Shell gaat waterstoftankstations bouwen

Door AFN op 21 augustus 2018 10:01 | Views: 7.904

Shell gaat waterstoftankstations bouwen

DEN HAAG (AFN) - Shell bouwt mee aan een netwerk van waterstofstations in Nederland. Het olie- en gasconcern begint met het aanleggen van vier Shell-stations waar dit mogelijk is: twee in de regio Amsterdam, een in Den Haag en een in het Drentse Pesse. Het is de bedoeling dat er uiterlijk begin 2020 waterstof op deze stations verkrijgbaar is.

,,We werken al aan een netwerk van snellaadpunten in Nederland, en nu zijn we ook betrokken bij de aanleg van een netwerk van waterstofstations'', benadrukt topvrouw Marjan van Loon van Shell Nederland. Zij rijdt zelf ook in een waterstofauto.

Volgens het bedrijf zitten er veel voordelen aan rijden op waterstof. Daarmee heeft een auto een groot bereik en het enige restproduct is waterdamp uit de uitlaat. Deze manier van rijden draagt dus bij aan een betere luchtkwaliteit. Ook is het mogelijk de waterstof te produceren met behulp van duurzame energiebronnen zoals wind- of zonne-energie.

Waterstofproject

De waterstofstations van Shell maken onderdeel uit van het internationale waterstofproject H2Benelux. Dit betreft meerdere stations in België, Nederland en Luxemburg. De overheden van die landen leveren door middel van subsidies eveneens een bijdrage.

Ook in Duitsland timmert Shell aan de weg. Hier werken bedrijven samen met de overheid aan een netwerk van vierhonderd waterstofstations tegen eind 2023, waarvan er 230 van Shell zullen zijn. Volgens Shell bestaan er in het Verenigd Koninkrijk, Canada en Californië eveneens samenwerkingen op dit vlak.

Reacties

42 Posts, Pagina: 1 2 3 » | Laatste
Eugen III
0
Vier tankstations. 4. Wel erg klein begin voor zo'n gigant als Shell. Fastned hoeft zich hierover voorlopig nog geen zorgen te maken
DeZwarteRidder
0
quote:

boldie schreef op 21 augustus 2018 10:21:

prijzen waterstof ook wel erg hoog aan de pomp
Ik zou het niet weten; ik tank het nooit.
g.raaier
0
Eindelijk. Over 10 jaar rijdt vrijwel heel leaserijdend Nederland op waterstof is mijn verwachting. Veel praktischer dan elektra voor de kilometervreter.
DeZwarteRidder
0
quote:

g.raaier schreef op 21 augustus 2018 10:28:

Eindelijk. Over 10 jaar rijdt vrijwel heel leaserijdend Nederland op waterstof is mijn verwachting. Veel praktischer dan elektra voor de kilometervreter.
10 jaar zal zeker niet lukken, maar misschien over 20 jaar..??

Op dit moment zijn er nog heel veel mensen die zeggen dat waterstof niet haalbaar is.
boldie
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 21 augustus 2018 10:34:

[...]
10 jaar zal zeker niet lukken, maar misschien over 20 jaar..??

Op dit moment zijn er nog heel veel mensen die zeggen dat waterstof niet haalbaar is.
zet prijs waterstof af tegen elektrisch
[verwijderd]
0
Waterstof voor personenautos gaat hem niet worden.
Shell slaat de plank helemaal mis.

Sukkels
DeZwarteRidder
0
quote:

dasD schreef op 21 augustus 2018 10:52:

Waterstof voor personenautos gaat hem niet worden.
Shell slaat de plank helemaal mis.
Sukkels
Shell moet toch wat verzinnen...??
ischav2
0
Infrastructuur is de bottleneck. Ik denk zelf dat waterstof uiteindelijk gaat winnen. Tanken in luttele minuten versus langere tijd laden. Overigens las ik recent dat Schotse wetenschappers ook een vloeistof hebben samengesteld die geschikt is om accus snel te vullen die veel meer elektriciteit bevatten. Ben erg benieuwd welke van de 2 uiteindelijk gaat winnen. Al die accupakketten zijn zwaar, maar dat is een gepanserde waterstoftank ook. Maar daar zal ook wel weer een technische oplossing voor komen. Vanmorgen in het FD een artikel dat hogere CO2 beprijzing uitstoot drastisch verminderd.
Bellboy12
2
quote:

dasD schreef op 21 augustus 2018 10:52:

Waterstof voor personenautos gaat hem niet worden.
Shell slaat de plank helemaal mis.

Sukkels
Ik lees altijd graag een goed onderbouwd verhaal van een visionair.
Deze reactie kan ik gevoeglijk overslaan.
suskewiet
0
Sir Cryptalot
0
Met Europese subsidies? Het lijkt me eerder een diversificatie die je mag eisen bij de vergunningen van pompstations op A-locaties.
Chimpie
0
Uiteindelijk zal hopelijk de energie-efficientie bepalen welke van de 2 technieken gaat winnen: waterstof wordt op dit moment nog veel geproduceerd mbv aardgas dus logisch dat Shell hierop inzet. Echter zijn er hier 2 conversies voor nodig: aardgas --> waterstof en waterstof --> verbranding. Hier komt nog transport bij kijken, wat het plaatje ook lastiger maakt.

Aan de andere kant zijn bij elektrisch vervoer de (in)efficientie van accu's inderdaad een behoorlijke bottleneck. Snel laden is nu ook nog een issue, maar dat kan wellicht in de toekomst met uitwisselbare accu's opgelost worden.

Op dit moment staat elektrisch vervoer echter flink voor, zowel in energetische efficientie als qua implementatie.
boldie
1
quote:

ischav2 schreef op 21 augustus 2018 10:55:

Infrastructuur is de bottleneck. Ik denk zelf dat waterstof uiteindelijk gaat winnen. Tanken in luttele minuten versus langere tijd laden. Overigens las ik recent dat Schotse wetenschappers ook een vloeistof hebben samengesteld die geschikt is om accus snel te vullen die veel meer elektriciteit bevatten. Ben erg benieuwd welke van de 2 uiteindelijk gaat winnen. Al die accupakketten zijn zwaar, maar dat is een gepanserde waterstoftank ook. Maar daar zal ook wel weer een technische oplossing voor komen. Vanmorgen in het FD een artikel dat hogere CO2 beprijzing uitstoot drastisch verminderd.
prijzen auto's ongeveer hetzelfde maar reken eens om wat waterstof kost per 500km en elektriciteit.
NOOTJExx5i6c
0
Mis, bereik is nu 500km, maar wordt veel groter en aan huis laden is moeilijker te belasten. Ik rijd regelmatig, ook wel met aanhanger, naar zwitserland op en neer en is prima te doen. zeker als je werktijden moet aanhouden en dus tussen de middag tijdens eten weer volgeladen bent.
Arie S
0
[verwijderd]
2
Bellboy het is heel eenvoudig.

Electrisch:
- vol ingezet door meeste autofabrikanten
- heel China gaat voor electrisch
- accus worden beter en lichter
- uiteindelijk zijn electrische autos veeel goedkoper te produceren. Minder complex, geen zwaar motorblok en transmissie.
- meer vrije ruimte in het voertuig, door minder ruimte aandrijftrein.
- zeer lage onderhoudskosten.
- meeste mensen maken korte ritten, dus die long range is voor een klein deel van de bevolking
- thuis kun je opladen, zie je mensen thuis waterstof tanken?

Waterstof:
- nog steeds een verbrandingsmotor en oude transmissie dus zwaar
- veiligheid tankstations. Je denkt toch niet dat er in de steden waterstof tankstations komen? Never nooit nie.
- waterstof moet ook getransporteerd worden met vrachtautos naar de tankstations. Enig idee wat de veiligheidsvoorschriften zullen zijn?
Duurder transport.
- er komt niet slecht water uit de uitlaat. Er komt altijd olie mee omdat verbrandingsmotoren nu eenmaal gesmeerd moeten worden.
- alle autobedrijven moeten cursusssn mkrijgen hoe met waterstofauto om te gaan. Waterstof kan heeeeel gevaarlijk zijn.
- onderhoudskosten nog steeds als van ouds.
- parkeergarages/kelders met waterstofautos. Gaat nooit toeglaten worden. Denk global.

Moet ik nog doorgaan?
[verwijderd]
0
Shell kan beter in electrisch stappen.
Accus bouwen, windparken, zonneparken, etc

Waterstof is echt een domme fout
DeZwarteRidder
0
quote:

dasD schreef op 21 augustus 2018 12:21:

Shell kan beter in electrisch stappen.
Accus bouwen, windparken, zonneparken, etc

Waterstof is echt een domme fout
Er valt niks te verdienen met elektrisch.
[verwijderd]
1
quote:

Eugen III schreef op 21 augustus 2018 10:19:

Vier tankstations. 4. Wel erg klein begin voor zo'n gigant als Shell. Fastned hoeft zich hierover voorlopig nog geen zorgen te maken
nee, fastned heeft wel andere zorgen. Zelden dat daar een auto aan de stekker staat.....
42 Posts, Pagina: 1 2 3 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.