Air France - KLM « Terug naar discussie overzicht

Air France - KLM Juli 2018 - ‘Half juli moet het geregeld zijn’

680 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 ... 30 31 32 33 34 » | Laatste
BW2017
0
quote:

manuss schreef op 10 juli 2018 21:32:

Analyse: AF KLM heeft voldoende talent in huis

Door YTEKE DE JONG

in FINANCIEEL

De stoelendans bij Air France KLM lijkt wel een spannend gezelschapsspel. Elke dag worden er namen voor de hoogste post gelanceerd via de media, zo wordt gefluisterd, vanuit het Elysée, het Franse presidentiële paleis. Dit om de reacties te peilen in de buitenwereld. Hier sneuvelde Veolia-topman Philippe Capron vorige week op, die in een brief de invloed van de Franse staat bij de luchtvaartmaatschappij hekelde. Met metrobaas Catherine Guillouard hetzelfde laken een pak, maar zij is officieel geen kandidaat. Donderdag komt het bestuur van de Frans-Nederlandse luchtvaartcombinatie weer bij elkaar.

Opvallend in de stoelendans is dat het bestuur blijft zoeken naar externe kandidaten, die goed liggen bij de Franse staat. Daarmee dreigt de geschiedenis zich voor de zoveelste maal te herhalen. Er wordt een buitenstaander gezocht, deze persoon gaat opnieuw het wiel uitvinden om vervolgens te sneuvelen op de sociale dialoog met de vakbonden. Dit gebeurde de afgelopen jaren al vier keer.

Rivalen als Lufthansa en British Airways (BA) timmeren aan de weg, met overnames en partnerschappen. Zij doen waar Air France KLM over praat, waardoor de positie van de laatste steeds meer onder druk komt omdat Lufthansa en BA wél handelen. Norwegian, die het Air France KLM lastig maakt, staat in de etalage. Zowel BA en Lufthansa toonden interesse en hun eigen prijsvechters breiden snel uit. Ondertussen is men bij Air France KLM met elkaar bezig.

De externe kandidaten wekken ook verbazing, omdat Air France KLM zelf het nodige talent in huis heeft, waaronder KLM-topman Pieter Elbers. Die kan morgen aan de slag en weet wat de uitdagingen zijn. Zijn directe collega’s steunen hem, maar of dat veel waard is valt te betwijfelen. Zij gaan tenslotte niet over de benoeming.

De zoektocht dreigt uit te monden in een strijd tussen de luchtvaartervaring binnen het bedrijf en machthebbers buiten. Tot nu toe trok de Franse politiek altijd aan het langste eind. Daarbij speelt ook nog mee dat Accor Hotels aandeelhouder wil worden van Air France KLM. De belangrijkste aandeelhouders van Accor zijn een Chinese investeringsmaatschappij en Qatar. Air France KLM dreigt straks als een rijpe appel in hun schoot geworpen te worden. Het gebrek aan duidelijk leiderschap heeft Air France KLM tot prooi gemaakt. Met een buitenstaander aan het roer verzwakt de luchtvaartmaatschappij nog verder. Want deze moet eerst zijn weg vinden. Het bedrijf staat daarmee nog langer stil en blijft daardoor achteruit boeren met alle risico’s van dien.
Die lult ook telkens maar een eind weg bij het grootste gedeelte van het verhaal.

Cijfers passagiers vervoer was nogal duidelijk volgens mij zowel bij Air France als KLM
emergo
0
Ondanks Trump , het ontbreken van een ceo , stakingen van piloten e/o luchtverkeersleiders doet AF-KLM het gewoon prima.
RaidenBEL
0
Lijkt me nu wel een goed instap moment eerijk gezegd, er is wel wat risico aan verbonden maar ik zie dit wel gemakkelijk terug boven 10 EUR komen.
gpjf
0
Eerst maar eens afwachten of die benoeming er deze week komt want wederom uitstel ( geopperd is al einde van de maand) maakt het allemaal niet positiever. Natuurlijk vroeg of laat zal er wel iemand worden benoemd maar dan verder?
BW2017
0
quote:

gpjf schreef op 11 juli 2018 17:09:

Eerst maar eens afwachten of die benoeming er deze week komt want wederom uitstel ( geopperd is al einde van de maand) maakt het allemaal niet positiever. Natuurlijk vroeg of laat zal er wel iemand worden benoemd maar dan verder?
Jij denkt dat de bestuursvergadering morgen gaat over een bedrijfsuitje?
gpjf
0
Nee dat.denk ik zeker niet maar het zou ook maar eens een overleg kunnen zijn om te zien of er tot consensus gekomen kan worden over taakverdelingen en de benoeming. Vooralsnog heb ook jij kunnen merken dat dat bij Air France allemaal nog niet zo simpel is.
Bertussie
0
quote:

BW2017 schreef op 10 juli 2018 18:47:

Afbouw shortregister 8,21% -0,82%
Waar lees je de huidige stand van shortpartijen van vandaag?
BW2017
0
quote:

Bertussie schreef op 11 juli 2018 19:35:

[...]

Waar lees je de huidige stand van shortpartijen van vandaag?
Shortsell/ AFM.

Huidige stand:

8,20% -0,01%
Alex69
0
Zeker! Als er nu ook nog positieve berichten komen van de bestuursvergadering dan kan het herstel echt serieus vorm gaan krijgen.
leo36
0
Bertussie : Olie knal rood -6%! Gunstig voor AF lijkt me

quote:

Alex69 schreef op 11 juli 2018 22:22:

Zeker! Als er nu ook nog positieve berichten komen van de bestuursvergadering dan kan het herstel echt serieus vorm gaan krijgen.
Dat hoop ik ook!
Ik kon het weer niet laten en ben opnieuw ingestapt in AF 10/07 2k x 7,23 en 11/07 1k x 7,08.
Natuurlijk moet ik er rekening mee houden dat ik 3 cent boven de beurskoers moet bijtellen vanwege de Franse belastingen. (met 7,21 speel ik quitte).
(het vorig ritje bracht me ruim 2k op: aankoop 27/06 3k x 7,02 en 28/06 2k x 6,87 en deze heb ik 09/07 verkocht: 3k x 7,424 en 2k x 7,438.
Natuurlijk is (ook bij mij) niet alles rozengeur en maneschijn, want ik sta in de min bij 2k bpost en 2k PostNL, maar voor de rest heb ik niets te klagen.

Jammer is wel dat DJ met ruim 200 punten is gezakt.
gpjf
1
Blijft toch een interessant aandeel want als de vervoerscijfers omhoog gaan (onlangs gepubliceerd), de olieprijs nu daalt dus minder kosten, de benoeming er direct door komt ( mogelijk vandaag/deze maand) en er een deal komt met de vakbonden (vroeg of laat), dan zou dit aandeel zo maar weer eens naar de 10 euro kunnen spuiten.
[verwijderd]
0
quote:

gpjf schreef op 12 juli 2018 07:20:

Blijft toch een interessant aandeel want als de vervoerscijfers omhoog gaan (onlangs gepubliceerd), de olieprijs nu daalt dus minder kosten, de benoeming er direct door komt ( mogelijk vandaag/deze maand) en er een deal komt met de vakbonden (vroeg of laat), dan zou dit aandeel zo maar weer eens naar de 10 euro kunnen spuiten.
De olieprijs is in vrije val.Als na de goede vervoerscijfers ook de financiële cijfers meevallen op 01 augustus dan kan niemand dit aandeel nog tegenhouden.



gpjf
0
Ik blijf me verbazen over de koersontwikkeling want ondanks allerlei positieve signalen komt de koers niet van de grond. Voorlopig houd ik me maar vast aan hetgeen ik hierboven reeds schreef en daarnaast lijkt de gehele beurs gevangen in een bepaalde bandbreedte
Bertussie
0
bfmbusiness.bfmtv.com/entreprise/la-p...

De regering wil niet dat Catherine Guillouard het roer van de luchtvaartmaatschappij overneemt. De aandeelhouders van Air France hebben hun governancemodel opgelegd en de macht genomen
henk08
0
20,71% short in dit aandeel pfffff, als dit vliegtuig keert van richting gaan we nieuwe sterren ontdekken denk ik.
gpjf
0
BFM Business
menu
Zoeken
HET DIRECTE
Verbinding
VIDEO
 
WORLD
 
FRANKRIJK
 
LOOPBAAN EN WERKGELEGENHEID
 
KANTOORLEVEN
 
BUSINESS
 
SCHOLARSHIP
 
TECH
 
AUTO
 
UW GELD
 
REAL ESTATE
OFFICERS
BFM BUSINESS Automotive, Transport
De baas van de RATP zal Air France niet leiden
 12/07/2018 om 06:03
0
 Nieuwsbrief BFM Business
Catherine Guillouard, de baas van de RATP.
Catherine Guillouard, de baas van de RATP. - ERIC PIERMONT / AFP
De regering wil niet dat Catherine Guillouard het roer van de luchtvaartmaatschappij overneemt. De aandeelhouders van Air France legden hun governancemodel op en namen de macht.

Nog een schot in het water. Eerder deze week werd de naam van Catherine Guillouard, CEO van RATP, opgeheven om de leiding te nemen van Air France-KLM. Deze donderdag houdt de raad van bestuur van de groep een telefonische vergadering waarop een voortgangsverslag zal worden gemaakt over de zoektocht naar de toekomstige CEO. Volgens verschillende bronnen zal de baas van de RATP geen naam krijgen. Integendeel, zijn kandidatuur, die enkele weken teruggaat, heeft de staat nooit echt blij gemaakt, aandeelhouder bij 14% van de luchtvaartmaatschappij.

"Ze heeft veel te maken met de RATP," zegt een kader van Bercy als een afwijzing van zijn kandidatuur. Catherine Guillouard is amper een jaar hoofd van de vervoersautoriteit in Parijs en heeft een groot aantal projecten uit te voeren, waaronder pensioenhervormingen. "Ze voert veel campagne", zegt een goede Air France, maar de minister van Transport wil niet dat ze de RATP verlaat. Elisabeth Borne wil niet teruggaan op zoek naar een baas van de RATP, een bedrijf waarvan ze weet dat het van 2015 tot 2017 geregisseerd is.

Na de openhartige en afgebroken kandidatuur van Veolia's Chief Financial Officer, Philippe Capron, is dit de tweede poging van de nominatiecommissie van Air France om haar keuze op te leggen. Hij en Catherine Guillouard werden met name gepusht door een van haar leden, Jean-Dominique Comolli, voormalig hoge ambtenaar van Bercy. Na deze mislukkingen heeft hij, volgens verschillende bronnen, zijn ontslag ingediend bij de raad van de president, Anne-Marie Couderc, die hem zou hebben gevraagd om wat meer tijd te blijven.

 
Voor jou geselecteerd
Washington dreigt met 10% een nieuwe lijst van Chinese producten te belasten ...
De baas van KLM maakt consensus

Het proces van het selecteren van de baas van Air France KLM gaat door en zou moeten duren tot het einde van de maand. Er zijn kantoren met drie hoofd jagers aan het werk. De staatsaandeelhouder vroeg het management van Air France dat zijn partner KLM en zijn aandeelhouders Delta Airlines en China Eastern Airlines betrokken zijn bij het zoeken naar de volgende baas van de groep. "Het management raadpleegt hen veel meer", erkent een manager. Het Amerikaanse bedrijf had een paar weken geleden de tafel geslagen om zijn mening te laten horen.

Delta en KLM riepen op tot afzonderlijk bestuur met een algemeen manager om het bedrijf recht te trekken en een niet-uitvoerend voorzitter om aandeelhoudersrelaties te beheren. Ze werden gehoord omdat dit richtingsmodel vastliep op de drie jagers van het hoofd. De gezochte Chief Executive Officer moet een internationaal profiel hebben. "Hij is misschien een vreemde, herkent een groepsdirecteur, maar hij moet toch Frans zijn." KLM-baas Pieter Elbers is het eens met het management en de aandeelhouders van Air France om het management over te nemen. Maar de Nederlanders zouden hebben geweigerd. Tenzij hij snel van gedachten verandert, zal het zoeken naar de zeldzame vogel iets langer duren.
gpjf
0
680 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 ... 30 31 32 33 34 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 10:26
Koers 9,742
Verschil +0,258 (+2,72%)
Hoog 9,770
Laag 9,662
Volume 320.859
Volume gemiddeld 1.783.194
Volume gisteren 1.948.038