Minister stelt Jeroen Kremers aan als 'state agent' bij KLM

Door AFN op 23 september 2020 13:38 | Views: 2.441

DEN HAAG (AFN) - Het kabinet stelt Jeroen Kremers aan als zogenoemde state agent bij KLM. Hij gaat erop toezien dat de luchtvaartmaatschappij zich houdt aan de afspraken die gemaakt zijn over de steun die de overheid verstrekt in verband met de coronacrisis. Dat meldt minister Wopke Hoekstra (Financiën) aan de Tweede Kamer.

Kremers kent de weg in zowel de financiële wereld als politiek Den Haag. Hij bekleedde bestuursfuncties en commissariaten bij onder meer ABN AMRO, NIBC en Robeco, maar ook bij de Nederlandse Spoorwegen. Eerder had hij hoge functies bij het ministerie van Financiën en vertegenwoordigde hij Nederland bij het Internationaal Monetair Fonds (IMF).

KLM is in financiële problemen geraakt door de beperkingen van het internationale vliegverkeer. Het bedrijf kreeg eind juni een pakket noodleningen van 2,4 miljard euro toegezegd van een consortium van banken, waarbij de overheid grotendeels garant staat. De Nederlandse staat beloofde daarnaast als aandeelhouder een directe lening van 1 miljard euro.

Reorganisatieplan

Daarbij is afgesproken dat KLM flink moet snijden in de kosten. Eind deze maand moet er een reorganisatieplan liggen, waarbij het personeel dat het meest verdient ook de zwaarste klap opvangt. Tot de voorwaarden voor het leningenpakket behoorde ook de aanstelling van een door de overheid aan te wijzen toezichthouder.

Kremers gaat geen deel uitmaken van het bestuur of de raad van commissarissen van KLM. Daardoor heeft hij geen "fiduciaire plicht" om te handelen in het belang van het bedrijf, maar kan hij zich namens de overheid "volledig richten op het houden van toezicht op de gemaakt afspraken", aldus Hoekstra.

De minister meldt verder dat KLM eind augustus de eerste tranche van 277 miljoen euro van de overheidslening heeft ontvangen. Ook heeft het bedrijf een eerste trekking gedaan van 665 miljoen euro uit de door de banken verstrekte kredietfaciliteit. De rest van de steun komt pas beschikbaar als de overheid akkoord is met het herstructureringsplan van KLM.

Reacties

8 Posts
Sanglier
1
Aha , er is dus een nieuwe Molkenboer aangesteld. Ben benieuwd wat die te vertellen heeft bij de aanstaande enquête.
[verwijderd]
0
quote:

Sanglier schreef op 23 september 2020 14:12:

Aha , er is dus een nieuwe Molkenboer aangesteld. Ben benieuwd wat die te vertellen heeft bij de aanstaande enquête.
Molkenboer, geweldige vent . Hoge amusementswaarde. Wanneer treedt ie weer op ? :p
LG$ 2020
0
Kan iemand mij uitleggen waarom AF-KLM niet failliet laten gaan is? Doorstarten met nieuwe contracten;management lagen eruit, piloten en cabine personeel op 125-150%% van Ryanair salaris, (of thuis op de bank), de nieuwste vliegtuigen leasen voor een koopje, kortom alles opnieuw onderhandelen in dit nieuw post Covid tijdperk. Slots en andere start/landing rechten kunnen in EU verband worden vernieuwd, doorstart wetgeving aanpassen ivm 3 maanden weer aanstellen van personeel etc.
Dit blijft een zwerende wond. Dat de franse overheid te dom is om AF failliet te laten gaan wil toch niet zeggen dat NL taxpayer ook moet meesleuren, nu al 1 +(.9*2.4)mljd!! en over 8 maanden nog eens. Belang KLM is vrijwel in lijn met aandeelhouder overheid (slechts 14%, ook bizar na injectie) echter de bonden in Frankrijk (en daarom ook NL) willen niet buigen.
NU gaat het geld op aan dure sociale plannen aan overbetaalde overbodige krachten. Beter investeren in universiteiten en overige R&D, of een nieuwe Wopke Airlines. Dit is bodemloze put, slechts de meest effieciente intercontinentale airlines zullen overleven komende 5 jaar en daar hoort AF helaas voor KLM niet bij, 101 jaar is mooi ook.
[verwijderd]
1
"Onze Nationale Trots", dat mag dus wat centen kosten.

SPL blijft rustig hoor, vergeleken met de Mediamarkt is het een oase van rust, je kunt rustig parkeren en 10 minuten de tijd nemen om afscheid te nemen, The kiss and ride strook doet zijn naam eindelijk eer aan, een half jaar geleden stonden de Gele Hesjes met stopwatch naast je, klaar om een bon te schrijven.

Een "weekendje Dubai" wordt niet meer geaccepteerd als "normaal en gangbaar", een andere mindset dus!

Wat heeft de instandhouding van de laatste 10 jaar Allitalia gekost?
Sanglier
1
quote:

LG$ 2020 schreef op 23 september 2020 15:36:

Kan iemand mij uitleggen waarom AF-KLM niet failliet laten gaan is? Doorstarten met nieuwe contracten;management lagen eruit, piloten en cabine personeel op 125-150%% van Ryanair salaris, (of thuis op de bank), de nieuwste vliegtuigen leasen voor een koopje, kortom alles opnieuw onderhandelen in dit nieuw post Covid tijdperk. Slots en andere start/landing rechten kunnen in EU verband worden vernieuwd, doorstart wetgeving aanpassen ivm 3 maanden weer aanstellen van personeel etc.
Dit blijft een zwerende wond. Dat de franse overheid te dom is om AF failliet te laten gaan wil toch niet zeggen dat NL taxpayer ook moet meesleuren, nu al 1 +(.9*2.4)mljd!! en over 8 maanden nog eens. Belang KLM is vrijwel in lijn met aandeelhouder overheid (slechts 14%, ook bizar na injectie) echter de bonden in Frankrijk (en daarom ook NL) willen niet buigen.
NU gaat het geld op aan dure sociale plannen aan overbetaalde overbodige krachten. Beter investeren in universiteiten en overige R&D, of een nieuwe Wopke Airlines. Dit is bodemloze put, slechts de meest effieciente intercontinentale airlines zullen overleven komende 5 jaar en daar hoort AF helaas voor KLM niet bij, 101 jaar is mooi ook.
Niet zo gehaast, bij de komende parlementaire enquête komt deze mijnheer Kreemers haarfijn uitleggen hoe het fout heeft kunnen lopen. Daarom heeft onze Wopke hem ook aangesteld.
[verwijderd]
1
Hoezo kunnen ze (blijkbaar contractueel afgesproken) al €900 mio. trekken terwijl aan nul voorwaarden is voldaan??! De vakbonden traineren namens management en piloten alles en hopen simpelweg dat er personeel vertrekt, zodat aan geen enkele korting van salarissen in het waterhoofd hoeft te worden voldaan....en dit wordt allemaal gedoogd? Bizar....De overheid geeft wederom blijk van minimale kennis van dit soort bedrijfspraktijken.....
@iPlof
0
9 maanden corona, ingrepen bij AF-Klm zijn praktisch nihil.
Dat er twee overheden bij moeten staan en over bedrijfsvoering eisen stellen zegt alles al.
De veronderstelde 15% kostenreductie is volledig achterhaald, de omzet doet -90%.
Beoogde emissie voor mei 2021 is niet serieus te nemen. Aandeel is dan hooguit nog paar duppies maar zeer waarschijnlijker dan al uit de handel genomen en beide airlines genationaliseerd.
8 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.