Heineken « Terug naar discussie overzicht

PB

1.095 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 ... 51 52 53 54 55 » | Laatste
voda
0
Heineken voegt Ranja toe

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Heineken
93,84 0,12 0,13 % Euronext Amsterdam

(ABM FN-Dow Jones) Vrumona, onderdeel van bierbrouwer Heineken, heeft een meerderheidsbelang van 51 procent genomen in Ranja en Limeau. Dit maakte Vrumona woensdag bekend zonder financiële details te geven.

Vrumona, in Nederland producent van merken als Pepsi, Crystal Clear, Sisi en Rivella, ziet de aankoop als een belangrijke aanvulling op haar portfolio.

Met deze stap versterkt Vrumona zijn positie in de markt en krijgt het toegang tot de siropencategorie, klonk de toelichting.

Ranja en Limeau zijn eigendom van Nederlands MerkGoed en siropenproducent Burg Groep

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
voda
0
'Heineken krikt bierverkoop verder op'

Gepubliceerd op 23 apr 2019 om 10:43 | Views: 884

Heineken 13:54
94,82 +0,64 (+0,68%)

AMSTERDAM (AFN) - Heineken heeft in het eerste kwartaal van het jaar naar verwachting opnieuw meer bier verkocht. Dat komt naar voren uit een consensus van analistenschattingen die de brouwer zelf op de website heeft gepubliceerd. Heineken komt woensdag met resultaten naar buiten.

Volgens de ramingen zal Heineken het verkoopvolume op eigen kracht met 3,3 procent hebben opgevoerd ten opzichte van het eerste kwartaal van 2018. Azië blijft de belangrijkste aanjager voor de groei. In die regio wordt een verkoopplus van dik 5 procent verwacht.

Ook in Afrika en het Midden-Oosten (plus 4,4 procent) en Noord- en Zuid-Amerika (plus 3,5 procent) zal Heineken duidelijk meer bier hebben gesleten. De volumegroei in Europa zal met 1,6 procent minder uitbundig zijn.

Heineken kende in 2018 nog een volumegroei van 4,2 procent wereldwijd. In alle regio's waar het bedrijf actief is werd meer bier aan de man gebracht. Voor heel 2019 rekent de brouwer op verdere groei van winst en omzet. Maar Heineken waarschuwde bij de presentatie van de jaarcijfers in februari tevens voor de huidige economische omstandigheden. Ook kosten voor grondstoffen en logistieke kosten zullen hoger uitvallen. Heineken zal aanhoudend op de kosten letten en met initiatieven komen om productiever te werken.
voda
0
Beursblik: meer bierverkoop door Heineken verwacht

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Heineken
95,20 1,02 1,08 % Euronext Amsterdam

(ABM FN-Dow Jones) Heineken heeft in het eerste kwartaal van 2019 vermoedelijk meer bier weten te verkopen. Dit is de verwachting van analisten die bijdroegen aan de bedrijfsconsensus.

Analisten verwachten dat de geconsolideerde biervolumes op jaarbasis opliepen van 50,5 naar 52,7 miljoen hectoliter. Dat zou een autonome groei betekenen van 3,3 procent, wat wel een procentpunt minder zou zijn dan in de eerste drie maanden van 2018.

Met 20,0 miljoen hectoliter zijn de Amerika's volgens de analisten de belangrijkste regio, gevolgd door Europa met 15,6 miljoen hectoliter. Volgens de analisten wist Heineken in alle vier regio’s waarin het actief is groei te realiseren.

De geconsolideerde biervolumes liepen in 2018 op naar 234 miljoen hectoliter. Dat was goed voor een autonome groei van 4,2 procent.

Outlook

Over 2019 zei Heineken bij de laatste jaarcijfers dat de marktomstandigheden onzeker en volatiel blijven. De brouwer denkt een stijging van de operationele winst op autonome basis te kunnen realiseren van ongeveer 5 procent. De omzet zal opnieuw "superieur" groeien dankzij volume- en prijsstijging en met dank aan premiumisation.

Met deze outlook nam Heineken afscheid van enkele jaren waarin de focus op de marge lag. Volgens CEO Jean-François van Boxmeer moest er in de afgelopen jaren een marge-gat worden gedicht. Dat is inmiddels geslaagd, waardoor de focus nu weer komt te liggen op "duurzame omzetgroei" en een dito winstontwikkeling.

Heineken is meer dan sectorgenoten gericht op premiumisation, waardoor het betere prijzen kan vragen en goed kan inspelen op de consumentenvraag.

Overigens rekent de brouwer ook op een stijging van de grondstof- en transportkosten van ongeveer 5 procent per hectoliter op autonome basis.

Taxaties

Recent kreeg Heineken verschillende positieve rapporten van analisten. Credit Suisse verhoogde het advies naar Neutraal, met als reden dat de bank de belangrijkste opkomende markten van de brouwer grondiger heeft bestudeerd. Brazilië, Mexico en Vietnam zullen volgens deze analyse een groeivertraging laten zien in de komende periode, maar recente investeringen van Heineken in andere opkomende markten in Afrika en Azië beginnen zich nu uit te betalen.

Barclays startte met het volgen van Heineken met een Overwogen advies. De analisten van de Britse bank rekenen erop dat de brouwer de komende drie jaar een groei tussen de 4 en 5 procent laat zien en een stijging van de marge met zo'n 30 basispunten. Volgens Barclays heeft Heineken een sterke portefeuille met premium merken.

Heineken komt woensdagochtend om acht uur met de update over het eerste kwartaal. Dinsdagmiddag steeg het aandeel 1,1 procent.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
voda
0
Beursblik: Heineken overtreft verwachtingen

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Heineken
95,58 0,04 0,04 % Euronext Amsterdam

(ABM FN-Dow Jones) Heineken heeft in de eerste drie maanden van 2019 de verwachtingen overtroffen. Dit stelde analist Edward Mundy van Jefferies woensdag.

De autonome groei van 4,3 procent was een procentpunt hoger dan de consensus en de raming van Jefferies zelf.

"Een positieve start van het jaar”", oordeelde Mundy. "Het aandeel handelt tegen een korting van 5 procent, ondanks de superieure groei. We voorzien dat dit gat gedicht zal worden."

Heineken werd ook positiever over de meewind die wisselkoersen zullen opleveren, benadrukte de analist.

Het aandeel Heineken daalde woensdag 0,9 procent naar 94,66 euro. Jefferies heeft een koopaanbeveling met een koersdoel van 100,00 euro.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
voda
0
Beursblik: meevallende groei Heineken

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Heineken
95,58 0,04 0,04 % Euronext Amsterdam

(ABM FN-Dow Jones) Heineken heeft een sterke autonome groei van de biervolumes geboekt in het eerste kwartaal van 2019. Dit concludeerden analisten van ABN AMRO nadat de brouwer voorbeurs met cijfers kwam.

De bank merkte wel op dat het eerste kwartaal de minst belangrijke periode voor Heineken is.

De analisten wezen op de autonome groei van 4,3 procent, een vol procentpunt meer dan de consensus. ABN AMRO rekende vooraf op 2,7 procent. De meevallers zaten in de regio's Afrika, Midden-Oosten en Oost-Europa en Azië-Pacific, aldus ABN AMRO. De groei in de Amerika's was nipt onder de consensusverwachtingen, maar beter dan de bank had voorzien.

De groei in Europa was zoals voorzien.

De geconsolideerde biervolumes liepen op jaarbasis op van 50,5 miljoen naar 52,7 miljoen hectoliter. Analisten rekenden vooraf ook op 52,7 miljoen hectoliter. ABN AMRO rekende op 51,8 miljoen hectoliter.

De bank stipte nog aan dat het merk Heineken grofweg twee keer zo hoog was als de totale groei bij de brouwer.

De outlook voor 2019 werd door de brouwer herhaald, waarbij op basis van recente wisselkoersen wordt gerekend op een positief valuta-effect van 50 miljoen euro op de nettowinst.

ABN AMRO heeft een Houden advies op Heineken. Het aandeel daalde woensdag 0,9 procent.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
voda
0
Volumegroei Heineken conform verwachting

(ABM FN-Dow Jones) Heineken heeft in het eerste kwartaal van 2019, zoals door analisten ook verwacht, meer bier weten te verkopen. Dit bleek woensdag voorbeurs uit de cijfers van de bierbrouwer.

"Een positieve start van het jaar […] ondanks het late Pasen", aldus CEO Jean-François van Boxmeer in een toelichting. De topman zei dan ook de eerder afgegeven outlook voor dit jaar te handhaven.

De geconsolideerde biervolumes liepen op jaarbasis op van 50,5 miljoen naar 52,7 miljoen hectoliter. Analisten rekenden vooraf ook op 52,7 miljoen hectoliter.

Dit ging gepaard met een autonome groei van 4,3 procent, terwijl analisten hadden gerekend op 3,3 procent. In het eerste kwartaal van 2018 bedroeg de groei nog 4,3 procent.

Met 19,8 miljoen hectoliter zijn de Amerika’s de belangrijkste regio, gevolgd door Europa met 15,3 miljoen hectoliter. In alle vier regio’s waarin het actief is, wist Heineken groei te realiseren.

De geconsolideerde biervolumes liepen in 2018 op naar 234 miljoen hectoliter. Dat was goed voor een autonome groei van 4,2 procent.

Verder stegen de volumes van het merk Heineken met 8,3 procent, dankzij dubbelcijferige groei in Brazilië, Zuid-Afrika, Rusland, China, het Verenigd Koninkrijk, Nigeria, Mexico, Roemenië en Duitsland.

De gerapporteerde nettowinst steeg op jaarbasis van 260 miljoen naar 299 miljoen euro.

Outlook

Over 2019 zei Heineken bij de laatste jaarcijfers dat de marktomstandigheden onzeker en volatiel blijven. De brouwer denkt een stijging van de operationele winst op autonome basis te kunnen realiseren van ongeveer 5 procent. De omzet zal opnieuw "superieur" groeien dankzij volume- en prijsstijging en met dank aan premiumisation.

Met deze outlook nam Heineken afscheid van enkele jaren waarin de focus op de marge lag. Volgens CEO Van Boxmeer moest er in de afgelopen jaren een marge-gat worden gedicht. Dat is inmiddels geslaagd, waardoor de focus nu weer komt te liggen op "duurzame omzetgroei" en een dito winstontwikkeling.

Heineken is meer dan sectorgenoten gericht op premiumisation, waardoor het betere prijzen kan vragen en goed kan inspelen op de consumentenvraag.

Overigens rekent de brouwer ook op een stijging van de grondstof- en transportkosten van ongeveer 5 procent per hectoliter op autonome basis.

Woensdag voegde Heineken toe dat wisselkoerseffecten een positief effect op de nettowinst zullen hebben van 50 miljoen euro.

Het aandeel Heineken sloot dinsdag 1,4 procent hoger op 95,54 euro.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
voda
0
'Sterke verkoopcijfers Heineken'

Gepubliceerd op 24 apr 2019 om 09:29 | Views: 1.023

Heineken 13:17
95,58 +0,04 (+0,04%)

Heineken Hld. 13:15
90,40 +0,30 (+0,33%)

AMSTERDAM (AFN) - Heineken beleefde een ,,sterk begin van het jaar''. Dat constateren analisten van Investec en KBC Securities. De Nederlandse biergigant bracht meer bier aan de man dan kenners gemiddeld hadden verwacht.

KBC verhoogt zijn koersdoel voor het aandeel van 95 naar 100 euro, met een accumulate-advies. Volgens de analist is Heineken goed gepositioneerd en staat het bedrijf er met name in zijn groeimarkten goed voor.

Investec wijst in het bijzonder op de volume-ontwikkelingen in Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa. De marktkenner, die een koopadvies hanteert, ziet wat ruimte om de brutowinstverwachtingen op te krikken.

Concurrentie met AB Inbev

Ook ING (hold, met een koersdoel van 75,47 euro) constateert dat vooral de verwachtingen in Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa werden overtroffen. Dat had te maken met groei in de dubbele cijfers in Zuid-Afrika en een ommekeer in Nigeria, waar flink werd geconcurreerd met AB Inbev.

Heineken stond omstreeks 09.40 uur 0,7 procent lager in een rode AEX op 94,90 euro.
voda
0
Heineken rondt deal in China af

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Heineken
95,84 0,10 0,10 % Euronext Amsterdam

(ABM FN-Dow Jones) Heineken heeft een vorig jaar aangekondigde deal met China Resources formeel afgerond. Dit maakte de brouwer vannacht bekend.

Vorig jaar tekende Heineken een definitief akkoord voor een samenwerking met China Resources. Heineken wordt voor 40 procent een minderheidspartner in China Resources Beer. Brouwer China Resources Beer is marktleider in China, de grootste biermarkt ter wereld. Heineken betaalt 24,3 miljard Hongkongse dollar voor het belang, omgerekend circa 3,1 miljard Amerikaanse dollar.

De huidige activiteiten van Heineken in China zullen worden samengevoegd met China Resources Beer. Ook zal Heineken haar merk aan China Resources Beer in licentie geven.

Het aandeel Heineken sloot maandag 0,5 procent hoger op 95,74 euro.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
voda
0
Heineken betreedt Ecuadoriaanse biermarkt

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Heineken
96,30 0,06 0,06 % Euronext Amsterdam

(ABM FN-Dow Jones) Heineken betreedt de biermarkt in Ecuador door een meerderheidsbelang te nemen in Biela Ecuador. Dit meldde de brouwer donderdag nabeurs.

Financiële details worden niet bekendgemaakt. Heineken koopt het belang van een groep van voornamelijk lokale investeerders.

Heineken hoopt in Ecuador in de toekomst ook zijn eigen biermerken aan de man te brengen en is van plan om Heineken bier lokaal te brouwen.

"Met zijn gunstige demografie, bloeiende toeristische sector en economische groei, biedt dit veel potentie om onze premiummerken te laten groeien, met voorop het Heineken merk", zei de brouwer in een toelichting.

De economie in Ecuador groeit de komende tien jaar gemiddeld met 5,7 procent, is de verwachting.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved
voda
0
'Heineken bedreigt AB InBev niet in Ecuador'

Gepubliceerd op 3 mei 2019 om 08:24 | Views: 1.100

AB InBev 12:33
79,04 +0,29 (+0,37%)

Heineken 12:33
96,72 +0,42 (+0,44%)

AMSTERDAM (AFN/BLOOMBERG) - Heineken kan met de aankoop van een meerderheidsbelang in de Ecuadoraanse bierbrouwer Biela y Bebidas nog niet de strijd aan met concurrent AB InBev in het Zuid-Amerikaanse land. Dat schrijven analisten van Jefferies die erop wijzen dat Heineken nu een marktaandeel van zo'n 0,2 procent heeft in Ecuador, terwijl AB InBev 96 procent van de markt in handen heeft.

Heineken wil de Biela-brouwerij waarschijnlijk gebruiken om zijn portfolio van internationale premiumbieren in Ecuador te gaan verkopen. Mogelijk wil de Nederlandse bierbrouwer Heineken ook in Ecuador gaan brouwen, denken de marktkenners. Hoewel Heineken geen financiële details gaf, schatten de Jefferies-analisten dat Heineken meer dan 70 miljoen euro heeft betaald voor het belang.

Jefferies heeft een buy-advies voor Heineken. Het aandeel in de bierbrouwer sloot donderdag op 96,30 euro.
voda
0
Heineken verhoogt prijzen in Nigeria

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Heineken
95,68 -0,60 -0,62 % Euronext Amsterdam

(ABM FN-Dow Jones) Heineken zal zijn prijzen in Nigeria, één van de belangrijkere afzetmarkten van de brouwer, gaan verhogen. Dit bevestigde een woordvoerder van Heineken.

Redenen voor de prijsstijgingen zijn een accijnsverhoging per juni en stijgende kosten, aldus de woordvoerder.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
voda
0
Beursblik: AB InBev en Heineken winnen marktaandeel in Europa

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
AB Inbev
73,05 -1,25 -1,68 % Euronext Brussel
Heineken
96,22 -1,16 -1,19 % Euronext Amsterdam

(ABM FN-Dow Jones) AB InBev en Heineken hebben in Europa marktaandeel gewonnen ten koste van Carlsberg. Dit concludeerden analisten van UBS op basis van marktgegevens van onderzoeksbureau Nielsen over de biermarkt voor de winkelverkoop, exclusief de levering aan de horeca.

In de vier weken tot 21 april werd er volgens Nielsen door de sector 4,1 procent meer omzet behaald dan vorig jaar. De volumes liepen met 1,7 procent op. Over de twaalf weken tot 21 april groeiden omzet en volume respectievelijk 6,7 en 3,9 procent.

De data voor de vier weken tot 21 april wezen op een omzetgroei van 6,6 procent voor AB InBev en 6,3 procent voor Heineken. Carlsberg zag de omzet juist met 1,7 procent dalen door slechtere prestaties in het Verenigd Koninkrijk, Italië en Spanje.

Ook de volumes van Carlsberg liepen met 1,7 procent terug, en bij Molson Coors met 2,0 procent. AB InBev zag de volumes juist met 6,8 procent stijgen en Heineken met 3,5 procent.

In het Verenigd Koninkrijk zag AB InBev zijn merken Corona en Stella Artois goed presteren, terwijl Heineken het eigen merk beter zag verkopen. Dankzij een herlancering van het merk Carlsberg denkt UBS dat Carlsberg geleidelijk weer verbetering boekt.

UBS heeft een verkoopadvies op Carlsberg, maar koopaanbevelingen voor AB InBev, Heineken en Molson Coors.

Door: ABM Financial News.

info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
voda
0
Heineken koopt zich in bij Oedipus

Gepubliceerd op 4 jun 2019 om 13:53 | Views: 689

Heineken 15:02
95,80 +0,60 (+0,63%)

AMSTERDAM (AFN) - Bierbrouwer Heineken neemt een minderheidsbelang in de Amsterdamse craftbrouwer Oedipus. Dat hebben beide bedrijven laten weten. Hoe groot het belang is en wat Heineken daarvoor betaalt, werd niet bekendgemaakt.

Oedipus, dat ontstond in een keuken in Amsterdam, werd in 2011 opgericht. Het bedrijf maakt bieren met namen als Mannenliefde, Thai Thai, Mama en Offline. In totaal heeft Oedipus acht verschillende biersoorten die het hele jaar door worden gemaakt.

Sinds 2015 heeft het bedrijf een eigen brouwerij met café. De oprichters dromen echter van een "moderne, duurzame boerderijbrouwerij in of rondom Amsterdam". Ook moet er een nieuwe bar komen waar behalve voor bier en eten ook veel aandacht voor muziek en cultuur is.

Zelfstandig

Oedipus blijft een zelfstandige brouwerij die door de huidige eigenaren wordt geleid. Wel kan het bedrijf gebruik maken van de kennis over bier en brouwtechniek die Heineken heeft. Ook is het de bedoeling dat het bier van de Amsterdammers bekender wordt in Nederland en op meer plaatsen verkocht wordt.

Grote brouwers hebben steeds meer aandacht voor craftbieren. Heineken zelf nam al eerder het Amerikaanse Lagunitas over en heeft webwinkel Beerwulf die verschillende van dergelijke bieren aan de man brengt.
voda
0
Griekse nieuwkomer wil 100 miljoen euro zien van Heineken

Is het een terechte claim of probeert de Griekse brouwer MTB, vlo op de schouder van Heineken, de biermultinational koste wat kost 100 miljoen euro af te troggelen? Komende week dient het hoger beroep.

Herman Stil 17-06-19, 17:00 Laatste update: 17:50

Met een bescheiden feestje In het Amsterdamse Tobacco Theater introduceerde het Griekse Vergina zich afgelopen maand in Nederland. Fris bier, verschillende varianten, vooralsnog verkrijgbaar in één Utrechtse supermarkt, maar dat moet binnenkort veranderen.

Lees meer
'Elf uur 's ochtends is de beste tijd voor een goede slok bier'

Eigenlijk had de introductie op een rondvaartboot moeten plaatsvinden, in het water van de Stadhouderskade, plagerig pal tegenover het hoofdkantoor van Heineken. Want de Griekse nieuwkomer is niet zomaar het zoveelste gildebiertje dat het probeert op de Nederlandse markt. Verginabrouwer MTB is op oorlogspad, al jaren. Het doelwit: Heineken.

Vakantiegangers weten het: Griekenland is het land van Amstel Bier, misschien nog wel meer dan bakermat Amsterdam Amstelstad is. Door er in 1963 vroeg bij te zijn, is de Heinekendochter al decennia marktleider in het land, met een aandeel dat op zijn hoogtepunt richting 90 procent piekte.

Onder druk gezet
Maar eind 2015, na twaalf jaar onderzoek, oordeelde de Griekse kartelwaakhond dat Amstelbrouwer Athenian Breweries daarbij niet met open vizier heeft gespeeld. Distributeurs, bars en winkels zouden onder druk zijn gezet alleen voor biertjes uit de Heinekenstal te kiezen ten koste van de concurrentie. Athenian moest uiteindelijk knarsetandend een boete van 26,7 miljoen euro betalen.

Waar kartelzaken daar vaak eindigen, eindigt de Griekse uitspraak niet. Bij de Macedonische en Thracische Brouwerij (MTB), opgericht in 1996 door drie in de VS opgegroeide Grieken, klinkt na al die jaren ploeteren het eureka. ,,Toen we de zevenhonderd pagina’s tellende uitspraak en de vierduizend bladzijden onderbouwing doorvlooiden,” zegt MTB-bestuurder Demetri Chriss, ,,vonden we uit wat ze ons al die jaren hebben aangedaan.”

Op het terras van het Amsterdamse Hilton Hotel vertelt hij, gedecideerd zoals Grieken kunnen ogen, zijn verhaal. ,,Voor het kartelbesluit tastten wij in het duister. Alles gebeurde ondergronds, in de schaduw. We vermoedden dingen, maar alles ging van mond tot mond. Het was onmogelijk om iets aan te tonen. Wij zijn bierbrouwers, geen detectives.”

,,Maar toen we die uitspraak zagen, bleken de formules en procedures die Heineken gebruikte om onze klanten te isoleren en exclusiviteit op te leggen zó ingenieus en doorwrocht.”

Ontwikkeling gesmoord
MTB had twintig, wel hónderd keer groter kunnen zijn, daarvan is Chriss overtuigd. ,,Het is prima dat de Griekse staat ze heeft beboet, maar daar hebben wij niks aan. Ze hebben de afgelopen twintig jaar onze ontwikkeling gesmoord. We willen compensatie voor de schade die ze hebben aangericht. Daar staat een prijs op.”

Want de Griekse vlo – duizend keer zo klein als Heineken – wil geld zien: 100 miljoen euro. Het is een opvallend rond bedrag dat gemakkelijk kan suggereren dat de Grieken premiejagers zijn die proberen met veel juridisch wapengekletter de tweede bierbrouwer ter wereld op de knieën te krijgen. Een gevoel dat nog wordt versterkt doordat MTB niet op de plaats delict in Griekenland op geldjacht gaat, maar in het hol van de leeuw: Amsterdam. In Nederland zijn rechters immers in kartelzaken van oudsher toeschietelijker dan elders.

De stap naar Amsterdam is gewaagd. En dat blijkt. Zowel de Amsterdamse rechter als – tussentijds – het gerechtshof hebben het afgelopen jaar de eisen afgeschoten. Om Athenian Breweries aan te pakken moet MTB toch echt in Griekenland zijn en Heineken is volgens Europees recht niet verantwoordelijk voor het gedrag van zelfstandige dochters.

Onzin, vindt Chriss. ,,Ze houden vol dat dit een geïsoleerde zaak is, van een dochterbedrijf. Maar ze kunnen zeggen wat ze willen. Athenian is voor meer dan 98 procent eigendom van Heineken. Ze proberen zich zo ver mogelijk te verwijderen van hun dochters, zodat ze immuun worden voor wangedrag.”

Juridische chantage
En volgens de Nederlandse juristen van MTB is er iets heel erg veranderd sinds die uitspraken. Het Europees Hof heeft begin dit jaar in een Finse kartelzaak geoordeeld dat moeders wel degelijk aangesproken kunnen worden op het gedrag van hun dochters. En volgens datzelfde Europese recht kunnen die dochters vervolgens bij zo’n zaak worden betrokken. Hoger beroep dus, waarin de voorbereidende zetten op 18 juni plaatsvinden en de inhoudelijke behandeling eind dit jaar volgt.

Heineken onthoudt zich van inhoudelijk commentaar. Maar volgens eerder juridisch verweer van de brouwer is de Griekse miljoeneneis een ‘kunstmatige constructie’, een ‘niet-bestaande vordering tegen Heineken’ en ‘misbruik van procesbevoegdheid’ die ‘enkel is ingesteld om een forum te creëren’. Vrij vertaald: MTB probeert met juridische chantage van de multinational haar gelijk te krijgen.

Volgens Chriss zet de brouwer, die inmiddels 3,5 miljoen euro heeft uitgegeven aan juridische kosten, door tot het einde. Ook omdat er volgens hem niets is veranderd. ,,Vorige week nog hadden we een probleem op Mykonos, bij een grote beachclub. De eigenaar wilde ook Vergina schenken. Maar het lukte gewoon niet, zijn distributeur weigerde ronduit.”

Desondanks: sinds de karteluitspraak is Athenians Griekse marktaandeel teruggelopen tot 72 procent.

,,We zijn een vlo voor Heineken,” zegt Chriss, een fictief insect van zijn schouder vegend. ,,Maar we zijn geen stel schaapherders op een ­eiland. Dit is voor ons een enorm risico, we kunnen vermorzeld worden. Wij willen gerechtigheid. Wij willen dat multinationals niet altijd hun zin krijgen omdat ze groot zijn en het geld hebben om iedereen te intimideren, met het eindresultaat dat alle concurrenten failliet gaan.”

Nu ook in Nederland
De introductie van Verginapils in Nederland heeft ‘niks te maken met de rechtszaak’. ,,Veel Nederlanders komen op vakantie naar Griekenland, drinken ons bier. Dat gevoel brengen we naar Nederland,” zegt Chriss. Nederland is volgens hem het 34ste land waar Vergina op de markt komt. ,,Ik kom vaak in Nederland en zie de biermarkt veranderen. Mensen willen hier meer keuze dan alleen dat ene merk en Bavaria. Bovendien geeft het me een reden hier steeds terug te komen en niet alleen maar met juridische zaken bezig te zijn.”

Hij is niet bang dat ‘dat ene merk’ hem hier de voet dwars zet. ,,Tot nu hebben we geen problemen ons bier hier te ­introduceren. Zodra dat gebeurt, bel ik je. Maar ik denk niet dat dat zal gebeuren.”

www.ad.nl/koken-en-eten/griekse-nieuw...
voda
0
Brits onderzoek naar pubs Heineken

Gepubliceerd op 10 jul 2019 om 09:35 | Views: 1.657

Heineken 12:39
99,06 -1,49 (-1,48%)

LONDEN (AFN) - De Britse toezichthouder PCA verdenkt Heineken ervan regels voor contracten met pubs te hebben geschonden. De brouwer heeft huurders van meerdere pubs van zijn keten Star Pubs & Bars mogelijk strenger dan toegestane verplichtingen opgelegd omtrent het inkopen van Heineken-bier.

Het onderzoek van de PCA, voluit Pubs Code Adjudicator, spitst zich toe op de periode van juli 2016 tot nu. Drie jaar geleden trad een wet voor pubs in werking die huurders van grote kroegketens de mogelijkheid biedt onder inkoopverplichtingen uit te komen.

Ketens in het bezit van brouwers mogen weliswaar eisen dat deze "vrije" huurders hun drank blijven inslaan, maar ze mogen andere merken niet uitsluiten. Daarnaast moeten aangesloten kroegbazen de mogelijkheid houden het bier op de vrije markt te kopen, en niet bij de brouwer zelf.

Onderzoek

In het onderzoek naar Star Pubs & Bars roept de marktwaakhond kroeguitbaters op om bewijzen te leveren dat de keten zich niet aan deze regels heeft gehouden. Onderzoekers willen onder meer weten of Heineken heeft geëist dat huurders vrijwel alleen fustbier van de brouwer inslaan. Daarnaast zijn ze benieuwd of Heineken via contracten heeft geprobeerd de prijzen voor zijn bier in pubs te beïnvloeden.

Heineken stelt in een reactie volledig mee te werken met het onderzoek. De PCA kijkt volgens de brouwer naar 100 pubs van de 2700 die Heineken er in bezit heeft. Het bedrijf vindt tegelijkertijd dat de regels voor pubs in het Verenigd Koninkrijk complex en onduidelijk zijn gedefinieerd. "We hopen daarom dat dit onderzoek de zekerheid en duidelijkheid oplevert waar we de afgelopen drie jaar herhaaldelijk om hebben gevraagd", aldus een woordvoerder.

De brouwer heeft zijn positie op de Britse markt voor pubs de afgelopen jaren flink verstevigd. Zo nam het concern twee jaar geleden 1900 zaken over van Punch Taverns, waarna het aantal pubs van Star Pubs & Bars meer dan verdubbelde.
voda
0
'Hogere bierverkopen Heineken'

Gepubliceerd op 26 jul 2019 om 11:06 | Views: 507

Heineken 11:27
102,65 +0,30 (+0,29%)

AMSTERDAM (AFN) - Heineken heeft in de eerste helft van het jaar naar verwachting opnieuw meer bier aan de man gebracht. Dat komt naar voren uit een consensus van analistenschattingen die de brouwer zelf op de website heeft gepubliceerd. Heineken komt maandag voorbeurs met resultaten naar buiten.

De analisten gaan er in doorsnee van uit dat Heineken het verkoopvolume op eigen kracht met 4,5 procent heeft opgevoerd ten opzichte van de eerste zes maanden van 2018. Azië, Afrika, het Midden-Oosten en Oost-Europa zijn de belangrijkste aanjagers voor de groei. In al die regio's wordt een plus van bijna 7 procent verwacht. Een belangrijke kanttekening hierbij is dat de groei in Azië fors aan het vertragen is. Een jaar geleden was de groei in die regio bijna twee keer zo hoog als de huidige schatting.

Ook in Noord- en Zuid-Amerika zal Heineken naar verwachting meer bier slijten. Voor deze twee regio's wordt een plus van 3,7 procent voorspeld door de consensus. De volumegroei in Europa zal een bescheiden 0,6 procent zijn.

Investeren

Kenners bij KBC Securities waarschuwen voor een wat tragere groei van Heineken in het tweede kwartaal omdat de vergelijkingsbasis vorig jaar bijzonder sterk was. De bierbrouwer wist veel bier te verkopen dankzij het wereldkampioenschap voetbal in Rusland en het goede weer. KBC blijft positief aankijken tegen Heineken vanwege het groeipotentieel op de lange termijn en de sterke aanwezigheid in opkomende markten.

Analisten bij Jefferies zijn de laatste tijd optimistisch over Heineken. De zakenbank denkt dat de prognoses voor de resultaten over het hele jaar opwaarts bijgesteld kunnen gaan worden.

Hoewel Heineken begin dit jaar aangaf voornamelijk via de al bestaande merken te groeien, deed het een paar aankopen in het afgelopen kwartaal. Zo investeerde de bierbrouwer in de Amsterdamse craftbrouwer Oedipus, bekend van namen als Mannenliefde en Thai Thai. Ook nam Heineken een meerderheidsbelang in de Ecuadoraanse brouwer Biela y Bebidas del Ecuador.
voda
0
Beursblik: Heineken verkocht naar verwachting meer bier

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Heineken
103,10 0,75 0,73 % Euronext Amsterdam

(ABM FN-Dow Jones) Heineken heeft in het eerste halfjaar van 2019 vermoedelijk meer bier weten te verkopen. Dat is de verwachting van analisten die bijdroegen aan de bedrijfsconsensus.

Analisten verwachten dat de geconsolideerde biervolumes een autonome groei van 3,6 procent laten zien. Dit is minder dan de 4,5 procent groei in de eerste helft van 2018. Met name in Amerika en Azië wordt verwacht dat de autonome groei terugloopt. In Europa is er juist weer een kleine groei, na een minieme krimp in de eerste zes maanden van 2018.

Het geconsolideerde biervolume wordt geschat op 116,7 miljoen hectoliter. Met 41,1 miljoen hectoliter blijft Amerika volgens de analisten de belangrijkste regio, op de voet gevolgd door Europa met 39,3 miljoen hectoliter.

Voor de autonome omzet verwachten de analisten een cijfer van 5,4 procent. Voor de geconsolideerde operationele winst (beia) ligt de consensus met een autonome groei van 6,6 procent ruim boven de 1,3 procent over de zelfde periode een jaar eerder.

Outlook

Over 2019 zei Heineken bij de laatste jaarcijfers dat de marktomstandigheden onzeker en volatiel blijven. De brouwer denkt een stijging van de operationele winst op autonome basis te kunnen realiseren van ongeveer 5 procent. De omzet zal opnieuw "superieur" groeien dankzij volume- en prijsstijging en met dank aan premiumisation.

Met deze outlook nam Heineken afscheid van enkele jaren waarin de focus op de marge lag. Volgens CEO Jean-François van Boxmeer moest er in de afgelopen jaren een marge-gat worden gedicht. Dat is inmiddels geslaagd, waardoor de focus nu weer komt te liggen op "duurzame omzetgroei" en een dito winstontwikkeling.

Heineken is meer dan sectorgenoten gericht op premiumisation, waardoor het betere prijzen kan vragen en goed kan inspelen op de consumentenvraag.

Taxaties

KBC Securities heeft vrijdag het koersdoel voor Heineken verhoogd van 100,00 naar 105,00 euro, en handhaafde het Accumuleren advies.

Analist Wim Hoste van KBC blijft positief over Heineken vanwege zijn groeivooruitzichten voor de lange termijn en dan met name in de opkomende markten.

Voor het eerste half jaar rekent Hoste op een stijging van de autonome groepsomzet met 5,2 procent. De geconsolideerde operationele winst (beia) zal op autonome basis naar verwachting toenemen met 6,3 procent.

Voor het tweede kwartaal verwacht Hoste dat de volumegroei wel iets lager is geweest dan in de zelfde periode vorig jaar. Dit schrijft de analist toe aan het mooie weer en het WK voetbal van vorig jaar.

De analisten van Jefferies mikken voor het eerste halfjaar op een volume- en omzetgroei van respectievelijk 3,9 en 5,9 procent. De operationele winst zal volgens de zakenbank 7,8 procent hoger uitvallen.

Jefferies geeft aan dat het nog iets te vroeg is voor Heineken om de outlook te verhogen van een groei van circa 5 procent naar een hoge enkelcijferige groei, maar de brouwer zit volgens de analisten in de juiste regio's en heeft qua marktaandeel de wind in de rug. Mogelijk dat Heineken bij de cijfers over het derde kwartaal toch de trekker overhaalt en de outlook opwaarts bijstelt, aldus de zakenbank.

Het aandeel noteert tegen een korting van 5 procent, "ondanks de superieure groei", zo merkten de analisten op. Heineken krijgt een koersdoel van 112,00 euro van de Amerikaanse bank.

Heineken komt maandagochtend voorbeurs met de update over het tweede kwartaal. Vrijdagmiddag steeg het aandeel 1,3 procent.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
SDV70
0
Heineken heeft vorig jaar flink op China ingezet.
Komt goed met de cijfers voorbeurs
ik heb alvast een biertje klaargezet om morgen te openen.
Sander1234
0
Ik denk dat dit niet goed genoeg is voor een stijging..zeker omdat de koers echt al fors was opgelopen
Dividend Hunter
0
Data m.b.t interim-dividend Heineken.

Heineken keert een interim-dividend  2019 uit van €  0,64. Een kleine verhoging t.o.v. het interim-dividend ad € 0,63 van vorig jaar.       
 
Ex-dividenddatum : woensdag 31 juli 2019
Betaalbaarstelling : donderdag 08 augustus 2019

Aanvullende info: dividendinfo.nl/dividend-en-beursagen...
1.095 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 ... 51 52 53 54 55 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:38
Koers 89,640
Verschil +1,640 (+1,86%)
Hoog 89,920
Laag 88,280
Volume 929.737
Volume gemiddeld 575.314
Volume gisteren 595.717