'Honderd keer zoveel schone trucks nodig om doelen te halen'

Door AFN op 20 januari 2021 10:18 | Views: 2.777

BRUSSEL (ANP) - In 2030 moeten er ongeveer honderd keer zoveel uitstootvrije vrachtwagens zijn in Europa, om aan de CO2-doelen van de Europese Commissie te voldoen. Dat zegt de Europese brancheorganisatie voor de auto-industrie ACEA op basis van een nieuw onderzoek. De branchevereniging roept op tot maatregelen waarmee het interessanter voor vervoerders wordt om elektrische of waterstoftrucks aan te schaffen.

Het aantal vrachtwagens op de Europese wegen bedraagt 6,2 miljoen, waarvan de gemiddelde leeftijd dertien jaar is. Slechts ongeveer 2300 daarvan zijn volledig elektrisch, wat neerkomt op 0,04 procent. Om aan de CO2-eisen voor de sector, van een afname van de uitstoot met 30 procent, te voldoen moeten dat er 200.000 zijn in 2030. Opvallend is dat de Europese Commissie zelf de doelstelling heeft om in dat jaar 80.000 schone vrachtwagens op de weg te hebben, waarmee de eigen doelstelling voor CO2-uitstoot volgens ACEA niet kan worden gehaald.

Om aan de doelstellingen te voldoen zullen zowel de EU als de lidstaten actie moeten ondernemen om schoon rijden aantrekkelijker te maken, zegt ACEA. Zo denkt de branchevereniging aan het koppelen van de hoogte van de wegenbelasting aan de CO2-uitstoot, een beter systeem voor het beprijzen van CO2-rechten en de aanleg van een goed dekkend netwerk van laadpalen en waterstoftankstations voor trucks.

Reacties

12 Posts
[verwijderd]
0
Zullen we er anders iets aan doen dat er geen 6,2 miljoen vrachtauto's meer nodig zijn ?
BeursVis
0
[verwijderd]
0
quote:

BeursVis schreef op 20 januari 2021 10:36:

Voorlopig zit het geld in alles wat groen is, stap snel in voordat het te laat is!
Lijkt me meer een moment voor uitstappen
G.errit@
0
zolang 1 groot container schip van Maersk net zoveel vervuiling geeft als 50 miljoen auto's, waar praten we dan nog over. Zo'n schip verstookt gewoon vloeibaar asfalt.
[verwijderd]
1
quote:

G.errit@ schreef op 20 januari 2021 10:45:

zolang 1 groot container schip van Maersk net zoveel vervuiling geeft als 50 miljoen auto's, waar praten we dan nog over. Zo'n schip verstookt gewoon vloeibaar asfalt.

Net als met vrachtauto's zullen we beter daarmee minderen.
Meer lokaal voedsel eten zal al heel veel schelen.
erjee-ff
1
quote:

P2020 schreef op 20 januari 2021 10:48:

[...]

Net als met vrachtauto's zullen we beter daarmee minderen.
Meer lokaal voedsel eten zal al heel veel schelen.
Meer lokaal voedsel, en waar precies gaan we dat inNederland verbouwen? Op welke schaarse landbouwgrond?
Lepre Chaun
0
quote:

BeursVis schreef op 20 januari 2021 10:36:

Voorlopig zit het geld in alles wat groen is, stap snel in voordat het te laat is!
Zekers en ook RANDSTAD al die trucks bouwen ze met uitzendkrachten
[verwijderd]
1
quote:

erjee-ff schreef op 20 januari 2021 11:37:

[...]
Meer lokaal voedsel, en waar precies gaan we dat inNederland verbouwen? Op welke schaarse landbouwgrond?
We exporteren teveel van onze grond.
Melk kaas vlees bloemen etc..
Die grond kunnen we voor ons eigen voedsel gebruiken.
Werkt 2 kanten op
The Third Way...
0
Kan iemand het rekensommetje waarop dit artikel is gebaseerd uitleggen?

Er zouden dus 6.2 mln vrachtwagens zijn en hun uitstoot moet tegen 2030 met 30% omlaag, oftewel het equivalent van (de uitstoot van) 1.8 mln vrachtwagens moet verdwijnen. Dat haal je imho niet alleen maar met 0.2 mln, oftewel 3% van totaal, schone vrachtwagens tegen die tijd...

N.B.: 2030-2021=9 x 0.2 = 1.8 mln, dat klopt dan toevallig precies weer wel...
lanciared
0
100 keer meer vrachtwagens zijn er nodig.
En dat zijn , de deze, met die reuze grote batterijen.
Kun je nagaan hoeveel extra Lithium hiervoor benodigd is.

Inflatie komt eraan. geld wordt minder waard, en prijzen grondstoffen worden hoger.
Mensen vluchten er heen, en materiele activa wordt als waardevast beschouwd.
WijHetVolk
0
quote:

erjee-ff schreef op 20 januari 2021 11:37:

[...]
Meer lokaal voedsel, en waar precies gaan we dat in Nederland verbouwen? Op welke schaarse landbouwgrond?
Misschien wel belangrijker, welke dombo (boer) is bereid om dit op zich te nemen. De huidige boer verkoopt zijn oogsten nu onder de kostprijs, en dan heb ik het nog niet eens over het 'beleid' van de overheid.
12 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.