Royal Dutch Shell « Terug naar discussie overzicht

Olie- en autoreuzen sluiten waterstofpact .... wat wordt de impact ....

199 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 » | Laatste
ff_relativeren
0
Belgische Fluxys wil samen met Colruyt een waterstof-fabriek gaan bouwen.
Binnenkort wordt de FID (final investment decision) genomen.

bron : www.tijd.be/ondernemen/milieu-energie... .
roloff
0
quote:

roloff schreef op 9 oktober 2019 10:11:

Shell-voorzitter richt zich op waterstof. 2 miljard dollar, mooi begin! gr. R

www.belegger.nl/Beursnieuws/ANP-09101...
Ben ik dit lijntje als onderdeel van de Shell forums januari 2017 niet voor niets gestart, ha, ha.
Investering in waterstof van 2 miljard dollar door Shell.
Ben1960
0
@Roloff,
ik ben groot voorstander van de waterstof economie. Wil je meer zien, volg dan Brian Davis op LinkedIn
groet, B
Daan 008
0

Is de waterstof economie niet een zelfde verschijnsel zoals het zwavel gehalte omlaag bij diesel brandstof?

Om voldoende waterstof te bekomen voor een waterstof economie is massaal veel elektriciteit nodig.
En waar moet die vandaan komen? Van atoomcentrales of ....
Ben1960
0
@Daan 008: natuurlijk wordt de waterstof dan opgewekt met electriciteit, bij voorkeur door wind/zon.`Waterstof kan worden opgeslagen en kan daarmee periodes van verminderde zon/wind opvangen. Tevens zou gebruik kunnen worden gemaakt van het fijnmazige gasnet in Nederland zodat de gigantische maatschappelijke kosten om huizen van het gas te halen deels kan worden voorkomen. Verder lijkt het goedkoper om een waterstof vulpunt bij een bestaand benzinestation aan te leggen dan overal in het land nieuwe laadpunten aan te leggen voor electrisch rijden.
Waterstof valt ook te transporteren dus je kunt eraan denken om het op te wekken waar de zon uitbuidig schijnt. Enz
Daan 008
0

@Planet Earth Is Blue
- Waterstof kan slechts zeer beperkt gemengd worden in het bestaande gasnet. Slechts 4 à 5%
- Waterstof is onafhankelijk werkbaar en ik dacht vanaf meer dan 100 bar. Voor auto's dacht ik dat zelfs 250 bar wenselijk is.
- Het werkingsrendement is lager dan 50% van de benodigde opwekkingsenergie.

Maar Planet Earth Is Blue heeft u er ooit aan gedacht aan verticale windturbines?
Laat ze geplaatst worden op de midden en de zij bermen van de snelwegen.
Kom je toch al snel aan veel meer dan 1000 lopende km plaats.
En rekening houdend met de mogelijkheid om meer dan 200 turbines per km te plaatsen, nou wat wil je nog meer.
- Ze leveren omzeggens constant energie zelfs al bij zeer lage windsnelheden(<4m/sec).
- Ze kunnen vlak naast elkaar staan.
- Zeer eenvoudig en goedkoop in onderhoud.
- Ze leveren geen geluidsoverlast (tot lager dan <20 decibel), in tegendeel ze vormen zelfs een uitstekende geluidsbarrière.
- Ze kunnen geverfd worden in alle gewenste kleuren, zelfs een reflecterende kleur in functie van de gewenste rijrichting ( bijvoorbeeld wit aan de binnenkant en oranje aan de buitenkant)
- en nog meer ... puntjes aan voordelen.
Ben1960
0
Begrijp me niet verkeerd. Ik zie waterstof niet als zaligmakend, maar denk dat we alle mogelijkheden moeten aangrijpen om de energietransitie door te komen. Alle goede ideeen, zoals U ook noemt zijn welkom
Daan 008
0

@ Planet Earth Is Blue
Ik begrijp je echt niet verkeerd.
Ik vind het zelfs zeer fijn dat er mensen, zoals jij zijn, die durven nadenken over wat in de toekomst mogelijk zou kunnen komen.

De olie industrie wordt te vaak te slecht afgeschilderd.

Maar olie wordt voor veel en echt voor veel meer gebruikt dan alleen maar brandstoffen.
Plastiek in alle maten en gewichten is afkomstig van olie.
Doe plastiek weg en wat blijft er nog over in je woning. Zelfs in allerhande zeepproducten is olie één van of de basis grondstof.
Zeer veel papier is tegenwoordig niet meer van hout afkomstig maar inderdaad ook plastiek.

Wist je dat er voor het fijn stof uitstoot van dieselmotoren een eenvoudige cartouche, voor op de uitlaat, voorhanden is. Iedere 25.000km bijvoorbeeld plaats je een nieuwe op de uitlaat. Met de inhoud van de gebruikte cartouche wordt vervolgens inkt gemaakt. Zoals in een toner voor kopiemachines, of de inkt voor stylo's enz.
Ben1960
0
@Daan 008,
ik heb 33 jaar gewerkt in de petrochemische industrie, die uitmaakt van een groot oliebedrijf en ben dus zeer innig bekend met het maken van de grondstoffen voor plastics op basis van bijv nafta wat op zich weer uit een olieraffinaderij komt.
roloff
0
Waterstof kan een mooie aanvulling zijn. Ben geen milieufreak. Olie/gas hoort er nog decennia bij.
ff_relativeren
0
quote:

ff_relativeren schreef op 25 juli 2019 18:23:

20 waterstof aangedreven bussen voor Nederland. Levering eind 2020 voor Drente en Groningen.
Met 8 minuten tanken kan een waterstofbus de hele dag rond rijden.
Actieradius 350 tot 400 km.

bron : www.tijd.be/ondernemen/transport/van-... .

Na 20 waterstof aangedreven bussen in Nederland, nu ook de eerste waterstof aangedreven trein in Nederland :
www.msn.com/nl-nl/nieuws/binnenland/e... .
AdamALR
0
Mooi! Nu nog een Shell die nog meer elektra bedrijven gaat overnemen en ontwikkelingen gaan uitbrengen op gebied van waterstof.
199 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 25 apr 2024 17:39
Koers 34,040
Verschil +0,025 (+0,07%)
Hoog 34,270
Laag 33,845
Volume 5.672.494
Volume gemiddeld 7.505.512
Volume gisteren 5.309.503