BRUSSEL (ANP) - De Europese Commissie tikt BMW, Daimler en Volkswagen op de vingers. De Duitse automakers hebben zich schuldig gemaakt aan het maken van onderlinge afspraken over uitstoottechnologie, zo concludeert Brussel na onderzoek.
BMW, Daimler en Volkswagen zouden in de periode 2006 tot en met 2014 hebben beloofd elkaar niet te zullen beconcurreren met de ontwikkeling en introductie van technologie voor het verminderen van uitstoot. Volgens Eurocommissaris Margrethe Vestager (Mededinging) waren consumenten daarvan de dupe, omdat zij niet konden kiezen voor minder vervuilende voertuigen, terwijl daarvoor wel de techniek bestond.
Over een eventuele strafmaat is nog niets bekend. De commissie geeft de automakers nu de kans met hun kant van het verhaal te komen. Het onderzoek naar de automakers staat los van andere onderzoeken door autoriteiten, onder meer naar het gebruik van sjoemelsoftware om emissietesten te manipuleren.
Wat heeft China uitgespookt zonder problemen .
Europa moet meer voor zijn eigen opkomen .
Brussel..... en dan ????
Volgens Eurocommissaris Margrethe Vestager (Mededinging) waren consumenten daarvan de dupe,
Consument de dupe.
Wanneer plaats de Consumentenbond een claim bij de EU voor het teruggeven van het geld.
VW, Bmw betalen een boete... en waar gaat dit naar toe ???
Ergens, in de grote pot bij Brussel.
168 miljard van lidstaten
Plus boetes.... het kan niet op..
En consument mag betalen...
Dus wat wij teveel betaalde aan VW en BMW, gaat nu naar Brussel.
En iedereen die dit gewoon vindt, zelfs Consumenten bond.
Europa maakt haar eigen industrie kapot. Als ik die 3 was vertrok ik gelijk met mijn hoofdkantoor en productie naar de states of China.
Eens kijken hoe ze gaan piepen. Dat zijn ongeveer een miljoen banen direct en indirect.
Er is maar een echte schuldige in al deze schandalen en dat is de leverancier van de inspuit-apparatuur, regelapparatuur en de software dat is hoogstwaarschijnlijk de firma Bosch.
Uiteindelijk blijft de autofabrikant eind verantwoordelijke.
Maar alle drie de autofabrikanten gebruiken de inspuittechniek, regelapparatuur en software van Bosch. Software kun je manipuleren en als je dit verkoopt met een kant en klare emissie oplossing willen de autofabrikanten niet voor elkaar onder doen.
Ze hebben allemaal hetzelfde probleem nl. emissie gesjoemel-(software).