Tesla heeft drie fabrieken waar ik van weet:
- Fremont auto assemblage, deed 500.000 Toyota's. Nu al 100.000+ Model S&X op de trage lijn. Ze willen er 10.000 Model 3 per jaar naast gaan bouwen met de geheel nieuwe lijn robots uit inmiddels ingelijfde Grohmann.
- Gigafactory 1 Nevada, cellen, neergy producten (power wall/pack) en aandrijflijnen
- Gigafactory 2 Buffalo voor solar dakpannen
GF1 kan, volgens Musk's commentaar in de aandeelhouderspresentatie, ook de cell- en aandrijflijn productie voor Model Y aan. Mag ook wel, het is een echt grote doos, en nog lang niet af.
Model Y zoals gezegd moet zijn eigen assenblagefabriek krijgen.
Als een bedrijf hard groeit en blijft investeren, is logisch dat het verlies in afsolute zin een tijd blijft groeien. En met dat je zekerder in je vel zit, loyale aandeelhouders, vertrouwende leenders, kun je zelfs percentueel misschien meer het rood in.
Als je alleen naar de opstartproducten kijkt, Model S&X (Roadster was meer een uit de hand gelopen feasibility study), is daar VEEL groei geweest. Het begon met wat zo-zo luxe sedans met 60 tot 85kWh en achterwielaandrijving. Er werd als optie voorwielaandrijving toegevoegd en wat gewilligere stoppen, en klanten gaven graag het dubbele van het instapmodel uit voor een dragraceversie met 7 stoelen. Wat de criticasters ook zeggen, spreek met een Tesla rijder en ze willen niet anders meer. Ik reed laatst mee in een simpele Open Ampera (de oude) en dat was al een revelatie in de stad. Alsof je na een leven op klompen ineens zachte hardloopschoenen aan krijgt met elastische veters.
Geen winst tot 2020? Boehoe!
Als je groei moet bewerkstelligen uit winst, hoe lang duurt het dan om op een x aantal auto's te zitten? Kom je wel tot enig aantal zonder verlies?
Heel de wereldeconomie is gebaseerd op schulden maken. Schuld = winst. Haal de nationale schulden af van de inboedel, wat blijft er dan over?
In 2020 zullen we wel minimaal 1 gigafatory meer hebben staan al, dus de aandelen en bonds zijn niet louter in gebakken lucht gaan zitten.
De 2017 omzet zal flink hoger komen dan 2016, zelfs bij vlakke S&X omzet (ik verwacht iets groei daar). Naar schatting van Ben Sullins (fanboy) gaan er 82.000 Model 3 gebouwd worden. En bij een voorzichtige 40K gemiddeld is dat al ruim 3 miljard extra. Nog los van de daken (vol orderboek) en energy products (gewild spul).