Azië blijft groeimotor Heineken | Beursonline.nl

Azië blijft groeimotor Heineken

Gepubliceerd op 29 jul 2019 om 07:30 | Reacties: 5 | Onderwerpen: Azië  levensmiddelen 

Heineken (17 okt)

98,380 +0,620 (+0,63%)

AMSTERDAM (AFN) - Heineken heeft de eerste helft van het jaar meer bier verkocht. Vooral in Azië wist de brouwer de verkopen op te voeren terwijl er ook in Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa een grotere vraag naar Heineken-bieren was. Elders in Europa deed Heineken minder goede zaken.

Heineken verkocht met 116,1 miljoen hectoliter 3,1 procent meer bier in de maanden januari tot en met juni in vergelijking met een jaar eerder. Naast Heineken is de onderneming ook de producent van merken als Tiger, Sol, Amstel, Brand, Affligem, Desperados en Wieckse.

In Azië viel de totale volumegroei ruim 10 procent hoger uit. In Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa werd ruim 7 procent meer bier verkocht. In de rest van Europa was sprake van een volumekrimp van 1,5 procent, onder meer door minder gunstig weer in de regio. Met name de maand juni was zwak, zei Heineken-topman Jean-Francois van Boxmeer. Verder zorgde het WK voetbal vorig jaar in de vergelijkbare periode nog voor extra bierverkopen. Daarmee zijn volgens de Heineken-baas de prestaties goed te verklaren, en is er geen reden tot zorg.

Omzet

Al met al zette Heineken steeg de omzet in de meetperiode met 5,6 procent tot netto 11,5 miljard euro. De operationele winst kwam ten opzichte van een jaar geleden iets hoger uit op 1,8 miljard euro. Daar bleef onder de streep krap 1,1 miljard euro van over. Daarmee viel de nettowinst 1,2 procent lager uit, mede door hogere inkomstenbelastingen.

Verder stegen ook de kosten voor ruwe materialen en dan vooral van aluminium om blikjes van te maken. Ook was Heineken meer geld kwijt aan technologische aanpassingen in de bedrijfsvoering. Om de hogere kosten deels te compenseren werden prijzen verhoogd.

Alcoholvrij

Het merk Heineken bleef het wereldwijd goed doen, geholpen door het succes van de 0.0-variant die momenteel in 51 landen te verkrijgen is. Het totale volume Heineken steeg het voorbije halfjaar bijna 7 procent in vergelijking met de eerste zes maanden van 2018. In Azië was de volumegroei van het merk Heineken overigens het minst sterk. Heineken verkocht in totaal 6,9 miljoen hectoliter alcoholvrij en alcoholarm bier, tegen 6,3 miljoen hectoliter een jaar eerder.

De brouwer houdt voor het hele jaar vast aan een groei op eigen kracht van de operationele winst van 4 tot 6 procent. Verder stelde het bedrijf het interim-dividend vast op 0,64 euro per aandeel.

5 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omlaag ↓
Sander1234
0
Te weinig groei, nagenoeg geen geen groei vd winst. Koers die werkelijk bizarre stijging heeft laten zien, gebaseerd op niks dus. Dikke min vandaag!
objectief
1
Het management van Heineken is van uitmuntende kwaliteit; af en toe en dipje in de omzet weet men steeds weer met kostenverlagingen etc. op te vangen.
Dit aandeel moet je nooit verkopen; tenzij de beurs instort.
Sander1234
0
Elk aandeel wat veel te hoog gewaardeerd is moet je verkopen..je krijgt altijd weer de kans op een reëel prijsniveau weer in te stappen
biekweit
0
zoals gezegd , Het management van Heineken is van uitmuntende kwaliteit
c.e.o. verkocht dus recentelijk . voor ca.6.000.00 euros = openbaar

5 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Plaats een reactie

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.