'Deeltijdmedewerkers KLM moeten 5 dagen per week aan het werk'

Door AFN op 8 maart 2021 17:45 | Views: 3.474

AMSTELVEEN (ANP) - Deeltijdmedewerkers van de afdeling passagiersafhandeling van KLM moeten voortaan vijf dagen per week een dienst draaien, ongeacht het aantal contracturen. Dat heeft de directie van de luchtvaartmaatschappij besloten, meldt FNV. De vakbond noemt de beslissing "schandalig" omdat er geen rekening wordt gehouden met het privéleven van de werknemers. Het voorstel van de directie ligt nu bij de ondernemingsraad.

Volgens FNV moet iemand met bijvoorbeeld 20 contracturen straks in plaats van drie dagen, vijf dagen aan het werk. "Dit besluit heeft een enorme impact op de thuissituatie van de deeltijdmedewerkers. Kinderopvang, school, sport, studie, een tweede werkgever of vrijwilligerswerk zijn allemaal afgestemd op het deeltijdrooster", zegt FNV-bestuurder Jan van den Brink. De vakbond gaat met leden bespreken hoe de roostermaatregel van KLM van tafel kan worden gehaald.

De deeltijders leveren volgens de vakbond ook salaris in omdat de onregelmatigheidstoeslag wordt verlaagd. "Door de verlaging van de onregelmatigheidstoeslag leveren deeltijders straks een bijdrage vergelijkbaar met de hoogst betaalden", aldus Van den Brink.

KLM laat weten dat de roostermaatregel leidt tot een effectievere inzet van personeel en kostenbesparend is. "Het werk kent piek- en daluren en dus is niet op alle uren van de dag evenveel personeel nodig", aldus een woordvoerder. De maatregelen gaan begin september in omdat KLM zegt er bewust van te zijn dat de aanpassing veel impact heeft op het privéleven van medewerkers.

Reacties

5 Posts
Anneleen
0
eltollo
0
Andere nadeel: 5x per week reizen ipv 3x per week: kost de werknemer extra (reis)tijd, extra kilometers (ook niet goed voor het milieu, maar daar maalt KLM niet om), en wellicht heeft het gezin maar 1 auto, afgestemd op het gebruik in deeltijd.
Hoe moeilijk kan het zijn om een goed rooster op te zetten?
WijHetVolk
0
De directie van de luchtvaartmaatschappij kan veel besluiten maar we hebben wel te maken met arbeids-CONTRACTEN. Een overeenstemming tussen 2 of meer partijen. Die kan je niet zomaar en eenzijdig aanpassen. Iedere rechter maakt gehakt van de deze directie
Mafferick
0
quote:

WijHetVolk schreef op 8 maart 2021 20:16:

De directie van de luchtvaartmaatschappij kan veel besluiten maar we hebben wel te maken met arbeids-CONTRACTEN. Een overeenstemming tussen 2 of meer partijen. Die kan je niet zomaar en eenzijdig aanpassen. Iedere rechter maakt gehakt van de deze directie
onzin. Arbeidsduur moet in overleg maar wanneer de inzit kan wel degelijk voor groot deel bepaald worden door werkgever. Vaak met bv overgangstermijn van enkele maanden maar werk is leidend. Moet je wel kunnen beargumenteren en lijkt hier het geval.

Ook wel logisch als je er over nadenkt, je moet je als bedrijf kunnen aanpassen aan veranderende klantvraag
beleggertje2020
0
Tja, ach . Er is werk zat ergens anders ! Als het niet meer bevalt , gewoon alvast ergens anders solliciteren en weggaan en ook een ontslagvergoeding eisen . Volgens mij mag je wettelijk personeel niet gaan dwingen meer uren te gaan werken . Men mag het hooguit vragen of je dat wil. Maar goed ik denk zowieso dat ze veel nieuw personeel zullen moeten gaan aannemen. Velen die partime werken zullen dan wellicht de pijp aan maarten geven bij KLM en gewoon ergens anders in deeltijd gaan werken.
5 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.