Uitstel brexit stuit op verzet Brussel

Door AFN op 20 maart 2019 14:06 | Views: 8.754

Uitstel brexit stuit op verzet Brussel

BRUSSEL (AFN) - Het verzoek van de Britse premier Theresa May om de brexit uit te stellen tot 30 juni stuit op verzet in Brussel in verband met de Europese verkiezingen. Die worden van 23 tot 26 mei gehouden en elk EU-land is verplicht die te organiseren. Volgens een woordvoerder van de Europese Commissie kan een kort uitstel daarom niet langer dan tot 23 mei duren en heeft voorzitter Jean-Claude Juncker hier May woensdag telefonisch op gewezen.

May wil niet wil dat haar land weer meedoet aan de Europese verkiezingen. Dat schrijft ze in haar brief aan EU-president Donald Tusk waarin ze om verlenging vraagt van het artikel 50, dat terugtrekking van een lidstaat regelt. Meedoen is volgens haar niet in het belang van het Verenigd Koninkrijk of de Europese Unie.

Voor het uitstel heeft de Britse regering de toestemming nodig van alle andere 27 regeringsleiders van de EU. Zij komen donderdag en vrijdag bijeen in Brussel. Europees Commissievoorzitter Jean-Claude Juncker staat volgens zijn woordvoerder telefonisch in contact met May over ,,de beste manier'' om toestemming te krijgen.

Michel Barnier

De EU heeft ook steeds duidelijk gemaakt dat het uitstel met goede argumenten omkleed moet zijn. Er kan volgens EU-hoofdonderhandelaar Michel Barnier geen sprake zijn van het heropenen van het terugtrekkingsakkoord dat May in november sloot met Brussel. Een woordvoerder van de Franse regering zei woensdagmiddag dat het uitstel ,,niet automatisch is gegarandeerd''.

De brexit staat gepland voor 29 maart om 23.00 uur Britse tijd. In de rest van de EU is het dan 30 maart. Volgens May is het nog steeds mogelijk dat het Verenigd Koninkrijk zonder een akkoord uit de EU vertrekt, zei ze in Londen.

Reacties

19 Posts
!@#$!@!
0
Politici. Hun werk en enige taak is het om beslissingen te nemen. Zelfs dat kunnen ze niet hahaha.
FPAK
0
Bla bla bla, bla bla bla, en dan wordt het weer uitgesteld.
Ze worden toch doorbetaald, of ze een beslissing nemen of niet.
Als ze een beslissing nemen hebben ze niets meer te doen, dus......lekker uitstellen weer.
Niets zo on-efficient als een democratie.
[verwijderd]
0

Het is een Sekte.... Brussel.
Wat doen zij (=brussel) moeilijk als een land uit wil stappen.

Wij moeten er ook uit. Weg uit Brussel.

Vanavond even stemmen.
Geen blanco.
het zwaard
2
FPAK: Als ik jou was ging ik lekker wonen in 'n land waar 'n dictatuur heerst. Misschien is China of Rusland iets voor jou. Een dicatuur is altijd efficient, vermits geen mens er iets te vertellen heeft.
FPAK
1
quote:

het zwaard schreef op 20 maart 2019 15:17:

FPAK: Als ik jou was ging ik lekker wonen in 'n land waar 'n dictatuur heerst. Misschien is China of Rusland iets voor jou. Een dicatuur is altijd efficient, vermits geen mens er iets te vertellen heeft.
Hier ging de discussie niet over, maar nu je het erover hebt;
De Britten hebben gestemd dat ze uit de EU willen.
De EU laat dat niet toe.
Is dit een democratie? Lijkt mij meer op een vorm van een dictatuur...
Nuchtere Kijk Op
0
Ze kunnen best uitstel verwachten van Brussel mits het VK eens concreet wordt waarom een uitstel enz. Stel May koppelt er bv. aan vast, dat binnen de uitstel periode er een nieuw referendum aan wordt gekoppeld. Dan is Brussel lijkt me wel bereid. Gewoon een referendum met de vraag: verlaten met no deal, blijven, en als laatste keuze een verzin maar wat argument (alleen tot op heden heeft het VK niets nuttigs kunnen verzinnen waar Brussel een NIEUWE succesvolle verandering, constructie optie/aanpassing in heeft kunnen lezen).

Het lijkt erop dat May gewoon uitstel wil aanvragen om de laatste tijdsruimte voor bv. een nieuw referendum onmogelijk te maken. Zodat ze als het ware, gelegitimeerd kunnen verkopen, dat een no deal brexit het enige overgebleven scenario was.

Het VK speelt in mijn ogen een zeer tricky doordacht spel, om desnoods dan maar af te stevenen op een NO DEAL. Velen hebben bij het vorige referendum onderschat wat een no deal daadwerkelijk voor een chaos kan veroorzaken. Nu denkt denk ik het merendeel wel anders.

Het is dus weer allemaal POLITIEK ego enz.
Toddemij
0
quote:

FPAK schreef op 20 maart 2019 15:38:

[...]

Hier ging de discussie niet over, maar nu je het erover hebt;
De Britten hebben gestemd dat ze uit de EU willen.
De EU laat dat niet toe.
Is dit een democratie? Lijkt mij meer op een vorm van een dictatuur...
Hier heb je ongelijk, als je goed leest staat er dat men geen uitstel duldt tot na de verkiezingen. Dus kunnen de Britten er gewoon uit voor die verkiezingen maar dan wel zonder overeenkomst want heronderhandelen wil men in Europa niet meer, dus krijgen de Britten de harde keus, het accepteren van de overeenkomst en zo eruit of gewoon een keiharde Brexit zonder overeenkomst.
FPAK
0
quote:

Toddemij schreef op 20 maart 2019 15:44:

[...]

Hier heb je ongelijk, als je goed leest staat er dat men geen uitstel duldt tot na de verkiezingen. Dus kunnen de Britten er gewoon uit voor die verkiezingen maar dan wel zonder overeenkomst want heronderhandelen wil men in Europa niet meer, dus krijgen de Britten de harde keus, het accepteren van de overeenkomst en zo eruit of gewoon een keiharde Brexit zonder overeenkomst.

Je hebt gelijk, maar ik heb het heel simpel uitgelegd.
Uiteraard mogen de Britten de EU verlaten, maar wel met keiharde voorwaarden, in het voordeel van de EU.
Ik neem aan dat ze anders al lang een akkoord hadden.
Kaviaar
0
Een nipte meerderheid van een deel van de bevolking die is gaan stemmen heeft de uittreding voor elkaar gekregen. Het lagerhuis is een ongeregeld zooitje pubers.

1. De door May gesloten deal is weggestemd al twee keer
2. Het lagerhuis wil niet zonder deal uit de EU

Ik zou zo vlug mogelijk in stemming laten brengen of ze voor of tegen een referendum zijn voor uittreding EU. Het lijkt mij dat de Engelse burger het toneelspel nu ook wel zat begint te worden.

1. Alle stemgerechtigde Engelsen gaan dan massaal naar de stembus. Daaruit volgt de uitslag, wel of niet uit de EU.
2. Niet uit de EU, dan gaan we op een normale manier met elkaar verder. Geen haantjesgedrag zoals de Fransen laten zien.
Wel uit de EU? Dan of akkoord met de gesloten deal van May, of zonder deal tot uiterlijk 23 mei a.s. de tijd.

Volgens mij is een deal nog altijd het beste voor alle landen, maar ik besef ook dat de UK het zat is om door Brussel geregeerd te worden. Wij NL kunnen niet eens meer zelf regeren, ondanks dat wij het meeste afdragen aan het geldopslorpende Brussel. De Fransen krijgen het bijv. voor elkaar, dat het pulsvissen verboden wordt, omdat ze te beroerd zijn om er zelf in te investeren.

En Brussel maar dromen dat de 27 leiders één "natie" ((((gaan))))vormen....
het zwaard
0
IK denk dat er meer Britten NU in de EU willen blijven dan tijdens de verkiezing. Ik las onlangs nog dat er alle dagen voorstanders bijkomen en tegenstanders overlijden. Iedereen verdiend 'n twee kans, waarom dan geen tweede referendum ?
arcana56
1
Grootdeels eens met je schrijfsel.

Maar de indicatieve stemmingen worden niet toegestaan,ook geen stemming voor een tweede referendum, daar is ook immers geen tijd meer voor.
Theresa May weet ook wel dat een zachte brexit waarbij het VK in de douane-unie blijft en toegang heeft tot de interne markt de voorkeur heeft van de meerderheid in het parlement maar dat is niet wat de ERG wil en dus ook niet wat zij uit onderhandeld heeft met de EU.
In feite is Theresa May haar eigen weg gegaan zonder met de oppositie te overleggen maar heeft tegen de zin van de ERG een backstop voorgesteld waarbij het gehele VK in de douane-unie blijft zolang er geen oplossing is voor de harde grens door Ierland.
In beginsel zou de backstop alleen gelden voor Noord Ierland zodat het GFA nageleefd word maar dat wilde de DUP dan weer niet en dus kwam ze met het voorstel dat het VK als geheel in de douane-unie zou blijven tot er oplossingen gevonden worden die een harde grens voorkomen.
Dat is waar het op stuk loopt en waarom Labour sowieso niet zal instemmen met de terugtrekkingsovereenkomst.

Verder vind ik het nogal vreemd dat gesteld word dat we door Brussel geregeerd worden, we zijn de EU, onze regeringsleiders bepalen, onze ministers bepalen en de Europese commissie voert de opdrachten uit waarna er over gestemd word in het Europese parlement.
In feite is de EU voor nationale regeringen een makkelijk visje om tegen te schoppen en naar te wijzen als schuldige terwijl ze zelf in Brussel aan tafel hebben gezeten tijdens het opstellen en de genomen besluiten.

imgur.com/a/vp0Pb
[verwijderd]
0
quote:

Kaviaar schreef op 20 maart 2019 16:03:

Een nipte meerderheid van een deel van de bevolking die is gaan stemmen heeft de uittreding voor elkaar gekregen. Het lagerhuis is een ongeregeld zooitje pubers.

1. De door May gesloten deal is weggestemd al twee keer
2. Het lagerhuis wil niet zonder deal uit de EU


Dat is juist het probleem, het is weggestemd niet omdat ze de EU niet uit willen, maar het deel dat de deal te soft of te pro EU vonden stemde dus ook tegen.
Dan lijkt het al snel dat de ene helft er niet en de andere helft er wel uit wil.
Als dit echt zo geweest zou zijn, zou de stemming over het referendum nipt moeten zijn en dat was gewoon duidelijk, wat was het 84 voor en 314 tegen.
Een nieuw referendum was de grootste en enigste kans geweest het tij te keren, voor het beetje eurofiel (84 dus) dat in het lagerhuis zit.
In Holland stond een Huis...
0
Gewoon Optie-ven met die Britten..

May-D.. May-D..

Let's Celebrate it her Way..

Bey.. Bey.. Zwaai.. Zwaai..!!
!@#$!@!
1
quote:

FPAK schreef op 20 maart 2019 15:51:

[...]

Je hebt gelijk, maar ik heb het heel simpel uitgelegd.
Uiteraard mogen de Britten de EU verlaten, maar wel met keiharde voorwaarden, in het voordeel van de EU.
Ik neem aan dat ze anders al lang een akkoord hadden.
Nee, het euvel ligt bij Noord-Ierland. Een Brexit zou een harde grens veroorzaken in Ierland , door Noord-Ierland. Echter in het vredesakkoord tussen VK en de noord-ieren staat dat er absoluut geen harde grens mag komen.

Een euveltje waar men even overheen had gekeken :-)

Dus heeft niks met de EU en zijn harde voorwaarden te maken, maar met het feit dat VK nog steeds Noord-Ierland bezet en niet wil opgeven als deel van het VK. Ze willen de harde grens niet verleggen , want dan hebben ze een harde grens binnen het eigen grondgebied. Uiteraard willen de Ieren dat ook niet. Een pat stelling dus.
[verwijderd]
0

Hoe het ook is...

Een land wil eruit.
Ze willen gewoon handel drijven
Maar zelf bepalen met wie ze handel willen drijven en wie land binnen mag komen.

Is niet zo moeilijk toch ??

Brussel is op teentje getrapt en wil voor het zeggen hebben.

Ze zijn niet:

Meegaand
Gebruiken euro fielen om UK de schuld te geven
En gebruiken onze regerings leiders om druk te zetten tegen de uittreding.

Engeland wil gewoon haar eigen bevoegdheid terug.
Is dat zo erg ?????????????????????

chandue
0
Wat een bureaucratische apparaat is EU geworden. Dit cost Noord Europa miljarden. Het volk moet uit hoesten om dit apparaat levend the houden. Allemaal top banen en top salarissen. Cherry B. redt ons van deze monster.
TheSky
1
En de brexiteers maar roepen dat het ondemocratisch zou zijn als er een 2e referendum komt. Maar de deal van may mag wel tot 3x toe opnieuw in stemming worden gebracht omdat de uitkomst haar niet bevalt. Hahaha,
!@#$!@!
0
quote:

TheSky schreef op 21 maart 2019 13:58:

En de brexiteers maar roepen dat het ondemocratisch zou zijn als er een 2e referendum komt. Maar de deal van may mag wel tot 3x toe opnieuw in stemming worden gebracht omdat de uitkomst haar niet bevalt. Hahaha,
goed punt :-)
19 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.