Tesla duikelt op beurs na interview Musk

Door AFN op 17 augustus 2018 16:43 | Views: 7.581

PALO ALTO (AFN/BLOOMBERG) - Investeerders van Tesla kunnen het openhartige interview van topman Elon Musk in The New York Times niet waarderen. Musk gaf met tranen in zijn ogen toe er redelijk doorheen te zitten. Het aandeel zakte binnen een uur na opening van de beurs in New York zo'n 8 procent.

De miljardair sprak van het moeilijkste en pijnlijkste jaar in zijn carrière. ,,Het was ondraaglijk." Ingewijden vertelden in hetzelfde stuk in The New York Times dat wordt gekeken naar een operationeel directeur of andere secondant die taken van Musk, die ook leiding geeft aan ruimtevaartbedrijf SpaceX, kan overnemen. Musk zegt overigens daar niet van op de hoogte te zijn.

Naar verluidt heeft de raad van bestuur van de onderneming extra vaart achter de zoektocht gezet, sinds Musk op Twitter aankondigde de elektrische autobouwer van de beurs te willen halen. De tweets over het van de beurs halen van Tesla hebben voor veel verwarring gezorgd.

SEC

De Amerikaanse beurswaakhond SEC is bezig met een formeel onderzoek naar de berichtjes, waarin Musk onder meer beweerde dat de financiering al rond was. Als dat niet waar blijkt te zijn, heeft hij zich mogelijk schuldig gemaakt en fraude en koersmanipulatie. Musk doelde op gesprekken met het Saudische staatsinvesteringsfonds over een privatisering, maar daarover is nog geen knoop doorgehakt.

De top van Tesla maakt zich volgens de krant ook zorgen over het vermeende slaapmiddelengebruik van Musk. Die middelen zouden hem niet altijd in slaap sussen, maar juist aanzetten tot zijn beruchte en vaak nachtelijke uitbarstingen op Twitter.

Reacties

22 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
67Westy
1
Hahaha.... is de man een keer eerlijk, duikt de koers naar beneden!
Bij de introductie van zo'n luchtkasteel vrachtwagen of de model 3 (wat hij nóóit kan waarmaken) stijgt de koers!!

Geef mijn portie maar aan Fikkie :p
[verwijderd]
0
Dat TSLA een nosedive maakt is wat mij betreft niet onverwacht. Shorts doen het goed. LT porto op dit moment ff minder, maar dat komt wel weer goed.
Maak mij wel beetje zorgen om persoon Musk. Deze maniak loopt hoog risico door het putje te gaan. Space-X naar Mars. Lmnt(laat me niet lachen). Als zelfbenoemde visionair gaat hij zeker de wetten van fysica en biologie herschrijven. Zijn bedrijf TLSA naar de knoppen, maar wordt wel weer voortgezet. Space-X, speeltje, dream on, uitkomst zie maar, maakt niet uit. Persoon Musk, stap uit de heat, zoek een goede lifestyle-coach/shrink. Spring niet van een rots.
noos
1
quote:

goeruh schreef op 17 augustus 2018 19:04:

Dat TSLA een nosedive maakt is wat mij betreft niet onverwacht. Shorts doen het goed. LT porto op dit moment ff minder, maar dat komt wel weer goed.
Maak mij wel beetje zorgen om persoon Musk. Deze maniak loopt hoog risico door het putje te gaan. Space-X naar Mars. Lmnt(laat me niet lachen). Als zelfbenoemde visionair gaat hij zeker de wetten van fysica en biologie herschrijven. Zijn bedrijf TLSA naar de knoppen, maar wordt wel weer voortgezet. Space-X, speeltje, dream on, uitkomst zie maar, maakt niet uit. Persoon Musk, stap uit de heat, zoek een goede lifestyle-coach/shrink. Spring niet van een rots.
Als je acroniemen niet snapt moet je ze ook niet gebruiken en zeker niet proberen uit te leggen.
noos
2
quote:

67Westy schreef op 17 augustus 2018 17:57:

Hahaha.... is de man een keer eerlijk, duikt de koers naar beneden!
Bij de introductie van zo'n luchtkasteel vrachtwagen of de model 3 (wat hij nóóit kan waarmaken) stijgt de koers!!

Geef mijn portie maar aan Fikkie :p
Ik heb de koers nog nooit naar boven zien duiken.
BLOK-E
0
Hij zal wel tranen in de ogen hebben omdat hij vandaag bij 1 miljard Dollar minder rijk is als gisteren!! Hij praat het aandeel graag omhoog , ieder % + is voor hem zelf 100 miljoen!!! Maar mensen, geloof hem, hij meent het allemaal en het is geen eigen belang,
Beurswaarde Tesla is nagenoeg gelijk aan Mercedes en BMW, ik denk toch dat het een beetje uit het verband is getrokken. Iets wat nog nooit winst heeft gemaakt en eventueel nog meer verlies gaat maken bij hogere productie!
Had liever de kennis gekocht van een bestaand merk (BV Volvo voor 1,8 Miljard) dan was de kwaliteit veel beter en de productie en kosten per auto op orde.
suskewiet
0
Ik heb het nooit begrepen Maanden zegt men al van te schorten op het aandeel en het bleef maar stijgen ?
Dacht meermaals hoe kan dit .
Een mens is toch stom van zich blijven vast te klampen aan iets ?
Heb het ook zelf meermaals ondervonden .
Vb Imtech
Het aandeel staat nog veel te hoog ,verkopen en wegwezen
BeursVis
1
Zoveel anti Musk gepraat. Deze man heeft wel wat neergezet. Nu is hij emotioneel kapot en gaan mensen lachen, daar snap ik niets van.

Deze man moet lekker 6 maanden op een eiland gaan zitten zonder internet. In zijn bedrijf zijn genoeg mensen die het kunnen overnemen.
DeZwarteRidder
0
quote:

BeursVis schreef op 18 augustus 2018 09:11:

Zoveel anti Musk gepraat. Deze man heeft wel wat neergezet. Nu is hij emotioneel kapot en gaan mensen lachen, daar snap ik niets van.

Deze man moet lekker 6 maanden op een eiland gaan zitten zonder internet. In zijn bedrijf zijn genoeg mensen die het kunnen overnemen.
Als Muskie terug komt van het eiland is Tesla failliet.
BeursVis
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 18 augustus 2018 09:13:

[...]
Als Muskie terug komt van het eiland is Tesla failliet.
Failliet denk ik niet maar de huidige beurs waarde slaat natuurlijk nergens op. Zelf denk ik eerder aan -40/50%.
DeZwarteRidder
0
quote:

BeursVis schreef op 18 augustus 2018 09:17:

[...]Failliet denk ik niet maar de huidige beurs waarde slaat natuurlijk nergens op. Zelf denk ik eerder aan -40/50%.
Wat gebeurt er als een bedrijf z'n rekeningen niet meer kan betalen...??

Muskie is niet overspannen van te hard werken, maar van de gedachte dat hij de rekeningen niet meer kan betalen.
Hugo44
0
Elon Musk is misschien een iets te opvallende en wispelturige CEO, maar dat was Steve Jobs ook, en kijk eens waar Apple nu is. Wat betreft de waarde van Tesla, dat is altijd een toekomstverwachting, vandaar dat Tesla nu evenveel waard is als grote gevestigde autofabrikanten. Tesla heeft over een jaar of 3 tot 4 een compleet gamma, inclusief vrachtwagen. BMW, VW/Audi/Porsche, Toyota, Nissan/Renault, Mercedes-Benz hebben tegen die tijd hoogstens een paar vol-elektrische auto's en daarnaast nog veel hybrides. Daar komt bij dat hun fabrieken nog helemaal moeten omschakelen. Tesla heeft als voordeel de integratie met thuis-accu's, zonnedaken en wie weet andere vormen van transport via tunnels. Tesla heeft zeker 5 jaar voorsprong op de rest en is veel flexibeler. Natuurlijk is er veel geld voor nodig, maar dat is tegenwoordig overal te krijgen. Misschien wil Warren Buffett nog wel een laatste meesterzet doen en zich bij Tesla inkopen, of anders zijn bedrijven als Apple, Google, Tencent, Alibaba ook wel in staat om hun steentje bij te dragen. Het is echt belangrijk dat Tesla door kan, de energietransitie moet dringend doorgezet worden.
DeZwarteRidder
0
Als Muskie fouten maakt, moet hij daar voor boeten net zo als iedereen incl. Steve Jobs.
Jobs is natuurlijk niet voor niks ontslagen door Apple.
z0n0p
0
quote:

Hugo44 schreef op 18 augustus 2018 09:32:

BMW, VW/Audi/Porsche, Toyota, Nissan/Renault, Mercedes-Benz hebben tegen die tijd hoogstens een paar vol-elektrische auto's en daarnaast nog veel hybrides.
Pardon? Moet je de aankondigingen van VAG, MB en Volvo toch wat beter lezen. Die komen met hele reeksen EV de komende 3 jaar. Gaat over 15 à 20 modellen per merk. Vaak zijn die aaankondigingen gewoon waar.
Marco1337
0
De tesla obligatie 2025/5,3% staat momenteel aan 89. (5,9% effectief rendement dus als je die nu koopt) Tesla had eind Q2 nog 2,3 miljard aan cash en heeft het eerste half jaar al 1,5 miljard aan cash verbrand + de schulden laten toenemen!

Een kat in het nauw maakt rare sprongen, Tesla heeft heel binnenkort een cash injectie nodig anders gaan ze simpelweg failliet. Het bedrijf heeft al een schuldenberg van 10 miljard en ik denk dat zelfs de arabieren niet zo gek zijn om 420 dollar te betalen voor een aandeel dat intrinsiek nog geen 23 dollar waard is. Je krijgt er bovendien gratis een hele berg aan schuld bij. Het gaat niet lang meer duren voordat dit kaartenhuis instort.
Marco1337
0
Tesla laat bovendien zien dat het niet in staat is om de model 3 met winst te verkopen. Momenteel verkoopt het de auto voor gemiddeld 55000 dollar en haalt het daarmee een bruto marge van 0%. Er wordt dus niks verdiend met de verkoop van de auto inclusief alle opties! Het bedrijf zal komend kwartaal een verbetering laten zien ivm de verkoop van de nog duurdere All wheel drive versie maar het mag duidelijk zijn dat hier geen 5000 per week van verkocht zullen worden. De markt voor luxe sedans van 50k+ is nou eenmaal klein. Intussen blijft Tesla vrolijk door produceren en stapelt de voorraad zich op. Tesla hoopt deze voorraad te kunnen slijten buiten de us en canada maar het verdienmodel is op deze manier gewoon niet vol te houden. Bovendien komen Jaguar en Audi met meer dan volwaardig concurerende modellen.
Hugo44
1
Ik heb het nog even nagekeken, de gevestigde merken komen in 2019 of 2020 met hun eerste electrische middenklasse model, de meesten kiezen voor een kruising tussen een sedan en een MPV/SUV. De jaren erna komen er dan wel meer modellen, maar Tesla blijft het voordeel hebben dat ze in 2019/2020 al 4 modellen hebben, terwijl ook de aanvullende modellen (truck, pick-up en roadster) al zijn getoond. Als ze de productie daarvan inderdaad in de komende 3 jaren kunnen opstarten is dat al een compleet programma. De grote fabrikanten hebben de ballast van de oude techniek, ze kunnen niet snel omschakelen. Tesla kan alles verkopen wat ze kunnen bouwen, dus het lijkt mij toch interessant om daar geld in te steken (voor hele grote beleggers of andere rijke bedrijven). Op de Model 3 verdient Tesla nu al geld, dat is onderzocht. Weliswaar is dat een duurdere uitvoering dan het basismodel, maar bij schaalvergroting en snellere productie gaat ook die basisversie geld opleveren. Elon Musk denkt ook al na over een nog goedkoper kleiner model van ongeveer 25000 dollar. Zijn doel, ook beschreven in eerdere artikelen en boeken, is om uiteindelijk zo'n simpele auto te ontwerpen dat-ie geautomatiseerd gebouwd kan worden.

Elon Musk doet mij erg aan Steve Jobs denken, ook een workaholic met grootse ideeën. Inderdaad is Steve Jobs ooit ontslagen bij Apple, maar pas toen-ie terugkwam ging het bedrijf echt sky-high, met de iMac, iPod en iPhone, iPad en iTunes/Apple Store. Apple werkt al jaren aan een auto, misschien is het toch beter als ze gewoon instappen bij Tesla. Elon Musk kan met enkele tientallen miljarden van Apple een veel beter rendement halen dan Apple nu zelf doet. Apple heeft dat gewoon op de bank staan en doet er al jaren niets zinnigs mee.
wiegveld
0
Musk is een genie en zijn concurrenten jaren voorui. Hij moet nu alleen een hele goede COO hebben, die de operaties gaat leiden in zijn fabriek. Productie moet nu goed zijn. Alle oude automerken hebben de boot gemist en vraag is of ze dit ooit nog inhalen, alhoewel ik denk dat waterstofauto's uiteindelijk zullen winnen van stroom...
22 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.