Boeing hard onderuit op Wall Street

Door AFN op 18 oktober 2019 22:23 | Views: 6.146

NEW YORK (AFN) - Vliegtuigbouwer ging vrijdag hard onderuit op de beurs in New York, na een bericht dat medewerkers mogelijk toezichthouders hebben misleid door bepaalde informatie achter te houden. Beleggers op Wall Street verwerkten verder tegenvallende cijfers over de Chinese economie en de kwartaalresultaten van onder meer Coca-Cola.

Boeing leverde bijna 7 procent aan beurswaarde in. Een piloot zou al in 2016 technische aanmerkingen hebben gehad op het gewraakte 737 MAX-toestel dat vanwege twee crashes al maanden aan de grond staat. Luchtvaartautoriteit FAA kreeg de betreffende documenten pas deze week toegestuurd. De toezichthouders verwijten Boeing dat het bedrijf niet eerder aan de bel trok.

De beurzen gingen over de gehele linie omlaag. De Dow-Jonesindex sloot 1 procent lager op 26.770,20 punten. De breed samengestelde S&P 500 zakte 0,4 procent naar 2986,20 punten en techbeurs Nasdaq verloor 0,8 procent tot 8089,54 punten.

Chinese economie

De Chinese economie kende afgelopen kwartaal de traagste groei in bijna dertig jaar. De tweede economie van de wereld ondervindt vooral hinder van de aanhoudende handelsspanningen. Ook reageerde de markt op uitspraken van Fed-vicevoorzitter Richard Clarida. Die benadrukte dat de centrale bank passend zal optreden om de Amerikaanse economie te ondersteunen. Daarnaast wachten beleggers op verdere ontwikkelingen rond de brexit.

Facebook zakte dik 2 procent. Verschillende Europese landen waaronder Duitsland en Frankrijk werken aan maatregelen om de komst van de libra, de virtuele munt van Facebook, naar Europa te verbieden.

American Express

Coca-Cola won bijna 2 procent. De frisdrankproducent blijft profiteren van zijn strategie om meer frisdranken met minder suiker te verkopen, zoals de suikervrije variant Coca-Cola Zero. Andere bedrijven die de boeken openden waren onder meer creditcardmaatschappij American Express (min 2 procent), uitzender ManpowerGroup (plus 1 procent) en oliedienstverlener Schlumberger (plus 1,3 procent).

De euro was 1,1164 dollar waard, tegen 1,1155 dollar bij het sluiten van de Europese beurzen eerder op de dag. De prijs van een vat Amerikaanse olie zakte 0,4 procent tot 53,71 dollar. Brentolie kostte 1,1 procent minder op 59,23 dollar per vat.

Reacties

7 Posts
FlashHenk
0
Hier is mijn voorspelling: de 737 MAX zal nooit meer vliegen, omdat het een fundamenteel niet-luchtwaardig toestel is.
[verwijderd]
0
quote:

FlashHenk schreef op 19 oktober 2019 14:16:

Hier is mijn voorspelling: de 737 MAX zal nooit meer vliegen, omdat het een fundamenteel niet-luchtwaardig toestel is.
U schrijft onzin.
Het toestel is weldegelijk luchtwaardig.
De software is een ander verhaal want stuurt o.a het vliegtuig aan.
Software waar de fouten schuilen is altijd te verbeteren hoe complex ook.
Duym
0
quote:

FlashHenk schreef op 19 oktober 2019 14:16:

Hier is mijn voorspelling: de 737 MAX zal nooit meer vliegen, omdat het een fundamenteel niet-luchtwaardig toestel is.
Fundamenteel niet-luchtwaardig? Waar haal je die onzin vandaan? Ik ben het er wel mee eens dat er koppen moeten rollen en flinke schadevergoeding betaald moet worden.
FlashHenk
1
quote:

Duym schreef op 20 oktober 2019 07:21:

[...] Fundamenteel niet-luchtwaardig? Waar haal je die onzin vandaan? Ik ben het er wel mee eens dat er koppen moeten rollen en flinke schadevergoeding betaald moet worden.
Voor de 737 MAX is een oud frame gebruikt waar nieuwe, zuiniger motoren onder zijn gemonteerd. Het frame is echter niet gebouwd voor de motoren die eronder hangen. Aangezien ze groter zijn dan de motoren die vroeger onder de gewone 737 werden gemonteerd, is de positie van de nieuwe motoren op de vleugels gewijzigd. De motoren worden nu veel hoger gemonteerd. Dat heeft een grote impact op de aerodynamische kenmerken van het toestel. De software MCAS die nu al berucht is geworden is bedoeld om de aerodynamische problemen die hieruit voortkomen te ondervangen, door automatisch bijsturingen te doen wanneer het vliegtuig in een 'stall' dreigt te geraken. Uiteraard kun je met software veel ondervangen; er zijn in de militaire luchtvaart immers ook toestellen die vanuit aerodynamisch oogpunt ongelukkig in elkaar steken. De stealth-toestellen B2 en F117 zijn daarvan goede voorbeelden. De vraag is echter of je dat soort systemen in de burgerluchtvaart moet willen, zeker als er geen goede reden voor is anders dan dat Boeing snel een zuinig toestel op een goedkope manier in de markt wilde zetten. Dus ja, ik denk dat de 737 MAX een veel groter en fundamenteler probleem heeft dan door Boeing op dit moment wordt voorgespiegeld en daarover gaan we de komende maanden nog veel horen. Dennis Muilenberg mag 29 oktober zijn opwachting maken in een hoorzitting van de senaat. Ik ben benieuwd hoe hij het er vanaf brengt, maar ik verwacht een aanzienlijke hoeveelheid selectief geheugenverlies.
Sir Cryptalot
0
Precies Henk, ab’tje van mij. Geen zichzelf respecterende maatschappij mag dat type nog gebruiken.
willem1000
0
Ben je dankbaar voor je duidelijke exposé, want ik heb geen vliegtuigbouw gestudeerd. Ik las dat een testpiloot ook al aande bel had getrokken. Met welk vliegtuig kan ik nog veilig vliegen?
Sir Cryptalot
0
quote:

willem1000 schreef op 20 oktober 2019 18:34:

Ben je dankbaar voor je duidelijke exposé, want ik heb geen vliegtuigbouw gestudeerd. Ik las dat een testpiloot ook al aande bel had getrokken. Met welk vliegtuig kan ik nog veilig vliegen?
www.tripsavvy.com/the-safest-aircraft...
7 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.