KLM: gesprekken met piloten gaan door

Door AFN op 1 oktober 2020 19:59 | Views: 1.806

AMSTELVEEN (AFN) - Luchtvaartmaatschappij KLM praat door met pilotenvakbond VNV om een akkoord te bereiken over kostenreductie. "We praten door omdat het cruciaal is dat er vandaag een akkoord komt", zegt Kim Bruggeman, die als vicepresident voor sectorrelaties en compensatie één van de onderhandelaars is die namens KLM met de vakbonden praat. De piloten zijn de enige beroepsgroep met wie KLM het nog niet eens is geworden over het inleveren van arbeidsvoorwaarden.

De gesprekken met de pilotenvakbond verlopen volgens Bruggeman "niet gemakkelijk". "Maar dat is ook logisch. De achterban van de VNV behoort net als bijvoorbeeld het management tot de hogere inkomens bij KLM en zij zullen dus ook het meeste moeten inleveren, tot 20 procent. Natuurlijk zijn dat lastige gesprekken." Over hoever de partijen uit elkaar staan, laat Bruggeman niets los. "We blijven in gesprek omdat we allemaal weten hoe urgent dit is."

KLM moet donderdag nog een plan inleveren bij het ministerie van Financiën over de kostenreductie om over de volledige door de overheid beloofde steun te kunnen beschikken. Bij dat plan dat er akkoorden met de vakbonden zijn over kostenbesparingen op de arbeidsvoorwaarden voor het personeel. Minister Wopke Hoekstra benadrukte de deadline donderdagochtend nog. Als het personeel niet instemt met loonoffers en ontslagen, is faillissement volgens de minister de enige andere optie.

Stappen gezet

Met het cabinepersoneel en het grondpersoneel werd op hoofdlijnen al een akkoord bereikt over de besparingen op de arbeidsvoorwaarden. "Er zijn enorme stappen gezet afgelopen nacht", weet Bruggeman. Met het cabinepersoneel is ook op hoofdlijnen al een sociaal plan afgesproken, met de vijf grondbonden wordt daarover nog doorgepraat. Bruggeman heeft vertrouwen dat die gesprekken tot een oplossing leiden. "We moeten tot overeenstemming komen."

Pilotenvakbond VNV was niet direct bereikbaar voor commentaar. Een woordvoerder van de bond wilde eerder op de dag niet inhoudelijk ingaan op de belangrijkste twistpunten en verwees toen naar een maandag gepresenteerd voorstel van loonsverlagingen voor piloten.

Reacties

11 Posts
[verwijderd]
5
Deze slag had jaren geleden al gemaakt moeten worden. Achterhaalde elitaire buschauffeurs.
[verwijderd]
0
het is over eerdere jaren meer het management aan te rekenen dan de piloten
Voor nu is het alle partijen, ook de overheid.

vanwege de uitbundige steun NOW is er afgelopen half jaar te weinig gedaan
Go Go Go !
0
Die piloten en hun bond mogen vanavond nog wat pruttelen en mokken. Gaan dan met gebogen hoofd naar huis. Stikken of slikken.
Lepre Chaun
0
20% inleveren ja ik zou er ook niet blij mee zijn maar Ja aan de andere kant in de W.W levert je er 30% in .
Dus heb je toch nog 10 % meer .
Horizongloort
0
quote:

Lepre Chaun schreef op 1 oktober 2020 20:50:

20% inleveren ja ik zou er ook niet blij mee zijn maar Ja aan de andere kant in de W.W levert je er 30% in .
Dus heb je toch nog 10 % meer .
Maar voor die 10% moet je wel werken, doe mij dan maar 70% en lekker een poosje vrij :).
Lepre Chaun
0
quote:

Horizongloort schreef op 1 oktober 2020 21:15:

[...]

Maar voor die 10% moet je wel werken, doe mij dan maar 70% en lekker een poosje vrij :).
Ze hebben getekend bij het kruisje .
Ze doen het graag dus .
Go Go Go !
1
quote:

Lepre Chaun schreef op 1 oktober 2020 20:50:

20% inleveren ja ik zou er ook niet blij mee zijn maar Ja aan de andere kant in de W.W levert je er 30% in .
Dus heb je toch nog 10 % meer .
Je maakt rare rekensommetjes. Klopt geen barst van !

Een WW-uitkering Is gemaximeerd tot circa 37.000 euro per jaar. Rekeninghoudend met een 70 % van het laatstverdiende loon zou je uitkomen op circa 53.000 euro salaris. Ken jij KLM piloten die voor 53.000 sturen op de luchtbus ?

De piloten verdienen tussen de 100K-150K bij die club. Oplopend tot 250K. Laten we eens uitgaan van gemiddeld 150K. Op dat salaris 20 % inleveren betekent dat er 120K overblijft.

Wat heb je liever ? 120K of 37K. Het verschil is heel wat meer dan de 10 % die jij noemt/bedoelt.
Go Go Go !
0
quote:

Horizongloort schreef op 1 oktober 2020 21:15:

[...]

Maar voor die 10% moet je wel werken, doe mij dan maar 70% en lekker een poosje vrij :).
Dure vrije tijd, zie het rekensommetje hierboven. Maar u mag wat mij betreft voor 83K (120K -/- 37K) lekker niets doen op de bank.

Eenmaal uitgerust kun je misschien solliciteren bij Ryanair, die zoeken nog piloten die voor een prikkie willen vliegen.
[verwijderd]
0
Wat heeft de Staat liever?
Belasting over 120K of WW van 37K betalen.....Moeilijke keuze voor. Wopke.
Dus hoe nobel is het om 1 miljard te lenen tegen negatieve rente en die voor 7% uit te lenen?

Sukh Baatar
0
quote:

Go Go Go ! schreef op 1 oktober 2020 22:15:

[...]

Je maakt rare rekensommetjes. Klopt geen barst van !

Een WW-uitkering Is gemaximeerd tot circa 37.000 euro per jaar. Rekeninghoudend met een 70 % van het laatstverdiende loon zou je uitkomen op circa 53.000 euro salaris. Ken jij KLM piloten die voor 53.000 sturen op de luchtbus ?

De piloten verdienen tussen de 100K-150K bij die club. Oplopend tot 250K. Laten we eens uitgaan van gemiddeld 150K. Op dat salaris 20 % inleveren betekent dat er 120K overblijft.

Wat heb je liever ? 120K of 37K. Het verschil is heel wat meer dan de 10 % die jij noemt/bedoelt.

Best wel een jank salaris voor de luchtbuschauffeurs. Wel natuurlijk mooie secundaire arbeidsvoorwaarden (met name de continue toevoer van vers stewardessen vlees)
11 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.