Winkels zetten meer om

Door AFN op 15 augustus 2019 06:51 | Views: 1.205

DEN HAAG (AFN) - Winkels hebben in juni 2,8 procent meer omgezet dan in dezelfde maand een jaar eerder. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) donderdag. Het verkoopvolume was 2,4 procent hoger. Zowel de foodsector als de non-foodsector realiseerde een hogere omzet.

De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van koopdagen in juni. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 0,1 procent hoger dan in juni 2018, merkt het statistiekbureau op.

De omzet van de winkels in non-food groeide in juni met 2,3 procent. Het volume, dus de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet, was 2,7 procent hoger dan een jaar eerder. De winkels in meubels en woninginrichting en de winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren realiseerden in juni de grootste omzetstijging. Ook de omzet van de kledingwinkels, de winkels in schoenen en lederwaren, de drogisterijen en de winkels in consumentenelektronica en witgoed was hoger dan een jaar eerder. De winkels in recreatie-artikelen hebben in juni minder omgezet, aldus het CBS.

De winkels in voedings- en genotmiddelen wisten 0,9 procent meer om te zetten. De omzet van de supermarkten nam toe met 1,3 procent, die van de speciaalzaken kromp met 1,9 procent. Het verkoopvolume was bij de supermarkten vrijwel gelijk en bij de speciaalzaken lager dan een jaar eerder.

De online omzet was in juni 16,8 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder. Webwinkels hebben 11,6 procent meer omgezet, zij hebben als hoofdactiviteit verkoop via internet. De online omzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is, zogeheten multi-channelers, groeide met 24,3 procent.

Reacties

2 Posts
[verwijderd]
0
Multi-channel (fysieke + virtuele locatie) groeit dus sneller dan pure webwinkels
Branco P
0
Klopt, de ondernemingen die het logistieke voordeel van een fysiek distributienetwerk (fysieke winkels) weten te koppelen aan een goede online/offline strategie inclusief een wervende website én een attractieve fysieke winkel doen het het beste. Niet voor niets heet Amazon al de aantrekkelijke winkelketen Wholefoods overgenomen. Als je de mensen naar de winkels lokt dan hoef je dat laatste stukje logistiek (bezorging aan huis) niet te betalen als onderneming. En juist dat laatste stukje is super duur en ingewikkeld. Wel is het belangrijk, vooral voor de fashionformules, om in de winkel alle producten in alle maten beschikbaar te hebben. Dat laatste is niet altijd het geval en dat is natuurlijk kansloos! :-)
2 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.