Nederland stemt tegen langetermijnbonus topman Air France-KLM

Door AFN op 26 mei 2020 17:37 | Views: 4.374

Nederland stemt tegen langetermijnbonus topman Air France-KLM

PARIJS/DEN HAAG (AFN) - De Nederlandse staat heeft op de aandeelhoudersvergadering van Air France-KLM tegen een voorstel gestemd om topman Ben Smith een langetermijnbonus toe te kennen. Het voorstel werd desondanks aangenomen, met een ruime meerderheid van 84 procent van de stemmen.

"Zoals we steeds hebben gezegd: we zitten in een crisis en er is veel belastinggeld nodig om bedrijven en werknemers door deze crisis te loodsen", zegt minister Wopke Hoekstra (Financiën) in een toelichting op zijn tegenstem. "Dit is daarom niet de tijd voor bonussen voor bestuurders van bedrijven die we moeten steunen."

Nederland heeft sinds februari vorig jaar een aandelenbelang van 14 procent in Air France-KLM. Dat is net zoveel als de Franse overheid, die het bonusvoorstel wel steunt. De Fransen hebben meer stemrecht, omdat ze al langer dan twee jaar aandeelhouder zijn.

Steunpakket

Het kabinet kondigde onlangs een steunpakket aan voor KLM van tussen de 2 en 4 miljard euro. Een van de voorwaarden daarvoor is dat de Nederlandse poot van de luchtvaartgroep even geen bonussen uitkeert.

Het door de Nederlanders betwiste voorstel ging over zowel het vaste salaris, de jaarbonus als de langetermijnbonus voor Smith. De Air France-KLM-topman liet in april al weten af te zien van zijn variabele beloning voor het boekjaar 2020, na heftige reacties vanuit de Nederlandse politiek. Eerder zei Smith al 25 procent van zijn jaarsalaris in te leveren vanwege de crisis.

De langetermijnbonus blijft nu echter staan. Die voorziet in de periode van 2019 tot en met 2022 in een jaarlijkse beloning die kan oplopen tot 2 miljoen euro per jaar, waarvan een deel in aandelen wordt uitbetaald. De bonus, die Smith pas in 2022 kan ontvangen, hangt af van het behalen van meerdere doelen op het vlak van financiën en duurzaamheid. Vorig jaar waren volgens Air France-KLM de prestaties dusdanig dat Smith voor 2019 de volledige langetermijnbeloning kreeg toegewezen.

Reacties

18 Posts
Jackio
4
Begrijp echt niet waarom de Nederlandse staat dit bedrijf wat al jaren verlies draait redt. Het is echt alleen emotie van onze blauwe zwaan en het argument van banen en toeleveranciers is allang weerlegd.
Goldfish1080
2
en toch weer 11% omhoog. Wanneer gaat men inzien dat een slecht gepositioneerd bedrijf als Airfrance KLM geen toekomst heeft? De marges zijn klein en de sector staat al jaren onder druk. Zelfs als we nog 50 jaar VVD kabinetten gaan krijgen is dit gewoon niet een bedrijf dat je in je portefeullie moet willen.
geobeo
0
quote:

Goldfish1080 schreef op 26 mei 2020 17:45:

en toch weer 11% omhoog. Wanneer gaat men inzien dat een slecht gepositioneerd bedrijf als Airfrance KLM geen toekomst heeft? De marges zijn klein en de sector staat al jaren onder druk. Zelfs als we nog 50 jaar VVD kabinetten gaan krijgen is dit gewoon niet een bedrijf dat je in je portefeullie moet willen.
Ik zie wel toekomst: veel andere bedrijven die op Schiphol vliegen zullen failliet gaan, omdat ze geen staatssteun krijgen.

Die kan KLM dan mooi overnemen. En dan alsnog totaal niet functioneren, want tegen die tijd is het een monopolie.

Een soort communisme, maar dan ook echt letterlijk communisme.
H. Berkhof
7
ALS JE ZO OP JE NUMMER GEZET WORDT DAN WORDT HET TIJD OM BALLEN TE TONEN.

GEEN REDDINGSPLAN VOOR KLM HOE MOEILIJK DIT OOK IS. GOOI DE KNUPPEL MAAR IN HET HOENDERHOK.
Zilverstreak
1
Als Hoekstra slimmer was geweest, had hij een pakket bijgekocht voordat de vergadering werd gehouden. Hij laat zich als gedwee hondje afslachten door die fransen. Want de belastingbetaler draait straks weer op voor dit onnozele beleid. Had een Duitser gestuurd, die hebben een betere deal met Lufthansa gedaan. Hoekstra moet maar eens goed nagaan wat er nog goed zit in de relatie met Air France. En wellicht bedenken dat hij niet geschikt is voor de politiek. Arm CDA dat gaat stemmen kosten.
Quala
0
ik ben het met de vorige spreken eens, dit is maar weer dat de burgers voor het lapje worden gehouden. Hr.Wiebers, ook de Nederlandse TAK KLM niet steunen failliet laten verklaren"", anders gaan de FRANSEN er mee vandoor en zo niet dan de CHINESEN.
Himalaya !
1
Ik neem aan dat Smith zelf de bonus gaat weigeren over 2019 als hij een greintje zelfrespect en gevoel voor realiteit heeft. Want anders is elk verzet tegen de steunmaatregelen volledig te begrijpen. Kom op Smith toon eens wat compassie met het gewone volk, het zou je sieren.
Knarf
2
Tuurlijk kan deze man een bonus krijgen. De voorwaarde is wel dat hij de AF van AF-KLM eens goed gaat saneren en winstgevend maakt. Ha ha, als dat lukt is hij zijn bonus waard
Stephan010
2
Mensen stap eruit nu het nog kan. Als politiek (Fransen en NL) zich ermee gaan bemoeien dan is er stront aan de knikker.
Crapper
1
jhgy
0
84% stemt voor dat zijn die rotfransen natuurlijk, nl hoeveel jaar gaan we bij elke crisis nog belastinggeld hier in pompen kappen hiermee
MrBiggy
0
"heftige reacties vanuit de Nederlandse politiek" dat vind ik symbool politiek! KLM (alleen) heeft genoeg potentieel voor lange vluchten.. dat gaat het nooit worden zo met air france
MrBiggy
0
"heftige reacties vanuit de Nederlandse politiek" dat vind ik symbool politiek! KLM (alleen) heeft genoeg potentieel voor lange vluchten.. dat gaat het nooit worden zo met "overheid" air France... en de oude dame KLM heeft het al vele jaren beter gedaan.. populair mannetje Smith moet uit Canada komen om wat te doen...?? Synergie..
[verwijderd]
0
quote:

jhgy schreef op 26 mei 2020 22:06:

84% stemt voor dat zijn die rotfransen natuurlijk, nl hoeveel jaar gaan we bij elke crisis nog belastinggeld hier in pompen kappen hiermee
Inclusief de Franse overheid met ruim 14%.
[verwijderd]
0
dagobert1
0
geen steun in geld voor KLM daarmee steun je direct de fransen en deze onbeschofte ceo. Dan nog liever KLM alleen verder laten gaan. KLM is de enige die al jaren winst maakt en dit ook zal blijven doen. De fransen blijven met die hoge salarissen verlies maken en gaan natuurlijk op tijd met pensioen. Net zoals in de EU bijdragen betaald ook hier weer Nederland de hoofdprijs. Wanneer komen we als land eens voor ons zelf op, onbegrijpelijk.
MartijnN1932
0
quote:

feitelijk schreef op 27 mei 2020 07:10:

[...]

Inclusief de Franse overheid met ruim 14%.
Ik zat net inderdaad mee te denken

NL en Frankrijk hebben gezamenlijk 28% van de aandelen
waarbij het lijkt dat NL voor 14% stemrecht heeft en de franse overheid 14%

Echter vanwege de wetswijziging een aantal jaren geleden worden de aandelen van de eigenaren die de aandelen langer in bezit hebben dubbel geteld.. dus als de rest van de aandeelhouders eveneens dubbel stemrecht hebben kan het zomaar zijn dat in verhouding NL 7% heeft FR 14 %
dat zij beiden tegen hebben gestemd met 21% + nog wat andere partijen.

Dat maakt het juist lastig in deze.

Dus meer achtergrond info is wel gewenst..
Sukh Baatar
0
quote:

MartijnN1932 schreef op 27 mei 2020 12:56:

[...]

Echter vanwege de wetswijziging een aantal jaren geleden worden de aandelen van de eigenaren die de aandelen langer in bezit hebben dubbel geteld..

Pardon?
18 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.