wat een zeepbel dit.
Tijd om eens short te gaan op deze heren. Stel jezelf 1 vraag in dit verhaal : Er zijn 2 exact dezelfde elektrische auto's gebouwd en ze kosten ook hetzelfde maar zijn gebouwd in 2 verschillende bedrijven. De ene heeft een Audi of BMW logo erop en de ander het Tesla logo. Welke koop je ?
Tesla heeft het voordeel gehad dat ze pionier waren met het opzetten van de electrische autohandel. Mijn inziens is dit voordeel zeer snel voorbij. De techniek, ervaring en naamsbekendheid zullen de gevestigde orde laten winnen zodra ze de inhaalslag afgerond hebben. Als ik nu kijk naar bijvoorbeeld de Model S en ik zie wat audi voor een e-tron GT uit gaat brengen in 2021 dan hoef ik toch echt niet lang na te denken welke ik koop...
En nog steeds zijn er mensen die niet geloven in elektrische auto's .
allemaal waar, maar ik denk dat er aardig wat mensen die een maandgeleden hetzelfde riepen en short zijn gegaan nu niet zo héél lekker zitten.
En zeepbel of niet van winst nemen is nooit iemand armer geworden.
Adyen, Apple, Tesla, allemaal skyhigh omhoog sinds 19 maart, het moet niet he, beleggen of speculeren zoals je wilt.