Shell wil grootste groene waterstofproject van Europa

Door AFN op 27 februari 2020 08:43 | Views: 10.436

Shell wil grootste groene waterstofproject van Europa

DEN HAAG (AFN) - Shell, Gasunie en Groningen Seaports hebben plannen om in de Eemshaven in Groningen de grootste groene waterstoffabriek van Europa te bouwen. De elektriciteit die nodig is voor de waterstofproductie wil het consortium opwekken in een windpark op zee, dat een ongekende 3 tot 4 gigawatt aan stroom moet leveren rond 2030 en later kan doorgroeien tot 10 gigawatt, meer dan het totale stroomverbruik van Nederlandse huishoudens. Wereldwijd bestaat nog geen enkel windpark van die omvang.

"Het moet groter, groener en sneller", zegt president-directeur Marjan van Loon van Shell Nederland. Ze verwijst naar de handtekening die ze vorig jaar onder het Klimaatakkoord zette. "We hebben beloofd dat wij ons deel zullen bijdragen. Hiermee zetten we een grote stap in de energietransitie."

Het megaproject, waarin Shell samenwerkt met Gasunie en Groningen Seaports, staat nog in de kinderschoenen. Hoeveel het gaat kosten en hoe de rekening wordt verdeeld, is nog onbekend. De bedrijven verwachten zeker in de eerste fase subsidies nodig te hebben. Ze hopen dat de eerste windturbines in 2027 staan. De waterstoffabriek moet in de Eemshaven verrijzen. Mogelijk volgen later op zee meer zogeheten elektrolysers, die met windstroom groene waterstof maken.

NortH2

Het project genaamd NortH2 moet van Nederland "een koploper maken" van de waterstofeconomie, zegt Van Loon. "We zijn vaak bezig met kleine stappen en obstakels, maar je moet groot durven denken. Wij zien dit als de manier om het energiesysteem van de toekomst te bouwen."

Waterstof wordt al volop gebruikt door de industrie en de verwachting is dat het belang ervan zal toenemen. Om waterstof te maken zijn water en een energiebron nodig. Nu is dat over het algemeen nog aardgas, dat door CO2-uitstoot bijdraagt aan klimaatverandering.

Duurder

De groene waterstof die de bedrijven voor ogen hebben, is vooralsnog wel duurder om te maken, maar Van Loon gaat ervan uit dat de kosten door schaalvergroting fors zullen dalen. Het is de bedoeling dat rond 2040 jaarlijks 800.000 ton waterstof wordt geproduceerd. Die kan door bestaande gasleidingen naar industriegebieden, van de Eemshaven tot het Duitse Ruhrgebied.

Het consortium becijfert dat door het project de uitstoot van zo’n 7 megaton broeikasgassen per jaar wordt vermeden. Dat komt neer op 3,7 procent van de Nederlandse uitstoot.

Waterstof is schoon, maar bij de omzetting gaat ook energie verloren. Het is daardoor minder efficiënt dan elektriciteit direct gebruiken. Van Loon wijst erop dat het echter geen reële optie is om alle fabrieken op stroom te laten draaien. "Veel industriële gebruikers hebben een energiebron met een hogere energiedichtheid nodig. Wij zijn ervan overtuigd dat ze beter af zijn met waterstof."

Reacties

29 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
suskewiet
0
Heb het dikwijls gedacht dat de toekomst voor het milieu waterstof is .
Er is zone energie genoeg omdat te importeren .
Nu is heel de wereld op hol geslagen voor e-auto .
Wat een stupide wereld .
barondehuile
0
Inderdaad mooi bericht, lijkt technisch zeer haalbaar plan, maakt deels gebruik van bestaande infrastructuur (aardgas distributie; wat "van gas af"?) en geen dikke vette gevaarlijke kabels door de lucht aanleggen......waterstof opportunity roeit de virusangst uit !
[verwijderd]
0
Nieuw monopoliepositie voor Shell ….natuurlijk joh

Ik zie liever dat veel kleinere bedrijfjes dit op gaan starten. Hebben we nog niet geleerd van de Shell praktijken. Shell is altijd de grootste opdrijver van de bandstofprijzen geweest.
Jopie1962
0
Het valt niet mee om nu een electrische auto te kopen. Voor je het weet zit je op het verkeerde spoor betreffende energie-keuze. Kies je voor een e-Auto, dan blijk je over een jaar tóch die waterstof-auto te hebben moeten kiezen.
[verwijderd]
0
ze kunnen het niet meer tegenhouden, de olielobby is niet vol te houden en dan moet je je ellebogen gebruiken.
[verwijderd]
0
quote:

Jopie1962 schreef op 27 februari 2020 08:59:

Het valt niet mee om nu een electrische auto te kopen. Voor je het weet zit je op het verkeerde spoor betreffende energie-keuze. Kies je voor een e-Auto, dan blijk je over een jaar tóch die waterstof-auto te hebben moeten kiezen.
Ik zou nooit een electrische auto kopen om diverse redenen: veelste korte actieradius, gevoelig voor tegenwind waardoor de actieradius nog verder afneemt, geen trekkracht dus geen caravan of aanhanger, we zien nu al de waarschuwingen voor overbelasting van het elektriciteit net, groot brandgevaar bij opladen wat nauwelijks te blussen is.

windmolens is totaal niet milieuvriendelijk als je alles mee gaat rekenen en je zal vele gas turbines bij moeten bouwen om bij windstilte de hoeveelheid elektriciteit constant te kunnen houden.

Waterstof en kernenergie zijn de toekomst en zijn veruit het schoonste.
suskewiet
0
quote:

Jopie1962 schreef op 27 februari 2020 08:59:

Het valt niet mee om nu een electrische auto te kopen. Voor je het weet zit je op het verkeerde spoor betreffende energie-keuze. Kies je voor een e-Auto, dan blijk je over een jaar tóch die waterstof-auto te hebben moeten kiezen.
Een jaar zou ik niet zeggen maar wel met 3-5 jaar
[verwijderd]
1
Het Groninger landschap is al verknald met zonneparken en windmolens. Het werd tijd om nu de kust aan te pakken!
[verwijderd]
0
sinds wanneer moet zo'n wereldbedrijf subsidie hebben; wordt dat weer terugbetaald aan de belastingbetaler zodra de miljarden binnenstromen?
jarijn60
0
Eindelijk eens een serieus project dat wat moet opleveren. Waarom moet “kikkerland” Nederland weer het voorbeeld worden. Rondom de VK of de kust van Frankrijk zijn er veel meer mogelijkheden. Alleen Denemarken heeft meer groene energie met haar grote kustgebieden gerealiseerd.
Flymon
0
quote:

Ritageld schreef op 27 februari 2020 09:17:

Het Groninger landschap is al verknald met zonneparken en windmolens. Het werd tijd om nu de kust aan te pakken!
Windmolens zijn nu eenmaal simpel neer te zetten en nog steeds zeer efficiënt. Bijvoorbeeld kernenergie zou vele malen efficiënter zijn, maar dat heeft het stigma een gevaar te vormen voor mensen als er eens iets mis zou gaan. Ik ben het volledig met u eens dat windmolens het landschap er niet mooier op maken, maar ik heb liever rond 2040 een economie draaien op 100% groene stroom en energie uit waterstof, dan dat wij tegen die tijd nog steeds het broeikaseffect blijven opdrijven. Als we zo ver zijn dat we volledig op groene energie draaien, kunnen we de transitie maken naar een systeem dat energie produceert en daarbij niet ook het landschap verpest. Zie het als een investering in de toekomst die u niet in uw portemonnee voelt.
Flymon
0
quote:

Quest schreef op 27 februari 2020 09:19:

sinds wanneer moet zo'n wereldbedrijf subsidie hebben; wordt dat weer terugbetaald aan de belastingbetaler zodra de miljarden binnenstromen?
Grote bedrijven krijgen om de haverklap grote bedragen aan subsidies voor projecten waar Nederland beter van wordt. Voor een project als dit is die subsidie in mijn ogen meer dan terecht en bovenal nodig om bedrijven ertoe te zetten zulke investeringen te doen.

Betrek het even op jezelf; als jij een auto gaat kopen, koop je dan een e-auto die 50% duurder is dan een vergelijkbaar model op benzine of koop je de goedkopere benzineslurper? En wat nu als die 50% verschil in kostprijs wordt gesubsidieerd door de overheid en jij onderaan de streep voor beide auto's dezelfde aanschafprijs betaald? Subsidie zet aan tot actie.
zonnedaal
1
quote:

Robin2020 schreef op 27 februari 2020 08:58:

Nieuw monopoliepositie voor Shell ….natuurlijk joh

Ik zie liever dat veel kleinere bedrijfjes dit op gaan starten. Hebben we nog niet geleerd van de Shell praktijken. Shell is altijd de grootste opdrijver van de bandstofprijzen geweest.
Lijkt me sterk. Ik denk dat de belastingdienst de grootste graaier is.
Bertpeer
0
[verwijderd]
0
Altijd al gezegd en gehoopt dat waterstof fossiele brandstoffen zou gaan vervangen. Dat er eerst investeringen voor nodig zijn (ook in de vorm van subsidies) is onvermijdelijk, dat is ook bij de olie- en gasindustrie zo geweest. Als nu de grote jongens zoals Shell deze draai gaan maken is dat alleen maar goed. Zulke bedrijven hebben jaren kennis en financiën opgebouwd waarmee ze stappen kunnen maken. Als het er toe leidt dat ze vervuilende projecten daardoor op termijn los gaan laten is dat alleen maar toe te juichen. Bovendien zal met grote investeringen ongetwijfeld blijken dat er nieuwe en beter renderende technieken ontwikkeld worden rondom waterstof.
Nu nog de bezem door de bouw, waar een revolutie weg van het vervuilende beton terug naar hout (bijvoorbeeld van Accsys) de volgende stap zou moeten zijn. Voorwaarde is dan wel dat we meer aanplanten dan we gebruiken, totdat de wereldbebossing weer enigszins hersteld is.
Bewuster ondernemen is de toekomst!
het zwaard
0
tulipfield: Idd. de waterstofauto wordt aangedreven met 'n e-motor,maar dat hebben er velen nog niet door.Windmolens er bij= goed nieuws voor mijn Vestas wind aandeel.
FlashHenk
0
quote:

Robin2020 schreef op 27 februari 2020 08:58:

Nieuw monopoliepositie voor Shell ….natuurlijk joh

Ik zie liever dat veel kleinere bedrijfjes dit op gaan starten. Hebben we nog niet geleerd van de Shell praktijken. Shell is altijd de grootste opdrijver van de bandstofprijzen geweest.
Kleine bedrijfjes hebben toch het kapitaal voor een dergelijke investering niet, joh. Gaat zeker meer dan een miljard kosten.
suskewiet
0
[quote alias=tulipfield id=12157997 date=202002271001]
waterstof = brandstofcel = e-auto
[/quote
Dat is zo ,maar beter voor het milieu ,geen zware batterijen en onrechtstreeks vervuilende afval en minder slijtage van het wegdek door de zware batt.
Zonne energie genoeg in gans de wereld .
29 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.