KPN verhoogt winst op krimpende omzet

Door AFN op 26 april 2017 07:54 | Views: 5.387

KPN verhoogt winst op krimpende omzet

DEN HAAG (AFN) - KPN heeft in het eerste kwartaal meer winst geboekt op een omzet die opnieuw iets lager was dan een jaar eerder. De opbrengsten stonden onverminderd onder druk door de achteruitgang op de zakelijke markt. Die werd weer deels gecompenseerd door de vooruitgang van het telecombedrijf op de consumentenmarkt.

KPN meldde woensdag een omzet van 1,65 miljard euro over de eerste drie maanden van 2017. Dat was 2,4 procent minder dan een jaar eerder. Het voor eenmalige posten gecorrigeerde bedrijfsresultaat (ebitda) steeg met 3 procent naar 584 miljoen euro. De nettowinst verdubbelde bijna, tot 92 miljoen euro.

De opbrengsten uit de verkoop van mobiele en vast telefonie, internet en tv aan consumenten liepen met 2 procent op. De omzet op de zakelijke markt slonk met 7 procent. KPN ziet hier wel meer klanten overstappen op zijn ICT- en clouddiensten, maar dat is nog niet voldoende om de aanhoudende krimp te stoppen.

Overstappen

Het aantal klanten dat zowel vaste als mobiele diensten van KPN afneemt, groeide afgelopen kwartaal met 45.000 naar ruim 1,1 miljoen huishoudens. Daarmee bedient het bedrijf 39 procent van de hele breedbandmarkt met die totaalpakketten. Die zijn van groot belang voor KPN, omdat klanten die meer diensten afnemen minder snel overstappen naar een concurrent.

KPN strikte verder per saldo 12.000 nieuwe breedbandklanten en 27.000 nieuwe afnemers van zijn tv-aanbod. Ook werden per saldo 2000 nieuwe abonnementen voor mobiele telefonie afgesloten. Die aanwas werd gedrukt door de scherpe concurrentie op het gebied van sim-only abonnementen.

Tevreden

Bestuursvoorzitter Eelco Blok toonde zich in een toelichting tevreden over de klantenaanwas. Hij wees daarbij vooral op de 22.000 nieuwe mobiele abonnementen onder de vlag van het KPN-merk. Die wogen op tegen de krimp bij de goedkopere merken Telfort en Simyo. Blok herhaalde verder de verwachting dat de krimp van de zakelijke omzet binnen twee tot vier jaar kan worden gestopt.

KPN koopt in de komende periode voor 200 miljoen euro aandelen in. Daarnaast krijgen aandeelhouders een interim-dividend van 1,7 eurocent per aandeel als doorrekening van het dividend dat KPN ontvangt op zijn belang in Telefónica Deutschland.

Het telecombedrijf handhaafde verder zijn verwachtingen voor dit jaar. Daarbij wordt onder meer gerekend op een stabilisering van het brutoresultaat ten opzichte van vorig jaar.

Reacties

5 Posts
[verwijderd]
0
11 cent dividend 2017 plus 1.7 cent extra dividend van Telefonica Deutschland (samen ca. 4,5% op koers EUR 2,80).

Daarnaast worden de aandelen Telefonica inmiddels op de beurs verkocht. De komende periode gaat Kpn voor EUR200mln eigen aandelen inkopen!
[verwijderd]
0
Voortdurende migratie naar geïntegreerde diensten (+36k multi play seats) en nieuwe technologieën in Zakelijke Markt versterkt klantrelaties, maar drukt financiële prestaties. Lees ik als: goed bezig!
€uro-Knaller
0
leuk die nieuwe klanten, ben benieuwd hoeveel er over twee jaar nog klant zijn met de alom bekende beroerde klantenservice.....

Dat de omzet al jaren naar beneden gaat zou toch een oorzaak moeten hebben...
moparman
0
Slechte klanten service ? Probeer dan maar eens totaal pakket van ziggo zowel privé als zakelijk, dan ga je hard lopend terug naar KPN ! Overal zijn er incidenten maar bij KPN ben je m.i. nog het allerbeste geholpen, zowel zakelijk als privé.
€uro-Knaller
0
Ik heb het niet over een incident, maar over structurele problemen, kijk alleen maar naar de omzet dan weet je genoeg

De zakelijke klanten lopen al weg en de particulieren zullen weldra volgen.
Ook een ceo is uiteindelijk een consument!
5 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.