TomTom « Terug naar discussie overzicht

De algemene rekenkamer

2.535 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 ... 123 124 125 126 127 » | Laatste
Beperktedijkbewaking
0
Als laatste nog vannacht. De bruto marge bij Consumer in '18Q1 zal ook hoger zijn dan de 42% die ik eergisteren berekende, meer in de buurt van 47%.
En dat bevalt me beter. Het laat de invloed zien van de vrijval van hoge-marge defrev.

boem!
0
Klasse BDB met jouw aanpassing naar 2/3 HW valt alles op zijn plaats.

Nogmaals bedankt voor het aanscherpen van de blik op de Tom2 cijfers.
boem!
1
Voor een beter begrip van de financiele gevolgen van de transtie en het beter plaatsen van de koers verwijs ik graag naar pag 118 van de jaarrekening 2017.
boem!
5
Ik tracht in deze post meer duidelijkheid te verschaffen in de financiele gevolgen van de transitie en de daarbij behorende koers die ik denk op te kunnen maken uit bovengenoemde pagina.

In 2010 realiseerde Tom2 een omzet van 1.521 mio met een marge van 744 mio(49%) waarna er na aftrek van Opex ad 554 mio een netto winst van 110 mio overbleef.
De koers van het aandeel bedroeg eind 2010 8 euro.

In 2015 was de omzet gedaald naar 1.007 mio met een marge van 519 mio(52%) waarna er na aftrek van Opex ad 518 mio een netto winst overbleef van 18 mio.
De koers van het aandeel bedroeg eind 2015 11,67 euro.

In 2017 daalde de omzet verder naar 903 mio met een marge van 564 mio(62%) waarna er na aftrek van Opex ad 567 mio een netto verlies werd geleden van 14 mio.
De koers van het aandeel bedroeg eind 2017 8,27 euro.

Wat direct opvalt zijn de verschillen in beurskoers die niet zijn te verklaren uit de geleverde prestaties van dat jaar.
De verklaring moet gezocht worden in het algemeen aanvaarde principe dat de koers wordt bepaald door de te verwachten opbrengsten in de toekomst.
Een netto wpa in 2010 van 49 cent gaf niet meer dan 8 euro ofwel een 16*.
De volledig uit de toon vallende 11,67 per eind 2015 werd veroorzaakt doordat er en gerede kans werd voorzien dat Tom2 zijn assets zou vervreemden.(kw van 145*)

De 8,27 van eind 2017 met een negatieve wpa van 6 cent valt te verklaren vanuit het eerder genoemde principe dat de toekomstige prestaties de koers bepalen.

Om een juiste schatting te kunnen maken gaat het er om een redelijke inschatting te maken van de jaarrekening 2020.
Ik geef hier jullie mijn voorzichtige inschatting.
Uitgangspunten:
Tom2 bijft zelfstandig voortbestaan met zijn 4 BU's
In feite herbergt Tom2 twee bedrijven te weten HW en C&S.
Ik ga uit van de geleverde prestaties per bedrijf van 2015 naar 2017 en trek dat door naar 2020. Voor HW ga ik niet uit van 20% afname per jaar maar 30%).
Voor C&S ga ik niet uit van de 15/12,5% groei maar van de gerealiseerde 10,5% GAGR van 2015-2017.

Omzet HW 2010 1.164 mio; 2015 558 mio(-52%) ; 2017 356 mio (-GAGR 20%) 2020 122 mio.(GAGR -30%)
Omzet C&S 2010 357 mio; 2015 449 mio(+26%) ; 2017 547 mio (GAGR 10,5%) 2020 738 mio. (GAGR 10,5%).

Met brutomarge% voor HW ad 40% en C&S ad 80% heb je redeleijk aansluiting bij de overall percentages voor 2016 en 2017.

Voor 2020 hanteer ik 45% voor HW en 85% voor C&S. De reden hiervoor is dat C&S omzet SAAS omzet is en er een steeds groter gedeelte wordt bepaald door vrijval uit Deferred. HW omzet zal dan helemaal verlost zijn van Autom hardware met zijn zeer lage marge en omdat men niet meer op prijs zal concurreren zal de HW-marge toenemen.

Deze voorzichtig bepaalde omzet zal in 2020 122+738= 860 mio bedragen met een marge van 682 mio(79%).
Trek daar een OPEX vanaf van 550 mio en een taxrate van 15% dan resteert er in 2020 een netto winst van 112 mio(wpa 45 cent).

Deze 45 cent geeft een kw van 18* tov koers ult 2017 en 16* tov huidige koers ad 7,11 euro.

Ik voorzie veel upside tov mijn uitgangspunten.
Bij toepassing van een GAGR van 12,5% resp 15% zal de C&S omzet 40 mio resp 94 mio meer bedragen terwijl ook het marge% bij groeiende omzet de neiging heeft te stijgen.

Tom2 heeft qua profit niets gepresteerd de afgelopen 5 jaar met een gemiddelde netto-wpa van 5 cent bij een dalende omzet. Normaal gesproken zou je daar een prijskaartje aan hangen van een penny-stock.
Indien je echter Tom2 beziet als twee bedrijven dan zie je dat zij snel bij de les waren door vast te stellen aan welke info in de toekomst behoefte zou bestaan en men heeft de cash-flow van het oude bedrijf gebruikt om het nieuwe bedrijf te bouwen.

Ik snap de frustatie bij velen maar ik blijf positief over Tom2.
Volgende week wordt er weer een tipje van de sluier opgelicht; ik kijk er met spanning en vertrouwen naar uit.



Benjamin G.
0
Heldere uiteenzetting MartinMartin en ab. De uitkomst lijkt mij een realistisch beeld geven. Zelf verwacht ik dat in jaar 2019 een k/w verhouding van 20x de verwachte adj wpa van 2020 - 2021 een basis legt aan de onderkant van de koers.

Vanaf 2022 zou een stevigere groei mogelijk moeten zijn.
boem!
0
@Benjamin G.

Ik denk dat je het bij het juiste eind hebt met je opmerking omtrent onderkant koers in 2019.
Ikzelf ben absoluut geen voorstander van welke ADJ wpa dan ook.
De oude adj deed net alsof afschrijving op geacquireerde assest geen werkelijke kosten zijn, terwijl er nu een dubbeltelling in de omzet plaatsvindt met deferred.

Overigens eens, dat de markt Tom2 zal beoordelen op ca 20* adj wpa indien men stijgende winsten kan laten zien in 2019 voor adj wpa in 2020 en 2021 waarna een aantrekking van de omzet na 2021 zal zorgen voor hogere multiplyers.
Benjamin G.
1
Dat zal ook de lakmoesproef gaan worden. Level 4 autonoom rijden begint vanaf 2022 haar vlucht te nemen, technologisch is dat haalbaar. Daarnaast moeten de gewonnen contracten door TomTom dan tot uiting komen in een hogere marktaandeel.

De wijze van boekhouding van TomTom vind ik niet zo verkeerd. Zoals je beschrijft hebben ze de strategie er goed uitgevoerd om een geheel nieuw bedrijf te bouwen uit de kasstromen van de oude. Dat is een huzarenstukje. Veel bedrijven zijn over de kop gegaan of zijn gaan consilideren in een bestaande bekende markt.

Het nemen van adj wpa compenseert wellicht voor het onvermogen van de markt om deferred revenue te waarderen. Eens dat voor een technologiebedrijf de afschrijving belangrijke kosten zijn en ook een indicator voor het innovatieve vermogen.

Commercieel gezien vind ik ze zwak, wellicht dat ze daar in B to B minder last van hebben, alhoewel Telematics..., en kunnen ze meer leunen op hun R&D kwaliteiten.

De wijze van boekhouding heeft er wel voor gezorgd dat het risico op aandeelwaarde naar beneden beperkt is, terwijl de upswing erg goed kan zijn. Hoe hoog die upswing gaat worden vind ik moeilijk in te schatten. Kapitaliseren of vervreemden van assets levert denk ik meer op als er een hype is en de verwachtingen hoog zijn. Dan hadden ze omstreeks nu verkocht moeten zijn.

We komen straks in een situatie waarin vele malen duidelijker wordt wat de plek van verwerking van meerdere databronnen en mapping in businessmodellen is. Met andere woorden ik verwacht dan geen premie op basis van strategische verwachtingen op de prijs van een aandeel. Het is dus afwachten of TomTom gaat profiteren van de combinatie groei marktaandeel en groei van de markt. Overigens ook voor mij balen dat er nu een tijdhorizon ontstaat richting 2022. Mijn verwachting lag op 2018, dat momentum is gepasseerd. Vanuit oogpunt van rendement erg ongunstig. Ik hoop dat het aandeel 20 euro waard is 2020. Voor dat bedrag hadden de founders ook al lang en breed kunnen verkopen.
boem!
0
Ook ik ben ervan overtuigd, dat founders and friends niet accoord zijn gegaan met 20 euro, ofwel 20*235 mio is 4,7 miljard.
Onder aftrek van 100 mio cash en waardering van Telematics ad 750 mio en Consumer tegen -50 mio zou ervoor Maps een restwaarde zijn van 3,9 miljard.
Dat is hetzelfde bedrag dat HERE heeft opgebracht, ik kan me voorstellen dat dat bedrag voor founders and friends te kort was gegeven hun voorsprong met het platform omdat real-time van updates de norm lijkt te worden en Tom2 op dat vlak een stevige voorsprong heeft op HERE.
[verwijderd]
1
quote:

martinmartin schreef op 12 juli 2018 16:54:

Ook ik ben ervan overtuigd, dat founders and friends niet accoord zijn gegaan met 20 euro, ofwel 20*235 mio is 4,7 miljard.
Onder aftrek van 100 mio cash en waardering van Telematics ad 750 mio en Consumer tegen -50 mio zou ervoor Maps een restwaarde zijn van 3,9 miljard.
Dat is hetzelfde bedrag dat HERE heeft opgebracht, ik kan me voorstellen dat dat bedrag voor founders and friends te kort was gegeven hun voorsprong met het platform omdat real-time van updates de norm lijkt te worden en Tom2 op dat vlak een stevige voorsprong heeft op HERE.
Dan moet je wel durven, 20 euro afwijzen bij een koers van 7.
[verwijderd]
0
quote:

F814 schreef op 12 juli 2018 17:02:

[...]

Dan moet je wel durven, 20 euro afwijzen bij een koers van 7.
Begrijp ik heel goed. Zeker als je zeker weet dat je in 2035 €240 kan vangen.

Nb ik kom van pluto.
boem!
0
quote:

F814 schreef op 12 juli 2018 17:02:

[...]

Dan moet je wel durven, 20 euro afwijzen bij een koers van 7.
Ik geef aan hoe de waardering is van de door Tom ontwikkelde maps nl 3,9 miljard.
De huidige koers is voor founders and friends tot op heden nog nooit een item geweest.
Ik denk dat zij een koers van ver boven 20 euro als reeele mogelijkheid zien zuiver op basis van toekomstige wpa anders hadden ze wel toegeslagen.
Op het moment dat je een vermindering ziet in het aandelenbelang van founders and friends is het verhaal over en moet je je terugtrekken.
Zolang dat nog niet gebeurt schatten founders and friends in dat zelfstandig opereren voordelen biedt tov verkoop.
NB: Wie is er het beste op de hoogte van de kansen voor Tom in SDC en de daarbij te realiseren omzetten.
ketchup
2

Ja, ja.... en Flevo, één van de intimi van het 1e uur en waar HG de nodige off the record deals mee heeft lopen, die nemen afscheid @ 9 euro omdat ze 20 te laag vonden

boem!
0
Flevo was mogelijk in voor verkoop assets maar kwamen daarbij HG tegen.
Flevo koos toen mogelijk eieren voor hun geld omdat nu nog maar moet blijken wat Tom2 zelfstandig waard is.

[verwijderd]
0
quote:

martinmartin schreef op 12 juli 2018 17:38:

[...]

Ik geef aan hoe de waardering is van de door Tom ontwikkelde maps nl 3,9 miljard.
De huidige koers is voor founders and friends tot op heden nog nooit een item geweest.
Ik denk dat zij een koers van ver boven 20 euro als reeele mogelijkheid zien zuiver op basis van toekomstige wpa anders hadden ze wel toegeslagen.
Op het moment dat je een vermindering ziet in het aandelenbelang van founders and friends is het verhaal over en moet je je terugtrekken.
Zolang dat nog niet gebeurt schatten founders and friends in dat zelfstandig opereren voordelen biedt tov verkoop.
NB: Wie is er het beste op de hoogte van de kansen voor Tom in SDC en de daarbij te realiseren omzetten.
Lees je graag @martinmartin en hoop dat je gelijk krijgt.

Zit al jaren long op een mooie koers dus niet noodgedwongen en houd ze vast voor de hoofdprijs.
Schrijf ondertussen puts voor extra rendement.

ketchup
2
quote:

martinmartin schreef op 13 juli 2018 06:35:

Flevo was mogelijk in voor verkoop assets maar kwamen daarbij HG tegen.
Flevo koos toen mogelijk eieren voor hun geld omdat nu nog maar moet blijken wat Tom2 zelfstandig waard is.

nou als er echt een indicatieve belangstelling/interesse is aan 20 euro, dan verkoop je niet op 9, ook één van de founders liet in aanloop van het inkoopprogramma 1 mio aandelen gaan, daarbij een beursgenoteerd bedrijf dient bij interesse dit te melden, er is een grijs gebied, maar dat is levensgevaarlijk

ik zie het dus eerder dat er zeker interesse is geweest voor TT en die is er nog, maar het is niet tot een prijs indicatie gekomen, want anders hadden ze dit moeten melden

zodra iemand een prijs noemt is de geest uit de fles en moet HG hierop ingaan vriendelijk of vijandig doet niet ter zake, daarom zal men bij TT proberen het allemaal niet zo ver te laten komen en wat voor afspraken er dan gemaakt worden of hoe die gesprekken lopen is niet geweten , buiten een zeer select gezelschap

verder blijf je hameren op zelfstandig, zelfstandig is geen vrijbrief om niet aan aandeelhouderswaarde creatie te doen, heb je het voorbeeld gegeven hoe TT prima in control kan blijven voor Founders belang en voor Founders als Bestuurders en toch het bedrijf aan een hogere waardering kan zetten

Fiat en de familie splitste ook Ferrari uit de groep en bleef een belang houden van meer dan 70%, zo is dit nu ook een overweging bij Continental, de groep open te breken, doch control te houden, puur om aandeelhouderswaarde te improven

als Alphabet straks Waymo voor 75 miljard separaat list, blijven ook zij in control, maar moet je eens kijken wat dat voor het aandeel gaat doen

dat is waar bestuurder voor beursgenoteerde bedrijven voor zitten, primair om aandeelhouderswaarde te scheppen zowel voor personeel met opties als investeerders die het aan de beurs kochten

bij TT draait alles om degene die het runnen en niets om diegene die er in investeren
wat te denken van die mensen die in het eigen inkoopprogramma zitten en zien dat er aan 9,35 is aangekocht en dat één van de intimi uitstapt, één van de founders ook maar even 1 mio aandelen laat gaan, dat madame nu opties afroept dik onder de markt en de reguliere aandeelhouder die heeft dit jaar wederom een 20% dump voor de kiezen gekregen na al het mooie van 2017

en dan denk je dat er bij een outlook verhoging , als die al komt van zeg een 10ct wpa iedereen weer er ingaat kruipen, zodat Madame en een paar optie begunstigden weer kunnen uitstappen, dat zijn effe andere opties die aan de beurs staan, deze zijn schenkingen voor bijzondere performance, nou die performance die moeten ze nog eens uitleggen daar.

Neen, sorry hoor enkel een verandering van structuur gaat dit aandeel substantieel hoger zetten, voor de rest is het een melkkoe voor the happy few.

er is een reden dat ze zo graag hier aan de beurs staan , hier kunnen ze doen en laten wat ze willen, aan de overkant roepen ze je ter verantwoording als je niet presteert.

goed dit is eigenlijk niet voor t rekendraadje, dus zal ermee stoppen.
tatje
1
quote:

ketchup of catch-up schreef op 12 juli 2018 19:07:

Ja, ja.... en Flevo, één van de intimi van het 1e uur en waar HG de nodige off the record deals mee heeft lopen, die nemen afscheid @ 9 euro omdat ze 20 te laag vonden

Knap, dat je dat zeker weet.

Jan de Pont want dat was de vader van 5 kinderen.

Die 5 kinderen zaten nog in Flevo, want John de Mol heeft zijn belang in 2015 uit Flevo gehaald.

Belang was op het laatst 4,9% in Tom Tom.

Misschien kun je laten zien wie die aandelen van Flevo heeft gekocht.

Kan het niet zo zijn, dat de kinderen de Pont wisten dat er interesse was in Tom Tom en dat alles kon gaan spelen na de aandelen inkoop.

Reuters maakte 27 maart 2018 nieuws bekend, maar hoe lang liep dat al.

De founders hebben hun aandelen naar prive gebracht in 2012.
John de Mol heeft zijn aandelen in 2015 naar prive gebracht, 5,1%, kan ongemerkt tot 9,99% kopen.
De 5 pontjes kunnen die 4,9%, ik zeg kunnen die 4,9% van Flevo ( samen ) naar prive hebben gebracht.

Ieder Pontje dus 1% in prive en dan kun je zelfs lekker bij kopen tot 2,99% en geen hond weet het.

Ik weet het ook niet, maar Flevo en de pontjes zitten niet meer in Tom Tom is me te kort door de bocht.

Want ook jij weet dat niet.
boem!
0
@Wies.

Waarom lees je zo slecht, ik heb nooit beweert, dat er een bod zou zijn gedaan op Tom2.
Dat er interesse was van duitse kant tijdens hun onderhandelingen met Nokia om HERE over te nemen is wel zeker. Of dat geleid heeft tot een nader boekenonderzoek zoals door sommigen veronderstelt lijkt mij onwaarschijnlijk.
Wel zijn we op de hoogte van de 18 euro als opbreek waarde afgegeven door onze Londense vrienden.
HG heeft die 18 euro afgedaan als niet interessant en de interesse van duitse kant was van de baan op het moment dat ze HERE kochten volgens mij omdat HG heeft aangegeven zelfstandig verder te willen.

Jij gaat ervan uit dat zelfstandig doorgaan nooit kan leiden tot waardecreatie voor de aandeelhouder.
Daar denken de grootaandeelhouders anders over.

Jij beziet een onderneming slecht als middel tot vermogenswinst.
Dat die gedachte heeft postgevat in de bancaire wereld is mij niet vreemd maar gaat wel voorbij aan de gedachte dat een goede onderneming tracht alle stakeholders te behagen.

Wat is er zo vreemd aan om te veronderstellen dat Flevo in was voor verkoop maar dat HG daar in zijn eigenwijsheid voor is gaan liggen en de kaart van zelfstandig doorgaan speelt.
In dat geval weet Flevo dat zij dat als kleine aandeelhouder niet kan winnen van de dga's en moet daarom berusten in zijn lot of zijn belang te gelde maken.

ketchup
0
quote:

martinmartin schreef op 12 juli 2018 16:54:

Ook ik ben ervan overtuigd, dat founders and friends niet accoord zijn gegaan met 20 euro, ofwel 20*235 mio is 4,7 miljard.

?
wat lees ik hier verkeerd aan
?
boem!
1
Dan moet je het in de context lezen zoals ik het beschrijf, die 20 euro zou leiden tot een waardering van de maps incl platform ad 3,9 miljard.

De aankoop van tele-atlas en de investeringen gedaan op dat front liggen al hoger, waardoor ik me niet kan voorstellen dat HG cs in zullen gaan op biedingen die dat nivo niet sterk overstijgen.
2.535 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 ... 123 124 125 126 127 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 17:35
Koers 5,980
Verschil 0,000 (0,00%)
Hoog 6,230
Laag 5,980
Volume 668.949
Volume gemiddeld 304.081
Volume gisteren 668.949