DEN HAAG (AFN) - Consumenten moeten de prijzen van telefoon- en internetdiensten makkelijker met elkaar kunnen vergelijken. Dat vindt de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De toezichthouder gaat aanbieders daar de komende tijd op aanspreken.
De ACM heeft eerder dit jaar onderzoek gedaan naar de gedragingen van consumenten op de telecommarkt. De uitkomsten daarvan zijn woensdag gepubliceerd. De prijs blijkt veruit de belangrijkste reden te zijn voor mensen om over te stappen naar een andere aanbieder of een ander abonnement.
Twee derde van de ondervraagden gaf evenwel aan dat de prijzen van de verschillende aanbieders moeilijk te vergelijken zijn, omdat de voorwaarden per abonnement sterk verschillen. Dat moet volgens de ACM beter. De toezichthouder noemt het essentieel voor de keuzevrijheid van consumenten dat zij prijzen en voorwaarden makkelijk naast elkaar kunnen leggen.
De ACM moet zich niet steeds overal mee bemoeien. Betaalt de AFM ook de honderden miljoenen die moeten worden neergeteld door de telecombedrijven voor de frequenties? Mogen die bedrijven dan ook tenminste zelf bepalen hoe ze hun diensten aan de consumenten gaan aanbieden?
Het lijkt wel of we hier in Cuba of Turkije leven waar ook niemand iets te vertellen heeft buiten de staatsinstanties zoals die kotsinstelling van een ACM!