PostNL « Terug naar discussie overzicht

PostNL sept 2019 : Is de ACM nu eindelijk eens uitgeziekt?

2.704 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 ... 132 133 134 135 136 » | Laatste
Koindraak
0
quote:

roon schreef op 28 september 2019 07:33:

Zo hebben we allemaal verschillende benaderingen.Wie helpt mij voor beste strategie voor maandag.Ik dacht goed gedaan te hebben om vrijdag voor 1,847 euro alles weggedaan te hebben.Maar toen ik gisteren om 19.00 uur het bericht las werd ik wel even onrustig.Shit al die tijd post gehad en op de dag dat ik ze weg doe komt dat bericht.Nu dan de vraag,wat doe ik maandag?De koers zal wel tussen 2 en 2,10 euro openen.Maar ik wil ze natuurlijk maandag weer terug kopen maar wanneer.
Meteen bij opening,moeilijk!
Zal ze pas kopen rond 17:00 dan is de dump wel achter de rug.
Toekomstbeeld
0
quote:

rene l schreef op 27 september 2019 21:59:

[...]

Verder hebben ze voor zover bij mij bekend nog wel het nodige terug te betalen aan de nodige geldschieters, het schijnt om serieuze bedragen te gaan, wie betaalt dit.

Wat te doen met het overtallige kantoorpersoneel, wie betaalt hun afkoopsom.
Velen zullen bij PostNL ook bruikbaar zijn, wel in een lagere functie, en dus ook een lager bijbehorend salaris, helaas, dit is niet anders.


Ze hebben natuurlijk heel veel postbezorgers in dienst, voornamelijk huisvrouwen, vele gepensioneerden, en in de vakanties vele scholieren die wat bij willen verdienen.
Deze werken slechts een aantal uren per week, ik kan mij niet voorstellen dat ze er voor kiezen om in vaste dienst van PostNL te komen omdat ze dan veel van hun vrijheden verliezen omdat ze het werk nu min of meer als hobby zien.

Mbt de schulden is het nodige geschreven. Naast wat bankleningen zit de grootste openstaande schuld zit bij de eigenaren zelf. Een aandeelhouder (eigenaar) kan ook leningen (schuldverstrekker) verstrekken en dat hebben ze gedaan. Met de 130 mln worden de schulden aan banken en schuldverstrekkers (dus grotendeels ook aandeelhouders) afgelost. Wat er overblijft gaat naar het sociaal plan Sandd (voor degenen die niet naar PostNL kunnen, zie hieronder). Blijft er dan nog wat over dan krijgen de aandeelhouders (dus ook deel schuldverstrekkers) dat.
Lekker simpel, iedereen kan het begrijpen.

Kantoorpersoneel, is primair de zorg van Sandd. Ze mogen naar PostNL indien er een geschikte vacature open is, anders afvloeien. Klip en klaar, al vanaf het eerste persbericht op 25 februari en nu gisteren officieel nog eens herhaald in het nieuwste persbericht.

Workforce
PostNL will offer jobs to all Sandd mail deliverers. For all other Sandd employees, opportunities within PostNL or alternatives will be considered. A social plan for all Sandd employees has been drawn up in close consultation with the Sandd works council.

www.postnl.nl/en/about-postnl/press-n...
[verwijderd]
1
quote:

aandeelofoptie schreef op 28 september 2019 07:52:

Teruglezend en al vaker op dit forum vermeld is het natuurlijk te gek voor woorden wat er is gebeurd
Een gesubsidieerd Sandd dat jarenlang als een luis in de pels het resultaat van Postnl uitholt / kan uithollen omdat het de lonen van medewerkers niet conform CAO hoeft te betalen. Nu hier een einde aan is gemaakt en Sandd op termijn ( misschien wel dit jaar hetgeen we door het ontbreken van de afgelopen 2 jaar aan jaarcijfers niet weten ) het loodje legt, mag Postnl het voor de hoofdprijs ( euro 130 miljoen + 60 miljoen integratiekosten ) gaan overnemen

De prijs en toestand van Sandd en wat jij verder zegt, is hier door sommigen geroepen, maar berust dat op waarheid? Waar staat dit? Heb je bewijs?
Jij gelooft toch niet, dat een bedrijf als PostNL, zomaar dit bedrag op tafel gaat leggen, als Sandd dreigt om te vallen?
Kijk, dat je weinig vertrouwen hebt in Herna en Pim oké. Maar die nemen echt niet alleen deze beslissingen. Daar houden heel wat mensen zich mee bezig. En die hebben er meer verstand van, dan heel dit forum bij elkaar.

Het bedrag waar PostNL het uiteindelijk voor koopt, zullen we waarschijnlijk nooit te weten komen, maar geloof mij maar, dat als het waar is wat hier gezegd wordt over de toestand bij Sandd, dit echt geen 190 miljoen is in totaal. Succes!
Sander1234
0
quote:

boomer92h2t1yg schreef op 28 september 2019 03:10:

[...] ja ik ook . onzin dus net als 100 k koper op all time low ,wat een grapjassen lopen hier rond
Haha ja man. Geldboertje is de beste belegger hoor;) 100 k gekocht op all time low post nl, grote positie gekocht bij OCI all time low van afgelopen tijd en zeer veel succesvolle ritjes! Een forum is dan altijd leuk voor fantasie spelletjes. Niemand die het echt ziet.
[verwijderd]
0

> Retouradres Postbus 20401 2500 EK Den Haag

De Voorzitter van de Tweede Kamer
der Staten-Generaal
Binnenhof 4
2513 AA DEN HAAG

Datum
27 september 2019
Betreft
Artikel 47-besluit inzake de concentratie van PostNL en Sandd

Geachte Voorzitter,

In februari van dit jaar heeft PostNL bekendgemaakt Sandd te willen overnemen en hiervan melding gedaan bij de ACM. In april dit jaar heeft de ACM besloten dat voor deze concentratie een vergunning vereist is en PostNL heeft hierop een vergunningaanvraag ingediend bij de ACM. De ACM heeft dit verzoek beoordeeld op mededingingsaspecten en op 5 september jl. besloten om de vergunning voor deze overname te weigeren omdat er – naar het oordeel van de ACM - significante mededingingsproblemen ontstaan op het gebied van postbezorging. Op 6 september jl. heeft PostNL daarop bij mij een aanvraag voor een vergunning ingediend in het kader van artikel 47 van de Mededingingswet.

Dat betekent dat mij wordt gevraagd om te beoordelen of er algemene belangen in het geding zijn bij de voorgenomen concentratie van Sandd en PostNL die zwaarder wegen dan de mededingingsbelemmering zoals door de ACM is beoordeeld. Ik ben tot de conclusie gekomen dat dit inderdaad het geval is. De concentratie draagt bij aan de continuïteit van een kwalitatief hoogwaardige postdienstverlening op langere termijn, leidt tot lagere kosten, zorgt voor een betere bescherming van werknemers in de markt en dient de financiële belangen van de staat. Deze zwaarwegende algemene belangen nopen ertoe dat ik een vergunning verleen voor het tot stand brengen van de concentratie tussen PostNL en Sandd.

Wel wil ik voorkomen dat het geconcentreerde bedrijf overwinsten kan maken als gevolg van het wegvallen van de concurrentiedruk. Ik verbind daarom voorschriften en beperkingen aan de vergunning. Onderstaand zet ik mijn afwegingen verkort uiteen, voor een volledige beschrijving verwijs ik naar het besluit op de vergunning, dat zo snel mogelijk openbaar wordt gemaakt na verwijdering van bedrijfsvertrouwelijke informatie. Een samenvatting van het besluit vindt u bijgevoegd in de bijlage.






Het belang van een goede postdienstverlening
De situatie op de postmarkt is uniek. De afgelopen 10 jaar is het volume verstuurde post meer dan gehalveerd. In 2018 zijn er circa 2,3 miljard stuks brievenbuspost verstuurd, terwijl dit in 2009 nog ongeveer 5 miljard stuks waren. Tegelijkertijd vervult de landelijke postdienstverlening nog een belangrijke maatschappelijke functie. Dit komt mede vanwege de noodzaak om kwetsbare groepen in Nederland te beschermen voor wie post nog belangrijk is. Nederland digitaliseert snel, maar er is nog een groep die minder goed kan meekomen in deze digitale ontwikkelingen. Voor ongeveer 15% van de Nederlanders is het nog lastig gebruik te maken van digitale alternatieven. Ook biedt de postdienstverlening nog werk aan meer dan 50.000 mensen. Voor velen eervol werk, waarvoor een alternatieve baan soms niet eenvoudig te vinden is.

Transitie van de markt en van beleid
De sterke krimp van de postvolumes komt niet uit de lucht vallen. Dit is een proces dat al jaren aan de gang is. Opeenvolgende kabinetten hebben zich gebogen over de vraag hoe deze krimp op een verantwoorde en sociale manier op te vangen.

In 2014 zijn er al vele debatten gevoerd hoe de postsector zo in te richten dat deze aansluit bij de behoeften van gebruikers en tegelijkertijd bedrijven en de belastingbetaler niet met een onnodige last opzadelt. Dit heeft geresulteerd in de Wet van 4 juni 2015 tot wijziging van de Postwet 2009 tot modernisering en flexibilisering van de universele postdienstverlening (modernisering UPD). De ontwikkelingen in de postmarkt gaan echter zo snel dat in september 2016 wederom een Algemeen Overleg in de Kamer plaatsvond over de toekomst van de postmarkt. Toenmalig minister van Economische Zaken, de heer Kamp, constateerde destijds dat beide grote bedrijven in de markt, Sandd en PostNL, het erg moeilijk hadden. Vanwege verder dalende volumes en aanscherping van arbeidsmarktregelgeving, gericht op de bescherming van werkenden met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt, is de druk op deze bedrijven sindsdien alleen maar groter geworden.

Om een uitweg te vinden uit de penibele situatie op de markt werd in 2016 een beleidsvisie aangekondigd waarin uiteengezet zou worden welk beleid de postmarkt nodig heeft om een transitie te kunnen maken met oog voor alle belangen. Deze beleidsvisie is door het toenmalig demissionaire kabinet gepresenteerd in de vorm van een discussiedocument, de analyse toekomst postmarkt (Kamerstuk 29 502, nr. 140). Deze analyse rust op een aantal onafhankelijke externe onderzoeken, namelijk een studie naar de toekomstige scenario’s voor de Nederlandse postmarkt, een evaluatie van de universele postdienst en een onderzoek naar de behoeften van gebruikers op de postmarkt. In de analyse toekomst postmarkt werden enkele fundamentele vragen open op tafel gelegd over de publieke belangen die nog geborgd dienen te worden en de manier waarop dit gedaan kan worden. Zo is destijds voor het eerst gesuggereerd dat op deze markt door dalende volumes de voordelen van concurrentie mogelijk minder opwegen tegen de nadelen van het niet volledig kunnen benutten van schaalvoordelen. Daarmee drong de vraag zich op of netwerkconcurrentie op landelijke schaal nog wel opportuun zou zijn gegeven de marktomstandigheden.

Vanuit deze analyse heb ik in 2018 besloten een fundamentele maatschappelijke discussie over de toekomst van de postmarkt te organiseren, de zogenoemde postdialoog. Aan deze postdialoog namen 41 partijen deel, waaronder postvervoerders, ander type distribiteurs, belangengroepen, vakbonden, (vertegenwoordigers van) postgebruikers en diverse experts. De uitkomsten van de postdialoog zijn door mevrouw Oudeman, aangesteld als voorzitter van de dialoog, in een advies aan mij aangeboden.
[verwijderd]
0
De ACM geeft aan dat met name de prijzen voor zakelijke partijenpost als gevolg van de overname zullen stijgen, met gemiddeld 30 tot 40%. De gemiddelde prijs per stuk voor niet-tijdkritische post is 20-30 cent en de vraag is hoe houdbaar deze prijs is. Naast het benutten van de efficiëntievoordelen is waarschijnlijk een gematigde prijsstijging nodig om de continuïteit van een landelijke postdienstverlening beter te kunnen borgen met redelijke voorwaarden voor werkenden in de sector. Wel wil ik voorkomen dat, zolang en voor zover de intermodale concurrentie van digitale alternatieven of andere bezorgnetwerken onvoldoende disciplineert, het geconcentreerde bedrijf overwinsten kan maken in de transitiefase. Ik verbind daarom een voorschrift aan de vergunning dat een maximumrendement van 9% oplegt aan de activiteiten die verband houden met het brievennetwerk. Hierdoor kunnen de prijzen niet ongebreideld stijgen.

Op het UPD-deel van de markt heeft PostNL, ook zonder de concentratie, een marktaandeel van meer dan 95%. Mede daarom zijn de prijzen van de UPD-producten, waarvan de postzegelprijs het meest in het oog springt, gereguleerd door het kader dat de Postwet 2009 daarvoor stelt. Dat betekent dat de tarieven kostengeoriënteerd moeten zijn. Dat blijft zo. Voorts vind ik het belangrijk dat de voordelen van de concentratie voldoende bij de UPD-gebruiker terecht komen. Daarom ga ik de Postregeling 2009 zo aanpassen dat de kosten van de concentratie niet aan de UPD mogen worden toegerekend, verlaag ik het rendementsplafond op de UPD naar 9% (was 10%). Daarnaast zal ik bezien of via het huidige kostentoerekeningsysteem van de UPD voldoende wordt geborgd dat de efficiëntievoordelen van de concentratie ook ten goede komen aan de UPD-gebruiker. Dit om te borgen dat de efficiëntievoordelen van de fusie deels ook ten goede komen aan de consument. Gelet op de flinke krimp en een gelijkblijvend hoog wettelijk vereist kwaliteitsniveau, zullen de efficiëntievoordelen de opwaartse druk op de kosten slechts tijdelijk kunnen verlichten.

Voorts vind ik het van belang dat andere postvervoerbedrijven toegang houden tot een landelijk dekkend netwerk, zodat de activiteiten van bedrijven - die veelal een sociale werkvoorziening bieden - niet in gevaar komen. De ACM concludeert dat de concentratie tot gevolg heeft dat de mogelijkheid groter wordt voor PostNL om concurrerende postvervoerbedrijven toegang te weigeren, dan wel toegang tegen hogere prijzen of verslechterde voorwaarden. Dit knelt omdat met het vernietigen van het aanmerkelijke marktmacht-besluit van de ACM door het CBb er nu geen afgedwongen toegang tot het netwerk van PostNL bestaat. Met dit besluit vul ik het vacuüm en verbind als voorschrift aan de vergunning dat toegang voor postvervoerbedrijven tot het netwerk van PostNL wordt geborgd. Ik volg daarbij het advies van de ACM dat ik op het gebied van toegang heb gevraagd. Bedrijven die een groot beroep doen op mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt (SW-bedrijven) kunnen op basis van dit vergunningsvoorschrift hun activiteiten voortzetten. Daarmee wordt ook beoogd dat voor werkenden bij SW-bedrijven een geleidelijke transitie naar een bredere bezorgmarkt plaats kan vinden, zonder schoksgewijze aanpassingen in de werkgelegenheid. Ik zal erop blijven toezien dat hier geen ongewenste effecten ontstaan.

Als gevolg van de dalende volumes is het onvermijdelijk dat het aantal arbeidsplaatsen in de sector afneemt. Ook zal door het samenvoegen van de bedrijven werkgelegenheid in absolute zin verdwijnen. Omdat de postsector arbeidsintensief is, zit een deel van de efficiëntiewinst in arbeid. Ik zet deze effecten echter af tegen het grote risico op schoksgewijze aanpassingen van de markt, bijvoorbeeld een faillissement of grote reorganisatie, waarbij grote groepen kwetsbare werkenden van de een op de andere dag op straat zouden kunnen komen te staan. PostNL heeft toegezegd dat als gevolg van de concentratie o.a. geen gedwongen ontslagen zullen plaatsvinden van medewerkers van Sandd die werkzaam zijn in de bezorging van post (ongeveer 11.000). Alle bezorgers en al het overige personeel van Sandd wordt de mogelijkheid geboden om in dienst te treden bij PostNL. Na overgang zullen medewerkers in de bezorging vallen onder de CAO voor de postbezorgers van PostNL. Deze CAO kent betere arbeidsvoorwaarden voor postbezorgers dan de huidige voorwaarden bij Sandd.

Ik neem een vergunningsvoorschrift op waarmee bovenstaande kan worden geborgd. Voorts is tijdens het integratieproces een grote rol weggelegd voor de medezeggenschap van zowel PostNL als Sandd en in aanloop naar de voorgenomen concentratie is een aparte ondernemingsraad-commissie opgericht. Voorts zijn in de Raad van Commissarissen van PostNL twee leden, Agnes Jongerius en Jacques Wallage, voorgedragen door de medezeggenschap, mede met het oog op het bewaken van de belangen van de medewerkers. Tot slot zij er op gewezen dat ook de vakbonden zich positief hebben uitgelaten over de voorgenomen concentratie.

Relatie met ingediende moties
Met dit besluit tot het verlenen van een vergunning, en de daarbij behorende voorschriften en toezeggingen van PostNL, kom ik tegemoet aan de moties zoals aangenomen bij het debat over de toekomst van de postbezorging in Nederland. Deze moties verzochten om baanverlies en verslechtering van arbeidsvoorwaarden te voorkomen, een artikel 47-aanvraag snel te behandelen en daarbij bepaalde publieke belangen mee te wegen, belemmeringen voor consolidatie tijdig weg te nemen en te verzekeren dat toegang voor andere postvervoerbedrijven onder redelijke voorwaarden tot het netwerk van PostNL wordt geborgd (Alkaya c.s. (29502-162), Van den Berg en Bruins (29502-165), Moorlag (29502-166), Moorlag en Bromet (29502-167). Ook heeft de ACM in haar besluit de effecten voor de pakketmarkt geadresseerd, hetgeen aansluit bij de motie Van Eijs en Weverling (29502-164).

Hoogachtend,




mr. drs. M.C.G. Keijzer
Staatssecretaris van Economische Zaken en Klimaat
[verwijderd]
0
Hoofdpunten uit het advies waren dat het serviceniveau van de postdienstverlening de komende jaren gehandhaafd zou moeten blijven en dat consolidatie van de landelijke netwerken van de twee grote postbedrijven in Nederland de enige optie is die een betaalbare UPD voor de komende jaren veiligstelt. Parallel aan het advies van de postdialoog heb ik een aantal aanvullende onderzoeken laten uitvoeren naar alternatieve mogelijkheden om de publieke belangen rondom postdienstverlening te kunnen borgen.

Het advies van de postdialoog en mijn aanvullende onderzoeken hebben geleid tot een beleids- en wetgevingsagenda die ik in juni 2018 heb gepresenteerd en het daaropvolgende ontwerpvoorstel voor de wijziging van de Postwet 2009 dat dit jaar is geconsulteerd. In deze stukken heb ik uiteengezet dat de postmarkt op termijn als zelfstandige markt gaat verdwijnen. In een bredere bezorgmarkt kunnen digitale alternatieven, zoals e-mail en whatsapp, en andere logistieke oplossingen zorgen voor een nieuwe manier van borging van publieke belangen die de postdienstverlening nu vervult. Over dit eindbeeld waren de meeste marktpartijen, belanghebbenden en experts die de afgelopen jaren zijn geconsulteerd het eens, maar over de wijze waarop deze ontwikkeling vorm zou moeten krijgen zijn de meningen verdeeld. Het algemeen belang zit in een geleidelijke overgang van de huidige situatie naar dit eindbeeld. Dat betekent dat in de tussentijd drie overheidsdoelen beschermd moeten worden om geleidelijk de transitie naar een andere bezorgmarkt te maken.
1. Een goede prijs-kwaliteitverhouding voor postdienstverlening;
2. Betaalbare en toegankelijke postvoorziening voor iedereen in Nederland;
3. Bescherming van arbeidsvoorwaarden voor mensen met een zwakkere positie op de arbeidsmarkt.

Ook heb ik in deze brief geconcludeerd dat samenwerking of consolidatie van netwerken een oplossing zou kunnen zijn doordat het samenvoegen van volumes leidt tot verlaging van de kosten per poststuk, waarbij het allereerst aan de ACM is om een dergelijke consolidatie of samenwerking te beoordelen.
Belangenafweging bij deze aanvraag
In het besluit op deze aanvraag heb ik geconcludeerd dat concentratie van de twee landelijke netwerken een belangrijke bijdrage levert aan een geleidelijke transitie naar bredere markten voor berichtenverkeer en bezorging. Door consolidatie kan de continuïteit van de UPD én de zakelijk post tegen redelijke voorwaarden en tarieven met redelijke arbeidsvoorwaarden voor werkenden in de sector naar verwachting gedurende een aanzienlijk langere periode worden gewaarborgd, zonder dat sprake is van overheidssteun.

De ACM concludeert dat als gevolg van de concentratie de mededinging op de Nederlandse markten voor zakelijke partijenpost en losse post de komende jaren significant wordt belemmerd. Vooropgesteld zij dat ik eerlijke mededinging van groot belang vind. Concurrentie houdt ondernemers scherp en leidt ertoe dat consumenten waar voor hun geld krijgen. Ook op de postmarkt heeft concurrentie een belangrijke rol gespeeld. Onder druk van concurrenten, niet in de laatste plaats van Sandd, zijn bedrijven scherper op de kosten gaan letten en de klant meer centraal gaan stellen. Concurrentie is echter een middel en geen doel. Vanwege de sterke krimp is het steeds lastiger om op landelijke schaal met meerdere bedrijven een redelijk rendement op de postdienstverlening te behalen. Dit is echter wel nodig om de continuïteit van een landelijke postdienstverlening de komende jaren beter te kunnen borgen met redelijke voorwaarden voor werkenden in de sector.
[verwijderd]
0
Bijlage

1. Samenvatting besluit
Met dit besluit wordt een vergunning verstrekt voor de concentratie van PostNL en Sandd. Ik heb de omstandigheden en belangen afgewogen en oordeel dat er gewichtige redenen van algemeen belang zijn die zwaarder wegen dan de te verwachten belemmering van de mededinging en die nopen tot verlening van de aangevraagde vergunning, zoals bedoeld in artikel 47 van de Mededingingswet. Aan de vergunning zijn voorschriften en beperkingen verbonden die in hoofdstuk 5 verder worden toegelicht.

De situatie op de postmarkt is uniek, de afgelopen 10 jaar is het volume verstuurde post meer dan gehalveerd. Tegelijkertijd vervult de landelijke postdienstverlening nog een belangrijke maatschappelijke functie. In mijn brief van 19 juni 2018 aan de Tweede Kamer heb ik uiteengezet dat de postmarkt op termijn waarschijnlijk als zelfstandige markt gaat verdwijnen. In het eindbeeld bestaan er bredere markten voor berichtenverkeer en bezorging waarbij digitale alternatieven, zoals whatsapp en e-mail, en andere logistieke oplossingen kunnen zorgen voor een nieuwe manier van borging van publieke belangen.

Om de publieke belangen op het gebied van postdienstverlening het beste te borgen is een geleidelijke overgang van de huidige situatie naar dit eindbeeld van belang. Dat betekent dat in de tussentijd de continuïteit van een landelijke toegankelijke postdienstverlening geborgd moet zijn en dat werkenden in deze sector een zekere mate van bescherming kennen om geleidelijk de transitie naar het eindbeeld te maken. Weliswaar valt niet te vermijden dat de postmarkt als zelfstandige markt waarschijnlijk op termijn gaat verdwijnen, maar door de concentratie kan de continuïteit van de UPD én van de zakelijke post tegen redelijke voorwaarden en tarieven en zonder staatssteun naar verwachting gedurende een aanzienlijk langere periode worden gewaarborgd. Het borgen van publieke belangen hangt in deze transitiefase onlosmakelijk samen met de belangen van de uitvoerder van de UPD.

Ik ben van oordeel dat de beoogde concentratie bijdraagt aan de continuïteit van een kwalitatief hoogwaardige postdienstverlening op langere termijn, leidt tot lagere kosten, zorgt voor een betere bescherming van werknemers in de markt en de financiële belangen van de Staat dient.

De ACM heeft beoordeeld dat de concentratie nadelig is voor de mededinging, waarbij door de ACM is gekeken met een gebruikelijke tijdshorizon van 3 tot 5 jaar. De ACM constateert dat de concentratie efficiëntievoordelen heeft en dat die niet op een andere manier kunnen worden behaald dan met de concentratie. Tegelijkertijd constateert de ACM dat de concentratie kan leiden tot een prijsstijging van 30-40% op het gebied van zakelijke partijenpost.

De gemiddelde prijs per stuk voor niet-tijdkritische post op dit deel in de markt is 20-30 cent en de vraag is of een dergelijk prijsniveau op langere termijn houdbaar is. Naast het benutten van de efficiëntievoordelen is waarschijnlijk een gematigde prijsstijging nodig om de continuïteit van een landelijke postdienstverlening beter te kunnen borgen met redelijke voorwaarden voor werkenden in de sector.

Het alternatief waarbij de vergunning voor de concentratie geweigerd wordt, levert een groot risico op een schoksgewijze aanpassing, met mogelijk grote negatieve gevolgen voor de continuïteit, kwaliteit, werkgelegenheid en arbeidsvoorwaarden binnen de postdienstverlening. Dat vind ik onwenselijk.

Wel wil ik voorkomen dat, zolang en voor zover de intermodale concurrentie van digitale alternatieven of andere bezorgnetwerken onvoldoende disciplineert, het geconcentreerde bedrijf overwinsten kan maken in de transitiefase. Ik verbind daarom een voorschrift aan de vergunning dat een maximumrendement oplegt aan de activiteiten die verband houden met het brievennetwerk. Hierdoor kunnen de prijzen niet ongebreideld stijgen.

Ook concludeert de ACM dat de concentratie tot gevolg heeft dat de mogelijkheid groter wordt voor PostNL om concurrerende postvervoerbedrijven toegang te weigeren, dan wel toegang te verlenen tegen hogere prijzen of verslechterde voorwaarden. Dit wil ik voorkomen en daarom verbind ik als voorschrift aan de vergunning dat toegang voor postvervoerbedrijven tot het netwerk van PostNL wordt geborgd. Ik volg daarbij het advies van de ACM dat ik op het gebied van toegang heb gevraagd. Voorts biedt de Mededingingswet generieke bescherming voor het tegengaan van misbruik van economische machtsposities.

Daarnaast neem ik een vergunningsvoorwaarde op waarmee PostNL is gehouden aan de gedane toezeggingen op het gebied van de bescherming van werknemers. Doel is om te garanderen dat PostNL alle bezorgers in dienst van Sandd de mogelijkheid biedt om in dienst te treden bij PostNL. PostNL heeft bovendien in de aanvraag toegezegd dat er als gevolg van de concentratie geen gedwongen ontslagen zullen plaatsvinden van medewerkers van Sandd die werkzaam zijn in de bezorging. Voor alle werknemers van Sandd dient PostNL een sociaal aanbod te doen.

Bovendien vind ik het belangrijk dat de voordelen van de concentratie voldoende bij de UPD-gebruiker terecht komen. Ik zal daarom bezien of dit via het huidige kostentoerekeningsysteem van de UPD wordt geborgd of dat hiervoor een aanpassing van de systematiek nodig is. Het kostentoerekeningssysteem is vastgelegd in de Postregeling.


www.tweedekamer.nl/downloads/document...
[verwijderd]
1
Als ik dit lees, vind ik dat Mona, meer en sneller actie heeft ondernomen, in zeer korte tijd, dan de acm in ruim een jaar. Bizar eigenlijk. Wat Mona heeft gedaan, is spijkers met koppen slaan. Daar kunnen Herna, Pim en de ACM een voorbeeld aan nemen. Mona, top gedaan en snel. Voorwaarden zijn denk ik begrijpelijk. Is ook al in overleg met PostNL besproken, zoals ik het lees.
aandeelofoptie
0
quote:

POSTNLTT schreef op 28 september 2019 08:35:

Als ik dit lees, vind ik dat Mona, meer en sneller actie heeft ondernomen, in zeer korte tijd, dan de acm in ruim een jaar. Bizar eigenlijk. Wat Mona heeft gedaan, is spijkers met koppen slaan. Daar kunnen Herna, Pim en de ACM een voorbeeld aan nemen. Mona, top gedaan en snel. Voorwaarden zijn denk ik begrijpelijk. Is ook al in overleg met PostNL besproken, zoals ik het lees.
Zij zette hiermee haar eigen politieke loopbaan / geloofwaardigheid tenslotte ook op het spel dus eigenbelang was zeer groot
gpjf
0
Zeker alle complimenten voor Mona Keijzer. Daadkrachtig optreden en boven alle verwachting. Alle credits voor haar. Op naar die 4,50 EUR van Jefferiee
alida1
0
quote:

aandeelofoptie schreef op 28 september 2019 08:43:

[...]

Zij zette hiermee haar eigen politieke loopbaan / geloofwaardigheid tenslotte ook op het spel dus eigenbelang was zeer groot
Ze heeft hier ook een risico genomen. dit kan haar nog steeds op enig moment de kop kosten. En als politici geen juiste besluiten meer mogen nemen dan leeft aandeelofoptie toch wel in een heel raar denkproces
[verwijderd]
0
quote:

openneer schreef op 28 september 2019 08:45:

www.deaandeelhouder.nl/nieuws/2019/02...
www.debeurs.nl/Aandeel-Koers/25755/Po...

Op dag van bekend maken over evt fusie gingen we toen al 9% omhoog, en stond koers 2,50 ipv nu 1, 85
[verwijderd]
0
quote:

B.Legger schreef op 28 september 2019 08:50:

Toen de ACM de overname blokkeerde, daalde de koers van Post.nl substantiëel. Het lijkt me logisch dat nu het omgekeerde gebeurt.

Precies, zie hier boven. Op dag van bekend maken, dik omhoog, op een toen al veel hogere koers, als nu. Twee dagen later weer flink lager, ivm acm.

P.s. Snel besluit, en eindelijk weer kunnen verder gaan met alles, is alleen al heel positief. Verder is deze fusie gewoon prima voor iedereen, ben ik van overtuigd. De prijs? Die weten en kennen we niet.
Of Sandd het al moeilijk had? Ook dat weten we niet.
wins
0
B.Legger
0

Toen de ACM de overname blokkeerde, daalde de koers van Post.nl substantiëel. Het lijkt me logisch dat nu het omgekeerde gebeurt.
Sorry. Ik vergis me. De grote klap naar beneden kwam op 07/05 bij het bekend maken van de cijfers eerste kwartaal.
nestel
0
quote:

Saibee schreef op 27 september 2019 23:09:

[...]
Ja, het wordt spannend.
Openen gewoon om 9:00 of gaan we gelijk de freeze in en zo ja tot hoelang?
Moet ik de shorters een 'sterkte'kaartje sturen en hoe kom ik aan het adres van Marshall Wace?

En iets persoonlijker:
Bestellen we maandag saucijzen of gebak bij de koffie?
Moet ik nog een dansje instuderen voor bij de beursopening of is een buikschuiver a la Pierre van Hooydonk voldoende?
Laat ik het confetti-kanon in de woon- of de werkkamer afgaan?

Nog een hoop beslissingen te nemen, dit weekend...
Marshall Wace LLP
George House
131 Sloane Street
London, SW1X 9AT, UK
Telephone+44 20 7316 2280Fax+44 20 7316 2281Emailmwam@mwam.com

NEW YORK
Marshall Wace North America LP
350 Park Avenue, 18th Floor
New York, NY 10022-6022
United States
Telephone+1 212 235 2800Fax+1 212 235 2899Emailmwam@mwam.com

HONG KONG
Marshall Wace Asia Limited
23/F, LHT Tower
31 Queen's Road Central
Hong Kong
Telephone+852 3761 5000Fax+852 2973 6620Emailmwam@mwam.com

Moneyball
0
Enige logische te verwachten besluit dat er al lang aan zat te komen. Idem dat er daarbij voorwaarden zouden worden gesteld. Had je geen driekwart jaar onderzoek door acm voor hoeven dien. Triest.
2.704 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 ... 132 133 134 135 136 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 09:23
Koers 1,220
Verschil -0,021 (-1,69%)
Hoog 1,230
Laag 1,212
Volume 296.720
Volume gemiddeld 2.244.247
Volume gisteren 2.916.414