Snellaadbedrijf Fastned hard geraakt door coronacrisis

Door AFN op 31 maart 2020 08:05 | Views: 7.480

Snellaadbedrijf Fastned hard geraakt door coronacrisis

AMSTERDAM (AFN) - Fastned wordt hard geraakt door alle maatregelen tegen de verspreiding van het nieuwe coronavirus. De uitbater van snellaadstations voor elektrische auto's heeft de dagelijkse afzet sinds medio maart met 70 procent zien dalen ten opzichte van februari.

Het bedrijf loopt bovendien vertraging op met de bouw van nieuwe stations en het verbeteren van bestaande stations. Daarnaast liggen door de pandemie veel autofabrieken stil, waardoor voorlopig minder nieuwe elektrische auto's op de weg komen. "Het is op dit moment onzeker hoe lang deze situatie zal duren", aldus Fastned.

Afgelopen jaar wist Fastned de omzet bijna de verdrievoudigen tot 4,5 miljoen euro. Mede doordat het bedrijf flink investeerde in uitbreiding en verbetering van het netwerk van snellaadstations, leed het een operationeel verlies 3,3 miljoen euro. Het nettoverlies bedroeg 12 miljoen euro, tegen 6,5 miljoen euro in 2018.

Kas

Fastned had eind vorig jaar 19 miljoen euro in kas. Het bedrijf heeft een deel van de geplande investeringsuitgaven geannuleerd en beschikt daardoor over een verhoogde buffer om tegenslagen op te vangen. Daarmee denkt het bedrijf het tot in 2021 te kunnen uitzingen, al is dat wel afhankelijk van de duur en de volledige impact van de coronacrisis.

Het personeel van Fastned werkt grotendeels thuis. Bij het onderhoud gelden voorzorgsmaatregelen om te voorkomen dat monteurs elkaar kunnen besmetten. "Deze maatregelen zorgen ervoor dat het netwerk operationeel blijft als gebruikelijk", aldus het bedrijf.

Reacties

8 Posts
handkerchief
0
Ben geen cijferneuker elk bedrijf met zo,n grote investeringen en weinig klandizie hangt van subsidie aan elkaar om op de been te blijven.Ze hebben geluk dat ze onmisbaar zijn voor de sporadische stroom rijder.
swtimmer
0
tomansky
0
quote:

handkerchief schreef op 31 maart 2020 09:07:

Ben geen cijferneuker elk bedrijf met zo,n grote investeringen en weinig klandizie hangt van subsidie aan elkaar om op de been te blijven.Ze hebben geluk dat ze onmisbaar zijn voor de sporadische stroom rijder.
Ze zijn helemaal niet 'noodzakelijk' voor de elektrisch rijder, want die laden thuis. Dat is net het probleem, je gaat naar een dure openbare lader wanneer je niet thuis of op je werk kan opladen.
[verwijderd]
0
8 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.