TomTom « Terug naar discussie overzicht

TomTom juli 2019. Mooi weer of weer mooi.

1.536 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 » | Laatste
[verwijderd]
0
quote:

NewKidInTown schreef op 25 juli 2019 13:32:

[...]
Vermelden van de koers kun je wel doen gedurende de dag maar heeft weinig nut met een dalende koers zoals vandaag. NU al weer terug naar ......

Ik zie een dalende omzet en een VERLIES per aandeel voor de komende jaren:

www.zonebourse.com/TOMTOM-58863979/fo...
Ach, jij ging bij 10 al short op gond van je inzicht....
Gelukkig doet long AMG het goed ..........
marathon 11
0
quote:

DickVD schreef op 25 juli 2019 13:39:

[...]

10,62 blij dat ik op de waarschuwing van kid ben ingegaan. Nu een mooi terugkoopmoment uitzoeken.
Volgens mij zit jij naast kid of misschien ben jij kid ook nog wel.
Maar je hebt gelijk. Ben ook blij voor je.
Vive tu vida positivamente
0
Newkid zie en hoor je alleen als het even lager gaat, was de afgelopen week rustig zonder hem!!
Maar geloof mij, morgen noteren we boven de nog immer lage €11,00.
[verwijderd]
0
quote:

DickVD schreef op 25 juli 2019 13:39:

[...]

10,62 blij dat ik op de waarschuwing van kid ben ingegaan. Nu een mooi terugkoopmoment uitzoeken.
is de 'gebakken lucht' van een uurtje geleden er al weer uit dan?
John99
0
Volgens TA is er een weerstand bij €10,92. TT is daar op afgestoten maar gaat nu weer omhoog na een kleine correctie.
NewKidInTown
0
quote:

GLMF schreef op 25 juli 2019 13:43:

Ach, jij ging bij 10 al short op gond van je inzicht....
Gelukkig doet long AMG het goed ..........
Ik heb de call-spread AMG JULI 25,00 27,00 afgelopen vrijdag met circa 100% winst gesloten. Volg AMG nog wel, maar geen positie dus sinds vorige week vrijdag, gelukkig maar.
NU in aex, vix en fug. Eerste verlies, de andere twee op winst.

Ben je weer op de hoogte van de positie van iemand anders, wat zou er belangrijker kunnen zijn ?
Watermannetje2012
1
quote:

GLMF schreef op 25 juli 2019 13:54:

[...]is de 'gebakken lucht' van een uurtje geleden er al weer uit dan?
Bij iedere koers hoort kennelijk een mening... er zijn mensen die hun mening laten afhangen van de koers van anderen -))
[verwijderd]
3
quote:

DickVD schreef op 25 juli 2019 13:39:

[...]

10,62 blij dat ik op de waarschuwing van kid ben ingegaan. Nu een mooi terugkoopmoment uitzoeken.
Ik denk nog steeds dezelfde kid die op 7.25 uitstapte? Heb jij dat ook gedaan?
Gisteren ben je uitgestapt uit postnl om te pendelen, maar kom er maar eens goedkoper weer in.

lachen man, die pendelaars die de hele wereld bij elkaar jokken

maar eerlijk gezegd: het forum was beter leesbaar zonder het en het2
NewKidInTown
0
Even iets korts en off-topic op het daarvoor bestemde draadje. Voor wie er z'n voordeel mee wil doen.
Dutchy Ron
0
kocht toevallig net de AX4 P 26 juli 585 op 1,90 (op de laat) doet nu 4,55 ..... volgens mij nieuw record voor mij ..... in 10min 100% rendement.... ik vertrouw het niet ....de indexen en ASML, amsi, etc. staan skyhigh..... ik niet voor niets ook nog met puts ASML aug-19 204,00 op 2,70 (bijna break even) putjes AMSL 195 heb ik met wat verlies verkocht toen het maar bleef stijgen .....

Wat ik al zei de grote koper lijkt klaar te zijn ..... totaal andere dynamiek en handel vandaag dan de dagen ervoor .... toen werd alles op de laat gekocht en vandaag was er soms een kwartier geen handel ......

Mijn conclusie na vandaag.... TT blijft een paar weken rond de 10,50 dobberen zoals destijds rond de 7,50 ...... qua nieuws is het komkommertijd.
nonserver
0
Gisteren winst gepakt klein gedeelte eruit , ik heb het tegenovergestelde gedaan als the kid, ik heb bijgekocht op 7.30 voor dividend want we kregen ook minder aandelen. Verkoop 10.70 , niet slecht in goede 4 maanden tijd. Tom tom stijgt nog wel door denk ik , laat ze op de plank liggen.
Koos99
1
quote:

Beperktedijkbewaking schreef op 25 juli 2019 00:32:

[...]
Allereerst: wat verstaan we onder een geleverde prestatie? Taco heeft het wel eens als volgt uitgelegd (als ik het goed begrepen heb):
In een typisch automotive-contract met een OEM wordt afgesproken dat TT de navigatie levert voor automodel X in het jaar Z (evt. meerdere jaren). Om hoeveel auto's het gaat is van te voren niet precies bekend, maar de prognoses van de OEM zijn over 't algemeen vrij nauwkeurig (zei HG een keer), en daarop baseert TT zijn prijs.
Er wordt dus niet per auto afgerekend, maar TT hanteert een vaste prijs voor de hele 'staffel', ongeacht het precieze aantal verkochte auto's van type X in jaar Z. Mocht dat aantal veel groter worden dan vooraf ingeschat, dan geldt daarvoor een volgende staffel. Evenzo voor de verkochte auto's in het jaar Z+1, enzovoorts.

Veel werk hoeft TT daar niet meer voor te doen (de meeste kosten zijn al in de eerdere R&D en costs of sales gaan zitten), behalve de eindgebruiker (anoniem) registreren, hem via de OEM de software en digitale maps laten toekomen en de service (map updates en traffic) in de lucht houden. Ook dat is een reden niet per auto af te rekenen, elke auto meer kost TT nauwelijks iets (schaaleffect).

Tot 1 januari van het jaar Z zit het contract in het orderboek. Dan gaat het in, en wordt het contractbedrag of het bedrag van de eerste staffel lineair gespreid over het jaar (dus 1/12e in januari enz.) ingeboekt, en wel als deferred revenue.
Wat daar aan de andere kant van de balans tegenover komt te staan hangt van het afgesproken factureringsschema af. Als die 1/12e delen direct gefactureerd mogen worden zijn dat dus receivables (debiteuren). Maar als TT pas na bijv. een half jaar mag factureren komt er in eerste instantie 'unbilled' tegenover de defrev. (Wat op enig moment 'receivable' gaat worden en na betaling cash.)

Als het contract inhoudt dat TT de navigatieservice voor elke auto minstens 4 jaar in de lucht moet houden, dan wordt er van elk 1/12de deel van de contract- of staffelprijs (zie boven) daarna elke maand 1/48ste deel omgezet van deferred naar gerapporteerde/officiele omzet ('vrijval').
De gang van zaken aan de debetzijde van de balans staat daar los van. Tegenover unbilled kan dus niet alleen deferred staan (wat ik eerst dacht) maar ook een stukje gerapporteerde omzet (of beter gezegd: de winst daaruit).

Ik denk dat jij het zo bedoelt, en ik kan dat volgen. Maar dan heb ik een probleem.
In de presentatie bij de cc's definieert men de operationele omzet bij Automotive als gerapporteerde omzet plus toename defrev minus toename unbilled.
Wat doet het cursieve stukje hier? Dan had er net zo goed 'minus toename receivables' aan toegevoegd kunnen worden.
Eigenlijk staat er:
- Gedeferde omzet mag tot de operationele omzet gerekend worden zodra het gefactureerd of betaald is.
- Maar een (eerder) gedeferred bedrag dat nog niet gefactureerd is mag niet tot de operationele omzet gerekend worden, zelfs niet als een deel daarvan al vrijgevallen is en dus als omzet 'recognized' en gerapporteerd is!

In het extreme geval dat TT pas na een jaar zou mogen factureren zou dit betekenen dat de operationele omzet zelfs lager wordt dan de officiële, en dan niet door een teveel aan vrijval maar door achterlopende facturatie. Heel raar.
Hoe lossen we dit dilemma op?

Hi BDB

Ik heb hierover wel eens een vraag gesteld aan IR, en daar een antwoord op gekregen dat ik verhelderend vond.

Unbilled revenu is (aldus IR)
What is meant by unbilled revenue is service that has been supplied, yet due to contract, can only be billed in a certain period.
Oftewel TomTom heeft deze omzet reeds 'recognised' maar wordt voor de operationele omzet er weer vanaf getrokken (wat ik me kan voorstellen).

Deferred revenu, dat wordt als volgt uitgelegd, naar aanleiding dat er in Q2 2018 omzet was vrijgevallen van deferred naar recognised:
Before new contract assessment:
- From the total map contract value, 75% is recognised during the sell-on period and 25% during the service period
- The sell-in period is spread over as a straight line revenu constraint (e.g. in case of a 5 year period, it will be recognised over 60 months)
- The lower of either the cumulative royalties or the straight line revenu is recognised
- In the illustration, royalties were recognised up to the point in which it became higher than the straight line constraint
- At that point, the excess royalties above the straight line constraint needs to be booked as deferred revenu.

New contract assessment
- The volume forecasted for future years increased due to higher production, take rates and new car lines - significantly increasing the total contract value
- This resulted in a new, higher straight line revenu constraint
- Which caused the immediate release from the balance sheet to the P&L of the royalties that had been previously deferred based on the straight line constraint


Deferred revenu is gefactureerde omzet die boven the straight line revenu ligt. Deze omzet is dus niet recognised maar wel operational
Unbilled revenu is al wel geleverd, is dus ook recognised, maar nog niet gefactureerd
[verwijderd]
0
quote:

Sunshine Band schreef op 25 juli 2019 14:09:

[...]

Gisteren ben je uitgestapt uit postnl om te pendelen, maar kom er maar eens goedkoper weer in.

lachen man, die pendelaars die de hele wereld bij elkaar jokken

Mijn pendelen in postnl lijkt een goede keuze, gelukkig heb ik geen waarde gehecht aan uw visionaire opvattingen. Mij belachelijk maken is u niet gelukt, uzelf daarentegen wel.
Dutchy Ron
0
jammer maar met die puts AX4 P Aug-19 585 die ik kocht rond 14.30 op 1,90 is écht bizar ... noteren nu 10 .... 400% in iets meer dan een uurtje ..... maar dat maakt het verlies van 10.95 naar 10.50 op TT niet goed helaas..... verzacht de pijn.
Hoop....
0
Hopenlijk morgen beetje up weer..Ging net lekker en dat wordt et weer gauw te lekker...
1.536 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 09:31
Koers 6,080
Verschil -0,105 (-1,70%)
Hoog 6,230
Laag 6,050
Volume 116.865
Volume gemiddeld 301.687
Volume gisteren 2.045.397