Van beleggers
voor beleggers
desktop iconMarkt Monitor
  • Word abonnee
  • Inloggen

    Inloggen

    • Geen account? Registreren

    Wachtwoord vergeten?

Ontvang nu dagelijks onze kooptips!

word abonnee

"Aandeelhoudersrevolte Unilever"

Meld u aan voor de dagelijkse Beursupdate

Dagelijks een update van het laatste beursnieuws en beleggingskansen in uw mailbox!

 

Auteur: Arend Jan Kamp

Arend Jan Kamp is 24/7 van de vroege uurtjes voorbeurs tot de late uurtjes after hours uw gastheer op IEX, als hij in geheel eigen stijl (bondig, maar toch uitbundig) de beursdag met u doorneemt. Van aandelen en indices, via commodities, langs de rentemarkten, naar haute finance tot politiek en centrale banken. Arend Jan is ...

Meer over Arend Jan Kamp

Recente artikelen van Arend Jan Kamp

  1. 19 dec Het is een beetje anders dan anders voorbeurs 48
  2. 18 dec Voorbeurs houdt het niet over, maar er is nog genoeg te doen 2
  3. 15 dec Het ziet er aardig uit voorbeurs en wie weet wordt het heksenketel 3

Reacties

5 Posts
| Omlaag ↓
  1. forum rang 7 ffff 20 april 2018 14:37
    Arend Jan,

    Alweer bedankt voor de uitgewerkte analyse. Misschien klinkt het dom, maar wat verstaan jullie nu precies onder " Pricing Power" Ik heb bij dat begrip natuurlijk wel een bepaald, toch VAAG idee, maar ik zie in die grafiek van Bloomberg dat je het zelfs heel concreet in een cijfertje kunnen gieten/ verantwoorden.

    En dan vraag ik mij af: Hoe doen ze dat? Hoe berekenen ze dat of is er toch ook een flinke scheut fantasie bij.

    Erg benieuwd naar uw antwoord , wellicht in een van de volgende artikelen, dan wel van een lezer die het wat precieser kan omschrijven.

    Peter
  2. forum rang 6 marique 21 april 2018 13:30
    What is 'Pricing Power'
    Pricing power is an economic term referring to the effect that a change in a firm's product price has on the quantity demanded of that product.
    www.investopedia.com/terms/p/pricingp...


    Peter,
    omzet = hoeveelheid x prijs
    Pricing power (er is geen goede Nederlandse vertaling) betekent dat een ondernemer de 'macht' heeft om de prijs te verhogen zonder dat dat ten koste gaat van de omzet. Beter nog, zonder dat het ten koste gaat van de hoeveelheid (volume). Komt nogal eens voor in de farmabranche, zoals je wel zal weten.

    Hoe komt Bloomberg aan die grafiek?
    Heel simpel, de gegevens staan in het Unilever trading statement:
    www.unilever.com/Images/ir-q1-2018-fu...
    blz 5
    tabel segment information
    kolom Total (uiterst rechts)
    onderste drie getallen
    - omzetgroei 3,4%
    - volumegroei 3,4%
    - prijsstijging 0,1%

    Volumegroei en prijsstijging gecombineerd is gelijk aan omzetgroei. Het kleine verschil (0,1%) is afronding.

    Interessant om in de grafiek Q1-18 te vergelijken met Q1-17:
    - omzetgroei 2,9%
    - volumegroei -0,1%
    - prijsstijging 3,0%.

    Dus in Q1-17 is de omzet gestegen dankzij prijsstijging bij vrijwel dezelfde verkochte hoeveelheid.
    In Q1-18 is de omzet gestegen door volumestijging zonder prijsverhoging.

    De vraag is welke van deze twee strategieën uit marketing/bedrijfseconomisch oogpunt het beste is voor Unilever. Dat is voer voor analisten en FA-beleggers.

  3. forum rang 7 ffff 21 april 2018 15:32
    Marique,

    Wat een heldere, duidelijke uitleg met de cijfers van Unilever er nog keurig bij. Het is mij duidelijk. Bedankt voor de moeite.

    Je allerlaatste zin van je posting sprak mij wel aan: Zoals ik je wel eens verteld heb, deed ik jaren geleden aan esthetische geneeskunde. Het was een kunst om het goede evenwicht te vinden tussen de gevraagde behandelprijs en toch genoeg liefhebsters voor de in essentie pure luxe-geneeskunde. En inderdaad dat is een moeilijke oefening: Gaat de iets verhoogde prijs toch ten koste van het aantal mensen dat zich meldt voor een cosmetische ingreep..... Vaak over zitten dubben en blijkbaar dus nu bij Unilever ook !

    Peter
5 Posts
|Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met je emailadres en wachtwoord.

Lees verder op het IEX netwerk Let op: Artikelen linken naar andere sites

Gesponsorde links