Meer ondernemers komen in aanmerking voor noodregeling

Door AFN op 28 maart 2020 23:04 | Views: 7.911

Meer ondernemers komen in aanmerking voor noodregeling

DEN HAAG (AFN) - Meer ondernemers komen in aanmerking voor de noodregeling van het ministerie van Economische Zaken. Ondernemers die door de coronacrisis in de problemen zijn gekomen kunnen via deze regeling aanspraak maken op een eenmalige tegemoetkoming van netto 4000 euro.

Een deel van de getroffen bedrijven dreigde buiten de boot te vallen. Daarom heeft het ministerie besloten de maatregel te verruimen. Ook winkeliers en ondernemers in de non-food sector vallen nu onder de regeling. Ze kunnen zich vanaf maandag melden bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).

MKB Nederland en VNO-NCW reageren tevreden. Het is alleen maar 'fair' dat ook ondernemers met een kleding- of schoenenwinkel in aanmerking komen voor deze tegemoetkoming, vinden zij. De organisaties willen met het kabinet in gesprek over nog meer sectoren waar de omzetten door de coronamaatregelen hard onderuit zijn gegaan.

Reacties

35 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Porscheknakker
0
Goed, dat ondernemers geholpen worden. Nu nog de pensioengerechtigden financieel tegemoetkomen, want deze leveren behoorlijk in door de slechte koersontwikkeling op de beurzen en de rente van 0%. Het staat al vast dat de dekkingsgraad van de diverse pensioengestichten door de coronacrisis enorm is gedaald. Maar...dat zal niet gebeuren, omdat ouderen niet meetellen en zich toch niet kunnen verweren.
frkie
0
pensionados tegemoet komen is nog niet aan de orde.Dekkingsgraden worden pas einde jaar bekeken. (En men heeft pas nog een forse verhoging va de aow gehad.)
s.lin
3
Alle ondermers een dikke vis voor houden en dan via de overheid site er achter komen dat de vergoeding niet krijgt omdat je in de verkeerde sector ingeschaald bent maar wel je bedrijf op rijksadvies gesloten hebt.

Schandalig
CHALEN
2
Toetsing op basis van een code in een administratie bij de KvK. Dat slaat helemaal nergens op. De code klopt vaak niet meer omdat ondernemingen veranderen of ten dele omdat er meerdere activiteiten plaatsvinden.

Toetsing zou moeten gaan over de feitelijke schade door sluiting door regelgeving van de overheid, etc.
Veel gedupeerde bedrijven hebben andere codes, bijvoorbeeld omdat de activiteiten in de loop der tijd zijn gewijzigd. Ook zijn er veel bedrijven in de problemen vergeten in de codelijst.

De overheid zou ruimhartig handelen. Dat gebeurt nu niet op deze manier!
Oproep: stel de regeling open voor alle gedupeerde bedrijven aan de hand van heldere feitelijke (en dus niet administratieve) criteria.
[verwijderd]
0
Lastig ook als je zelf niet in een sector zit die vergoeding tegemoet kan zien, maar wel al je relaties in die sectoren zitten en de rekeningen niet kunnen betalen.
Wat dan?
[verwijderd]
1
quote:

CHALEN schreef op 28 maart 2020 23:39:

Toetsing op basis van een code in een administratie bij de KvK. Dat slaat helemaal nergens op. De code klopt vaak niet meer omdat ondernemingen veranderen of ten dele omdat er meerdere activiteiten plaatsvinden.

Toetsing zou moeten gaan over de feitelijke schade door sluiting door regelgeving van de overheid, etc.
Veel gedupeerde bedrijven hebben andere codes, bijvoorbeeld omdat de activiteiten in de loop der tijd zijn gewijzigd. Ook zijn er veel bedrijven in de problemen vergeten in de codelijst.

De overheid zou ruimhartig handelen. Dat gebeurt nu niet op deze manier!
Oproep: stel de regeling open voor alle gedupeerde bedrijven aan de hand van heldere feitelijke (en dus niet administratieve) criteria.
Exact. Helemaal eens, zie mijn vorige bericht hierover.
Traveler@repair
0
Zelfs klanten en leveranciers weten en begrijpen niet wat mijn bedrijf allemaal doet, laat staan een ambtenaar der belastingen. Dat is het probleem bij toetsing, ambtenaren, uitzonderingen daar gelaten, kunnen niet anders.
Patience
0
En de taxibranche dan met 95-100% getroffen echt jammer weer taxi’s zijn altijd weer het zwarte schaapje ze hebben het al die tijd al moeilijker voor ze gemaakt electrische auto aanschaffen verhoging in de verzekering etc.
FairValue
0
quote:

Dagelijkse Kost schreef op 28 maart 2020 23:12:

Goed, dat ondernemers geholpen worden. Nu nog de pensioengerechtigden financieel tegemoetkomen, want deze leveren behoorlijk in door de slechte koersontwikkeling op de beurzen en de rente van 0%. Het staat al vast dat de dekkingsgraad van de diverse pensioengestichten door de coronacrisis enorm is gedaald. Maar...dat zal niet gebeuren, omdat ouderen niet meetellen en zich toch niet kunnen verweren.
Welke invloed heeft het coronavirus op de het inkomen van pensioengerechtigden? Nu 0,0. Ouderen krijgen evenveel als eerst. Dus waarom nu ook aanspraak denken te maken op uitkeringen voor mensen die niets meer hebben?! Een beetje reëel blijven pensionado!!!
[verwijderd]
0
quote:

Dagelijkse Kost schreef op 28 maart 2020 23:12:

Goed, dat ondernemers geholpen worden. Nu nog de pensioengerechtigden financieel tegemoetkomen, want deze leveren behoorlijk in door de slechte koersontwikkeling op de beurzen en de rente van 0%. Het staat al vast dat de dekkingsgraad van de diverse pensioengestichten door de coronacrisis enorm is gedaald. Maar...dat zal niet gebeuren, omdat ouderen niet meetellen en zich toch niet kunnen verweren.
En de shorters in Amerika en VK vullen hun zakken met afgeroomde pensioengelden, met Nederland als schoothondje die zich voorover bukt.
Alex W
0
4000 euro. Alles zal dus weer gaan draaien na 2/3 maanden volgens de overheid... Is er daarna ook nog geld of is het dan gewoon over e sluiten?
Bezoeky
0
quote:

Traveler@repair schreef op 29 maart 2020 00:06:

Zelfs klanten en leveranciers weten en begrijpen niet wat mijn bedrijf allemaal doet, laat staan een ambtenaar der belastingen. Dat is het probleem bij toetsing, ambtenaren, uitzonderingen daar gelaten, kunnen niet anders.
Ambtenaren komen nu hopelijk eindelijk eens aan werken toe,
ik hoop dat ambtenaren eens flink moeten overwerken om te voelen hoe het is als kleine zelfstandige ondernemer om je touwtjes aan elkaar te kunnen knopen door de vele extra uren die je in je bedrijf stopt.
En nu ook komen ambtenaren eens zelf aan het nadenken hoe ingewikkeld regels zijn opgesteld om uit te voeren.
Je zult zien dat de gehele overheid op een andere manier wakker wordt uit deze coronavirus tijd.
Bezoeky
0
quote:

FairValue schreef op 29 maart 2020 00:11:

[...]

Welke invloed heeft het coronavirus op de het inkomen van pensioengerechtigden? Nu 0,0. Ouderen krijgen evenveel als eerst. Dus waarom nu ook aanspraak denken te maken op uitkeringen voor mensen die niets meer hebben?! Een beetje reëel blijven pensionado!!!
Te vele hulp behoeftige ouderen worden bijna niet meer geholpen vanwege het coronavirus en moeten zichzelf redden terwijl ze dat niet kunnen.
Dit gaat dan ook totaal fout bij een aantal van de hulpbehoevende ouderen
Met geld kun je niet alles goed maken.
Maar je kan wel geld steken in bepaalde trajecten.
z0n0p
2
In duitsland het initiatief om de loonbelasting van mensen in de vitale sector/beroepen vanaf het moment van het ingaan tot beëindiging van de lockdown te stoppen: netto = bruto. Blijft het niet bij klappen alleen.
Putschrijvert
0
quote:

Kaspersky schreef op 29 maart 2020 00:49:

[...]
En de shorters in Amerika en VK vullen hun zakken met afgeroomde pensioengelden, met Nederland als schoothondje die zich voorover bukt.
Wat een onzin. Pensioenfondsen kunnen zich indekken tegen dalingen. Een beetje een goed fonds, had rekening kunnen houden met de virusuitbraak in Wuhan. En ook voor hen geldt: als je geschoren wordt, moetje stil blijven zitten.
Putschrijvert
0
quote:

Dagelijkse Kost schreef op 28 maart 2020 23:12:

Goed, dat ondernemers geholpen worden. Nu nog de pensioengerechtigden financieel tegemoetkomen, want deze leveren behoorlijk in door de slechte koersontwikkeling op de beurzen en de rente van 0%. Het staat al vast dat de dekkingsgraad van de diverse pensioengestichten door de coronacrisis enorm is gedaald. Maar...dat zal niet gebeuren, omdat ouderen niet meetellen en zich toch niet kunnen verweren.
Die pensioengerechtigden die jaren langer leven, dan de gemiddelde leeftijd waarop hun overlijden was voorspeld? Iedereen gratis geld!

(Disclaimer: ik regel mijn pensioen zelf als ondernemer/vrije jongen)
Branco P
2
quote:

CHALEN schreef op 28 maart 2020 23:39:

Toetsing op basis van een code in een administratie bij de KvK. Dat slaat helemaal nergens op. De code klopt vaak niet meer omdat ondernemingen veranderen of ten dele omdat er meerdere activiteiten plaatsvinden.

Toetsing zou moeten gaan over de feitelijke schade door sluiting door regelgeving van de overheid, etc.
Veel gedupeerde bedrijven hebben andere codes, bijvoorbeeld omdat de activiteiten in de loop der tijd zijn gewijzigd. Ook zijn er veel bedrijven in de problemen vergeten in de codelijst.

De overheid zou ruimhartig handelen. Dat gebeurt nu niet op deze manier!
Oproep: stel de regeling open voor alle gedupeerde bedrijven aan de hand van heldere feitelijke (en dus niet administratieve) criteria.
Even voor de duidelijkheid: een ondernemer moet er zelf voor zorgen dat de informatie over zijn bedrijf bij de KVK correct is! Dus als jij als ondernemer laks bent geweest en niet de juiste codes op tijd hebt doorgegeven, dan moet je daar nu niet over gaan klagen. Dan moet je jezelf op je donder geven voor je laksheid.

Maar geen zorgen, het komt toch allemaal goed! Als jouw aanvraag in eerste instantie wordt afgewezen omdat de bedrijfscode niet klopt, dan maak je gewoon bezwaar en dan geef je daarbij een toelichting en dan krijg je alsnog de steun waar je recht op hebt. Keep it real. No worries. En houd je inschrijving bij de KVK altijd correct en up to date!

z0n0p
0
quote:

Putschrijvert schreef op 29 maart 2020 09:31:

[...]
Die pensioengerechtigden die jaren langer leven, dan de gemiddelde leeftijd waarop hun overlijden was voorspeld? Iedereen gratis geld!

(Disclaimer: ik regel mijn pensioen zelf als ondernemer/vrije jongen)
Ik regel mijn pensioen als ondernemer al ruim 30 jaar zelf. Die babyboomers waar jij vermoedelijk naar verwijst hebben natuurlijk als collectief GROTE groep heel wat jaren de AOW en pensioenkassen gespekt. Dat surplus aan AOW is in de algemene middelen verdwenen en Lubbers en Ruding hebben in de begin jaren 80 een enorme greep uit de pensioenpot gedaan. Was een manier van crisisbestrijding in die tijd.

Rente 0% en 2× in dik 10 jaar een ongekende crisis (jaren 30, depressie, etc) hebben de bodem uit de pensioenfondsen geslagen. Komt oa door de woordkeus: pensioenverzekering. De verzekeringen vallen onder de strenge bufferregels die nav de kredietcrisis zijn in gevoerd.

Ja, en dan leef je langer in goede gezondheid hopelijk. Veel maatschappelijk werk draait gratis op fitte 65+'ers. Maar we gaan mensen toch niet kwalijk nemen dat ze langer leven? Of stap jij op je 71'ste er vrijwillig uit, als je pensioenpotje dadelijk door hyperinflatie is verdampt?

De blerende millenials zullen als gevolg van de 2× vermogensoverdracht over een jaar of 25 met afstand de rijkste generatie van Nederland zijn (mits geen corona2.0 en oorlogen).
[verwijderd]
0
quote:

Branco P schreef op 29 maart 2020 09:42:

[...]

Even voor de duidelijkheid: een ondernemer moet er zelf voor zorgen dat de informatie over zijn bedrijf bij de KVK correct is! Dus als jij als ondernemer laks bent geweest en niet de juiste codes op tijd hebt doorgegeven, dan moet je daar nu niet over gaan klagen. Dan moet je jezelf op je donder geven voor je laksheid.

Maar geen zorgen, het komt toch allemaal goed! Als jouw aanvraag in eerste instantie wordt afgewezen omdat de bedrijfscode niet klopt, dan maak je gewoon bezwaar en dan geef je daarbij een toelichting en dan krijg je alsnog de steun waar je recht op hebt. Keep it real. No worries. En houd je inschrijving bij de KVK altijd correct en up to date!

Wat je hier zegt vind ik niet heel erg realistisch en te kort door de bocht. Een bedrijf kan ten eerste in meerdere takken actief zijn en dan gelden meerdere bedrijfscodes.
Leuke is dat de eerste gehanteerd wordt als hoofdactiviteit.
Weet je wat ze bij mij ooit zeiden bij het inschrijven, en ik zei dat ik meerdere activiteiten deed die even belangrijk waren, dus meerdere hoofdactiviteiten?
Ach, dat maakt niet uit, als het er maar ergens bij staat.

Heb je wel eens geprobeerd iets te veranderen bij de KvK? Bijvoorbeeld een handelsnaam o.i.d.? Ik heb het al een poosje al niet meer gedaan, maar dat heeft als reden dat dat altijd een grote ellende was en vaak niet kon of gewoon niet werd verwerkt.

Van een hele grote groep zullen de gegevens niet juist zijn, of worden deze gegevens met het doel om te bepalen of er recht is op vergoeding, nu niet op de juiste manier gebruikt.
Ergens is het logisch, het moet snel snel snel. Aan de andere kant, ze weten dit van te voren, en dit gaat een hoop meerwerk (vragen beantwoorden etc) opleveren waardoor het hele proces weer wordt vertraagd.
TA=verlies
0
Het gaat slecht. Vroeger ging het dus slecht. Nu mag het niet slecht gaan en iedereen wil gratis geld. Zo te lezen iedereen! Dit wordt weer afgekocht met nog meer geld.
Wat hierna komt zal pas echt een crisis zijn. En dat is wanneer het vertrouwen in het fiat geld wegvalt. Ze zijn hard op weg om dit te bereiken.
35 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.