Kaartenmaker HERE voorziet strijd met Google

Door AFN op 24 december 2018 08:54 | Views: 8.500

Kaartenmaker HERE voorziet strijd met Google

AMSTERDAM (AFN) - Kaartenmaker HERE rekent op een tweestrijd met techreus Google, die zich steeds nadrukkelijker op de navigatiemarkt begeeft. Dat zegt HERE-topman Edzard Overbeek in een interview met Het Financieele Dagblad.

HERE, met hoofdkantoor in Amsterdam en een technologische afdeling in Eindhoven, is in veel auto's nu al de leverancier van de ingebouwde navigatie. Daarmee is de onderneming een rivaal als TomTom in marktaandeel voorbijgestreefd. Overbeek wil navigatietechnologie uiteindelijk veel breder inzetten dan alleen voor wegen. ,,Straks zoek je op je telefoon een paar schoenen uit en krijg je tot op de centimeter nauwkeurig te zien waar die schoenen in jouw maat zich bevinden.''

Er gaan ook geruchten dat HERE TomTom zou willen overnemen. ,,Geen commentaar'', zegt Overbeek daarover. ,,TomTom moet doen wat TomTom doet. Wij zijn bezig met serieus marktaandeel pakken. Wij sluiten een bijzonder goed jaar af, met een enorm goede orderintake, dus het ziet er goed uit voor de komende jaren.''

HERE heeft aandeelhouders als chipmaker Intel en automakers BMW, Daimler en Audi. Overbeek verwacht ergens in de komende maanden weer een nieuwe aandeelhouder te kunnen aankondigen. Dat zal geen partij zijn uit de auto-industrie, is alles wat hij hierover kwijt wil.

Reacties

12 Posts
Nait Soesen
0
[verwijderd]
0
“ Daarmee is de onderneming een rivaal als TomTom in marktaandeel voorbijgestreefd.”

Beetje raar. HERE heeft altijd al een groter marktaandeel gehad dan TomTom.
Er wordt dus gesuggereerd dat HERE harder groet dan TomTom. TomTom heeft de laatste jaren juist klanten afgepakt van HERE.
Erik9400
0
Tja, als Google, here en tt groter marktaandeel pakken moet het van kleine spelers komen maar welke? Maar dat ze tt voorbijgestreefd zijn klopt idd niet (dat moet hij weten) ... Hij zal wel een segment bedoeld hebben.

Timing is wel bijzonder... Ze zijn niet beursgenoteerd en nu er dingen spelen bij tt komt hij opeens met een potentiële nieuwe aandeelhouder.

Jopie1962
0
,,TomTom moet doen wat TomTom doet. Wij zijn bezig met serieus marktaandeel pakken ..."

Ja, dat laat TomTom blijkbaar achterwege.
DeZwarteRidder
1
TomTom is dus niet belangrijk meer op de kaartenmarkt; eindelijk wordt bevestigd wat eigenlijk allang bekend is.

apieslapie
1
quote:

DeZwarteRidder schreef op 24 december 2018 09:51:

TomTom is dus niet belangrijk meer op de kaartenmarkt; eindelijk wordt bevestigd wat eigenlijk allang bekend is.

Haha dat wordt bevestigd door de concurrent. Hahah wat ben jij simpel :)
Romax
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 24 december 2018 09:51:

TomTom is dus niet belangrijk meer op de kaartenmarkt; eindelijk wordt bevestigd wat eigenlijk allang bekend is.

Beter om geen mening te geven als je niets van de materie weet/kent....
En zeker zonder enige onderbouwing....

[verwijderd]
0

Zolang onze leiders angsthazen zijn en EU leiders laat koeieneren door Amerika, zal Google het gewoon winnen van HERE.

Amerika laat Huewei verbieden en ze willen dat wij Google omarmen.

De grootste spionage netwerk is toch Google.

Nu hoor je dat FACEBOOK misdragen heeft en ze worden in NL niet geweerd.

De keuzes worden bepaald door Amerika en Europa doet wat ze worden opgedragen.

Handelsoorlog (wat doet EU?)
Iran deal (wat doet EU?)
Mileudeal (wat doet EU?)

GOOGLE wordt naar voren gedrukt en EU leiders zullen knielen en vragen, hoe diep mieten wij knielen voor de Almighty Go(d)ogle.

Erik9400
0
2 interviews van de 2 bazen... Is wel duidelijk wie de markt geloofwaardiger vind

Aandeelhouderswaarde is een woord dat hg niet kent en niet begrijpt
[verwijderd]
0
Harold, laat de bluffers van Here aub een poepie ruiken en kom deze week even met de positieve details en groei TomTom.
Jij wilt de ook door jou geroepen veel te lage koers TT flink omhoog hebben, nou ga dan aub de tegenaanval in en kom met feiten!

TomTom had vandaag de dag op eigen kracht al boven de €15,- moeten noteren, zeker in vergelijking met de peers.

Zie bijlage:

www.iex.nl/Forum/Upload/2018/11275881...

[verwijderd]
1
Hier een overzicht van het verloop koers TomTom laatste maanden.

- Berichtgeving dat Apple eigen kaarten gaat maken nadat de CEO Apple een bezoek heeft gebracht aan Amsterdam kort daarna Koers TomTom krijgt flinke dreun, terwijl HG het niet nodig vindt om de markt een reactie te geven.
o.a MW versterkt de koersval.

- Berichtgeving RNM deal Google, in korte tijd verlies TomTom zo'n 25 % beurswaarde. Shorters o.a MW versterkt deze daling en paniek. Analisten/media nemen HG kwalijk dat hij na zo'n enorme daling niet met een reactie komt en wenst vragen te beantwoorden. Uiteindelijk na aantal dagen komt er een reactie in de vorm van een algehele wake up voor tomtom en ook voor de gehele markt.
In de media en door analisten wordt deze deal herhaaldelijk gezien als een doodsteek voor tomtom.
Analisten gaan hierna massaal de koersdoelen voor het aandeel tomtom fors verlagen, de ING spant de kroon zij die jarenlang vertrouwen had met koersdoel van 14,50 verlaagd deze met maar liefst 5 euro naar 9,50.
Afgelopen week is gebleken dat tomtom RNM helemaal niet kwijt is als klant HG zegt zelfs zeker niet ! Het betreft een test voor maar 2 modellen, tis weldegelijk een wake up call natuurlijk.
Maar de zware imago schade en daarmee crash voor het aandeel is weer onnodig toegebracht.

- Met de 3Q wederom uitlookverhoging en prachtige cijfers laat tomtom na jaren zien dat de transitie echt is voltooid, na alle opdonders die de koers heeft gehad kun je normaal gewoon een 10% plus op de borden zien maar nee HG brengt gelijk het nieuws dat Volvo als klant weg is.
Het nieuws is wederom omgeven van vaagheid (blijven samen immers gewoon werken aan het ontwikkelen van autonoom rijden) uiteindelijk met behulp van o.a MW die erboven op zit verlies de koers weer 5-10%.

- Bij een koers van in de 7 euro maakt TomTom bekend dat telematics in de verkoop gaat, beleggers zijn voorbeurs opgelucht enkele respecteerde posters zijn overtuigd dat de koers naar de 9,50 - 10 moet kunnen. forse hogere opening van koers.Maar we zijn o.a MW weer vergeten, die houden de druk er weer vol op.
Een kleine stijging van 5% die in de dagen erna weer netjes te niet wordt gedaan.

- TMT finance meldt vrijdags voor slot beurs, dat er veel belangstelling is voor telematics en zelfs enkele PE partijen die graag heel tomtom willen hebben.
Koers schiet omhoog maar o.a MW klapt er blokken in van honderdduizenden aandelen in, net voor slot beurs en in de slotveiling. Helaas een paar % overgebleven.
Maar we hebben maandag weer een dag en als het bij een breder publiek bekend is dan....... vergeet het maar na hogere opening gaat de druk er weer volop !

- Wederom op vrijdag laat in de middag bericht TMT finance nu hebben Microsoft en audi/Daimler zich ook gemeld in de strijd. koers schiet omhoog maar helaas de druk gaat er ook nu weer volop !
Grote blokken in de laat laten de particuliere beleggertjes zien dat een hogere koers niet de bedoeling is.

- Hg doet interview met Bloomberg, de markt begrijp en waardeer tomtom niet dat moet anders. (vreemd hoor zo'n uitspraak als je keer op keer je Pinokkio neus opzet en het vertikt om wat meer openheid te geven) koers krijgt een opleving maar tuurlijk ook nu gaat de druk onderleding van o.a MW er weer volop. koers valt weer geheel terug.

-De Telegraaf komt met bericht wie door zijn naar de 2e ronde en de boeken kunnen inzien. tomtom kan zich opmaken dat ze ruim een miljard euro kunnen gaan vangen voor Telematics. Verwachting is dat minstens 1 partij een KO bod zal doen voor eind van het jaar. Koers schiet omhoog maar gelijk gaat weer de druk er volop door o.a MW en na een paar dagen staat de koers weer lager dan voor het berichtgeving. Dit terwijl de eerdere schatting opbrengst telematics tussen de 700-1 miljard euro lag.

- Inmiddels nog een week en dan is het kerst, beleggers tellen af.
HG geeft nog even een interview in 2 verschillende kranten waar hij niet onderuit kan ivm RNM - Google verhaal nu heeft hij als nog gedaan wat hij veel eerder had moeten doen. Buiten deze info een hoop bla bla bla wat voor vele uitleg mogelijk is, zoals we gewend zijn van onze Pinokkio HG.
Was wederom een ultiem moment geweest om eens een krachtig verhaal van vertrouwen naar de markt te geven, nee dat zou ook in strijd zijn met de acties van o.a MW.

- CEO Overbeek van Here geeft een krachtig spierballen interview en geeft aan dat het overduidelijk gaat tussen Google en Here om de strijd wie komt er in het dashboard van de auto. Dat tomtom hier publiekelijk wordt weggevaagd deert hem waarschijnlijk niet een klein PB afgeven dat het toch wel wat genuanceerder ligt zou de acties van o.a MW alleen maar te niet doen.

Het is overduidelijk dat CEO HG geen belang heeft bij een stabiele of hogere koers die recht doet aan de werkelijke waarde van tomtom, met dit argument kan hij na verkoop telematics het aandeel van de beurs halen.
Zo sluw als hij is, zal hij dat als lid van de founders dit niet rechtstreeks doen. Mogelijk dat John de Mol na 3 jaar stilte dit gaat regelen voor elkaar.
Zo niet dan een bevriende PE.

Inmiddels zit het beurs sentiment ook fors tegen, koren op de molen van o.a MW ze hebben de wind extra in de rug.
Koersverliezen dagelijks van 2 a 3 keer verlies AEX met tot gevolg.
HG heeft geen kick want alles gaat prima zo volgens plan.(wij doe wat goed is voor de aandeelhouders)

Waarom steeds o.a MW ? De gezusters Tammaton beide werkzaam bij MW en tomtom en we zien in de shortregisters telkens de schommelingen dagelijks met name van deze partij. Mogelijk dat er ook samen gewerkt wordt door meedere shorters onderling. Het kan allemaal in dit inmiddels kerst circus.

Maar de ontknoping zal niet lang meer op zich laten wachten daarvan ben ik overtuigd.
Dit is globaal een overzicht van de laatste gebeurtenissen/ontwikkelingen.(de periode daarvoor geeft hetzelfde beeld, HG zit daar voor de FFF en niet voor de overige eigenaren/aandeelhouders.

Fijne kerstdagen
12 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.