SAN FRANCISCO (AFN/BLOOMBERG) - De maker van elektrische auto's Tesla heeft in het tweede kwartaal opnieuw winst geboekt. Het is de vierde periode op rij waarin het bedrijf zwarte cijfers schreef. Dat betekent dat het bedrijf, dat tijdens de afgelopen periode de automaker werd met de hoogste beurswaarde, nu opgenomen kan worden in de S&P 500-beursindex.
In het kwartaal moest Tesla een deel van zijn fabrieken tijdelijk stilleggen vanwege coronamaatregelen, waar topman Elon Musk zich kwaad over maakte. De onderneming stelt echter dat operationele verbeteringen zorgden dat de kosten lager waren en er toch winst geboekt kon worden. Ook sneed Tesla zelf in de kosten. Die stappen hebben Tesla klaargestoomd voor een succesvolle tweede jaarhelft.
Het bedrijf zag in de afgelopen drie maanden zijn hoeveelheid kasgeld toenemen met 535 miljoen dollar tot 8,6 miljard dollar. Dat geld gaat Tesla onder meer gebruiken om te investeren in een nieuwe Amerikaanse fabriek, de fabriek die het bedrijf bouwt bij Berlijn en de uitbreiding van de fabriek in Shanghai. Mede met de productie van de kleinere SUV Model Y mikt het bedrijf er nog altijd op om meer dan 500.000 voertuigen af te leveren dit jaar. Dat doel is door de tijdelijke sluiting van de fabriek in het Californische Fremont wel lastiger te halen, geeft Tesla aan.
Verlies
De omzet van Tesla kwam uit op 6 miljard dollar, een daling van 5 procent ten opzichte van een jaar eerder. Het bedrijf boekte een nettowinst van 104 miljoen dollar. Dat was een jaar eerder nog een verlies van 408 miljoen dollar.
Tesla liet verder weten volgend jaar te beginnen met het leveren van zijn elektrische vrachtwagen, de Tesla Semi. Dan moeten er ook Model Y-voertuigen van de band rollen in zowel Berlijn als Shanghai. De afdelingen die thuisbatterijen en zonnedaken maken, blijven een relatief klein onderdeel uitmaken van het bedrijf.
Missie bereikt.
Het aandeel mag nu in de S&P500 index opgenomen.
Daar staan zoveel trackers op uit dat deze samen 34 miljoen aandelen Tesla moeten gaan kopen.
Vandaar waarschijnlijk ook een groot deel van de stijging om van deze regels misbruik te maken en de koers zoveel mogelijk op te pompen.
Na het toevoegen en dat de long aandelen tegen schandalige koersen zijn gedumpt bij de trackers en dus veel particulieren zal de koers flink dalen want fundamenteel is de koers overduidelijk bizar overgewaardeerd.
Maar dit is hoe het systeem werkt dus...
Peper dure auto s met een gewicht van 2Ton ,als je er mee in aanrijding komt dan ben er geweest.
The Fremont-based company led by Elon Musk reported a net profit of $104m in the quarter to June, against a loss of $408m last year. As investors had expected another slight loss, the shares jumped more than 5 per cent in after-hours trading.
A big boost came from the $428m in revenue it recorded in the sale of regulatory credits — in which Tesla sells its zero-emission credits to other carmakers who need them to avoid penalties.
Lijkt erop dat tesla naar believen emissie rechten wel of niet in een kwartaal door de V&W rekening kan laten lopen en kwartaal resultaten bepalen. Beetje gaap geneuzel wat hier niet meer mag.
Notoire shorter: 'Blijf af van Tesla'
De notoire shortseller Carson Block zegt dat je Tesla beter niet kunt shorten, hoewel hij vindt dat de huidige situatie onhoudbaar is. Block, die ook al lange tijd kritisch is over Elon Musk, beweert geen shortposities in Tesla te hebben.
" Goddank zit ik niet short in dat aandeel. Short het aandeel op je eigen risico, maar ik zou het niet doen. "
Carson Block
Shortseller
Volgens Block is het één ding om op Elon Musk te wedden, maar is het iets heel anders om tégen hem te wedden:
" De man is gespecialiseerd in het toveren van konijnen uit een hoge hoed. "
Carson Block
Shortseller
TSLA boekte in q1 354 miljoen en in Q2 428 miljoen aan EV credits. Vorig jaar met meer autoverkopen waren deze credits nog rond de 100 miljoen. Zonder deze credits maakt Tesla verlies, en dus hun operationele business is verlieslatend.
Bijzonder is dat Europa aan deze EV credits heeft meegewerkt door autofabrikanten te verplichten aan een bepaalde uitstoot per verkochte auto te voldoen of anders een flinke boete te betalen. Fiat Chrysler heeft dit afgekocht via Tesla. Wederom een regel die niet werkt. Tesla verkoopt minder auto's in Europa, maar toch zijn er vervuilende auto's verkocht van fiat-Chrysler en stroomt het geld de Europese Unie uit.
Dat laatste is zeer scherp opgemerkt.
De winst staat totaal niet in verhouding met de waarde van het aandeel. De laatste is ver buiten de grafiek getreden.
De koers is bewust omhoog gemanipuleerd de laatste tijd. Kennelijk kan en mag dat.
Doelen van analisten lopen ver uiteen. Te ver.
Dit aandeel is echt geen $1700 waard, aangezien de hoeveelheid gebouwde auto’s en winst, marginaal zijn in vergelijk met andere autobouwers.
Er kan nooit meer dan 100% af.
HAHAHAHAHHA ik hoor alle "Bears" alweer huilen hier die de trein hebben gemist.... terwijl alle Bulls eventjes paar honderd procent op hun belegging winst hebben gemaakt en de komende week de trein zal verder rijden omhoog..... ciao to all the tesla haterssss
Waterstof zal de toekomst worden, is al jaren mijn mening. Ik geloof niet in het electrisch rijden. Te veel beperkingen en zeker geen schoon alternatief. Daarom zal ik nooit aandelen van Tesla kopen, ik geloof niet in het product. En buiten dat, het is gewoon geen goeie auto. Ik heb er wel eens mee gereden, voor dat geld mag je wel wat meer verwachten. Maar voor electrische auto begrippen is het wel ok... Daar betaal je toch geen 50k voor.
@tomansky
Is er ook een grafiek van de fabrikanten die zowel elektrisch als fossiel bouwen van hun sales in puur electrisch. Dan kan je een beter vergelijk maken.
Even als toevoeging op Tesla hun visie en toekomstbeeld, de beschikbare rijdtijd met een elektrische auto neemt drastisch toe. (batterijen worden steeds beter van kwaliteit). Over een tijdje kun je met een elektrische auto een behoorlijke afstand overbruggen hetgeen de elektrische auto een geduchte concurrent maakt petrol cars. Bij een bepaald aantal 'beschikbare elektrische kilometers' zouden autobezitters kunnen switchen naar een elektrische variant, lees Tesla. Echter 1 min puntje voor Tesla: Audi, Daimler-Benz en andere innovatieve autoproducenten slapen niet!
upupupppp tjoektjoekkkk!!! BUY STOCKS!