'TomTom boekt lagere resultaten'

Door AFN op 17 juli 2017 11:50 | Views: 4.500

AMSTERDAM (AFN) - Navigatiedienstverlener TomTom heeft in het tweede kwartaal een lagere omzet en winst behaald dan een jaar eerder. Dat blijkt uit een consensus van analistenramingen die is opgesteld door Bloomberg. TomTom komt woensdag voorbeurs met cijfers.

Volgens de consensus komt de omzet uit op 246 miljoen euro, tegen 265 miljoen euro een jaar geleden. De nettowinst wordt in doorsnee geraamd op 7,6 miljoen euro, tegen 12,2 miljoen euro een jaar eerder.

In het eerste kwartaal van dit jaar leed TomTom nog een verlies van 4,6 miljoen euro, mede te wijten aan de kosten die het bedrijf maakte voor de overname van Autonomos, een Duitse start-up op het gebied van zelfstandig rijden. Verder bleef het bedrijf last houden van een almaar zwakkere verkoop van navigatiekastjes voor consumenten.

Baidu

TomTom is de afgelopen tijd wel behoorlijk bezig geweest met diensten voor zelfrijdende auto's. Zo ging het bedrijf een samenwerking aan met Chinese internetconcern Baidu. Ook met het Duitse Bosch is een samenwerking aangegaan voor autonoom rijden.

Bij de eerstekwartaalcijfers in april handhaafde TomTom zijn prognoses voor heel 2017. Het bedrijf gaat uit van een omzet tussen de 925 en 950 miljoen euro en een geschoonde winst per aandeel van 0,25 euro.

Reacties

9 Posts
orap
0
wat een zielig verhaal van die analisten; dat noemen ze dan nieuws. het is al langer bekend dat de consumententak omzet inlevert en dat (nog) niet gecompenseerd wordt door de sterke andere divisies. Ik heb mijn buik er van vol, van die lui. Gewoon op eigen kracht in dit aandeel gestart en blijf er de komende jaren inzitten. De toekomst vwb elektrisch rijden
DerksVisie
0
Dit is goed een lage verwachting die mee kan vallen is altijd beter dan een hoge verwachting die tegenvalt.
[verwijderd]
0
Dit is geen zielig verhaal maar de realiteit. TomTom moet eerst maar eens aantonen dat het daadwerkelijk winst gaat halen uit de toekomstige verwachtingen. Een netto winst van 7,6 miljoen met een omzet van 246 miljoen is natuurlijk niet best. Dit is een schamele 3% netto winst. Dit zal verbeterd moeten worden anders blijft dit aandeel rond het huidige niveau hangen. We gaan deze week horen wat CEO Harold Goddijn over zijn TomTom te zeggen heeft. Ik laat mij graag positief verrassen maar bij vorige kwartaal presentaties komt hij nog steeds niet enthousiast over. In april daalde de koers enorm na zijn presentatie.
EQ140
0
Investeren in auto,s die zelfstandig rijden lijkt mij weggegooid geld. Leuk vooor de trein, meer niet.
FlashHenk
2
Er zit een vaste schare fanboys van dit aandeel op de fora van iex/debeurs, die vast houden aan hun overtuiging dat TT het gaat scoren in autonoom rijden. De potentie van die ontwikkeling is evident, maar de fans van TT vergeten even dat het helemaal niet duidelijk is wie zal domineren in die technologie. Het meest voor de hand liggende scenario is dat auto's in de toekomst net zoals computers en telefoons een OS zullen hebben met autonomous driving functie. De kans dat Apple, Google, Tesla e.d. degenen zullen zijn die dominant worden in deze platforms in beduidend hoger dan dat TT als winnaar zal bovendrijven. Ik geloof eigenlijk helemaal niet in de kansen van Tomtom. TT is traag en Goddijn c.s. hebben al laten zien dat ze geen visionaire leiders zijn. Ja, ze zaten goed met PNDs maar als we kijken naar sporthorloges of actiecamera's dan zijn ze consequent de volgers geweest en niet de innovators. PNDs sterven een langzame dood, de gadgets zijn relatief marginaal en hun functionaliteit wordt consequent overgenomen door smartphones (dan wel de apple watch). Dus de telemetrie en de digitale kaarten blijven de meest interessante onderdelen van TT. Ik denk persoonlijk dat ook de zakelijke markt voor tracking en routing op enig moment door de tech-giganten zal worden aangevallen. De digitale kaarten zijn een soort joker; TT fans roepen al jaren dat dit een unieke asset is maar helaas is daarvan bij de monetization weinig gebleken. Ik ben van mening dat kaarten simpelweg een commodity zullen worden die wordt weggegeven door de tech-giganten in de strijd om het dominante besturingsplatform voor auto's. De vraag is dan of er iemand aan komt kloppen in Amsterdam om het van TT te kopen. En dat is de speculatie die al jaren gaande is. Misschien, wellicht, mogelijkerwijs.
[verwijderd]
0
quote:

Timberwolf schreef op 17 juli 2017 13:27:

Ik geloof eigenlijk helemaal niet .....

Ik denk persoonlijk dat .....

Ik ben van mening dat .....

Misschien, wellicht, mogelijkerwijs.

Nou, short gaan dan, en wegwezen.
FlashHenk
0
quote:

Muppet_Waldorf schreef op 17 juli 2017 13:55:

[...]

Nou, short gaan dan, en wegwezen.
Goed verhaal. Gelukkig lekker kort.
BloodyB
0
quote:

Muppet_Waldorf schreef op 17 juli 2017 13:55:

[...]

Nou, short gaan dan, en wegwezen.
Wat is dit nou weer voor reactie dan?

Mede voor dit soort persoonlijke redeneringen waarom een aandeel wel of niet het kopen waard is zit ik hier.
[verwijderd]
0
quote:

BloodyB schreef op 17 juli 2017 15:06:

[...]

Wat is dit nou weer voor reactie dan?

Mede voor dit soort persoonlijke redeneringen waarom een aandeel wel of niet het kopen waard is zit ik hier.
Muppets reageren meestal met 1 zin ....
9 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.