AF-KLM noemt trein als alternatief korte vluchten

Door AFN op 26 mei 2020 12:49 | Views: 4.932

AF-KLM noemt trein als alternatief korte vluchten

PARIJS (AFN/BLOOMBERG) - Luchtvaartconcern Air France-KLM onderzoekt de mogelijkheid van de inzet van treinen op bepaalde korte trajecten. Dat schrijft het Frans-Nederlandse concern in een document dat voorafgaand aan de aandeelhoudersvergadering is gepubliceerd.

Het is AF-KLM er alles aan gelegen om de uitstoot van CO2 te verminderen. Dat wil het concern deels bereiken met de inzet van schonere vliegtuigen en door gebruik te maken van schonere brandstof. Maar ook de inzet van treinen als volwaardig alternatief voor een aantal binnenlandse Air France-trajecten is een optie.

Eerder kreeg AF-KLM een steunpakket ter waarde van 7 miljard euro vanuit Parijs. Volgens de Franse minister van Financiën Bruno le Maire waren daar duurzaamheidseisen aan verbonden. Over Nederlandse steun voor KLM wordt nog altijd onderhandeld. Het gaat volgens AF-KLM om een pakket tussen de 3 miljard en 4 miljard euro. De onderhandelingen kunnen eind juni afgerond zijn. Het steunpakket moet ook door de Tweede Kamer worden goedgekeurd.

Update

Na de zomer komt het bedrijf met een strategie-update. Met name met de lokale vluchten van Air France valt volgens het moederbedrijf een wereld te winnen. Dit onderdeel was vorig jaar goed voor een verlies van 200 miljoen euro.

Verder verwacht AF-KLM dat verschillende luchtvaartmaatschappijen de crisis niet zullen overleven. Dat zal een consolidatieslag in de sector teweegbrengen. Als kansen zich voordoen, zal ook AF-KLM deze mogelijkheid niet onbenut laten. Maar dat is momenteel niet aan de orde.

Verdampt

Bij AF-KLM verdampt dagelijks zo'n 25 miljoen euro. Het bedrijf verwacht ook niet dat de vluchten voor 2022 weer op het niveau van voor de crisis zijn. Om geld te besparen worden beoogde investeringen als bekend met een derde teruggeschroefd tot 2,4 miljard euro. Daarnaast moeten de bedrijfskosten omlaag. Vrijwillige vertrekregelingen om de loonkosten omlaag te krijgen zijn daarbij mogelijk niet voldoende.

Een deel van de noodsteun die AF-KLM ontvangt zou met aandelen terugbetaald kunnen worden. Dit gaat dan om de aandeelhouderslening van 3 miljard euro door de Franse staat als onderdeel van de 7 miljard euro steun. De door de staat gegarandeerde lening van 4 miljard euro zal in contanten terugbetaald moeten worden. In de strategie-update hoopt AF-KLM hier meer duidelijkheid over te kunnen geven.

Verder zou het kunnen dat Air France zijn belang van net geen 50 procent in cateraar Servair. Een verkoop van dit belang aan Gategroup blijft volgens de onderneming een optie.

Reacties

7 Posts
@iPlof
4
Nu snappen we de 12% stijging.
Dit is geweldig nieuws.
AF-KLM krijgt voortaan gewoon geld om niet meer te vliegen.
Alle problemen opgelost!
Sjonnie2
2
"Verder verwacht AF-KLM dat verschillende luchtvaartmaatschappijen de crisis niet zullen overleven. Dat zal een consolidatieslag in de sector teweeg brengen. Als kansen zich voordoen, zal ook AF-KLM deze mogelijkheid niet onbenut laten. Maar dat is momenteel niet aan de orde".

Als ik bovenstaande zo lees krijg ik het idee dat het management van AirFrance-KLM niet helemaal doorheeft dat ze niet het roofdier zijn maar de prooi.......

DNFTT
0
Faillissementen van anderen betekent een dikke afwaardering op de vloot, een pakketje schroot met een dun laagje chroom...
[verwijderd]
0
quote:

@iPlof schreef op 26 mei 2020 12:55:

Nu snappen we de 12% stijging.
Dit is geweldig nieuws.
AF-KLM krijgt voortaan gewoon geld om niet meer te vliegen.
Alle problemen opgelost!
Ja, betaald uit het met belastingen gevulde milieufonds van timmerfrans.
[verwijderd]
0
KLM die als overnemer op pad gaat. Mijn 'niet-meer-bijkom-momentje' van de dag.

De hut is al tijden (technisch) failliet en is voor de voorlaatste keer in 2004 door AF gered. En nu weer door de burger.

Opdoeken die handel en slots kunnen worden gegund aan duurzame en toekomstbestendige maatschappijen.
@iPlof
0
Die hele club is nu gewoon een politieke organisatie geworden.
Elbers die kletst over sterker uit de crisis komen, hierboven die duurzaamheid kletspraat, dan van de ene fotoshoot naar de andere talkshow voor goodwill en nu is het weer we gaan profiteren van de prijsvechters die het loodje gaan leggen.

Een en al politiek gekonkel ingegeven door zo dicht mogelijk bij de door de burger opgebrachte graaipot te zitten.

Maar goed wij burgers gaan dik betalen voor dit blauwe loeder maar voor AF-KLM die nogal misgegokt heeft op het zakelijk netwerk dat hele harden klappen krijgt zal het weinig uitmaken.
Zeer dik saneren gaat het worden en het aandeel heeft erg weinig potentie.
euro2000
0
boekte vlucht naar nice vanaf eindhoven en was 100 piek kwijt in september 2019 terwijl een ritje met de trien mij bijna het 5 voudige kosten aan geld en tijd en nooit week van te voren te regelen.

nu weer maffe advies als luchtvaarder om zich met de treinen te bemoeien die al moeite heeft om capaciteit te draaien en die vanuit het zuiden naar schiphol in nog geen 80% van de tijd in staat was de aanstaande luchtreiziger op tijd en naar schiphol te laten komen

de zelfingenomenheid van de klem en het er elke keer instinken van de staat en zijn burgers dat deze klem een nationale trots representeer heb ik nooit begrepen en valt waarschijnlijk onder dezelfde categorie als "beste pensioensysteem, beste sociale vangnet, beste zorg,beste milieu etc. "
7 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.