AMSTERDAM (AFN) - Bandenfabrikant Michelin is in de race om TomTom-onderdeel Telematics te kopen. Het Franse bedrijf is door naar de tweede ronde van het verkoopproces dat de Nederlandse navigatiedienstverlener eind september in gang zette. Dat melden drie bronnen tegen Het Financieele Dagblad (FD).
Michelin is naar verluidt een van de vier overgebleven partijen voor Telematics, het onderdeel dat software maakt waarmee bedrijven hun autovloot efficiënter kunnen gebruiken. Volgens de krant wil Michelin Telematics toevoegen aan Michelin Solutions, zijn eigen 'fleet management'-divisie.
Volgens de ingewijden is ook de Britse investeringsmaatschappij Pamplona Capital Management door in het proces. Pamplona heeft al 26,5 procent in Octo Telematics, een Italiaanse branchegenoot van Telematics. Ook de Japanse bandenmaker Bridgestone en een andere investeringsmaatschappij zijn in de race voor Telematics.
Tegen het FD wilden TomTom en Michelin niet reageren. Pamplona en Bridgestone waren niet bereikbaar voor commentaar.
Als dit waar is, toont dit aan dat er echt grote interesse is. Er zijn zelfs meerdere rondes nodig. Mij lijkt dat er dan toch in elk geval een mooi prijsje bedongen moet kunnen worden. En dan maar hopen dat HG niet meteen zegt dat maps zelfstandig doorgaat en de opbrengsten geinvesteerd (lees: vergooid) gaan worden.
"Hoeveel Telematics moet opleveren is niet bekend. Bronnen in de markt noemen bedragen die oplopen van €1 mrd tot €1,5 mrd."
Bron: FD
Goh, interesse komt zelfs uit onverwachte hoeken, dit kan heeeeel leuk worden. Zometeen komt NASA met Insight er ook bij...
Dit zijn niet echt partijen die aanspreken en een hoge prijs willen betalen.
22 JUNI 2017 09:33
NIEUWS
Laatste update: 22 juni 2017 09:33
Michelin koopt telematicaprovider Nextraq
Nextraq, een Amerikaanse specialist op het gebied van telematica en fleet management van lichte vrachtwagens, is overgenomen door Michelin. Dit meldt Michelin vandaag.
Nextraq was onderdeel van Fleetcor Technologies, een groot bedrijf op het gebied van tankpassen en betalingsvoorzieningen voor personeel.
“Telematica en fleet management services groeien wereldwijd snel en vormen een belangrijk onderdeel van onze ontwikkelingsplannen”, verklaarde Ralph Dimenna, coo van de Amerikaanse truckdivisie van Michelin, de overname. “Nextraq is een strategische overname die ons laat groeien op het gebied van telematica en onze concurrentiekracht op het gebied van fleet management technologie en services in de VS versterkt.”
De technologie en services van Nextrac zijn gebaseerd op gps-tracking. Het gaat dan onder meer om het registreren van onveilig rijgedrag en het blokkeren van mobiel gebruik tijdens rijden. Maar ook het verbeteren van brandstofverbruik en het vergroten van de algehele productiviteit van het transportbedrijf zijn deel van de service, meldt Michelin.
Nextraq is gespecialiseerd in diensten voor kleine tot middelgrote bedrijven, met twee tot vijftig vrachtwagens. Het bedrijf in Atlanta heeft 117 medewerkers. De klanten bestaan uit circa zevenduizend fleetowners met 116 duizend individuele rijders
Voor een hightech groeibedrijf(sonderdeel) dat winst maakt, wordt typisch 8 keer de EBITDA betaald. Nu, door de meerjarige bull market, zie je overnames in ITS waarbij soms 16 keer de EBITDA op tafel wordt gelegd.
Ik kan nu niet direct zien wat Tom2 Telematics als EBITDA heeft, of wat 2018 zal brengen, maar dat kan je al een goede indicatie geven van de overnameprijs. Merk op dat de EBITDA door de verkopende partij typisch wordt opgeboost, dus een iets hogere prijs kan ook :-)
ebitda yoy is 63 mln.
Boekhoudkundig oppoetsen heeft geen zin omdat overnemende partij altijd vooraf in de boeken mag kijken.
Overnamesleutels zoals .. x ebitda is achterafwetenschap. Daarom zie je grote verschillen voor soms ogenschijnlijke gelijkwaardige overnames. Want het is zoals Justin schrijft, het gaat niet alleen om de ebitda zoals publiekelijk bekend.