DeZwarteRidder schreef op 20 juni 2018 09:24:
Omzet Adyen stijgt met ruim 50 procent tot meer dan 1 miljard
19 april 2018 13:50
De Nederlandse fintechreus Adyen boekte afgelopen jaar een groei van de omzet van 57 procent, waarmee de omzet steeg tot 1,1 miljard dollar. Het bedrijf dat werkt voor onder meer eBay, Uber en Netflix, staat nog niet aan de beurs, maar volgens eerdere geruchten denkt het bedrijf daar wel over na.
Naschrift 24 mei 2018: Bij de omzet gaat het over de bruto-omzet en dat is niet de omzet die Adyen zelf in de resultatenrekening verantwoordt. Van de bruto-omzet gaat verreweg het grootste deel op aan transactiekosten. Daarbij moet je denken aan kosten die banken en bijvoorbeeld Maestro in rekening brengen.
Wat er voor Adyen overblijft is de netto-omzet en die was over 2017 218 miljoen euro. Dat betekent dat van het bedrag dat voor het verwerken van een betaling aan klanten in rekening wordt gebracht iets meer dan 20 procent bij Adyen belandt.
Adyen zette afgelopen jaar de omzetgroei van 2016 voort. Het gaat wel iets minder hard, in dat jaar verdubbelde de omzet zelfs. In euro's omgerekend zat Adyen, bij een gemiddelde euro-dollarkoers van 1,13, precies op een omzet van 1 miljard euro.
De winst maakt Adyen niet bekend. Mocht het bedrijf inderdaad naar de beurs gaan, dan zal het die wel bekend moeten maken.
Afgelopen december zei Roelant Prins, die verantwoordelijk is voor de commerciële activiteiten van het bedrijf, in een gesprek met persbureau Reuters: "We zijn verschillende opties aan het verkennen, maar er zijn nog geen banken voor ons aan het werk."
122 miljard dollar aan betalingen
Vorig jaar verwerkte Adyen voor 122 miljard dollar aan betalingen. De hoeveelheid verwerkt geld groeide nog iets harder dan de omzet.
En dat zal niet minder worden waarschijnlijk, want het bedrijf blijft ook uitbreiden. Onlangs werd bekend dat Adyen werkt aan uitbreiding in Azië, terwijl het recent in zee ging met eBay.
Verwerking transacties
Adyen verwerkt betalingen voor grote bedrijven van over de hele wereld, zoals Facebook, Spotify, eBay, Twitter, Samsung, L'Oreal en Nederlandse ondernemingen als de Bijenkorf en Coolblue.
Het maakt daarbij niet uit of klanten betalen via onder meer Android Pay, Samsung Pay, Apple Pay, Bancontact/Mr Cash (België) of via verschillende manieren van internetbankieren, de verwerking kan allemaal via Adyen.
Bron • RTL Z