Shell ondanks dividendverlaging populair bij kleine belegger

Door AFN op 29 mei 2020 12:31 | Views: 22.183

Shell ondanks dividendverlaging populair bij kleine belegger

AMSTERDAM (AFN) - Olie- en gasconcern Shell blijft bij kleine particuliere beleggers in Nederland favoriet, ondanks de crisis die de coronapandemie in de energiesector heeft veroorzaakt. Wegens die crisis verlaagde het Brits-Nederlandse concern eind vorige maand voor het eerst sinds de Tweede Wereldoorlog zijn kwartaaldividend.

Onlinebroker BinckBank zie dat het meeste vermogen van actief beleggende klanten naar Shell ging. Ook was Shell in Nederland het meest verhandelde aandeel.

Op de tweede plek qua belegd vermogen staat biotechnoloog Galapagos. De onderneming verwacht dat zijn belangrijkste medicijn in ontwikkeling, filgotinib, dit jaar wordt goedgekeurd voor reuma. ING staat op de derde plek qua belegd vermogen in Nederland.

BinckBank

BinckBank signaleert toegenomen interesse in fondsen die mogelijk een rol spelen bij vaccins of andere middelen voor de bestrijding van het nieuwe coronavirus. Zo staat de Leidse biofarmaceut Pharming op plaats 8 van de fondsen waarin particuliere beleggers het meeste vermogen belegden. Het bedrijf meldde bemoedigende resultaten met zijn middel ruconest tegen Covid-19. Dat was aanleiding voor een groter opgezet onderzoek naar de werking van ruconest tegen het coronavirus.

Rond fondsen die hard worden geraakt door de coronacrisis is duidelijk meer handelsactiviteit. Zo was luchtvaartconcern Air France-KLM het aandeel waarin binnen de Europese Unie het meest werd gehandeld. Ook reisorganisatie TUI en vliegtuigmaker Airbus stonden in de top 10 aandelen waarmee de meeste transacties plaatsvonden.

Reacties

36 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Jopie1962
4
"Shell ondanks dividendverlaging populair bij kleine belegger"

Ja, ik zie het, min 3 % ROOD.
De Buurman
2
Shell is voor de middellange en lange termijn ook bijzonder gunstig geprijsd. Eind dit jaar verwacht ik, dankzij de productieverlagingen enerzijds en groei in vraag anderzijds, een Brent-olieprijs tussen de 45 en 52 USD per vat. Daarmee zal het aandeel Shell ook geprijsd worden op minimaal EUR 18,- per stuk. Dat betekent een upside van 25% in het komende half jaar.

Shell koop je normaal voor het dividend. Nu is het aantrekkelijk voor de koerswinst.
Mr.Windows
2
Ik heb al jaren aandelen Shell en "onder de motorkap" is het veel meer een bedrijf van olie.
Denk aan waterstof/gas/LNG en wind/zonne-energie. Shell gaat niet echt als eerste beginnen, maar wel als "tweede". Shell ontloopt hierdoor bepaalde kinderziekte's .

Shell is een wereldbedrijf en corona heeft een behoorlijke streep gezet voor veel bedrijven en dus ook voor Shell.

Gewoon rustig blijven zitten en ik heb inderdaad ook bijgekocht over een jaar of 5 bekijken of dat slim of dom was en ondertussen ontvang ik dividend.

Dus ik begrijp het wel.
Thorgall
4
quote:

Jopie1962 schreef op 29 mei 2020 13:00:

"Shell ondanks dividendverlaging populair bij kleine belegger"

Ja, ik zie het, min 3 % ROOD.
Onder beleggers , en die kijken verder dan de koersen van 1 dag. Beleggers hebben een tijdshorizon van minstens jaar en zitten op deze mooie dag zich niet blind te staren op een scherm. In plaats daarvan genieten ze van het buiten zijn en wachten ze geduldig af.
Als beleggers willen gokken gaan ze wel een avond naar het casino met vrienden om daar wat geld te verliezen. Is ook weer stukken gezelliger dan dat staren naar het scherm.
kanhetlager
0
quote:

Jopie1962 schreef op 29 mei 2020 13:00:

"Shell ondanks dividendverlaging populair bij kleine belegger"

Ja, ik zie het, min 3 % ROOD.
Ja, grootste daler in de AEX met stijgende oliekoersen. Het minst gewaardeerde grote olieaandeel in de wereld met veruit de slechtste k/w verhoudingen. Wat een trollerij! Over een paar uurtjes schoppen die Yanks dit aandeel weer in de 13,xx.
Jopie1962
1
Even naar de oude koersen van RDS gekeken … de huidige koers had je ook in 1996 !!

Dus als ik ze in 1996 gekocht had, en al die jaren gehouden had, dan had ik nul koerswinst gehad, maar uiteraard wél dividend ontvangen en dividendbelasting betaald.

Maar dit is natuurlijk wel een mooie kans om 25 jaar koerswinst "in te halen". Hmmmm.
[verwijderd]
1
quote:

De Buurman schreef op 29 mei 2020 13:06:

Shell is voor de middellange en lange termijn ook bijzonder gunstig geprijsd. Eind dit jaar verwacht ik, dankzij de productieverlagingen enerzijds en groei in vraag anderzijds, een Brent-olieprijs tussen de 45 en 52 USD per vat. Daarmee zal het aandeel Shell ook geprijsd worden op minimaal EUR 18,- per stuk. Dat betekent een upside van 25% in het komende half jaar.

Shell koop je normaal voor het dividend. Nu is het aantrekkelijk voor de koerswinst.
Volgens mij zie je door de olievaten het gas niet meer meer.
kanhetlager
0
Overigens betaal je voor een put 7 (september) net zoveel als een call 20. In dit geval betekend dit dat nu al gerekend wordt met een gemiddelde van (27/2=13,5). Koers zou dan nu dus 13,50 zijn.
Pavlov44
4
quote:

Jopie1962 schreef op 29 mei 2020 13:42:

Dus als ik ze in 1996 gekocht had, en al die jaren gehouden had, dan had ik nul koerswinst gehad, maar uiteraard wél dividend ontvangen en dividendbelasting betaald.
Zoals al eerder opgemerkt bent u dus geen belegger maar een handelaar. Ik zelf heb Shell al meer dan 20 jaar in porto. Aandeel heeft zich in die tijd al meer dan dubbel betaald door het dividend alleen en dan heb ik ook nog zoveel gratis aandelen gehad door scrip destijds. En dan heb ik dus ook nog een aandeel wat nu 15 euro waard is. Misschien is dat over 5 jaar 10 euro misschien 20 euro. Dan zal die prijs me verder compleet worst wezen. Shell stijgt niet omdat ze gruwelijk veel geld verdienen en dat geld ook altijd naar de aandeelhouder gaat. Je kunt ook call opties of tech startups gaan kopen die zeker nog 5 jaar verlies draaien en heel mischien over 10 jaar dividend gaan betalen en dan op fora heel hard gaan roepen hoe hoog de koers wel niet zal gaan om anderen de markt in te lokken. Dat staat eenieder vrij, ik slaap alleen zelf een stuk rustiger als ik weet dat het geld toch wel mijn kant op komt tegen een beperkt risico.
Jopie1962
0
quote:

Pavlov44 schreef op 29 mei 2020 13:54:

[...]

Zoals al eerder opgemerkt bent u dus geen belegger maar een handelaar. Ik zelf heb Shell al meer dan 20 jaar in porto. Aandeel heeft zich in die tijd al meer dan dubbel betaald door het dividend alleen en dan heb ik ook nog zoveel gratis aandelen gehad door scrip destijds. En dan heb ik dus ook nog een aandeel wat nu 15 euro waard is. Misschien is dat over 5 jaar 10 euro misschien 20 euro. Dan zal die prijs me verder compleet worst wezen. Shell stijgt niet omdat ze gruwelijk veel geld verdienen en dat geld ook altijd naar de aandeelhouder gaat. Je kunt ook call opties of tech startups gaan kopen die zeker nog 5 jaar verlies draaien en heel mischien over 10 jaar dividend gaan betalen en dan op fora heel hard gaan roepen hoe hoog de koers wel niet zal gaan om anderen de markt in te lokken. Dat staat eenieder vrij, ik slaap alleen zelf een stuk rustiger als ik weet dat het geld toch wel mijn kant op komt tegen een beperkt risico.
Merci !
swen91
0
quote:

Jopie1962 schreef op 29 mei 2020 13:42:

Even naar de oude koersen van RDS gekeken … de huidige koers had je ook in 1996 !!

Dus als ik ze in 1996 gekocht had, en al die jaren gehouden had, dan had ik nul koerswinst gehad, maar uiteraard wél dividend ontvangen en dividendbelasting betaald.

Maar dit is natuurlijk wel een mooie kans om 25 jaar koerswinst "in te halen". Hmmmm.

Zolang je belastingaangifte doet in Nederland is de dividendbelasting een voorbelasting voor zowel de inkomsten- als vennootschapsbelasting. Ergo, die krijg je gewoon terug.

Los daarvan had je het dividend kunnen herbeleggen middels het scripprogamma. Nu men geen stocks meer uitkeert kun je het nettodividend laten herbeleggen, wat een broker als Binck ieder kwartaal nagenoeg gratis voor me doet. Wat de koers van Shell in 25 jaar doet is niet interessant, herbelegd dividend zorgt voor een fantastisch rendement op de lange termijn.
Wiemaa
0
quote:

Mr.Windows schreef op 29 mei 2020 13:16:

Ik heb al jaren aandelen Shell en "onder de motorkap" is het veel meer een bedrijf van olie.
Denk aan waterstof/gas/LNG en wind/zonne-energie. Shell gaat niet echt als eerste beginnen, maar wel als "tweede". Shell ontloopt hierdoor bepaalde kinderziekte's .

Shell is een wereldbedrijf en corona heeft een behoorlijke streep gezet voor veel bedrijven en dus ook voor Shell.

Gewoon rustig blijven zitten en ik heb inderdaad ook bijgekocht over een jaar of 5 bekijken of dat slim of dom was en ondertussen ontvang ik dividend.

Dus ik begrijp het wel.
Ah ja, dat verhaaltje kennen we inmiddels wel. Met zo'n waardeloze olieprijs zou je toch zeggen dat ze alvast aan het "tweede" beginnen. Helaas is het "tweede" bij Shell een illusie.
Niet voor niets is het enige wat ze doen op een klimaattop lobbyen om het huidige businessmodel niet te laten omvallen.
kanhetlager
0
quote:

kanhetlager schreef op 29 mei 2020 13:52:

Overigens betaal je voor een put 7 (september) net zoveel als een call 20. In dit geval betekend dit dat nu al gerekend wordt met een gemiddelde van (27/2=13,5). Koers zou dan nu dus 13,50 zijn.
Overigens heb ik ze beide binnen. Komt neer dat ik op 13,50 gekocht heb vandaag :-). Succes allen.
eugenenl
0
quote:

kanhetlager schreef op 29 mei 2020 13:52:

Overigens betaal je voor een put 7 (september) net zoveel als een call 20. In dit geval betekend dit dat nu al gerekend wordt met een gemiddelde van (27/2=13,5). Koers zou dan nu dus 13,50 zijn.
Je berekening klopt niet helemaal. Ieder kwartaal wordt er (nu nog!) 0,16ct dividend uitgekeerd. Dat gaat van de beurskoers af.
swen91
0
quote:

kanhetlager schreef op 29 mei 2020 14:12:

[...]

Overigens heb ik ze beide binnen. Komt neer dat ik op 13,50 gekocht heb vandaag :-). Succes allen.
Je hebt een call 20 en put 7 gekocht? Dat betekent volstrekt niet dat je aandelen op 13,50 hebt gekocht, maar voor 20 euro + je betaalde premie en ze kan verkopen voor 7 euro -/- je betaalde premie. Klinkt als een vrij waardeloos idee.
[verwijderd]
0
quote:

kanhetlager schreef op 29 mei 2020 14:12:

[...]

Overigens heb ik ze beide binnen. Komt neer dat ik op 13,50 gekocht heb vandaag :-). Succes allen.
Zonde geld die te kopen
Betreft het rekenen; houd rekening met dividend
Wilbar
1
quote:

Jopie1962 schreef op 29 mei 2020 13:00:

"Shell ondanks dividendverlaging populair bij kleine belegger"

Ja, ik zie het, min 3 % ROOD.
Goed gezien, Jopie. En dat allemaal nog zonder leesbril :)
[verwijderd]
0
quote:

eugenenl schreef op 29 mei 2020 14:19:

[...]

Je berekening klopt niet helemaal. Ieder kwartaal wordt er (nu nog!) 0,16ct dividend uitgekeerd. Dat gaat van de beurskoers af.
Ik heb 16 ct. dividend ontvangen!
Turfbaas
0
Ik geloof je meteen maar kun je hem iets meer uitleggen 'kanhetlager'? Welke heb je gekocht en welke geschreven?
36 Posts, Pagina: 1 2 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.