Google-moeder Alphabet groeit ondanks dip in reclame-inkomsten

Door AFN op 28 april 2020 22:28 | Views: 3.743

MOUNTAIN VIEW (AFN) - Google-moeder Alphabet heeft in het eerste kwartaal van het jaar de omzet en de winst opgevoerd. Het bedrijf groeide vooral bij de zoektak van Google, videowebsite Youtube en de clouddiensten. In maart kreeg de groei echter een tik toen de reclame-inkomsten fors terugliepen. Bedrijven schroefden hun budget voor reclame terug toen de invloed van maatregelen tegen het coronavirus duidelijk werden.

Topman Sundar Pichai, die aan het roer staat van zowel Alphabet als Google, geeft aan dat Google op dit moment veel aan de ontwikkeling doet van zijn diensten omdat mensen daarop vertrouwen nu ze vanuit huis moeten werken. Wel gaat Google extra de nadruk leggen op kostenefficiënt werken. Toch wil het bedrijf ook blijven investeren in kansen voor de lange termijn.

De omzet van Alphabet kwam uit op een kleine 42,2 miljard dollar. Dat was een stijging van 13 procent ten opzichte van de eerste drie maanden van 2019. Onder de streep bleef daar 6,8 miljard dollar van over, tegen een kleine 6,7 miljard een jaar eerder. De omzet en winst komen bij Alphabet nog altijd vrijwel volledig bij Google vandaan. De zogeheten Other Bets kosten alleen maar geld. Die waren goed voor een omzet van 135 miljoen dollar, minder dan vorig jaar, en een operationeel verlies van 1,1 miljard dollar.

Google maakte verder bekend dat het Amerikaanse personeel, waarvan het merendeel in Silicon Valley werkt, nog zeker twee maanden thuis moet werken. Wereldwijd heeft de techreus inmiddels ruim 123.000 werknemers, zo'n 20.000 meer dan een jaar eerder.

Reacties

3 Posts
Studentenrekening
0
Hadden wij in Europa ook maar dergelijke supertech bedrijven.

Alle respect voor ASML, DSM, e.d. Maar zo lucratief als de Amazon, Facebook, Alibaba, Microsoft, Apple of Google zullen high tech maakbedrijven nooit worden. We hebben de boot echt gemist mbt software.
[verwijderd]
0
Is dat clicks gebeuren niet een keer afgelopen.
Het kan toch niet oneindig blijven groeien.
Niemand wil bewust op die geforceerde rommel klikken.

Als je zoekt staat dezelfde site even lager dan waar advertentie bij staat.

Niet voor niets is big tech als de dood voor een 100% mobile add free app.
Worden geweerd uit de stores natuurlijk.

Op de desktop werkt het prima en op de mobiel een advertentieloze browser.

En als sites dan niet werken omdat ze merken dat de advertenties geblokkeerd zijn dan kijk ik wel ergens anders.

Veel rustiger.
3 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.