Aantal bonden akkoord met KLM-clausule, het is wachten op piloten

Door AFN op 31 oktober 2020 12:00 | Views: 2.479

AMSTELVEEN (AFN) - Meerdere bonden bij KLM zijn inmiddels al akkoord met een langere periode van loonmatiging als voorwaarde voor crisissteun van de overheid. Onder meer cabinebond VNC, de grootste vakbond bij KLM, en de bond voor luchtvaarttechnici NVLT zullen hun handtekening onder de clausule zetten. De belangrijkste vraag is echter of de piloten akkoord gaan. De deadline verloopt 12.00 uur.

Bij een ja van de bonden neemt de luchtvaartmaatschappij een belangrijke horde om zich te verzekeren van 3,4 miljard euro aan overheidssteun. Pilotenbond VNV zou zijn leden hebben gemeld niet akkoord te zullen gaan, zo schreef De Telegraaf. Een woordvoerder van VNV onthield zich van commentaar.

KLM wilde dat vakbonden een clausule zouden ondertekenen waarin ze beloven zich aan de afgesproken versobering van de arbeidsvoorwaarden te houden voor de volle periode van staatssteun. Dit is een harde eis van minister van Financiën Wopke Hoekstra. Naar verwachting loopt het steunpakket tot 2025, terwijl de eerdere afspraken met bonden over loonoffers slechts tot medio of eind 2022 liepen.

Overheidssteun

Voor zondag moet er uit Den Haag groen licht zijn voor het besparingsplan, dat de kosten structureel met 15 procent omlaag moet brengen. Pas dan maakt de regering de tweede tranche van de staatssteun over.

Vakbond VNC is blij met de overheidssteun, maar heeft grote moeite met de manier waarop dingen nu gaan. Volgens de bond is er ruis op de lijn ontstaan doordat KLM zelf onderscheid heeft gemaakt in verschillende looptijden en arbeidsvoorwaarden bij de drie verschillende domeinen. "Dit creëert onnodig verdeeldheid onder medewerkers, verdeeldheid die zeker in deze moeilijke crisistijd gemist kan worden als kiespijn".

Dat KLM als enige partij vooraf met de overheid afspraken maakte, waarbij de bonden buiten de deur werden gehouden, heeft volgens VNC ook niet bijgedragen aan een transparant en vlot proces.

Reacties

10 Posts
Ger 02490
0
Het is logisch dat de piloten nog niet accoord gaan.
Zij werken immers voor een schamele vergoeding. Piloten bij andere maatschappijen verdienen veel meer. Kom op vakbonden. Doe je best. Nog even....en jullie hebben weer een bedrijf om zeep geholpen. Stelletje lozers!!!!!
crypt
0
quote:

Ger1948 schreef op 31 oktober 2020 14:04:

Het is logisch dat de piloten nog niet accoord gaan.
Zij werken immers voor een schamele vergoeding. Piloten bij andere maatschappijen verdienen veel meer. Kom op vakbonden. Doe je best. Nog even....en jullie hebben weer een bedrijf om zeep geholpen. Stelletje lozers!!!!!
Ze hebben 20% aan inkomen ingeleverd dus wat klets je nou? Hoekstra heeft het voorstel al sinds 1 oktober in zijn bezit en komt nu met een deadline van 1 dag om om 12 uur te tekenen bij het kruisje. Hij wil de vakbonden voor 5 jaar buitenspel zetten en passeert de ledenraden.

Een dictatoriale manier vabn werken. We leven hier niet in Noord Korea.

Volkomen terecht van VNV en FNV dat ze hier niet op ingaan.
Jelle Trader
0
quote:

crypt schreef op 31 oktober 2020 14:41:

[...]

Ze hebben 20% aan inkomen ingeleverd dus wat klets je nou? Hoekstra heeft het voorstel al sinds 1 oktober in zijn bezit en komt nu met een deadline van 1 dag om om 12 uur te tekenen bij het kruisje. Hij wil de vakbonden voor 5 jaar buitenspel zetten en passeert de ledenraden.

Een dictatoriale manier vabn werken. We leven hier niet in Noord Korea.

Volkomen terecht van VNV en FNV dat ze hier niet op ingaan.
Heeft KLM of diens verwende 'Luchtbuschauffeurs' een keus dan? Als de overheid niet akkoord gaat, dan gaan banken en/of andere investeerders zeker niet akkoord, en valt het doek simpelweg. Kan Heijmans aan de slag om te startbanen te ontginnen en hier appartementen te realiseren. Zijn we in ieder geval van 1 probleem verlost,....
Ger 02490
0
quote:

crypt schreef op 31 oktober 2020 14:41:

[...]

Ze hebben 20% aan inkomen ingeleverd dus wat klets je nou? Hoekstra heeft het voorstel al sinds 1 oktober in zijn bezit en komt nu met een deadline van 1 dag om om 12 uur te tekenen bij het kruisje. Hij wil de vakbonden voor 5 jaar buitenspel zetten en passeert de ledenraden.

Een dictatoriale manier vabn werken. We leven hier niet in Noord Korea.

Volkomen terecht van VNV en FNV dat ze hier niet op ingaan.
Hoezo 20% ingeleverd? Van welk bruto bedrag???
De bonden doen al jaren niets anders dan staken voor betere salarissen. En ga nou niet vertellen dat de KLM piloten worden onderbetaald.
Verwend volk. Wordt tijd dat er letterlijk op de rem getrapt wordt.
wiegveld
0
quote:

crypt schreef op 31 oktober 2020 14:41:

[...]

Ze hebben 20% aan inkomen ingeleverd dus wat klets je nou? Hoekstra heeft het voorstel al sinds 1 oktober in zijn bezit en komt nu met een deadline van 1 dag om om 12 uur te tekenen bij het kruisje. Hij wil de vakbonden voor 5 jaar buitenspel zetten en passeert de ledenraden.

Een dictatoriale manier vabn werken. We leven hier niet in Noord Korea.

Volkomen terecht van VNV en FNV dat ze hier niet op ingaan.
Volgens mij leef je in een parallel universum.
20% van 250.000 bruto = inderdaad €50.000 maar ze kregen gratis reisjes terug en het geldt maar tot april 2022.
Netto is dat een ander verhaal en leveren ze minder dan 25000 euro in.

Andere keus is faillisement en dan moeten ze niet alleen de boot verkopen maar ook huis en haard.
Dus als je de Kop van Jut wil worden moet je beter nadenken.

In de lucht is er concurrentie genoeg, KLM is schreeuwend duur, dan vliegen we wel met ander bedrijf als t ooit weer mag.
KLM kan ook kiezen voor een claim emissie, maar welke bank gaat die garanderen???
Dus simpelgezegd: faillissement is beste keus en dan met nieuw loongebouw beginnen.
Kees1
0
quote:

wiegveld schreef op 31 oktober 2020 17:25:

[...]
Volgens mij leef je in een parallel universum.
20% van 250.000 bruto = inderdaad €50.000 maar ze kregen gratis reisjes terug en het geldt maar tot april 2022.
Netto is dat een ander verhaal en leveren ze minder dan 25000 euro in.

Andere keus is faillisement en dan moeten ze niet alleen de boot verkopen maar ook huis en haard.
Dus als je de Kop van Jut wil worden moet je beter nadenken.

In de lucht is er concurrentie genoeg, KLM is schreeuwend duur, dan vliegen we wel met ander bedrijf als t ooit weer mag.
KLM kan ook kiezen voor een claim emissie, maar welke bank gaat die garanderen???
Dus simpelgezegd: faillissement is beste keus en dan met nieuw loongebouw beginnen.
Absoluut, failliet laten gaan. Het is een gouden kans om met een schone lei te beginnen.
Nieuw loongebouw, veel kleinere maatschappij.
Dan kom je ook een keer van die oude narigheid af.
objectief
0
quote:

crypt schreef op 31 oktober 2020 14:41:

[...]

Ze hebben 20% aan inkomen ingeleverd dus wat klets je nou? Hoekstra heeft het voorstel al sinds 1 oktober in zijn bezit en komt nu met een deadline van 1 dag om om 12 uur te tekenen bij het kruisje. Hij wil de vakbonden voor 5 jaar buitenspel zetten en passeert de ledenraden.

Hoekstra doet een ultiem voorstel om de KLM te redden van ons belastinggeld; 'het probleem is dat de ticketprijzen 5x hoger zouden moeten zijn om op eigen benen te staan.
De piloten gaan straks ook akkoord; ze hebben geen keus en terecht , want het is water naar de zee brengen.
Vanceden
0
KLM valt echt niet om, u denkt toch niet dat onze ministers en hoog waardigheidsbekleders met Easyjet of Ryanair gaan vliegen?
dat is beneden hun stand en daarom - kost wat kost - blijft KLM bestaan.
Mr.Windows
0
quote:

BIUSEE schreef op 31 oktober 2020 21:58:

KLM valt echt niet om, u denkt toch niet dat onze ministers en hoog waardigheidsbekleders met Easyjet of Ryanair gaan vliegen?
dat is beneden hun stand en daarom - kost wat kost - blijft KLM bestaan.
Voor mijn gevoel is alles mogelijk en goed dat Hoekstra poot stijf houd en niet zwicht voor een groepje piloten met een buitensporig salaris, zelfs meer dan in de VS.
10 Posts
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.