Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

Koffiepraatjes

3.407 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 ... 167 168 169 170 171 » | Laatste
voda
0
Kamer wil statiegeld op blikje

Wie een blikje frisdrank koopt, moet daarover straks statiegeld betalen. Een Kamermeerderheid wil staatssecretaris Van Veldhoven (Milieu) dwingen om een systeem op te tuigen voor statiegeld op blik. De regeling kan dan ingaan per 2022.

Edwin van der Aa 10-10-19, 22:18 Laatste update: 22:25

De maatregel moet ervoor zorgen dat er minder zwerfafval in de natuur verdwijnt. Ook kan de afvalberg kleiner worden door recycling, via de invoering van een klein statiegeldbedrag zoals op plastic flessen.

Op initiatief van regeringspartij ChristenUnie komt er volgende week een motie te liggen met deze wens, die mede is ondertekend door coalitiepartners CDA en D66. Ook het linkse blok van SP, GroenLinks en PvdA is groot voorstander van statiegeld op blik, waarmee een meerderheid ontstaat.

Kamerlid Carla-Dik Faber (ChristenUnie) pleit al jaren voor invoering. ,,Deze kans mogen we niet laten lopen. Ik zie dat er nog veel te veel blik tussen het zwerfafval zit en dat een reductiedoel ontbreekt. Marktpartijen leunen achterover. Dat is onacceptabel.”

Koeien overlijden regelmatig
We hebben bij het CDA lang gedacht dat mensen wel zouden begrijpen dat blikjes niet in de natuur thuishoren, maar het werkt gewoon niet

Maurits von Martels (CDA)
Naast de milieuschade overlijden er regelmatig koeien door versnipperde frisdrank- en bierblikjes in het gras. Die komen in de magen van de koe terecht en veroorzaken levensgevaarlijke verwondingen.

Het CDA was lang geen fan van statiegeld op blik, maar volgens Kamerlid Maurits von Martels (zelf melkveehouder) is zijn partij nu om. ,,We hebben bij het CDA lang gedacht dat mensen wel zouden begrijpen dat blikjes niet in de natuur thuishoren, maar het werkt gewoon niet.”

Het verpakkend bedrijfsleven krijgt de komende tijd de kans om alsnog te zorgen dat er een stevige neerwaartse trend ontstaat van blik tussen het zwerfafval voordat statiegeld wordt ingevoerd, maar de politiek heeft daar weinig vertrouwen in.

Snel beslissing over kleine plastic flessen
Opmerkelijk genoeg kondigde staatssecretaris Van Veldhoven twee weken terug nog aan dat ze versneld een beslissing gaat nemen over de invoering van statiegeld op kleine plastic flessen, maar ze repte met geen woord over een statiegeldsysteem voor blik.

Dik-Faber (ChristenUnie) kan er kort over zijn: ,,De staatssecretaris zet de stap niet, wij doen dat wel.”

Toename zwerfafval
Het aantal plastic flesjes en blikjes in het zwerfafval blijkt in de eerste helft van 2019 weer toegenomen, na een eerdere daling. Voor politici en gemeenten een extra reden om te starten met één statiegeldsysteem en deze afvalstromen in te perken.

Een substantieel volume van het zwerfafval bestaat nu uit twee stromen: kunststof drankflesjes én blikjes. Die zijn bij uitstek geschikt voor inzameling via een statiegeldsysteem, bepleitte de VNG al. De gemeentekoepel vreest dat blikjes in de toekomst anders vaker op de markt worden gezet als drankverpakking. Ook zullen consumenten daar eerder naar grijpen, omdat een blikje makkelijker is dan een statiegeldflesje.

Natuur niet belasten
Dik-Faber ziet deze logica ook. ,,We willen toe naar een schone leefomgeving, we willen de natuur niet belasten en we willen toe naar een circulaire economie. Als je dan kijkt naar effectieve maatregelen, is er eigenlijk maar één systeem dat echt goed werkt en dat is statiegeld.” De aanstaande invoering van statiegeld op kleine plastic flessen én blik omschrijft ze daarom als ‘een zeer grote en betekenisvolle stap'.

Suzanne Kröger (GroenLinks) noemt blik in het zwerfafval, naast plastic, een ‘steeds nijpender probleem'. ,,Voor de boeren is het gevaarlijk, vanwege hun koeien. Maar bij zwerfafval geldt ook: vuil trekt vuil aan, er komen dan steeds meer blikjes bij.” Ze constateert dat één statiegeldsysteem in andere landen al heel goed blijkt te werken. ,,Dus wat ons betreft komt blik er zo snel mogelijk bij.”

Verschillende maatregelen
Overigens liet staatssecretaris Van Veldhoven (Milieu) vorige week weten zelf in te grijpen om de reductie van blik in het zwerfafval zeker te stellen. ,,In het bestuurlijk overleg heb ik aangegeven daarvoor verschillende maatregelen te zullen bekijken, inclusief wettelijke maatregelen”, schrijft ze.

In haar Kamerbrief staat echter niet om welke maatregelen het concreet gaat. De woordvoerster van de staatssecretaris wilde daar desgevraagd ook niets over kwijt.

Als je kijkt naar effectieve maatrege­len, is er eigenlijk maar één systeem dat echt goed werkt en dat is statiegeld

Carla Dik-Faber (ChristenUnie)

www.ad.nl/politiek/kamer-wil-statiege...
voda
0
Gipsplaten duurder door sluiting kolencentrales

Gipsplaten en andere gipsproducten voor de bouwsector worden mogelijk flink duurder. Nederlandse gipsmakers krijgen te maken met fors hogere grondstof- en transportkosten, doordat ze gips moeten importeren. Die zullen ze voor een deel doorberekenen.

De hogere grondstofkosten zijn het gevolg van de verwachte sluiting van de Europese kolencentrales de komende decennia. Hierdoor verliest de gipsverwerkende industrie zijn belangrijkste grondstof: gips gemaakt uit de rookgasontzwaveling bij kolencentrales. Verwacht wordt dat de sector dit zal opvangen met grotere productie van natuurgips in groeves in Duitsland, Frankrijk, Spanje en Marokko. In sommige gevallen zal de grondstofprijs hierdoor verdubbelen.

‘Het zal denk ik leiden tot een verkoopprijsverhoging van zo'n 10%’
• Rob van Groningen, algemeen directeur van Knauf

'Het is zeker dat de industrie gevolgen zal ondervinden van het feit dat hun vertrouwde grondstoffen minder in Nederland verkrijgbaar zijn', zegt Jos Moret, verkoopmanager bij Vliegasunie, die minerale reststoffen, vrijkomend bij Nederlandse kolencentrales, in de markt zet. 'Transportkosten vormen een belangrijke component van de totale prijs. Gaan zij hun grondstoffen afnemen uit landen die verder weg liggen, dan is dat duurder en de CO2-voetafdruk wordt hoger.'

'Het is nu heel actueel', beaamt algemeen-directeur Rob van Groningen van bouwmaterialenproducent Knauf, dat een gipskartonplatenfabriek heeft in Oosterhout. 'Het zal denk ik leiden tot een verkoopprijsverhoging van zo'n 10%, want we kunnen die verdubbeling van de grondstofkosten niet helemaal doorberekenen', zegt hij.

Zure regen

In de jaren tachtig troffen veel landen maatregelen om de uitstoot van zwaveldioxide terug te dringen. Dat was nodig om 'zure regen' tegen te gaan. Kolencentrales installeerden daarom rookgasontzwavelingsinstallaties, waarbij rookgassen door een grote tank met kalkwater worden geleid. Door de reactie van de zwaveldioxide met het kalkwater ontstaat gips. In één klap werden kolencentrales een belangrijke leverancier voor de gipsverwerkende industrie, omdat het gips goedkoper en zuiverder is dan natuurgips.

Door het sluiten van de kolencentrales moet de gipsverwerkende industrie weer terug naar de praktijk van voor de jaren tachtig van de vorige eeuw: de import van natuurgips die gewonnen wordt in groeves. 'Wij zagen dit natuurlijk al lang geleden aankomen en bereiden ons daar op voor', zegt Ad Maas, hoofd externe betrekkingen bij Saint-Gobain Gyproc in de Benelux. Het bedrijf is een van de grootste leveranciers van gipsproducten ter wereld. 'Zo hebben we in 2018 geïnvesteerd om onze fabriek in de haven van Antwerpen geschikt te maken voor de ontvangst van natuurgips.'

Nederland en België hebben geen natuurgips

Ook bouwmaterialenproducent Knauf is druk bezig met aanpassingen, zegt directeur Van Groningen. 'We nemen veel gips af van Duitse kolencentrales. De afgelopen weken was de productie van die centrales een stuk lager door een aantal vrije dagen en door hogere windenergieproductie. Dat merken we dan direct. We zijn nu druk bezig volledig over te schakelen op natuurgips. Per 1 januari 2020 willen we 100% natuurgips gaan gebruiken.'

‘Het is uiteindelijk goedkoper om grondstoffen te vervoeren dan de bewerkte eindproducten’
• Rob van Groningen
Kolencentrales in de EU produceren nu nog jaarlijks zo'n 18 miljoen ton gips. Dat zal de komende jaren dus voor een belangrijk deel moeten worden vervangen door natuurgips en door toename van recycling.

Oneindig recyclebaar

Volgens Van Groningen is er genoeg natuurgips. 'Het goede nieuws is dat er meer dan voldoende voorhanden is', zegt hij. Toch zullen de consequenties voor bedrijven in Nederland en België groot zijn. 'Nederland en België zijn zo goed als de enige twee landen in Europa waar geen natuurgips voorkomt, dus we zullen het uit andere landen moeten aanvoeren', vertelt Van Groningen. En dat verhoogt de kosten.

De Knauf-directeur verwacht niet dat productie van gipskartonplaten uit Nederland daardoor zal verdwijnen. De vraag naar lokaal geproduceerde gipsplaten blijft waarschijnlijk hoog. 'Het is uiteindelijk goedkoper om grondstoffen te vervoeren dan de bewerkte eindproducten.’

Daarnaast gaan bedrijven meer gips winnen met recycling. Knauf haalt al gebruikte gipsplaten uit gebouwen (‘urban mining’) om ze vervolgens te hergebruiken in nieuwe bouwprojecten. Ook Gyproc-manager Maas verwacht meer recycling van gips. 'Dat gaan we zeker stimuleren als onderdeel van onze strategie om uiteindelijk circulair te worden. Gips is oneindig recyclebaar zonder verlies van eigenschappen.'

fd.nl/ondernemen/1319539/gipsplaten-d...
Bijlage:
voda
0
Amsterdam betaalt nog eens €45 mln aan afvalverwerker AEB

De noodlijdende afvalverwerker AEB krijgt meer geld van de gemeente Amsterdam. Het college in de hoofdstad heeft donderdagnacht ingestemd met een kapitaalinjectie van maximaal €45 mln.

Dat geld is hard nodig. Volgens een prognose van afval- en recyclebedrijf Beelen, waarmee begin september bijna een onderhandse verkoop was gesloten, zal AEB eind 2019 een verlies van een slordige €145 mln in de boeken moeten opnemen.

De extra financiële steun voorkomt aanvraag van surseance van betaling, zegt wethouder Sharon Dijksma. Daar was haast bij geboden: de beslissing kon niet worden uitgesteld tot de volgende raadsvergadering begin november. Maar volgens de wethouder was die haast niet geboden omdat er een acuut probleem is.

AEB kan met dit geld in ieder geval de rekeningen tot het einde van het jaar betalen. En zo kan de 'rust' terugkeren bij AEB, kan het orde op zaken stellen en kan het meer waard worden, aldus de wethouder.

Openbaar verkooptraject

De gemeente, tevens enig aandeelhouder van AEB, is inmiddels gestart met de voorbereidingen voor een competitief verkoopproces voor de afvalverwerker. De voorbereidingen moeten over 6 tot 8 weken zijn afgerond. Eerder mislukte al een onderhandse deal met de commerciële partij Beelen en ook verkennende gesprekken met het publieke HVC liepen op niets uit.

Tegelijkertijd wil de gemeente het behoud van de afvalverbrander in eigen handen niet uitsluiten. Zowel coalitie- als oppositie partijen flirtten donderdagavond hardop met dit idee, zeker nu het herstel van AEB sneller lijkt te gaan dan verwacht.

100 euro per Amsterdammer

Sinds het stilzetten van de verbrandingslijnen is inmiddels €80 mln toegezegd door de gemeente Amsterdam. 'Zo'n honderd euro per Amsterdammer', aldus Marianne Poot van de VVD. Volgens Poot zijn de opties €45 mln extra investeren of een faillissement. 'Dus we stemmen met de grootst mogelijke tegenzin toch in.'

Waar dit geld aan is besteed, is niet openbaar gemaakt. Ook de crediteurenlijst en de toelichting waar het extra geld precies voor nodig is, werden niet openbaar besproken vanwege bedrijfsgevoelige informatie. 'In het algemeen kan ik zeggen dat het extra geld nodig is voor posten zoals operationele kosten, salarissen, en omleidingskosten voor het slib dat elders verwerkt moet worden', zei Dijksma.

Verbeteringen bij AEB

AEB kwam afgelopen zomer in de problemen doordat de veiligheid van de medewerkers niet meer kon worden gegarandeerd. De directie sloot vier van de zes verbrandingslijnen, met grote financiële gevolgen.

Dinsdag werden twee van de uitgeschakelde lijnen weer in gebruik genomen. De resterende twee lijnen volgen voor het einde van het jaar. Zo lang de ovens uitstonden, heeft het afvalbedrijf naar verluidt dagelijks €500.000 verloren. Er was een noodkrediet van de gemeente en een bankenconsortium (ING, ABN Amro, de Bank Nederlandse Gemeenten en Deutsche Bank) nodig om een faillissement te voorkomen.

fd.nl/economie-politiek/1319997/amste...
Bijlage:
voda
0
‘Motorfietsen vervuilen tot elf keer meer dan auto’s’

Misschien verrassend: motorfietsen zijn niet aan dezelfde strenge emissienormen onderworpen als auto’s. Daardoor stoten motorfietsen tot elf keer meer koolmonoxide en zes keer meer stikstofoxide uit dan personenwagens.

Erik Kouwenhoven 11-10-19, 05:00 Laatste update: 07:06

Volgens een Franse studie van het ICCT (International Council on Clean Transportation) stoten motorfietsen, scooters en driewielers tot elf keer meer koolmonoxide en zes keer meer stikstofoxide uit dan personenauto’s. Dat komt doordat motorfietsen ‘slechts’ aan de Euro 4-norm hoeven te voldoen en auto’s aan de Euro 6-norm.

Lees ook
Tientallen Nederlanders gevlucht voor vieze lucht

Het ICCT-onderzoek werd uitgevoerd in Parijs tussen 18 juni en 16 juli 2018. Om de uitstoot van koolmonoxide, stikstofoxiden en deeltjes te meten, hebben experts van de NGO portalen uitgerust met lasers geïnstalleerd op drie locaties in Parijs. Bijna 180.000 voertuigen werden waargenomen, inclusief 3455 motorfietsen en scooters, zo meldt de Franse website L’Usine Nouvelle.

Volgens het ICCT-rapport stoten motoren tot 11,1 keer meer koolmonoxide uit dan benzineauto’s. Qua stikstofoxide vervuilen motorfietsen tot 6,1 keer meer dan benzineauto's. Volgens Jens Müller, Air Quality Manager bij de European Transport and Environment Federation, is het betreurenswaardig dat dit verschil in beoordeling qua uitstootnormen ooit is ontstaan. ,,In de afgelopen jaren is de nadruk echt op auto’s komen te liggen”, zei hij tegen de Belgische omroep RTBF.

www.ad.nl/auto/motorfietsen-vervuilen...
josti5
0
Nou, met z'n allen op de scooter maar weer, naar het Malieveld, protesteren tegen de vieze lucht, die de toekomst van de deelnemers verknalt :-)
DeZwarteRidder
0
Koninklijke familie Abu Dhabi koopt Avonturenpark Hellendoorn

Door DFT
Updated 51 min geleden
1 uur geleden in FINANCIEEL

Avonturenpark Hellendoorn en veertien andere Europese pretparken worden overgenomen door een investeringsmaatschappij van de koninklijke familie van Abu Dhabi.

De huidige Belgische en Franse eigenaren van de Looping Group, waar Avonturenpark Hellendoorn toe behoort, verkopen de pretparkgroep aan Mubadala Capital voor een niet bekendgemaakt bedrag. Dit investeringsfonds uit de Verenigde Arabische Emiraten is in eigendom van de koninklijke familie van het emiraat Abu Dhabi.

Pretparkimperium

Volgens Avonturenpark Hellendoorn, bekend van attracties als de wildwaterbaan en de rioolrat, verandert er vrijwel niets onder de nieuwe eigenaar. Tot de Looping Group behoren klassieke pretparken, maar ook dieren- en waterparken en aquariums. Het pretparkimperium is goed voor circa 4,6 miljoen bezoekers per jaar en een omzet van meer dan €110 miljoen.

Avonturenpark Hellendoorn kwam in 2016 in handen van de Waalse miljardair Albert Frère, omdat hij toen de Looping Group kocht. Frère overleed eind 2018 echter op 92-jarige leeftijd. De aan zijn familie verbonden investeringsmaatschappij Ergon Capital en de Franse bank Bpifrance stappen nu dus uit het pretparkbedrijf.
voda
0
Nederlandse uitvinding betrapt India als grote vervuiler van de aarde

Geen fabriek ontsnapt aan het oog van Tropomi. Dit instrument - een Nederlandse vinding - brengt luchtvervuiling op de hele aardbol in beeld. Voor een beter klimaat.

Tonny van der Mee < 29-09-19, 06:00

Het televisiescherm in de gang van het KNMI toont de huidige positie van Tropomi. Het instrument zweeft op 829 kilometer hoogte boven zuidelijk Afrika. Met een snelheid van ruim 7 kilometer per seconde vliegt het noordwaarts richting Europa.

Tropomi (TROPOspheric Monitoring Instrument) meet de chemische samenstelling van de troposfeer, de onderste laag van de dampkring (tot 10 à 15 kilometer hoogte). Daar bevinden zich de meeste luchtvervuilende stoffen.

Baanbrekend onderzoek
Tropomi is in 2017 gelanceerd, vastgekoppeld aan Sentinel-5 Precursor. Deze satelliet van de Europese ruimtevaartorganisatie ESA is onderdeel van het aardobservatieprogramma Copernicus. Het meet - net als OMI - de luchtkwaliteit boven de aarde, maar nog uitgebreider en veel nauwkeuriger.
Tropomi is in 2017 gelanceerd, vastgekoppeld aan Sentinel-5 Precursor. Deze satelliet van de Europese ruimtevaartorganisatie ESA is onderdeel van het aardobservatieprogramma Copernicus. Het meet - net als OMI - de luchtkwaliteit boven de aarde, maar nog uitgebreider en veel nauwkeuriger. © AP
Zo’n 100 kilometer lager zweeft OMI (Ozon Monitoring Instrument), de oudere broer van Tropomi. Nog voordat OMI werd gelanceerd in 2004, werd al begonnen met de bouw van de opvolger. De onderzoekers gingen ervan uit dat OMI vijf jaar dienst zou doen. ,,Maar OMI is uitzonderlijk stabiel gebleken’’, vertelt Pieternel Levelt, afdelingshoofd satellietwaarnemingen bij het KNMI en hoogleraar aan de TU Delft.

OMI en Tropomi zijn de trots van het KNMI. Onlangs wonnen ze met OMI een prestigieuze Amerikaanse prijs (William T. Pecora Award) voor hun baanbrekende onderzoek naar de samenstelling van de aardatmosfeer. Levelt: ,,We zijn wereldwijd leidend. Ik zie de komende tien jaar geen ander instrument dat dit kan verbeteren.’’

Tropomi is in 2017 gelanceerd, vastgekoppeld aan Sentinel-5 Precursor. Deze satelliet van de Europese ruimtevaartorganisatie ESA is onderdeel van het aardobservatieprogramma Copernicus. Het meet - net als OMI - de luchtkwaliteit boven de aarde, maar nog uitgebreider en veel nauwkeuriger.

Hoogstaand
De techniek is verfijnd en hoogstaand. Het instrument meet eerst het zonlicht. Dat wordt vergeleken met het zonlicht dat door de dampkring weerkaatst wordt. De verschillen in licht geven aan welke gassen in welke hoeveelheid in de troposfeer zitten (zie graphic).

Op de beelden is in één oogopslag zichtbaar waar de uitstoot van schadelijke stoffen door autoverkeer, industrie en elektriciteitscentrales groot is. Groen is een schoon gebied, de roodbruine vlekken de meest vervuilde.

Levelt wijst de probleemgebieden aan: het Duitse Ruhrgebied, Parijs en de Route du Soleil in Frankrijk, de scheepvaartroutes op de Middellandse Zee, de Povlakte in Noord-Italië, maar ook Amsterdam en Rotterdam. ,,Dit laat zien dat we een van de hoogste concentraties stikstofdioxide van Europa hebben.’’

Meer details
We zien veel meer details

Dankzij de hogere resolutie brengt Tropomi gebieden veel nauwkeuriger in beeld dan zijn voorgangers. Het zoomt in op een gebied van 3,5 bij 5,5 kilometer, terwijl dat bij OMI 23 bij 14 kilometer was. ,,Scherper kunnen kijken is een belangrijk verbetering’’, zegt Levelt. ,,We zien veel meer details. We kunnen nu zelfs een elektriciteitscentrale als bron van vervuiling onderscheiden, en het verschil in vervuiling tussen de haven van Rotterdam en het centrum van de stad.’’

Alle data zijn heel snel en voor iedereen toegankelijk via internet. De huidige bosbranden in het Amazonegebied zijn duidelijk zichtbaar. De metingen worden bijvoorbeeld ook gebruikt om luchtvaartverkeer om te leiden als een vulkaanuitbarsting leidt tot grote aswolken.

Barack Obama © AP

Doordat de resultaten over een lange termijn worden verzameld en vergeleken, zien de onderzoekers of maatregelen om de luchtkwaliteit te verbeteren effect hebben. Trots vertelde Barack Obama in 2016 in een filmpje dat de uitstoot van stikstofdioxide is verminderd. De toenmalig Amerikaanse president maakte bij zijn uitleg dankbaar gebruik van gegevens die OMI aanleverde.

,,Lange datareeksen worden steeds belangrijker omdat je er trends uit kunt halen’’, zegt Levelt. ,,Europa en de VS hebben veel maatregelen genomen. We zien daar de laatste tien jaar een duidelijke daling in de stikstofdioxidevervuiling. Bij China zagen we eerst een sterke toename, maar die is afgevlakt omdat de Chinezen ook maatregelen hebben genomen. India is de nieuwe, grote vervuiler. We verwachten in de toekomst ook problemen in Afrika.’’

Buurlanden
Met het gebruik van Tropomi verbetert bovendien de voorspellingen op het gebied van luchtkwaliteit. Levelt: ,,We kunnen in de metingen ook de beweging van luchtvervuilingspluimen zien. Het is belangrijk om te weten wat er in de buurlanden gebeurt, want de wind komt soms ook uit Duitsland. Als de lucht uit het noorden komt, is die het schoonst.’’

Of Tropomi een rol gaat spelen in het politieke debat over klimaatverandering en milieuvervuiling, daar durft Levelt op dit moment nog geen uitspraak over te doen. ,,Als de data begrepen worden, kun je er iets mee doen. We zijn contacten aan het leggen met collega’s in andere landen om de data te gebruiken en goed te interpreteren. We hebben nu een schat aan informatie. We kunnen zien waar het meest vervuild wordt en we moeten ons bewust zijn wat voor het effect het heeft op de volksgezondheid en het klimaat. Dan kunnen de beleidsmakers de juiste keuzes maken.’’

www.ad.nl/dossier-dit-zegt-de-wetensc...
DeZwarteRidder
0
Miljoenen voor man (74) die bijna 20 jaar onschuldig in cel zat
6 min geleden in BUITENLAND

CANBERRA - Een Australiër die bijna twee decennia onterecht in de gevangenis heeft gezeten, krijgt een schadevergoeding van ruim 7 miljoen Australische dollar, omgerekend zo’n 4,3 miljoen euro. De inmiddels 74-jarige David Eastman wilde eigenlijk 18 miljoen dollar schadevergoeding, nadat hij vorig jaar ’niet-schuldig’ werd bevonden tijdens een nieuw proces over de moord op politieagent Colin Winchester.

Winchester werd in 1989 doodgeschoten toen hij uit zijn auto stapte. In 1995 kreeg Eastman daarvoor levenslang, maar die veroordeling werd een aantal jaar geleden vernietigd na twijfels over het oorspronkelijke bewijs.

Eastman verloor tijdens zijn gevangenisstraf zijn moeder en zijn zussen. Ook was hij in de gevangenis getuige van een moord en liep hij oogletsel op nadat hij door een andere gevangene werd aangevallen. Eastmans advocaat liet weten dat hij „heel blij” is met het toegekende bedrag en al ideeën heeft wat hij met het geld gaat doen.
[verwijderd]
0
Lamborghini in trouwstoet crasht
Updated Vandaag, 09:49
Vandaag, 08:01 in BINNENLAND

MAASDIJK - Een peperdure Lamborghini uit een trouwstoet is zwaar beschadigd toen de auto in botsing kwam met een busje in Maasdijk.

Volgens lokale media kwam de trouwstoet met hoge snelheid de kruising van de Pettendijk en Lange Kruisweg over. De bestuurder van de Lamborghini Huracán (nieuwwaarde 300.000 euro) raakte kennelijk de macht over het stuur kwijt en knalde tegen een busje van een beveiligingsbedrijf aan.

Er ontstond een fikse ruzie tussen de racer en de beveiligers. Eén beveiligster zou in het gezicht zijn gespuugd.

De huur-Lambo is afgesleept. De politie heeft een van de betrokkenen aangehouden.
www.telegraaf.nl/nieuws/668942442/lam...
[verwijderd]
0
23-jarige man aangehouden na incident trouwstoet
1 uur geleden in BINNENLAND

MAASDIJK - De politie heeft een verdachte aangehouden na de botsing van een Lamborghini met een busje in Maasdijk. De peperdure bolide, nieuwwaarde 300.000 euro, maakte deel uit van een trouwstoet. Na het ongeluk ontstond ruzie, waarbij een 30-jarige vrouw meerdere keren werd bespuugd.

De verdachte is een 23-jarige man uit Zaltbommel. Hij wordt op dit moment verhoord. De twee betrokken auto’s zijn in beslag genomen.

De 30-jarige vrouw is voor controle naar het ziekenhuis gegaan.
www.telegraaf.nl/nieuws/198255363/23-...
rene l
0
Tja, je hebt vele jaren geen probleem, en dan creeer je onder grote druk een probleem, en dan wil je alle problemen in één keer oplossen.
Maar ja, je hebt te maken met ambtenaren, dus dit gaat gegarandeerd niet lukken.

Ja, het gaybrapad, of ook wel het nichtenpad genoemd in de volksmond, staat voor de zoveelste keer in de schijnwerpers.

Transgenders hebben er nooit moeite mee gehad, wel veroorzaakt het voor andere weggebruikers het nodige ongemak wat de verkeersveiligheid niet ten goede komt, en bovendien wordt het getard door de weersinvloeden.

Ik wist het wel, doe niet zo moeilijk, maak het gewoon gender-neutraal, net als vroeger, en alle problemen zijn opgelost en je hebt nooit geen probleem meer.

www.destentor.nl/apeldoorn/apeldoorn-...
[verwijderd]
0
Vader zit met kinderen jaren in kelder Ruinerwold, wachtend op einde der tijden
VANDAAG, 08:52
In een afgelegen boerderij aan de Buitenhuizerweg bij Ruinerwold is een vader met zes kinderen ontdekt, die al jaren in de kelder van de boerderij woonde. Zij zouden wachten op 'het einde der tijden'.

De oudste zoon, een man van 25 jaar, verliet gisteren de boerderij en meldde zich bij een kroeg in Ruinerwold, meldt een bron aan RTV Drenthe. De man was compleet verward. De politie is toen gebeld en ook burgemeester De Groot van De Wolden is gewaarschuwd.

Trap achter de kast
De politie heeft de boerderij doorzocht en ontdekte achter een kast in de woonkamer een trap naar de kelder. Daar 'woonden' de vader en de vijf andere kinderen. De vader bleek enkele jaren geleden een herseninfarct te hebben gehad en lag in bed.

De kinderen zijn tussen de zestien en 25 jaar en het gezin had geen contact met de buitenwereld. Ze leefden volledig zelfvoorzienend, hadden een groentetuin en een geit en hielden zich daarmee in leven. De buren kenden het gezin niet. Volgens een buurman woonde er een man alleen en had die de hele boerderij dichtgetimmerd. Op het erf liepen volgens hem enkele ganzen en een blaffende hond.

Niet bekend waar moeder is
De politie heeft de familie uit huis gehaald en ondergebracht op een recreatiepark, terwijl de woning is gecontroleerd op onder meer brandveiligheid. De kinderen zouden geen idee hebben dat er ook nog andere mensen op de wereld bestaan. Waar de moeder is, is niet bekend. De mogelijkheid bestaat dat zij begraven ligt op het terrein.

De politie heeft daar de hele avond gezocht en afgelopen nacht was het afgesloten. Volgens een woordvoerder zit de politie nog vol met vragen en wordt er nog volop onderzoek gedaan.
josti5
0
[verwijderd]
0
De kinderen zouden geen idee hebben dat er ook nog andere mensen op de wereld bestaan.

Dat denk ik wel eens van meer personen.
:-)
DeZwarteRidder
0
quote:

hosternokke schreef op 15 oktober 2019 11:11:

Vader zit met kinderen jaren in kelder Ruinerwold, wachtend op einde der tijden
VANDAAG, 08:52
In een afgelegen boerderij aan de Buitenhuizerweg bij Ruinerwold is een vader met zes kinderen ontdekt, die al jaren in de kelder van de boerderij woonde. Zij zouden wachten op 'het einde der tijden'.

De oudste zoon, een man van 25 jaar, verliet gisteren de boerderij en meldde zich bij een kroeg in Ruinerwold, meldt een bron aan RTV Drenthe. De man was compleet verward. De politie is toen gebeld en ook burgemeester De Groot van De Wolden is gewaarschuwd.

Trap achter de kast
De politie heeft de boerderij doorzocht en ontdekte achter een kast in de woonkamer een trap naar de kelder. Daar 'woonden' de vader en de vijf andere kinderen. De vader bleek enkele jaren geleden een herseninfarct te hebben gehad en lag in bed.

De kinderen zijn tussen de zestien en 25 jaar en het gezin had geen contact met de buitenwereld. Ze leefden volledig zelfvoorzienend, hadden een groentetuin en een geit en hielden zich daarmee in leven. De buren kenden het gezin niet. Volgens een buurman woonde er een man alleen en had die de hele boerderij dichtgetimmerd. Op het erf liepen volgens hem enkele ganzen en een blaffende hond.

Niet bekend waar moeder is
De politie heeft de familie uit huis gehaald en ondergebracht op een recreatiepark, terwijl de woning is gecontroleerd op onder meer brandveiligheid. De kinderen zouden geen idee hebben dat er ook nog andere mensen op de wereld bestaan. Waar de moeder is, is niet bekend. De mogelijkheid bestaat dat zij begraven ligt op het terrein.

De politie heeft daar de hele avond gezocht en afgelopen nacht was het afgesloten. Volgens een woordvoerder zit de politie nog vol met vragen en wordt er nog volop onderzoek gedaan.
Dit klinkt als een filmscenario of een publiciteitsstunt.

Als dit toch waar is wordt dit wereldnieuws.
DeZwarteRidder
0
Kroegbaas sprak weggelopen kelderjongen: 'Hij was verwilderd en nooit naar school geweest’

De 25-jarige man die wegliep uit de boerderij in Ruinerwold zat op het terras bij café de Kastelein in datzelfde dorp. Eigenaar Chris Westerbeek rook onraad en tipte de politie. „Deze man zag er onverzorgd uit, had lang verwilderd haar en zei dat hij hulp nodig had en nooit naar school was geweest”, vertelt hij tegen het Dagblad van het Noorden.
DvhN 15-10-19, 11:48 Laatste update: 12:03

De 25-jarige zat zondagavond voor de tweede keer in korte tijd op het terras van de Kastelein. Westerbeek: „Hij keek verward om zich heen.” Bij het eerste bezoek viel de man al op. Deze tweede keer besloot Westerbeek het gesprek aan te gaan.

„Hij zei dat hij hulp nodig had en een einde wilde maken aan de situatie waarin hij zat.” De man vertelde ook dat hij nog nooit in zijn leven naar school was geweest. De kroegbaas omschrijft een onverzorgde lange, slanke man met een slecht gebit en lang verwilderd haar.

„Het was bij deze man meteen duidelijk dat er iets vreemds aan de hand was.” Westerbeek zegt dat de gast erg onder de indruk leek van wat hij zag bij de kroeg, alsof hij dit niet eerder had meegemaakt.

‘Kon overdag niet weg’

De 25-jarige vertelde dat hij ‘s nachts wegliep, omdat dat ‘overdag niet kon’. De man zou ook gezegd hebben niet meer terug te kunnen naar waar hij vandaan kwam.

De telefoon staat roodgloeiend bij het café. De eigenaar wil benadrukken dat hij niets met de zaak te maken heeft. „Hij kwam hier gewoon twee keer aan lopen.” De situatie maakt indruk. „Duidelijk is dat deze persoon veel meer hulp nodig heeft dan de gemiddelde dronken stamgast.”
voda
0
Rotterdam wil woontorens tot 250 meter hoogte toestaan

Het stadsbestuur van Rotterdam wil de komende jaren woontorens tot 250 meter hoogte toestaan. Op die manier wil de havenstad tegemoet komen aan de enorme behoefte aan woningen, staat in de nieuwe hoogbouwvisie die wethouder Bas Kurvers woensdag presenteerde.

Tot nu toe geldt in Rotterdam een maximale hoogte van 200 meter. De hoogste toren is de Maastoren met 164 meter, die tegelijk het hoogste gebouw van Nederland is. Dat zal niet lang meer duren, omdat in de Veerhaven ertegenover de Zalmtoren in aanbouw is die, inclusief de spits, 215 meter hoog wordt. Ter vergelijking: de Euromast telt 185 meter.

Het college heeft ook nieuwe locaties aangewezen waar het hoogbouw wil toestaan. Tot nu toe kunnen hoge torens binnen een afgebakend gebied in het centrum komen. Dat gebied moet worden uitgebreid met de Rijnhaven in Rotterdam-Zuid en het gebied Pompenburg bij het Hofplein. Daarnaast wil het stadsbestuur ook torens toestaan bij het Zuidplein, in Feyenoord City en bij het knooppunt Alexander.

Tot 2040 moeten er ongeveer 50.000 woningen bijkomen in Rotterdam, stelt het stadsbestuur. De woontorens zijn een manier om aan die behoefte tegemoet te komen. 'Rotterdam is altijd al een hoogbouwstad geweest, het past in de traditie', zegt Kurvers.

De Rotterdamse gemeenteraad moet nog een besluit nemen over de hoogbouwvisie. Dat zal naar verwachting begin volgend jaar gebeuren.

Niet meer woningen
Hoogbouw past bij Rotterdam, stelt ook Klaas de Boer, voorzitter van de Stichting Hoogbouw. Tegelijkertijd zijn hoge torens volgens hem geen oplossing voor alles. Er passen bijvoorbeeld niet meer woningen in dan in een wijk van zo'n negen verdiepingen hoog. Dat komt doordat lagere gebouwen dichter op elkaar kunnen staan.

Een voordeel van hoge torens is volgens De Boer dat tussen de gebouwen meer openbare ruimte overblijft. Ook kan hoogbouw er volgens hem toe leiden dat meer mensen gebruik maken van het openbaar vervoer, als de torens in de buurt van metro- of treinstations staan. 'Dat zie je bijvoorbeeld in Den Haag gebeuren.'
In de hoogbouwvisie van Rotterdam is dan ook een hele serie voorwaarden opgenomen waaraan nieuwe torens moeten voldoen. Alle aangewezen locaties zijn goed bereikbaar met het openbaar vervoer. Op de onderste verdiepingen moeten voorzieningen komen zoals winkels en cafés, om het straatbeeld levendig te houden. Ook mogen maar op een deel van de bebouwde oppervlakte hoge torens komen, de rest moet uit minder verdiepingen bestaan.

Duurdere bouw
Volgens Daan Zandbelt, rijksadviseur voor de fysieke leefomgeving, is het bij hoge torens moeilijker om duurzaam te bouwen. Een woontoren krijgt minder makkelijk een andere functie als het gebouw niet meer in trek is als woning. Bovendien is het weer op grote hoogte extremer, waardoor meer installaties nodig zijn voor de ventilatie en het regelen van de temperatuur. 'Op 150 meter hoogte zet je geen raam open', zegt Zandbelt. Hij vraagt zich af waarom de gemeente Rotterdam niet ook de mogelijkheden voor middelhoge bouw verkent als manier om de stad te verdichten.

Daarnaast zijn woontorens duurder om te bouwen. Dat komt doordat de fundering sterker moet zijn, en doordat bijvoorbeeld betere brandwering nodig is. De Nederlandse Vereniging van Makelaars waarschuwde eerder dat een overschot aan dure woningen dreigt te ontstaan. Volgens Kurvers is dat in Rotterdam niet aan de orde. '70% van de woningen in Rotterdam valt in het goedkope segment.'

fd.nl/economie-politiek/1320583/rotte...
Bijlage:
3.407 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 ... 167 168 169 170 171 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
874,02  -0,77  -0,09%  24 apr
 Germany40^ 18.086,70 -0,01%
 BEL 20 3.883,83 -0,18%
 Europe50^ 4.990,80 +0,02%
 US30^ 38.353,31 0,00%
 Nasd100^ 17.524,13 0,00%
 US500^ 5.072,39 0,00%
 Japan225^ 37.998,76 0,00%
 Gold spot 2.317,23 +0,05%
 EUR/USD 1,0701 -0,02%
 WTI 82,90 0,00%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

VIVORYON THER... +24,31%
ASMI +10,99%
BESI +4,08%
NX FILTRATION +3,85%
TomTom +3,80%

Dalers

ALLFUNDS GROUP -11,00%
ING -5,96%
Flow Traders -2,94%
WDP -2,89%
RELX -2,04%