Grote autogroep gaat samenwerken met Google

Door AFN op 18 september 2018 10:24 | Views: 6.269

PARIJS (AFN) - Autogroep Renault-Nissan-Mitsubishi slaat de handen ineen met Google. Het technologiebedrijf gaat de wagens van 's werelds grootste alliantie van autofabrikanten voorzien van slimme infotainmentsystemen.

Het gaat om een meerjarige samenwerkingsovereenkomst, waarvan geen financiële details zijn gemeld. De systemen zullen draaien op Google's besturingssysteem Android, waardoor diensten als Google Maps, Google Assistent en de Google Play Store ook beschikbaar worden in de auto's.

Het is de bedoeling dat de eerste auto's met de nieuwe snufjes in 2021 van de band rollen. Renault, Nissan en Mitsubishi brachten vorig jaar gezamenlijk zo'n 10,6 miljoen voertuigen aan de man, in tweehonderd landen. De automakers willen hun wereldwijde productie komende jaren opvoeren, tot meer dan 14 miljoen wagens per jaar in 2022.

Reacties

8 Posts
BASF en BAYER kopen
0
18-9-2018 10:43:05

Beursblik: autodeal Google doodsteek voor TomTom
=======================================

(ABM FN-Dow Jones) Het bericht dat Google in zee gaat met autofabrikanten Renault, Nissan en Mitsubishi is de doodsteek voor het aandeel TomTom, zegt analist Jos Versteeg van InsingerGilissen.

TomTom heeft altijd gezegd dat autofabrikanten geen Google in hun auto willen, omdat ze dan hun gebruikersdata kwijt zijn. Dat verhaal gaat dus niet meer door, zei Versteeg. De deal van Google met de genoemde autofabrikanten betreft precies het deel van de automarkt waar TomTom zich op richt.

Volgens de analist is Google Maps met afstand het beste navigatie- en verkeersinformatiesysteem en willen klanten dat dus in hun auto hebben. Dit is desastreus voor TomTom, meent Versteeg, die de enorme koersdaling voor het aandeel in reactie op het nieuws gerechtvaardigd vindt.

Het aandeel TomTom verloor dinsdag 27 procent op 6,20 euro.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved. Any redistribution, duplication or archiving prohibited. ABM Financial News B.V. and the provider of this website/application do not warrant the accuracy of any News Content provided and shall not be liable for any errors, inaccuracies or delays in the content, or for any actions taken in reliance thereon.
Oh no
0
Straks ook in je auto niet meer veilig voor Google, tenminste als je deze koopt bij Renault, Nissan of Mitsubishi. Volgende keer toch maar een ander merk!
JanAlmelo
0
Google Assistent en de Google Play Store dat heeft TT toch niet.

Met Google Maps kun je een auto toch niet autonoom laten rijden. HET perbericht geeft ook aan dat dit geddelte via Microsft Azure(TT inside) blijft gaan.
thepouw
0
quote:

JanAlmelo schreef op 18 september 2018 11:00:

Google Assistent en de Google Play Store dat heeft TT toch niet.

Met Google Maps kun je een auto toch niet autonoom laten rijden. HET perbericht geeft ook aan dat dit geddelte via Microsft Azure(TT inside) blijft gaan.
nu nog wel, maar ook daar zal TT zijn voorsprong snel kwijt zijn. Het geld van Apple en Alphabet, daar kan TT niet tegenop. Nu maar hopen dat TT snel overgenomen wordt zodat de techniek en werkgelegenheid behouden blijt. (en mijn aandelen weer een beetje terugbouncen)
steelfighter72
0
Tomtom???? Dit is meer apple carplay (ios) vs google (android) infotainmwnt lijkt mij. En of je nou als automobilist overal gevolgd wilt worden en doodgegooid wil worden met reclame (youtube).... wordt er nu al beroerd van op al die vinkjes constant uit te vinken, veel plezier met je renault, mitsu etc. ALS DAT DE ENIGE OPTIE ZAL ZIJN....
[verwijderd]
0
Dat dit eens zou gebeuren, kon toch elke belegger zien aankomen.
T2 kan uiteraard niet concurreren met Google. Dus T2 kan zich opdoeken. Einde verhaal. Kunnen ze hun horloge op gelijk zetten.
Tommie
0
Krijgen we dan straks een Renault, Nissan of Mitsubishi gratis en moeten we daarvoor onderweg naar reclame kijken? Om vervolgens na verloop van tijd gigantische prijzen te moeten betalen als ze geen concurrentie meer hebben?
Nuchtere Kijk Op
0
"Een zegsman van de Renault-Nissan-alliantie zei dat er momenteel voertuigen met TomTom-kaarten van de band lopen. Het zal volgens hem enige tijd kosten voordat nieuwe wagens met Android worden vrijgegeven."

Maar dat het dan massaal gaat gebeuren is met deze aankondiging zeker. Is deze ontwikkeling nog tegen te houden door een naam als TT? Het gaat hier toch om een systeem strijd? Wel of niet TT kaarten, dit soort toekomstige keuzes "Android/google maps" zet heel TT toch buitenspel? Als hun huidige klanten al overstag gaan, waar gaat TT in de toekomst dan nog geld mee verdienen? Diezelfde grote concerns bevechten? Met de verkoop van sporthorloges of actiecamera's ga je dat niet redden. Digitale kaarten systemen worden/zijn een commodity en zullen worden weggegeven door de tech-giganten in de strijd om het dominante besturingsplatform voor auto's te creëren. Daar draait alles om, en die kaarteninfo is dus niet meer dan een tool. Kijk naar bv. de jeugd wat die met google maps al doen. Gaan autobedrijven lees bestaande klanten van TT ook nog eens kiezen voor ingebouwde Android systemen, dan kan ik wel bedenken wat er met de toekomstige cashflow van TT staat te gebeuren.
8 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.