BRUSSEL (AFN) - De Wereldhandelsorganisatie (WTO) geeft de Amerikanen waarschijnlijk groen licht om importheffingen op 5 tot 7 miljard dollar aan Europese goederen op te leggen. Dat hebben ingewijden tegen persbureau Bloomberg gezegd. Ze verwachten dat de handelsorganisatie uiterlijk deze zomer uitsluitsel geeft.
De zaak waar de sancties uit voortvloeien draait om de al veertien jaar durende ruzie tussen de Verenigde Staten en de Europese Unie over vermeende overheidssteun aan vliegtuigbouwer Airbus. De Amerikaanse handelsvertegenwoordigers schatten dat de VS hierdoor jaarlijks zo'n 11 miljard dollar schade lijden. Europeanen beweren op hun beurt dat de VS het Amerikaanse Boeing op oneerlijke wijze steunen.
Trump stelt de sancties meteen in op het moment dat de WTO zijn beslissing bekendmaakt, aldus de ingewijden. Europese goederen als olijven, kaas en pasta worden dan belast met invoertarieven. Europa beloofde als vergelding Amerikaanse goederen ter waarde van 12 miljard dollar, waaronder bijvoorbeeld ketchup, te belasten.
De nieuwe Amerikaanse sancties komen bovenop de al bestaande importheffingen op Europese staal en aluminium die de VS een jaar geleden invoerden. Trump dreigde eerder om ook auto's en auto-onderdelen van Europese makelij met sancties te belasten. In dat geval is de EU bereid om invoertarieven op zo'n 20 miljard euro van Amerikaanse goederen aan te kondigen.
De steun van de Amerikanen voor Boeing is zelfs zo erg dat de Amerikaanse Luchtvaartinspectie Boeing de toestellen zelf liet controleren.
Als deze uitspraak werkelijkheid is dan mag er wel een onderzoek mogen gestart wat de achtergrond van het onderzoeksteam bij de WTO is.
Uit de Volkskrant.
Speurwerk van Amerikaanse media toont aan dat Boeing, luchtvaartinspecteur Federal Aviation Authority (FAA) en de regering-Trump consequent economische belangen boven veiligheid hebben gesteld. Daardoor kon een volgende Boeing 737 Max van Ethiopian Airlines neerstorten bij Addis Abeba, ten koste van 157 doden uit 32 landen.
Een reeks van riskante keuzen lag daaraan ten grondslag. Boeing paste in korte tijd de 40 jaar oude 737 aan om aartsrivaal Airbus de pas af te snijden. Piloten kregen nauwelijks scholing in de ‘nieuwe’ 737, hoewel die door een ander ontwerp nieuwe vaardigheden in de cockpit vergt. Die keuze speelde een grote rol bij beide vliegrampen. Een alarmlicht om piloten te waarschuwen, is optioneel.
Het gedrag van Trump is krankjorum.
Mooi bericht @japio.
Alleen jammer dat WTO partij kiest voor de Amerikanen en andere zaken dus blijkbaar negeert.
Volgens mij gaat het hier om ongeoorloofde Europese steun aan Airbus...