'Veel huiseigenaren kunnen besparen op hypotheeklasten'

Door AFN op 11 januari 2021 09:46 | Views: 14.900

'Veel huiseigenaren kunnen besparen op hypotheeklasten'

DEN HAAG (ANP) - Veel huizenbezitters kunnen besparen op hun hypotheeklasten door de huidige hypotheek over te sluiten, zegt hypotheekverstrekker Nationale Nederlanden (NN). In acht op de tien gevallen levert het oversluiten lagere maandlasten op, zegt de verstrekker. Dat scheelt een paar tientjes tot honderden euro's per maand.

Het aantal mensen dat een hypotheek oversluit groeit en dat komt door de "historisch lage hypotheekrente", aldus NN. De geldverstrekker baseert zich op de in september gelanceerde rekentool Hypotheek OversluitCheck, die de afgelopen maanden ongeveer tienduizend keer werd ingevuld.

Het afgelopen jaar kozen volgens NN ongeveer 160.000 huiseigenaren voor een oversluiting. "Dat is meer dan ooit tevoren", aldus Monique Sueters, directeur Hypotheken en Consumptief Krediet van Nationale-Nederlanden Bank. Maar, zegt NN, dit is maar 3 procent van het totaal aantal lopende hypotheken. Sueters verwacht daarom dat de markt voor oversluiten van hypotheken ook in 2021 groot blijft.

Rente

Uit de rekentool komt naar voren dat mensen vanwege de huidige lage rente enkele tientjes tot honderden euro's kunnen besparen als ze de hypotheek oversluiten. Volgens Sueters kunnen mensen daarnaast extra voordeel behalen als hun hypotheek in een lagere tariefklasse met een lagere hypotheekrente valt. Dat kan als ze de afgelopen jaren hebben afgelost op hun hypotheek en de waarde van het huis is gestegen.

Eén op de vier hypotheken wordt afgesloten door mensen die in hun huidige huis blijven wonen, maar wel de hypotheek naar een andere bank overzetten, aldus NN.

Reacties

27 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
StoplossBurner
4
Ik zou zeer terughoudend zijn om je woning te laten taxeren; vanuitgaande dat dit een flink hogere woningwaarde oplevert. Geef de overheid vooral zo min mogelijk instrumenten in handen om een zo hoog mogelijke belasting te heffen over je woning.
horscamp
0
Oversluiten ja maar dan moet je geen hypotheek met NHG garantie hebben want dit gaat niet lukken of wordt geweigerd bijvoorbeeld bij Syntrus Achmea
Frankla
1
Oversluiten zorgt in veel gevallen ook voor boeterente die dan weer meegefinancierd moet worden. M.a.w. een lagere maandlast maar een hogere hypotheek.
andre68
1
Kijken of je minder % kan betalen bij kleine hypotheek (t.o.v. waarde huis) loont.
Oversluiten is niet gratis. per maand misschien wel voordeliger, maar boete die je niet direkt voelt, maar wel bovenop de al bestaande schuld komt.
tmaster
1
Er zijn nog heel veel bank-spaar hypotheken waarbij het totaal geen nut heeft om een lagere rente te pakken op je hypotheek. Immers je spaarpotje wordt gevuld en rendeert juist met een hogere rente. Ga je deze rente verlagen wordt je inleg automatisch hoger. Per saldo maakt het dus geen klap uit. Behalve dan dat je minder rente betaalt en dus ook minder terug krijgt.
De enige die hier profijt van heeft is de overheid
[verwijderd]
0
quote:

Frankla schreef op 11 januari 2021 10:02:

Oversluiten zorgt in veel gevallen ook voor boeterente die dan weer meegefinancierd moet worden. M.a.w. een lagere maandlast maar een hogere hypotheek.
De boeterente kun je vaak gewoon direct afbetalen, en is bovendien aftrekbaar.
Zo kan het zomaar zijn dat je dit na 1-2 jaar alweer hebt terug verdiend.
horscamp
1
quote:

tmaster schreef op 11 januari 2021 10:10:

Er zijn nog heel veel bank-spaar hypotheken waarbij het totaal geen nut heeft om een lagere rente te pakken op je hypotheek. Immers je spaarpotje wordt gevuld en rendeert juist met een hogere rente. Ga je deze rente verlagen wordt je inleg automatisch hoger. Per saldo maakt het dus geen klap uit. Behalve dan dat je minder rente betaalt en dus ook minder terug krijgt.
De enige die hier profijt van heeft is de overheid
Klopt helemaal dus oversluiten heeft geen zin aldus een hypotheek advies van ING
Mr.Windows
2
Mijn idee is af te lossen wat fiscaal mogelijk is per jaar en dan verlaag je het en zeer terughoudend bij oversluiten ivm de extra kosten. Althans dit heeft me grootste besparing opgeleverd...en van het verschil tusssen oud en nieuw hypotheekbedrag extra belegd ;)
Response
0
Wat nog meer scheelt is helemaal geen hypotheek. ING wil natuurlijk weer vrolijk in de oversluitvijver vissen.
[verwijderd]
2
De grootste winst zit hem echt in aflossen en je slaapt steeds rustiger. Bovendien geven lage woonlasten meer vrijheid om bijvoorbeeld te gaan part-timen. Raakt 1 van de twee zijn baan kwijt heb je ook niet gelijk paniek. Elk infuus doet een beetje pijn ook die met een lage rente.
Appeltje voor de dorst
0
Het is inderdaad zo dat hetpversluiten naar een lagere rente geen voordeel heeft voor een bankspaar hypotheek. Voor lineaire, annuitaire en aflossingsvrije hypotheken kan dit in veel gevallen zeker voordelig zijn. Afhankelijk van de resterende looptijd van het rentecontract (dit is niet altijd hetzelfde als de looptijd van de hypotheek!) is boeterente verschuldigd. Als je deze zelf kunt betalen van spaargeld dat tegen 0% op een spaarrekening staat te verpieteren, heb je het grootste voordeel. Kun je dat niet dat moet je de boeterente inderdaad meefinancieren. De boeterente is wel volledig aftrekbaar van de inkomstenbelasting. Er zijn veel mensen die een hypotheek rente tussen 5% - 6%, die bij oversluiten naar een lagere rente veel voordeel kunnen behalen. Oook als de boeterente gefinancierd moet worden!! Taxeren van de woning voor oversluiten van de hypotheek is vaak niet nodig en levert alleen financieel voordeel op als er een risico opslag in de hypotheekrente zit.

LLinssen
0
Hoeveel lager worden je hypotheeklasten als je het boetebedrag extra af zou lossen?
midjj
2
quote:

Knurrebröt_67 schreef op 11 januari 2021 11:07:

De grootste winst zit hem echt in aflossen en je slaapt steeds rustiger. Bovendien geven lage woonlasten meer vrijheid om bijvoorbeeld te gaan part-timen. Raakt 1 van de twee zijn baan kwijt heb je ook niet gelijk paniek. Elk infuus doet een beetje pijn ook die met een lage rente.
Helemaal mee eens. Helaas alleen D66 niet, die Klaas Knot van de DNB gebruikt om te promoten de eigen woning maar in Box 3 te proppen. Dus komende verkiezingen wordt het voor mij zeker geen D66. Let ook op de andere (vooral) linkse politieke partijen. Die zouden volgens mij minstens zo graag de eigen woning in Box 3 zien.
ooievaar49
1
Nog even en een nieuwe belastingwet komt er aan. Vermogen zal dan ook gaan gelden over de overwaarde van je huis. Is ook logisch want als je een paar ton op je spaarrekening hebt betaal je vermogensbelasting maar gebruik je die centen om je hypotheek af te lossen heeft de overheid geen inkomsten meer over je spaargeld. Dus: overwaarde gaan ze straks belasten als vermogen.
MartijnN1932
1
quote:

tmaster schreef op 11 januari 2021 10:10:

Er zijn nog heel veel bank-spaar hypotheken waarbij het totaal geen nut heeft om een lagere rente te pakken op je hypotheek. Immers je spaarpotje wordt gevuld en rendeert juist met een hogere rente. Ga je deze rente verlagen wordt je inleg automatisch hoger. Per saldo maakt het dus geen klap uit. Behalve dan dat je minder rente betaalt en dus ook minder terug krijgt.
De enige die hier profijt van heeft is de overheid
Niet helemaal waar natuurlijk omdat ook het aftrekbaar deel de afgelopen jaren is terug gebracht van 51% (hoog tarief ) naar inmiddels 42% en
verder terug gebracht wordt naar 37%

[verwijderd]
0
Het percentage over spaargeld was dat ook niet afhankelijk van het te verwachten rendement en of gerealiseerde rendement? Hoe gaan ze dat met de waarde van je huis doen?
Ik woon zelf in Zweden en hier mag je over de verkoop van je huis de winst opgeven als inkomen en met de redelijk forse belastingtarieven wordt je daar ook niet blij van. Dan is de box 3 variant misschien nog niet zo heel erg.
Edsje
0
Er is nog wel iets belangrijks dat niet eerder is gezegd:
indien je de boeterente meefinanciert, dan is de rente over dat deel van de hypotheek NIET aftrekbaar. Dat is door de lage rente wellicht weinig geld maar veel mensen vergeten dat en trekken die rente net als de rest van de hypotheek wel af. Bij controle door de Belastingdienst kan je dit veel geld kosten.....
Ook moet je verder kijken dan terugverdientijd van de boete. Als je de meegefinancierde boete niet aflost vanuit je besparing op de maandlasten zit je uiteindelijk met een hogere hyptheekschuld.

TIP:
Je kunt op berekenhet.nl heel eenvoudig een indicatie van de boeterente voor jouw situatie berekenen!
MartijnN1932
0
quote:

Knurrebröt_67 schreef op 11 januari 2021 12:02:

Het percentage over spaargeld was dat ook niet afhankelijk van het te verwachten rendement en of gerealiseerde rendement? Hoe gaan ze dat met de waarde van je huis doen?
Ik woon zelf in Zweden en hier mag je over de verkoop van je huis de winst opgeven als inkomen en met de redelijk forse belastingtarieven wordt je daar ook niet blij van. Dan is de box 3 variant misschien nog niet zo heel erg.
Maar dan krijg ook pas echt de belastingaanslag als je inderdaad geld voor je huis vangt.

als je er in blijft wonen betaal je niets.. (of is dat anders)
Wat natuurlijk logisch is, immers maak je zolang je in je huis woont geen rendement. Je huis kost dan alleen maar geld aan onderhoud, verzekeringen, gemeentelijke belastingen etc..
Response
1
quote:

midjj schreef op 11 januari 2021 11:22:

[...]

Helemaal mee eens. Helaas alleen D66 niet, die Klaas Knot van de DNB gebruikt om te promoten de eigen woning maar in Box 3 te proppen. Dus komende verkiezingen wordt het voor mij zeker geen D66. Let ook op de andere (vooral) linkse politieke partijen. Die zouden volgens mij minstens zo graag de eigen woning in Box 3 zien.
Eens. Extra argument om bij de verkiezingen nog beter te letten waarop je gaat stemmen.
[verwijderd]
0
Het laatste wat je nu moet doen is je schulden gaan aflossen en je geld lekker gebruiken voor de dingen die je nog mag doen... Oversluiten voor looptijden langer dan 2-3 jaar is praktisch niet rendabel.
27 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.