'Fastned heeft miljoenen per jaar nodig van beleggers'

Door AFN op 23 april 2019 06:50 | Views: 3.872

'Fastned heeft miljoenen per jaar nodig van beleggers'

AMSTERDAM (AFN) - Laadpalenbedrijf Fastned heeft de komende jaren 40 miljoen euro per jaar aan extern kapitaal nodig. Het gaat in ieder geval om meer dan 160 miljoen euro. Aandeelhouders van Fastned, dat de komende maanden een notering aan de Amsterdamse beurs krijgt, zien hierdoor hun belang verwateren. Dat schrijft Het Financieele Dagblad (FD) op basis van een vertrouwelijke analistenrapport van ING. De bank is door Fastned ingehuurd om het bedrijf naar de beurs te brengen.

De analisten baseren zich op informatie van Fastned en eigen inschattingen. Het benodigde kapitaal is een veelvoud van het geld dat het jonge bedrijf tot dusver heeft opgehaald, zo merkt de krant op. Het bedrijf leunde tot nu toe vooral op particuliere beleggers, die de afgelopen jaren voor meer dan 40 miljoen euro obligaties hebben gekocht.

De kenners van ING voorzien verder dat de brutowinst voor rente en afschrijvingen van Fasted in 2021 positief zal zijn. De vrije kasstroom is waarschijnlijk in 2025 positief. ING rekent voor Fastned op een omzet van meer dan 68 miljoen euro in 2023, maar dat is ook afhankelijk van de snelheid waarmee automobilisten overstappen op elektrisch rijden en de variatie van modellen van elektrische auto's.

Reacties

7 Posts
rene l
0
Ik snap niet dat zo'n betrouwbare bank als ING zich voor het karretje laat spannen door min of meer een malafide bedrijf.

Als ze slim zijn stellen ze de obligatiehouders snel tevreden en lossen ze de obligaties met grote snelheid af met de vele miljoenen die binnenkomen.
Het zal een hele last minder zijn en niks geen gemor meer.

Groene beleggers die inschrijven zullen op termijn voor paal staan omdat ze hun inleg volledig kwijt zijn omdat de aandeelwaarde volledig verschrompeld zal zijn.

Fastned is gewoonweg niet levensvatbaar.
Mr.Windows
0
Nou ik zie het niet zo als intrappen. Ja het is nieuw en is afhankelijk hoe snel elektrische wagens komen, maar om me heen zie ik wel steeds meer elektrische (lease)auto's. En de grote merken gaan komende jaren zeer veel modellen op de markt brengen die elektrisch zijn en die moeten af en toe tanken. Er zijn wel meer beursfondsen waarvan je eerst dacht zou het wat zijn, toch? Zelfs Shell is bang voor Fastned en is nu met een inhaalslag bezig. Fastned heeft goud in handen met concessies in NL in de achtertuin van alle grote oliemerken.
erjee-ff
0
quote:

rene l schreef op 23 april 2019 07:53:

Ik snap niet dat zo'n betrouwbare bank als ING zich voor het karretje laat spannen door min of meer een malafide bedrijf.
Betrouwbare bank?
Lijkt me een contradictio in terminis.

Maar Fastned... waarom is er niemand die een grote equity stake wil nemen? Waarom hebben ze met (relatief dure) obligaties, uitgezet bij particulieren, het bedrijf gefinancierd? En waar halen ze de cashflow vandaan om de rente van de obligaties te kunnen betalen? FTM heeft in 2017 al eens een serie artikelen gewijd aan Fastned waarin hij niet mals was...
High Finance
0
Het grootste risico voor Fastned is dat Den Haag wakker wordt en de gigantische subsidies op de Tesla's van het Nederlandse wagenpark inperkt.
erjee-ff
0
quote:

High Finance schreef op 23 april 2019 10:38:

Het grootste risico voor Fastned is dat Den Haag wakker wordt en de gigantische subsidies op de Tesla's van het Nederlandse wagenpark inperkt.
En gezien het huidige rumoer rondom het gebruikte rekenmodel is dat helemaal niet denkbeeldig.
Melick
0
Natuurlijk is dit een risicovolle belegging, maar het bied ook kansen. Ik zal niet verbaasd zijn als dit bedrijf binnen een jaar of 5 wordt opgeslokt door een van de grote energie maatschappijen. Dit kan een olie bedrijf zijn, maar ook heel goed een electriciteits bedrijf.

Bij een overname zal er toch een leuke prijs betaald gaan worden. Wie wil niet zo'n bedrijf overnemen.
De infrastructuur die nu aangelegd gaat worden zal straks waarde hebben.
7 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.