Luchtvaart verwacht 120 miljard aan extra schulden door crisis

Door AFN op 27 mei 2020 06:38 | Views: 3.114

Luchtvaart verwacht 120 miljard aan extra schulden door crisis

GENÈVE (AFN) - De schulden van luchtvaartmaatschappijen lopen dit jaar naar verwachting op met 120 miljard dollar door de coronacrisis. Dat verwacht de internationale belangenvereniging voor de luchtvaart IATA.

Vliegmaatschappijen zagen hun kas door de crisis in rap tempo leegraken, nadat door reisbeperkingen wereldwijd nog amper vluchten mogelijk werden. Overheden schoten te hulp met steunmaatregelen ter waarde van 123 miljard dollar. Daarvan bestond 67 miljard dollar uit leningen en kredietgaranties van de overheid en het uitstel van belastingen. Nog eens 52 miljard dollar krediet kwam van commerciële partijen.

De totale schulden van luchtvaartmaatschappijen lopen dit jaar op tot 550 miljard dollar, schat IATA. Dat is 28 procent meer dan een vorig jaar. De hogere schuldenlast maakt het herstel in de door de coronacrisis zwaar getroffen sector lastiger, waarschuwt IATA-topman Alexandre de Juniac.

"Staatssteun helpt de de sector te overleven. De volgende uitdaging is om te voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen het begeven onder de schuldenlast die deze hulp creëert", stelt De Juniac. Hij pleit er daarom voor bij nieuwe steunpakketten van de overheid vooral in te zetten op het aansterken van het eigen vermogen.

Reacties

13 Posts
Mijn Vriend
0
De boodschap v h artikel er moet gevolgen worden; regeringen graven zich er ook voor in. Eigenlijk wel logisch ook, we zitten nu eenmaal met een consumptie-economie, en voor de buhne wat milieugedoe.
Sander1234
4
Er zal niet meer gevlogen worden als voorheen en dat is goed. Al die belachelijke goedkope tickets, nergens goed voor. Een vrijgezelle of bruiloft stelt niks meer voor als je het niet in barca of italie viert. Compleet geschift.
crypt
1
Bruiloft vieren in het buitenland mag niet meer Sander? Mag men nog wel op vakantie? Hoe vaak per jaar voor je werk naar het buitenland? Voor de lol twee weken naar Amerika? Ook verboden. Wordt een beetje moe van dat activistische geklets..
@iPlof
0
Uiteraard moet vliegen mogen maar wel liever zelf betalen dan alle vrijstellingen, steun en nu weer 120 miljard.
Het ligt voor de hand dat vliegen dan wel een tandje minder wordt ja.
Sander1234
2
Van mij mag alles, als je er maar een redelijk prijs voor wordt betaald. Nu worden kunstmatig prijzen laag gehouden en dat is gewoon iets wat deze wereld niet kan gebruiken. Kijken hoeveel bruiloften er nog plaatsvinden in Italië als een vliegticket 500 euro kost. Juist. Kijken hoeveel zogenaamde ‘ noodzakelijke’ businesstrips er nog zullen plaatsvinden als je 2000 euro betaalt voor een ticket naar de States. Juist. Een video conference wordt dan wel overwogen en hoeft helemaal niet slecht te zijn voor de kwaliteit van je gesprek.
Als je de meerwaarde hier niet van begrijpt leef je wat mij betreft in een grot zonder visie voor de toekomst.
taurus86
0
Verplaatsen kost bedstro. De oermens wist dit al. Exporteren is extreem vervuilend; maar willen we zonder?
Maar waarom er zoveel verschillende vliegtuigmaatschappijen moeten zijn met allemaal hetzelfde type vliegtuig? Waar is het voordeel voor de maatschappij?
Begin met een boete op te leggen voor iedere stoel die in het toestel leeg blijft. Dat zet een prijsinstrument in werking en kunnen we zien hoe nodig die vele maatschappijen zijn.
josti5
0
quote:

Sander1234 schreef op 27 mei 2020 08:28:

Van mij mag alles, als je er maar een redelijk prijs voor wordt betaald. Nu worden kunstmatig prijzen laag gehouden en dat is gewoon iets wat deze wereld niet kan gebruiken. Kijken hoeveel bruiloften er nog plaatsvinden in Italië als een vliegticket 500 euro kost. Juist. Kijken hoeveel zogenaamde ‘ noodzakelijke’ businesstrips er nog zullen plaatsvinden als je 2000 euro betaalt voor een ticket naar de States. Juist. Een video conference wordt dan wel overwogen en hoeft helemaal niet slecht te zijn voor de kwaliteit van je gesprek.
Als je de meerwaarde hier niet van begrijpt leef je wat mij betreft in een grot zonder visie voor de toekomst.
De 'kale' videoconferentie op zich prima, maar het gaat juist vaak om het persoonlijk contact, en om de 'nuttige en leuke dingen eromheen': groepseenheid, etentje, stad bekijken.
Ik ben al lang uit het zakenleven, en als ik ex-collega's zo hoor, is dat maar goed ook: de 'sjeu' is er wel van af.
In mijn tijd: eindejaarsfeest, familiedag, kerstpakket, 13e maand, goede bonus bij prestatie, prima autoregeling met ruime keuze, grote chocolade paashaas, meetings op leuke plekken, die altijd goedkoper waren dan in Nederland (Lapland, Cuba).
Allemaal weg, veel meer controle, veel meer stress...
Terwijl het juist de 'sjeu' is, die extra motiverend en prestatieverhogend werkt.
Maar ja: wél reizen...
Moeilijk, moeilijk...
[verwijderd]
0
....en de EU wil ook nog eens extra geld ophalen bij bedrijven om de schulden van de corona crisis af te betalen.
WijHetVolk
0
quote:

Sander1234 schreef op 27 mei 2020 08:28:

Van mij mag alles, als je er maar een redelijk prijs voor wordt betaald. Nu worden kunstmatig prijzen laag gehouden ....... Kijken hoeveel zogenaamde ‘ noodzakelijke’ businesstrips er nog zullen plaatsvinden als je 2000 euro betaalt voor een ticket naar de States. Juist.
Retourtje Ams New York kost al €4100 (vertrek 1/8 - retour 8/8 Virgin) Op die data is de boekingsgraad nu al +33%.
Jouw betoog is dus niet gebaseerd op feiten
[verwijderd]
0
quote:

WijHetVolk schreef op 27 mei 2020 13:36:

[...]

Retourtje Ams New York kost al €4100 (vertrek 1/8 - retour 8/8 Virgin) Op die data is de boekingsgraad nu al +33%.
Jouw betoog is dus niet gebaseerd op feiten
Meen je dat nou? Virgin is toch al failliet?

60 passagiers x4100 euro of 300 passagiers x820 euro, de verhoudingen kloppen wel.

Tot op heden zie ik nog geen opschalingen op SPL

Vliegen mag weer een luxe product worden, niet meer op kwantiteit maar op kwaliteit groeien in harmonie met de natuur en klimaat.
Gerbson
0
quote:

WijHetVolk schreef op 27 mei 2020 13:36:

[...]

Retourtje Ams New York kost al €4100 (vertrek 1/8 - retour 8/8 Virgin) Op die data is de boekingsgraad nu al +33%.
Jouw betoog is dus niet gebaseerd op feiten
Dit geloof ik best, een enkeling wil dat inderdaad betalen voor een vlucht met gepaste afstand. Maar als straks iedere maatschappij soortgelijke vluchten aanbiedt, zitten ze allemaal nieteens halfvol..
WijHetVolk
0
quote:

drooglegging schreef op 27 mei 2020 13:54:

[...]

Meen je dat nou? Virgin is toch al failliet?

60 passagiers x4100 euro of 300 passagiers x820 euro, de verhoudingen kloppen wel.

Tot op heden zie ik nog geen opschalingen op SPL

Vliegen mag weer een luxe product worden, niet meer op kwantiteit maar op kwaliteit groeien in harmonie met de natuur en klimaat.
Ik kon gewoon boeken, dus ...
Er zitten geen 60 business stoelen op dit toestel. Volgens mij 38. Kan me trouwens ook geen toestel voorstellen met 60 plaatsen of het moet een A380 van QA zijn
WijHetVolk
0
quote:

Gerbson schreef op 28 mei 2020 13:32:

[...]

Dit geloof ik best, een enkeling wil dat inderdaad betalen voor een vlucht met gepaste afstand. Maar als straks iedere maatschappij soortgelijke vluchten aanbiedt, zitten ze allemaal nieteens halfvol..
Bezettingsgraad van een gemiddelde maatschappij pre-Corona lag ergens tussen de 75 en 85%. Dat is voor economie en economie+
Business en first class zit vaak wel voller.
Je hebt geen tijd om je jetlag te verwerken als je zakelijk op pad bent. Daarnaast in business class zitten meestal personen die wel aanzienlijk meer dan1 x per kwartaal vliegen.
En halfvol, nope. Vliegtuigen zullen worden aangepast aan de vraag. Zie het hele verhaal rondom de A380. Meer ruimte betekent niet perse winstgevender
13 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.