Stern « Terug naar discussie overzicht

Stern 2019

440 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... 18 19 20 21 22 » | Laatste
Gaasp
0
@Jona We moeten nog een paar weekjes geduld hebben.
De 22e staan de halfjaar cijfers gepland, inclusief de definitieve opbrengst van het lease-bedrijf. Dan kunnen we de geschoonde balans zien, met zaken zoals het eigen vermogen per aandeel, het vrije cash saldo en de resterende goodwill.
Er zou dan wel eens heel snel een bod kunnen komen.
Biobert
0
NA het vaststellen van de definitieve verkoopprijs op 22 augustus wordt er nog 1 euro dividend uitgekeerd. Eerder werd gezegd dat de uitkering in Q4 zal plaatsvinden. Dat staat er niet bij in het persbericht van 3 juni. Wanneer zal de uitkering plaatsvinden? Of toch een bod, maar van wie?
bambricks
0
HA Biobert,
Ik heb alleen tussen de oren dat Van der Kwast letterlijk heeft gezegd: we onderzoeken een delisting dit is het geode moment ik moet namelijk ook op zoek naar een opvolger. Dan kan dit gelijk tijdig plaats vinden.

Balans zoveel mogelijk in korten dan wordt beurs versus boekwaarde nog extremer qua verhouding. Ik verwacht dan ook meerdere mededelingen die hiertoe bijdragen tijdens de halfjaar cijfers 22 augustus.

Biobert
0
Hallo Bambricks,
Ik zit op het vinkentouw a.s. donderdag. Verwacht een slecht halfjaar resultaat, maar een mooie definitieve prijs voor Stern Lease.
Kaviaar
0
Aandeel staat wel erg laag. Nog voordat er geruchten van een eventuele overname bekend waren, stond het aandeel veel hoger. Nu ze de leasetak hebben verkocht en e.e.a. hebben afgelost, staat de weg naar boven weer open. Als toetje mogelijk extra dividend en of een ander positief bericht...
Kaviaar
0
Nu ineens wel een redelijk volume. Of komt dat doordat Stern op de watchlist van IEX is gezet?
Biobert
0
quote:

Kaviaar schreef op 21 augustus 2019 16:48:

Nu ineens wel een redelijk volume. Of komt dat doordat Stern op de watchlist van IEX is gezet?
Nee, nee, morgenochtend halfjaarcijfers met bekendmaking van een heel mooie definitieve verkoopprijs van Stern Lease. En dat doet de koers goed, zoals nu al is te zien.
ronald64
0
Bij IEX stipten ze het interview met van der Kwast in een groot landelijk dagblad nog een keer aan.
Ik heb het er nog eens bijgezocht en tussen de regels door lees je toch dat ze de langste tijd op de beurs hebben gehad.
Ben benieuwd morgen.

Stern Groep, de enige beursgenoteerde autodealerholding in Nederland, zit na een lastig 2018 midden in een herstructurering. In tegenstelling tot de concurrenten, gaat Stern het aantal dealervestigingen en werknemers verkleinen. Zelfs de beursnotering staat ter discussie.

Henk van der Kwast (65) richtte in 1993 Stern Groep op. Wat begon als een Opel-dealer groeide snel uit tot een holding van zo’n honderd dealerbedrijven begin deze eeuw. In 2000 maakte het bedrijf zelfs de gang naar de beurs, maar vorig jaar kwam er enigszins de klad in.

De dealerholding zag zijn resultaat na belastingen slinken van € 7,5 miljoen in 2017 naar € 0,5 miljoen afgelopen jaar. Daarnaast werd Stern Groep in 2018 voorbijgestreefd door de Brabants Van Mossel Groep. Stern verkocht afgelopen jaar ruim 29.000 nieuwe auto’s en 22.950 occasions. Bij Van Mossel ligt het aantal nieuwe auto’s en verkochte occasions beide zo rond de 30.000.

Ik moet wel een kanttekening plaatsen bij de resultaten van 2018”, zegt ceo Van der Kwast. „In de kern zijn wij een heel gezond bedrijf. Wij hebben afgelopen jaar fors geïnvesteerd om te transformeren van een dealerholding naar een bedrijf met focus op service en dienstverlening. Daarnaast was er sprake van een hoge belastinglast.

Maar u sprak zelf van een lastig jaar. U heeft ook ingegrepen.

„Toch wil ik dit wel in historisch perspectief plaatsen. Toen wij begonnen was het concept van dealerholding nieuw. Je had een Opel-dealer, een Volvo-dealer en noem maar op, maar een holding met al die merken bestond niet. Wij bouwden een eigen leasetak uit, al voor de financiële crisis. Wij boden een alternatief voor banken en verzekeraars.”

Lease groeit enorm in populariteit. Waarom heeft u dit jaar dan juist SternLease verkocht?

„Het klopt dat lease in populariteit blijft groeien, daarom blijven we ook lease aanbieden. We hebben SternLease verkocht aan het Franse ALD Automotive, Europa’s grootste leasebedrijf. Dat hebben wij gedaan omdat we elk jaar zo’n 30 tot 40 miljoen moesten investeren om de groei van de leaseportefeuille te financieren. Dat risico konden en wilden we niet meer dragen. Maar we hebben met €85 miljoen een hele mooie prijs gekregen en we hebben een goede samenwerkingsovereenkomst kunnen tekenen, waardoor we het lease product kunnen blijven aanbieden.”

Waar uw grootste concurrent Van Mossel de ene na de andere dealer overneemt, kiest u voor krimp. Is schaalgrootte niet belangrijk?

„Wij krimpen niet. Wij groeien in omzet. Alleen is het de vraag of je nog zo veel dealervestigingen nodig hebt. Dat aantal daalt. Drie jaar geleden waren het er negentig, nu 72 en ik denk dat we er uiteindelijk zo’n vijftig overhouden. Dat heeft ermee te maken dat het verdienmodel van de dealer verandert.”

Hoe bedoelt u?

„De dealer wordt veel meer servicegericht en biedt totaaloplossingen voor de klant. Die komt naar de dealer en wil voor een bepaald bedrag per maand een auto waarmee hij met zijn partner en drie kinderen op vakantie kan, en oh ja, volgend jaar komt er misschien een hond bij. De dealer mag dan gaan uitzoeken welke auto het best bij hem past.”

De showroom en de klassieke garage gaat verdwijnen?

„We zien door groei van private lease een snelle verschuiving van aanschafkosten naar gebruikskosten. Dat heeft gevolgen voor de showroom. En het onderhoud in de garage neemt komende tien tot vijftien jaar sowieso af door de komst van elektrische auto’s. Die hebben namelijk veel minder bewegende delen, dus dat betekent ook minder onderhoud.”

Slecht nieuws voor de leerling automonteur.

„Banden moeten altijd verwisseld worden en er is altijd schadereparatie. Het sleutelen aan auto’s neemt af. Daarvoor in de plaats komt dat er veel meer doorgemeten moet worden.”

In april kwam er ineens een overnamebod. Volgens geruchten was dat Van Mossel. U moest het bod vanwege uw beursnotering wel bekendmaken, maar mocht de bieder niet noemen. Vervelend?

„We moesten het bekend maken, omdat er dusdanige geruchten in de markt waren dat wij als beursgenoteerd bedrijf wel melding moesten maken. We hebben ook direct laten weten dat wij er niet op in wilden gaan. Dat wisten we al snel, want vier grootaandeelhouders (NPM Capital, Van der Kwast zelf, Bibliana Beheer en Otus Cap, red.) hebben meer dan 50% van de aandelen in bezit.”

Wat was er mis met het bod?

„Wij vonden de manier van optreden niet goed. Ze zijn niet in gesprek gegaan met de vier grootaandeelhouders voordat het bedrijf een bod deed, waarmee het gekenmerkt kon worden als een vijandig overnamebod. Stern Groep gelooft niet in vijandige overnames.”

U wilt zelfs snijden in het aantal merken.

„De holding verkoopt nu 21 merken, maar ik denk dat we ons vooral moeten richten op de sterke merken. Mercedes en Ford zijn bijvoorbeeld hele sterke merken, die goed zelfstandig kunnen staan. Maar ik denk niet dat we nog snel zullen investeren in bijvoorbeeld een merkdealer van Fiat. Die verkoopt alleen kleinere auto’s en Fiat weet zelf ook niet precies waar het heen wil.”

Twijfelt u niet over de beursnotering na dat overnamebod en de forse transitie die Stern ondergaat?

„Over de beursnotering wordt nagedacht. Die heeft ons veel gebracht, maar maakt ons nu ook kwetsbaarder. Daarnaast ben ik dit jaar 65 jaar geworden en moet er ook nagedacht worden over hoe we de toekomst ingaan. We sluiten een overname dus ook niet uit. Maar dat moet wel een kandidaat zijn die bij onze filosofie past.”
sp1946
0
voda
0
Stern boekt fors hogere nettowinst

FONDS KOERS VERSCHIL VERSCHIL % BEURS
Stern Groep
13,70 0,20 1,48 % Euronext Amsterdam

(ABM FN-Dow Jones) Stern heeft in de eerste helft van 2019 een fors hogere nettowinst geboekt, vanwege de verkoop van SternLease, op een lagere omzet. Dit bleek woensdag nabeurs na publicatie van de halfjaarcijfers van het autobedrijf.

"We zijn erg tevreden met de opbrengst uit de verkoop van SternLease. Het inregelen van de samenwerking met ALD Automotive is in volle gang en ziet er veelbelovend uit", zei CEO Henk van der Kwast. "De verkoop van nieuwe auto’s loopt dit jaar landelijk flink
achter op vorig jaar en dat zet de resultaten bij vooral Dealergroep Stern onder druk. Belangrijker voor de langere termijn zijn de vorderingen die we achter de schermen maken met belangrijke efficiency slagen en met de digitalisering van onze onderneming", voegde hij toe.

Stern boekte in de eerste zes maanden een bedrijfsresultaat (EBIT) uit voort te zetten activiteiten van 5,2 miljoen euro, in vergelijking met 4,5 miljoen euro in dezelfde periode een jaar eerder. Onder de streep resteerde een nettowinst van van 27,0 miljoen euro, tegenover 4,7 miljoen euro een jaar eerder.

De sterke stijging was met name het resultaat van een netto boekwinst op de verkoop van SternLease ter omvang van 23,4 miljoen euro. Het resultaat uit voort te zetten activiteiten bedroeg 1,1 miljoen euro, versus 2,1 miljoen euro vorig jaar.

De omzet daalde van 529,5 miljoen euro in de eerste helft van 2018 naar 492,2 miljoen euro het afgelopen halfjaar.

Outlook

Stern handhaafde de eerder uitgesproken verwachting voor de ontwikkeling van het operationele resultaat. "De effecten van het eind september 2018 ingezette kostenbesparingsprogramma zijn al materieel in de eerste helft van 2019 en zullen de komende maanden nog duidelijker zichtbaar worden", zei het concern.

Stern verwacht dat de operationele resultaten van de voort te zetten activiteiten in de tweede helft van 2019 duidelijk beter zullen uitvallen dat in de tweede helft van 2018.

Het aandeel Stern sloot woensdag op een groen Damrak 1,5 procent hoger op 13,70 euro.

Door: ABM Financial News.
info@abmfn.nl
Redactie: +31(0)20 26 28 999

© Copyright ABM Financial News B.V. All rights reserved.
Terechter
1
Gezien de intrinsieke waarde van ruim €28, de verwachting van een groeiende winst, de maatrelen die genomen worden om de kosten terug te dringen en de groeiende kans op een goed overnamebod, denk ik dat de koers weer naar €19 kan in afwachting van een uiteindelijk bod van ruim €25.
[verwijderd]
0
Ziet er goed uit maar IFRS16 maakt het wel weer onnodig onoverzichtelijk en ingewikkeld omdat voor de berekening van de solvabiliteits eis van de banken er gecorrigeerd mag worden voor de impact van IFRS15 en 16 en komende.

Resultaten beter dan verwacht want verkoopopbrengst pakt nog hoger uit dan al hoger verwacht.

Intrinsieke waarde per aandeel 28.86 euro ondanks uitkeren van 2.50 euro is natuurlijk heel mooi.
In Q4 definitieve prijs en afrekening van laatste deel boven de 80 mio die al ontvangen is en dat deel staat nu nog op 8.6 miljoen.
Dan volgt vlak daarna ook het 1 euro dividend wat al beloofd is.

Heb je met de slotkoers van vandaag gecorrigeerd voor het 1 euro dividend dus een koers van 12.70 en een intrinsieke waarde per aandeel van 27.86 euro.

Solvabiliteit inclusief impact ifrs16 28.1% maar ex ifrs16 36.75%.

Geen idee even wat de impact van ifrs 15 is op de balans en wat dan de solvabiliteit is en dat ga ik nu ook niet meer opzoeken.

tot 31 mei 2021 ondergrens solvabiliteitsafspraak met banken 35% en dit dus ex impact ifrs aanpassingen dus daar zitten we nu ook boven en gezien de ontwikkelingen en resultaten en verwachtingen blijven we daar ook boven.
Dan mag er dus dividend uitgekeerd worden.
Echter weinig tot geen ruimte voor extra dividend.

Na 31 mei 2021 als de garanties aan ALD automotive wegvallen zakt dit percentage naar 30% en dan komt er dus ineens wel pakweg 4 euro extra per aandeel vrij.

Maar dit is nog even weg maar een koper zal dit niet eerst af willen wachten en vd Kwast maakt ook wel aardig wat hints richting einde notering en zoektocht naar opvolger dus ik denk dat we voor die tijd wel zijn overgenomen alleen is de vraag dan natuurlijk ook tegen welke koers....

Lijkt mij een nobrainer om dit aandeel in een goed gespreide portefeuille te hebben.

Nu zeker niet sexy qua autonome prestaties maar die gaan al duidelijker zichtbaar in Q2 verbeteren door verdere efficiency verbeteringen en de start van de opbrengsten uit de deal met ALD.
H2 zal operationeel ook duidelijk beter zijn dan H2 2018.
En er wordt al uitgesproken dat 2020 verder zal verbeteren.

Al met al dan nog steeds niet super sexy operationeel maar wel dat je met een steeds beter draaiend bedrijf te maken heeft wat al een zeer grote discount heeft op de intrinsieke waarde.

Dus steeds interessanter om overgenomen te worden maar de prijs zal ook stijgen.

ALD zal wel eerst officieel afgerond moeten zijn en dan nog die 1 euro ontvangen en dan is alles begin 2020 wel aardig duidelijk en dan in de loop van 2020 de overname.

Cheers, eens zien of de koers het morgen met mij eens is.
bambricks
0
Ik vind het EBIT resultaat bij de voortgezette activiteiten eigenlijk al best goed. ( beter dan ik verwacht had).Als de markt 10% minder auto's verkoopt. Stern gaat 7% achteruit( resultaat wordt positief beinvloed door de bestelbusjes (bij gelijk blijvende markt bestelbusjes) heeft men toch door kosten beheersing het bedrijfsresultaat kunnen handhaven.

De afname van het aantal FTE met meer 90 moet op jaar basis de kosten met een kleine 6M euro verlagen. Ik begrijp dat men met behulp van natuurlijk verloop toch nog het aantal FTE wil terug dringen in de overhead kosten. Bij de presentatie van de 1e kwartaal cijfers waren het rond de 70 FTE die er minder waren. Toen werd aangegeven dat de vermindering in FTE met 5- 10 FTE per maand zou zijn de komende tijd.

Ik ga er van uit dat we morgen toch positief openen. Zoniet dan koop ik bij.
[verwijderd]
0
Even een vraag over de solvabiliteitsberekening afgesproken met de banken.

Naast het niet hoeven meenemen van de impact van IFRS 15 (10.3 mio balans vergrotend bij cijfers 2018) en IFRS 16 (125mio balans vergrotend en 4.3mio EV verlagend) staat er ook nog dat voor de berekening de goodwill op de balans wordt geëlimineerd.

Ben even niet zeker van hoe dat toe te passen.

ex ifrs16 heb je het over pakweg 168mio EV en 457mio balans totaal zijnde de 36.75%
ex ifrs15 zou dat dan 168mio EV en 447mio zijnde 37.5%

Goodwill nog op de balans net geen 22.5 miljoen.

Wordt het dan 145.5mio EV en 424.5mio zijnde een solvabiliteit van 33.5%.

Ik denk van wel omdat tegenover de goodwill aan de andere kant van de balans geen passiva staan die wegvallen en dus EV.

Misschien dat iemand met meer boekhoudkennis hier nog wat duidelijkheid in kan brengen.

bambricks
0
De post immaterieele activa is 22,5M.
Dit kan maar is niet noodzakelijk Goodwill. Ik verwacht dat ver uit het grootste deel Goodwill is. Het IT systeem,patenten, consessies en goodwill en alle andere posten die in de toekomst waarde creeren maar NU geen waarde hebben worden gewardeerd en onder deze post opgenomen.
bambricks
0
De post immaterieele activa is 22,5M.
Dit kan maar is niet noodzakelijk Goodwill. Ik verwacht dat veruit het grootste deel Goodwill is. Het IT systeem,patenten, consessies en goodwill en alle andere posten die in de toekomst waarde creeren maar NU geen waarde hebben worden gewardeerd en onder deze post opgenomen.
440 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 ... 18 19 20 21 22 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 16 apr 2024 15:08
Koers 2,920
Verschil -0,060 (-2,01%)
Hoog 3,000
Laag 2,980
Volume 2
Volume gemiddeld 6.495
Volume gisteren 163.919