AMSTERDAM (AFN) - Oud-minister van Financiën Jeroen Dijsselbloem is kritisch over de miljarden aan noodsteun voor Air France-KLM. Volgens hem is het heel risicovol om bedrijven die al vol met schuld geladen zijn nog meer leningen te geven.
"KLM is verliezen aan het lijden. Dat wordt nu gefinancierd met schuld. Dat is buitengewoon riskant", zei de voormalig bewindsman in televisieprogramma Buitenhof.
Om het luchtvaartconcern van de ondergang te redden heeft Frankrijk 7 miljard euro aan steun toegezegd. Vanuit Den Haag kan de onderneming rekenen op 2 miljard tot 4 miljard euro aan steun, in de vorm van garantstellingen en leningen.
Investeren
Maar in de ogen van Dijsselbloem zou de Nederlandse overheid beter kunnen investeren in het aandelenkapitaal van het bedrijf. "Ik zou zeggen samen met de Fransen, dan voorkom je weer nieuwe conflicten."
Het belangrijkste argument voor zo'n 'bail-in' is dat andere aandeelhouders dan meebetalen. "Je moet ervoor zorgen dat de investeerders - zij die het kapitaal, het vermogen hebben - ook bijdragen aan de verliezen, die echt geleden zullen worden", benadrukte Dijsselbloem.
Hij wees erop dat ongeveer 70 procent van Air France-KLM in handen is van private beleggers uit bijvoorbeeld China of de Verenigde Staten. "Die betalen dan mee. Want zodra Nederland geld stopt in het aandelenkapitaal verwateren de aandelen van die beleggers."
Dit is de enige en juiste oplossing. Leningen geven aan een bedrijf vol met schuld, is in wezen een misdrijf, waanzinnig. Temeer de komende maanden/wellicht jaren de positie van AF/KLM verliesgevend zal zijn, laat staan de mogelijkheid om op leningen af te lossen. Of zoals de banken zeggen, technisch gezien is het bedrijf failliet, bijna alle vliegtuigen staan aan de grond.
En zo hoort het. Deze constructie leverde indertijd na de kredietcrisis uiteindelijk voor de Nederlandse staat veel geld op. Daar de pijn leggen waar die hoort, en niet bij de Nederlandse belastingbetaler. En voor de bestaande aandeelhouder wel een verlies maar wel de voorkoming van een algehele afschrijving met blijvende kans op uiteindelijke winst.
Ze moeten aandelen uitgeven, natuurlijk, met discount voor huidige aandeelhouders.
Of, . . is dat ouderwets ?
Maar als Frankrijk dat niet wilt houd het op. Ik zou meer kiezen om uit de samenwerking met France air te stappen. KLM begint weer opnieuw, komt in handen van de staat en kan dan in de toekomst geprivatiseerd worden en een alliantie aangaan met een sterke luchtvaatmij, maar geen Franse
Allemaal leuk en wel ! Maar Dijselbloem vergeet dat de overheid verbiedt om te vliegen ! Hoe kun je een bedrijf het kwalijk nemen dat ze geen inkomsten kunnen verwerven omdat hen dat verboden wordt ! Op welke grond wordt verbod gebaseert ? Paniek, angst en onwetendheid. Als de overheid willekeurige sectoren van de economie ondersteunt omdat zij die sectoren dwingt om hun bedrijfsactiviteit uit te oefenen dan moeten zij hun verantwoordelijkheid nemen en niet zeveren.
Dankzij een Dijselbloem duurt het al meer dan 10 jaar om onze economie erboven op te helpen na de "banken crises" ! Een crises waarbij de overheid nota bene zelf schuld aan is door de amerikaanse hypotheek obligaties te accepteren als 100% onderpand. Ook zij Nederlandse Bank begreep niets van deze producten maar schuift de schuld liever af naar de binnenlandse banken ! Waarom zijn de amerikaanse banken nooit aangeklaagd door Europa zoals de amerikanen dat wel doen als europese banken in hun ogen fouten maken. Europese politiekers neem U verantwoordelijkheid en straf uw eigen mensen niet. Of zitten jullie daar alleen maar om jullie zakken te vullen ten koste van europese burgers ?
KLM is failliet als verdienmodel, al konden ze dat nog een tijd verbloemen. Een surseance van betaling, zoals momenteel bij Herz gebeurt zou ook bij KLM moeten gebeuren. De managers van resp. AF en KLM zijn megabluffers, maar nu het erop aan komt 'zakelijk impotent'. Onze 'Blauwe Trots' is in feite een blauw oog. Ze zijn door de hulp van 'Grote Broer' aan een fiksere aframmeling ontsnapt. Maar de echte 'knokpartij' komt nog, namelijk om de landingsrechten, en dan voornamelijk die op Schiphol en CdG.
Het voorkomt even plunderingen in A'dam Zuid-Oost. Saneren is beter. NS en Schiphol etc. blijven de pijnpunten zolang leiders geen extra doden accepteren onder oude zwakkere mensen. Kunnen we daar eens over stemmen wellicht?
Beste stuurlui staan aan wall
Ik had nooit gedacht dat ik het zo ontzettend eens zou zijn met Dijsselbloem. Ik kan ook helemaal niets bedenken waarom de overheid het anders zou doen. Ze knopen Schiphol en KLM te veel aan elkaar. Het is de angst om de functie die Sciphol heeft te verliezen die de rare steunmaatregelen aan KLM rechtvaardigen.
Overigens heeft de VS destijds Lehman failliet laten gaan omdat de pijn met name gevoeld werd buiten de VS. Want de kapitaal verschaffers kwamen uit het buitenland waarvan verreweg het grootste deel via hun dochter in Nederland.
Beste stuurlui staan aan wal : inderdaad, een mooi spreekwoord, maar politieke beslissingen zijn niet de meest rationele beslissingen!
Dijsselbloem leert steeds bij en ik verwacht ook dat een aandelenemissie de beste weg is.
Staatssteun zal Air France-KLM als een molensteel om de nek hangen en uiteindelijk verstikkend werken, terugbetalen gaat nooit lukken.
Tevens kan Nederland meedoen met de emissie en zodoende middelen.
Ook kun je het bedrijf natuurlijk failliet laten gaan, dit lijkt mij echter niet wenselijk.
Je weet dan wel er om de hoek komen, Chinezen of bijv. Arabieren die het voor een koopje op de kop willen tikken.
We zijn dan de zeggenschap volledig kwijt.
Ondanks dat ik vliegangst heb zullen veel mensen straks toch weer gaan vliegen en over een paar jaar zal het business als usuall zijn.
Vergeet daarnaast niet hoeveel mensen er in dienst zijn, en kijk ook eens naar o.a. toeleveranciers en Schiphol, ze bieden werk aan een complete keten waar heel veel mensen werkzaam zijn.
Komt het bedrijf in handen van het buitenland dan weet je het wel, er zal op onderhoud bezuinigd gaan worden, alle contracten worden opnieuw uitonderhandeld, en de gewone man die er zijn brood aan verdient zal de dupe zijn.
Dus volgende week onder de 3 euro. Geen einde in zicht en al zou het over een paar jaar weer beter gaan dan zijn de cumulatieve verliezen vele tientallen miljarden en dus een dito negatief EV, aangezien dat nu al negatief is.