Ontvang nu dagelijks onze kooptips!
word abonnee
sluiten ✕
"Aandeelhoudersrevolte Unilever"
Categorie: Beurs vandaag
Door
op vrijdag 20 april 2018
Views: 5.574
Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate
Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!
Mooie analyse, dank. Häagen-Dazs Is niet van Nestlé, maar van General Mills, dat ook wat moeite heeft om beleggers te overtuigen en daardoor flink is teruggevallen in koers.
Splits de club op in Dunilever voor het duurzame gedeelte en €nilever voor het gedeelte dat geld gaat verdienen
Arend Jan, Alweer bedankt voor de uitgewerkte analyse. Misschien klinkt het dom, maar wat verstaan jullie nu precies onder " Pricing Power" Ik heb bij dat begrip natuurlijk wel een bepaald, toch VAAG idee, maar ik zie in die grafiek van Bloomberg dat je het zelfs heel concreet in een cijfertje kunnen gieten/ verantwoorden. En dan vraag ik mij af: Hoe doen ze dat? Hoe berekenen ze dat of is er toch ook een flinke scheut fantasie bij. Erg benieuwd naar uw antwoord , wellicht in een van de volgende artikelen, dan wel van een lezer die het wat precieser kan omschrijven. Peter
What is 'Pricing Power' Pricing power is an economic term referring to the effect that a change in a firm's product price has on the quantity demanded of that product.www.investopedia.com/terms/p/pricingp... Peter, omzet = hoeveelheid x prijs Pricing power (er is geen goede Nederlandse vertaling) betekent dat een ondernemer de 'macht' heeft om de prijs te verhogen zonder dat dat ten koste gaat van de omzet. Beter nog, zonder dat het ten koste gaat van de hoeveelheid (volume). Komt nogal eens voor in de farmabranche, zoals je wel zal weten. Hoe komt Bloomberg aan die grafiek? Heel simpel, de gegevens staan in het Unilever trading statement:www.unilever.com/Images/ir-q1-2018-fu... blz 5 tabel segment information kolom Total (uiterst rechts) onderste drie getallen - omzetgroei 3,4% - volumegroei 3,4% - prijsstijging 0,1% Volumegroei en prijsstijging gecombineerd is gelijk aan omzetgroei. Het kleine verschil (0,1%) is afronding. Interessant om in de grafiek Q1-18 te vergelijken met Q1-17: - omzetgroei 2,9% - volumegroei -0,1% - prijsstijging 3,0%. Dus in Q1-17 is de omzet gestegen dankzij prijsstijging bij vrijwel dezelfde verkochte hoeveelheid. In Q1-18 is de omzet gestegen door volumestijging zonder prijsverhoging. De vraag is welke van deze twee strategieën uit marketing/bedrijfseconomisch oogpunt het beste is voor Unilever. Dat is voer voor analisten en FA-beleggers.
Marique, Wat een heldere, duidelijke uitleg met de cijfers van Unilever er nog keurig bij. Het is mij duidelijk. Bedankt voor de moeite. Je allerlaatste zin van je posting sprak mij wel aan: Zoals ik je wel eens verteld heb, deed ik jaren geleden aan esthetische geneeskunde. Het was een kunst om het goede evenwicht te vinden tussen de gevraagde behandelprijs en toch genoeg liefhebsters voor de in essentie pure luxe-geneeskunde. En inderdaad dat is een moeilijke oefening: Gaat de iets verhoogde prijs toch ten koste van het aantal mensen dat zich meldt voor een cosmetische ingreep..... Vaak over zitten dubben en blijkbaar dus nu bij Unilever ook ! Peter
Aantal posts per pagina:
20
50
100