PostNL haalt ruim helft omzet via webwinkels

Door AFN op 7 mei 2019 07:26 | Views: 11.165

PostNL haalt ruim helft omzet via webwinkels

DEN HAAG (AFN) - PostNL wordt meer en meer een bedrijf dat online bestelde pakketjes aflevert. In het eerste kwartaal kwam voor het eerst meer dan de helft van de omzet van e-commerce. Volgens topvrouw Herna Verhagen is dat een goed teken omdat de pakkettenbusiness een echte groeimarkt is door het alsmaar populairder worden van onlineshoppen.

De traditionele postmarkt blijft onder druk staan en PostNL zag het postvolume in de eerste drie maanden van dit jaar met bijna 10 procent verder afnemen. De omzet bij dit onderdeel liep op jaarbasis met 8 procent terug. Tegelijkertijd ging het pakketvolume met 16 procent omhoog. De opbrengsten dikten hier met 13 procent aan.

Alles bij elkaar ging er een omzet van 684 miljoen euro in de boeken, vergeleken met 674 miljoen euro in het eerste kwartaal vorig jaar. De operationele winst zakte wel, van 40 miljoen naar 22 miljoen euro. Onder de streep bleef 6 miljoen euro over, waar een jaar terug nog 14 miljoen euro winst in de boeken ging.

Beleggersdag

PostNL praat zijn aandeelhouders dinsdag op een beleggersdag bij over de strategische koers. Zo wil het bedrijf de winstgevendheid van zijn pakketbezorgdienst de komende jaren verbeteren en de kosten omlaag brengen. Dit laatste kan bijvoorbeeld door de opening van een sorteercentrum dat speciaal gericht is op kleine pakketten in 2021.

De onderneming bevestigt verder haar eerder afgegeven winstprognose voor dit jaar. Heel nauwkeurige prognoses voor de komende jaren heeft PostNL nog niet. Of het lukt de winstgevendheid echt op te krikken is voor een groot deel afhankelijk van het wel of niet slagen van de overname van rivaliserend postbedrijf Sandd.

PostNL kondigde die deal in februari aan, maar toezichthouders moeten nog akkoord gaan. Dat kan nog knap lastig worden, aangezien PostNL en Sandd gezamenlijk vrijwel de hele markt voor briefbezorging in handen hebben. Politiek is er echter veel steun voor de consolidatie. PostNL gaat er vooralsnog van uit in het vierde kwartaal van dit jaar groen licht te krijgen voor de deal met Sandd. Dan zal het bedrijf met meer financiële voorspellingen komen.

Reacties

7 Posts
totoo
1
..."PostNL houdt dinsdag tevens een beleggersdag om investeerders bij te praten."

praatjes vullen geen gaatjes
keffertje
0
POSTNL CAPITAL MARKETS DAY 2019
PostNL Capital Markets Day 2019 | Page 1
The Hague, the Netherlands, 7 May 2019
Focus on the potential of the parcel business
Balanced volume growth, resulting in improving profitability and cash conversion
Highlights for PostNL Parcels
• E-commerce in the Benelux region will continue strong growth, offering opportunities and further growth potential
• Development of new value-added services, through innovation and by smart expansion of infrastructure
• New, dedicated sorting centre for small parcels to be opened in 2021
• Commercial initiatives underway to optimise yield management
• Balanced volume growth – resulting in improving profitability and cash conversion – is the basis for value creation
Outlook PostNL
• UCOI outlook 2019 confirmed at €170 million - €200 million
• As of 2020, PostNL’s outlook will be based on normalised EBIT and free cash flow
• Normalised EBIT is expected to increase, with free cash flow as a percentage of normalised EBIT of over 50% after
2020, providing a sustainable basis for shareholder return
At its Capital Markets Day to be held today, PostNL will present an update of its strategy for its parcels
business, which aims to improve the margin and lower the cost per parcel delivered. This will help the
parcel business achieve a better balance between volume growth, profitability and sustainable cash
generation. PostNL today also announces that, as of 2020, it will manage its financial performance
based on normalised EBIT and free cash flow (FCF). These new key financial metrics have been chosen
in order to improve the visibility and comparability of PostNL’s financial performance.
Herna Verhagen, CEO of PostNL, comments: “PostNL has played a key role in the strong growth of e-commerce in the
Benelux region. In the last five years, our parcel business has grown by almost 100%, and we now deliver 251 million
parcels a year. In our strategy update, we define multiple levers to further shape the growth of e-commerce. We aim
for higher customer satisfaction by introducing innovative solutions, new services and improved digitised interaction
with consumers. Smart yield management, a sharp focus on efficiency and innovative investments in our capacity will
help us to improve the average margin per parcel. Balanced growth, profitability and sustainable free cash flow, while
addressing the needs of society, people and the environment: together, these are the basis for sustainable value
creation for all our stakeholders.”
Improving the balance between volume and value
The strategy for Parcels aims to capture value through yield management and several other commercial and
operational initiatives. PostNL will optimise collection, transport and network control, leading to lower costs per
parcel. More and better digitised interaction with consumers will improve first-time-right delivery, reducing time per
stop and the number of kilometres driven. New smart receiver options at and near home will be introduced, such as
safe-place deliveries and new pick-up points.
PostNL assumes volume growth of ~14% CAGR (2018-22). The expansion of logistics solutions, focusing on niche
markets and offering additional services, will complement the parcel business. Spring’s international activities will also
help PostNL’s parcel business to grow, by optimising its cross-border network and providing in-feed for its Benelux
networks. This is expected to translate into ongoing revenue growth (assumption: 10%-12% CAGR 2018-22) that
reflects an improving balance between volume and value.
Separate small parcel sorting leads to lower costs per parcel
To accommodate future volume growth, PostNL continues to invest in additional capacity and focus on utilisation to
achieve further network efficiency. In 2021, PostNL plans to open a small parcel sorting centre at a central location in
the Netherlands. This sorting solution for small parcels will be highly automated and will facilitate 24/7 sorting, leading
to lower sorting costs. As around 40% of total volume currently consists of small parcels, the new facility will
significantly enhance distribution capacity in the existing network. This expansion will accommodate further growth,
while limiting capital investments after a peak in 2020. With this and other initiatives, PostNL is creating the potential
for an improving margin and a better cash flow profile after 2020.
POSTNL CAPITAL MARKETS DAY 2019
PostNL Capital Markets Day 2019 | Page 2
Securing a sustainable mail business
At Mail in the Netherlands, the structural decline in mail volume requires ongoing attention for implementation of cost
savings plans. The intended consolidation of Dutch postal networks is necessary for sustainable profitability and cash
flow, as is a regulatory framework that reflects a market that is in structural decline. The proposed consolidation of
networks will secure the foundation for a sustainable postal service in the Netherlands. Combining the two national
postal networks is of vital importance for the postal market in the Netherlands to remain reliable, affordable,
innovative and accessible for everyone. The key elements of the consolidation and subsequent integration as
presented on 25 February 2019 remain the same and will be updated after the intended transaction is closed.
Key financial metrics and outlook
As of 2020, PostNL will manage its financial performance based on normalised EBIT and free cash flow (FCF). These
new key financial metrics have been chosen in order to improve the visibility and comparability of PostNL’s financial
performance.
PostNL confirms its UCOI outlook 2019 at €170 million - €200 million. The UCOI outlook for 2019 would equate to
normalised EBIT of €155 million - €185 million. Assuming approval for the transaction with Sandd in Q4 2019, the
result in 2019 is expected to be impacted by €25 million - €35 million, based on the financials as presented on 25
February 2019. Normalised EBIT is expected to increase, with free cash flow as a percentage of normalised EBIT of
over 50% after 2020, providing a sustainable basis for shareholder return.
Sustainable generation of free cash flow
Although profitability is already expected to improve in 2020, this will not yet be visible in free cash flow. The main
developments that explain the forecast of free cash flow for 2020 are:
• Accommodating further growth by investments in Parcels infrastructure, to slow down from 2021;
• Ongoing investments in working capital due to changes in the revenue mix combined with strict working capital
management;
• The impact of the intended consolidation of postal networks;
• Final payment transitional pension plans in 2020.
After 2020, PostNL’s cash conversion potential is expected to improve significantly, with free cash flow as a
percentage of EBIT substantially increasing to over 50%
keffertje
2
Het kunnen inderdaad praatjes zijn (zie posting hierboven), maar je kunt de mensen hier wel op afrekenen. Als de fossiel wallage, de verlepte vakbondsbestuurder Jongerius en onze hakkelende tobvrouw HV zijn vertrokken, wordt het misschien nog eens een echt bedrijf.
Bir
0
quote:

keffertje schreef op 7 mei 2019 07:42:

Het kunnen inderdaad praatjes zijn (zie posting hierboven), maar je kunt de mensen hier wel op afrekenen. Als de fossiel wallage, de verlepte vakbondsbestuurder Jongerius en onze hakkelende tobvrouw HV zijn vertrokken, wordt het misschien nog eens een echt bedrijf.
Keep on dreaming, we hebben net gehoord dat de top nog een poosje mag blijven.
Sps uslugi
0
MartijnN1932
0
Maar BPost mocht Post NL niet overnemen.

Pff. aandeelhouders en stakeholder waarde vernietiging
7 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.