Koffiekamer « Terug naar discussie overzicht

Stikstofkwestie

1.663 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 ... 80 81 82 83 84 » | Laatste
voda
1
Boeren: koe vaker in de wei scheelt stikstof

Koeien vaker in de wei laten, minder eiwitrijk voer geven en mest aanlengen met water. Boeren kunnen op diverse manieren de stikstofuitstoot van hun bedrijven verminderen, zeggen boerenorganisaties. Ze presenteerden vandaag in Den Haag eigen plannen die moeten bewerkstelligen dat Nederland ‘het stikstofdebacle vlot te boven komt’.

Politieke redactie 20-11-19, 12:54 Laatste update: 13:22
Vergund blijft vergund

Landbouw Collectief
Het is ‘cruciaal dat boeren zelf de keuzes kunnen maken die het beste bij hun bedrijfsvoering passen’, vinden de dertien boerenorganisaties die zich hebben verenigd in het Landbouw Collectief. Ze stellen dat hun maatregelen kunnen leiden tot ‘snel resultaat’. De branche steunt ook het plan van het kabinet om varkensboeren die willen stoppen uit te kopen.

Dwang is uit den boze, vinden de boeren. Het inperken van vergunningen vinden ze onbespreekbaar: ,,Vergund blijft vergund.’’

Koeien die buiten staan, stoten minder stikstof uit. Wanneer mest en urine worden vermengd, gaat meer ammoniak de lucht in, een verbinding van stikstof en waterstof. In stallen gebeurt dat meer dan buiten. ,,Mest in de wei zorgt voor veel minder ammoniak dan mest die op stal wordt uitgescheiden’’, meldt ook de Wageningen Universiteit in een artikel over ammoniak. Weidegang kost wel iets: er is ruimte voor nodig en een koe in de wei levert minder melk op.

Lees ook
Nou nou Mark, zo erg is het ook weer niet
Dit zijn de maatregelen van het kabinet tegen de stikstofcrisis

Meebetalen
Ook andere maatregelen kosten geld. Het Landbouw Collectief eist dat de overheid hieraan meebetaalt. ,,De kosten die ondernemers moeten maken voor het oplossen van de stikstofcrisis moeten worden vergoed.’’ Bij het collectief zijn zowel brancheorganisaties als LTO en de Nederlandse Melkveehouders Vakbond aangesloten als de actiegroepen Farmers Defence Force en Agractie, die eerder met duizenden tractoren protesteerden op het Haagse Malieveld.

De stikstofuitstoot moet omlaag omdat te hoge concentraties natuurschade veroorzaken. De Raad van State bepaalde in mei dat de manier waarop de overheid in vergunningaanvragen omging met stikstof in strijd was met de wet.

Grijsgedraaide plaat
Techniek is de heilige graal en het mes mag in de natuur. Onaccepta­bel

Greenpeace
Het Wereld Natuur Fonds (WNF) is blij dat de sector ‘zelf verantwoordelijkheid neemt’ voor de stikstofcrisis, maar vindt dat de plannen te weinig langetermijnoplossingen bevat ‘die perspectief bieden voor natuur en boeren'. ‘De voorgestelde maatregelen pakken het echte probleem niet aan en hebben te weinig positief effect op de andere uitdagingen waar de landbouw voor staat zoals de insectencrisis, klimaat, lucht- en waterkwaliteit.’

Ook is WNF bang dat boeren worden’ opgezadeld met hoge investeringskosten voor het nemen van technische maatregelen, terwijl de effectiviteit van die maatregelen onduidelijk is‘.

Ook Greenpeace is kritisch. ‘Dat de grootste veroorzaker van de stikstofcrisis met deze vrijblijvende plannen komt is te gek voor woorden. De plannen van het Landbouw Collectief zijn ver onder de maat en nauwelijks serieus te nemen.’
Volgens de natuurclub speelt de boerenorganisatie ‘dezelfde grijsgedraaide plaat’ opnieuw af: ‘Techniek is de heilige graal en het mes mag in de natuur. Onacceptabel. Boeren moeten afstand nemen van dit voorstel en kiezen voor de noodzakelijke omslag naar ecologische landbouw met minder dieren.’

www.ad.nl/politiek/boeren-koe-vaker-i...
'belegger''
0
‘LNG truck emits more nitrogen than diesel truck’

The Dutch authorities are again appropriating a budget for cleaner trucks driving on liquefied natural gas (LNG), but they emit up to five times more nitrogen than diesel trucks. That was the conclusion of some driving tests the Dutch authorities ordered, and that was taken out on Thursday by the European environmental organization, Transport & Environment (T&E). The NGO says that European countries have to stop subsidizing LNG trucks.

‘Alarming results’
According to the driving tests in The Netherlands, LNG trucks are emitting two to five times more nitrogen than the cleanest diesel trucks. Alarming results, says the environmental organization Natuur & Milieu, since the Dutch cabinet of Infrastructure just announced to subsidize those trucks the coming two years.
“We cannot support a fossil fuel that hardly yields any profit for the climate, and that is harmful to nature and the quality of the air,” says a spokesperson.

‘Cleaner’
Liquefied natural gas is considered ‘cleaner’ than diesel, but it still is a fossil fuel. Truck transport should make the transition to renewable energy – using electric or hydrogen vehicles – but until now, LNG is seen as the best alternative for diesel. “LNG, however, is no structural solution,” explains Jan Peter Müller from Müller Fresh Food Logistics in Holten. “The use of LNG is mainly fiscally pushed.” Probably the reason why transport companies still buy new diesel trucks.

The LNG trucks, however, have better results when it comes to CO2 emissions. But, according to the driving tests, they produce almost as many particles as diesel trucks. Compared to CNG (Compressed Natural Gas), LNG has four times more calorific value, requires less bulky storage tanks on board, and gives a higher range, making it more suitable for long-distance transport.

Fiscal reward
Natuur & Milieu pleads for a different way of promoting greener transport, other than subsidizing LNG. “The Ministry of Infrastructure should mainly focus on zero emissions of transport by promoting electric and hydrogen vehicles,” says a spokesperson. “Or by fiscally rewarding the use of renewable gas.”

In Belgium, last year, Shell opened the first of three LNG filling stations for trucks in Herstal, near Liège.

newmobility.news/2019/09/19/lng-truck...
voda
0
Raad van State kritisch op stikstofaanpak kabinet

Het snel invoeren van een stikstofdrempel om de bouw in Nederland vlot te trekken, is erg lastig. Dat concludeert de Raad van State dinsdag in een advies aan het kabinet. Van een drempelwaarde mogen volgens de belangrijkste kabinetsadviseur op korte termijn 'geen wonderen worden verwacht'.

Eerst zal het kabinet een stevig pakket maatregelen moeten presenteren die de natuur in kwetsbare natuurgebieden beschermt. Dan gaat het volgens de Raad om 'veel meer' maatregelen dan alleen maatregelen die de stikstofuitstoot van de vrijgestelde bouwprojecten compenseren.

Nederlaag bij rechter
Het oordeel van de Raad is een waarschuwing aan het kabinet: werk aan een goede onderbouwing van zo'n drempelwaarde, anders dreigt opnieuw een nederlaag bij de rechter. Een landelijke stikstofdrempel voor bouwprojecten met een relatief kleine stikstofuitstoot is een belangrijke wapen van Rutte III in de beteugeling van de stikstofcrisis. Blijft de stikstofuitstoot van een bouwproject onder die drempel, dan hoeven bouwers geen natuurvergunning aan te vragen.
Maar gezien de slechte staat van veel beschermde Nederlandse natuurgebieden, is de ruimte voor een drempelwaarde beperkt, stelt de Raad. De compenserende maatregelen moeten dan ook per gebied worden uitgewerkt. Op plekken waar de natuur er slecht aan toe is, zijn volgens de kabinetsadviseur steviger maatregelen nodig.
Het kabinet werkt overigens al aan zo'n gebiedsgerichte aanpak. Zo is in de landbouw een uitkoopregeling opgetuigd voor boeren in de buurt van kwetsbare natuurgebieden die vrijwillig willen stoppen met hun bedrijf.

Minder hard rijden
Eind mei haalde de Raad van State een streep door de te vrijblijvende aanpak van het kabinet om de stikstofneerslag in natuurgebieden terug te dringen. Als gevolg daarvan stokte de vergunningverlening door provincies en gemeenten én kwamen duizenden bouwprojecten stil te liggen.

Begin november kwam het kabinet met een eerste pakket maatregelen om Nederland uit de stikstofcrisis te krijgen. Naast een onderzoek naar een landelijke drempelwaarde, kondigde het kabinet ook aan dat overdag de maximumsnelheid op snelwegen naar 100 kilometer per uur gaat. Daarnaast moeten boeren ander, minder eiwitrijk veevoer gaan gebruiken, om zo de stikstofuitstoot te verminderen.

Ook op dit pakket uit de Raad kritiek. Het kabinet maakt niet goed duidelijk welke bijdrage minder hard rijden en ander veevoer precies leveren aan het herstel van kwetsbare natuurgebieden.

fd.nl/economie-politiek/1325992/raad-...
Kees1
0
quote:

voda schreef op 26 november 2019 15:45:

Raad van State kritisch op stikstofaanpak kabinet

Het snel invoeren van een stikstofdrempel om de bouw in Nederland vlot te trekken, is erg lastig. Dat concludeert de Raad van State dinsdag in een advies aan het kabinet. Van een drempelwaarde mogen volgens de belangrijkste kabinetsadviseur op korte termijn 'geen wonderen worden verwacht'.

Eerst zal het kabinet een stevig pakket maatregelen moeten presenteren die de natuur in kwetsbare natuurgebieden beschermt. Dan gaat het volgens de Raad om 'veel meer' maatregelen dan alleen maatregelen die de stikstofuitstoot van de vrijgestelde bouwprojecten compenseren.

Nederlaag bij rechter
Het oordeel van de Raad is een waarschuwing aan het kabinet: werk aan een goede onderbouwing van zo'n drempelwaarde, anders dreigt opnieuw een nederlaag bij de rechter. Een landelijke stikstofdrempel voor bouwprojecten met een relatief kleine stikstofuitstoot is een belangrijke wapen van Rutte III in de beteugeling van de stikstofcrisis. Blijft de stikstofuitstoot van een bouwproject onder die drempel, dan hoeven bouwers geen natuurvergunning aan te vragen.
Maar gezien de slechte staat van veel beschermde Nederlandse natuurgebieden, is de ruimte voor een drempelwaarde beperkt, stelt de Raad. De compenserende maatregelen moeten dan ook per gebied worden uitgewerkt. Op plekken waar de natuur er slecht aan toe is, zijn volgens de kabinetsadviseur steviger maatregelen nodig.
Het kabinet werkt overigens al aan zo'n gebiedsgerichte aanpak. Zo is in de landbouw een uitkoopregeling opgetuigd voor boeren in de buurt van kwetsbare natuurgebieden die vrijwillig willen stoppen met hun bedrijf.

Minder hard rijden
Eind mei haalde de Raad van State een streep door de te vrijblijvende aanpak van het kabinet om de stikstofneerslag in natuurgebieden terug te dringen. Als gevolg daarvan stokte de vergunningverlening door provincies en gemeenten én kwamen duizenden bouwprojecten stil te liggen.

Begin november kwam het kabinet met een eerste pakket maatregelen om Nederland uit de stikstofcrisis te krijgen. Naast een onderzoek naar een landelijke drempelwaarde, kondigde het kabinet ook aan dat overdag de maximumsnelheid op snelwegen naar 100 kilometer per uur gaat. Daarnaast moeten boeren ander, minder eiwitrijk veevoer gaan gebruiken, om zo de stikstofuitstoot te verminderen.

Ook op dit pakket uit de Raad kritiek. Het kabinet maakt niet goed duidelijk welke bijdrage minder hard rijden en ander veevoer precies leveren aan het herstel van kwetsbare natuurgebieden.

fd.nl/economie-politiek/1325992/raad-...
Verstandig zou zijn om de Raad van State op te heffen. Stelletje lastpakken die al enorm veel schade veroorzaakt hebben. Leveren ook geen enkele positieve bijdrage aan Nederland.
voda
0
Vleestaks kan boeren uit de stikstofcrisis helpen

OPINIE
Wie graag vlees eet, zou moeten betalen voor de maatschappelijke problemen, zoals vervuiling door stikstof, die de veehouderij met zich meebrengt. Annabel Broer pleit daarom voor een vleestaks.

Annabel Broer 28-11-19, 14:54

De Nederlandse boeren hebben 2,9 miljard euro van de rijksoverheid nodig om de stikstofuitstoot terug te dringen. Die claim leggen zij neer in hun recente rapport met de naam ‘Uit de gecreëerde stikstofimpasse’.

Het is een klap geld, 2,9 miljard. Gelukkig is binnen een sector met een zo hoge omzet als de veeteelt de dekking hiervoor snel gevonden: wij, de Jonge Democraten, pleiten voor een vleestaks om boeren uit de stikstofcrisis te helpen.

Net zo ‘schuldig’ als de boeren zijn de mensen die de hele dag door vlees eten

,,Wij zijn niet de veroorzaker van het probleem, maar wij willen wel bijdragen aan de oplossing”, zo klonk het bij de presentatie van het rapport uit de mond van de boeren. Die boodschap zal door menigeen met enig cynisme zijn ontvangen. De oorzaken en oplossingen van het stikstofprobleem zijn immers, ook onder boeren, al jaren bekend.

Desondanks hebben de boeren een punt, zij zijn inderdaad niet de kern van het probleem. Net zo ‘schuldig’ zijn namelijk al die Nederlanders die elke dag beginnen met een broodje ham, lunchen met een saucijzenbroodje, ’s avonds een rookworst bij de stamppot serveren en voor het slapengaan nog een broodje bapao verorberen.

De Jonge Democraten staan voor een systeem waarbij de vervuiler betaalt. Oftewel: dat degene die vlees eet, het geld betaalt voor het oplossen van de problemen die ontstaan door de productie en verwerking van dit vlees. Zo betaalt de vleeseter de kosten van de stikstofcrisis.

Dit is precies wat een vleestaks doet. Iedereen betaalt bij het afrekenen van zijn of haar vlees-producten aan de kassa direct de maatschappelijke kosten die de vleesproductie veroorzaakt. Een eerlijke prijs dus.

Met de introductie van een accijns op de aankoop van vlees van ongeveer 30 procent wordt ruimschoots het bedrag opgehaald dat de boeren zeggen nodig te hebben voor het aanpakken van de stikstofcrisis. De rekening komt dan volledig op het bordje van de vervuilers terecht.

De totale maatschappelijke kosten van de productie van bijvoorbeeld varkensvlees liggen nog hoger. Die maatschappelijke kosten bedragen volgens CE Delft (een onafhankelijk onderzoeks- en adviesbureau voor milieuvraagstukken, red.) 53 procent van de supermarktprijs.

In de toekomst zou gekeken moeten worden hoe ook andere maatschappelijke kosten uit de portemonnee van de vervuiler gedekt kunnen worden. ?

Elegant

Het vleestakssysteem is elegant. Als door de vleestaks de vleesconsumptie ?daalt, is er minder geld nodig voor het aanpakken van het stikstofprobleem. Zo lopen de?bedragen grofweg gelijk op.?En zo verdelen we de kosten van de stikstofcrisis. Iedereen betaalt een eerlijke prijs voor zijn bijdrage aan de vervuiling. Hierdoor worden boeren niet het slachtoffer en is er voldoende geld om de noodzakelijke hervormingen snel door te voeren.

Annabel Broer is lid van het bestuur van de Jonge Democraten.

www.ad.nl/opinie/vleestaks-kan-boeren...
Chiddix
0
Uit het kentekenregister van de RWD blijkt dat de uitstoot van uw motorrijtuig zo hoog is dat u de fijnstofbelasting mrb moet gaan betalen. U betaalt ongeveer 15% bovenop het bedrag dat u gewend bent te betalen voor de mrb. Gaat in op 1 Januari.
voda
0
'Kabinet gaat regels voor pfas fors versoepelen'

Het kabinet gaat de regels aanpassen voor de niet-afbreekbare chemische stoffen die bekend staan als pfas. Daardoor kan driekwart van de bouw- en baggerprojecten die stilliggen vanwege pfas weer opgepakt worden.

Dit meldt nieuwszender RTL Z. Het kabinet had al aangekondigd vrijdag met nieuw beleid te komen.

Kern van de aanpassing is dat er meer pfas in de grond mag zitten dan nu: 0,8 microgram, tegen 0,1 microgram nu. Daardoor kan meer grond verplaatst worden. Verplaatsing van grond is essentieel voor bouw- en baggerprojecten.

RTL Z citeert een ingewijde, die stelt dat driekwart van de bouwprojecten die stilgelegd zijn omdat er te veel pfas in de grond zat, weer opgepakt kunnen worden.

Het FD meldde recent, op basis van een hittekaart van ingenieursbureau Sweco, dat een kleine vierhonderd bouwlocaties een verhoogd risico op pfas hebben. Bouwbedrijven riepen het kabinet twee weken geleden bij een demonstratie op het Malieveld in Den Haag op om met een snelle oplossing te komen, omdat er anders ontslagen zouden vallen.

fd.nl/economie-politiek/1326317/kabin...
voda
0
Minder stikstof door krimp rundveestapel

Het aantal koeien, stieren en kalveren is in 2019 met 3 procent afgenomen tot 3,8 miljoen. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van de voorlopige cijfers van de Landbouwtelling. ,,Dat is echt buitengewoon gunstig voor het stikstofdossier’’, zegt Cor Pierik, landbouweconoom van het CBS in een toelichting.

Binnenlandredactie 29-11-19, 00:21

,,Dit is een gedwongen krimp geweest’’, vertelt Pierik. ,,In 2016 is het fosfaatreductieplan ingevoerd om het aantal melkkoeien omlaag te brengen.’’ In 2018 kwam bijna 40 procent van de stikstofuitstoot in de landbouw van koeien, stieren en kalveren. De uitstoot zal dalen door de krimp van de rundveestapel. Het CBS heeft niet berekend hoeveel.

Lees ook
Vleestaks kan boeren uit de stikstofcrisis helpen
Boeren hebben duizenden illegale kippen rondlopen: 25.000 euro boete geëist

Twee derde van de runderen loopt rond in Gelderland, Noord-Brabant, Overijssel en Friesland. In Noord-Brabant nam het aantal runderen het meest af, met 30.000, ofwel 5 procent.

Boeren houden wel meer geiten. Nederland telt 614.000 geiten, 4,5 procent meer dan een jaar eerder. In ‘geitenprovincies’ Gelderland en Noord-Brabant werd in de zomer van 2017 een stop ingevoerd uit vrees voor gezondheidsrisico’s, zoals longproblemen. Maar dit jaar nam het aantal geiten in deze provincies weer toe met respectievelijk 6 en 2 procent.

De varkensstapel kromp met 2 procent tot 12 miljoen. De helft wordt in Noord-Brabant gehouden. Hier daalde het aantal varkens iets sneller, met 3 procent.

www.ad.nl/binnenland/minder-stikstof-...
Chiddix
0
Minister van Veldhoven(D66) moest in Buitenhof uitleggen waarom het kabinet zo plotseling besloot tot een norm van 0,1% voor PFAS waardoor veel werk kwam stil te liggen en veel schade werd veroorzaakt.
De milieuvrouw wrong zich in allerbei bochten, om te wijzen op onderzoeksinstanties die ermee bezig waren. Er kwam dus geen duidelijk antwoord.
Na maanden is de norm nu opgetrokken naar 0,8% waardoor 75% weer op gang kan komen(bedrijvigheid).
De norm 0,1% was een nepnorm, die niet met de realiteit overeen kwam. Wie gaat nu de schade betalen? Had Rutte niet een noodwet kunnen instellen tijdens het onderzoek PFAS? De presentator van Buitenhof sprak over paniekvoetbal door het kabinet.
Chiddix
0
Ook kwam de vraag ter sprake waarom Rutte zolang gewacht heeft met ingrijpen bij PFAS. Daar is maar 1 antwoord op mogelijk. De economische groei aanjagen.
voda
0
Uit de stikstofcrisis met veevoer op maat per boer

Het kabinet verwacht dat ander veevoer de stikstofneerslag sterk zal verminderen. Maar over het hoe en wat hiervan is nog veel onduidelijk. En hoeveel kost dit de boer? Drie grote voerfabrikanten geven hun visie.

Het kabinet presenteerde vorige maand drie oplossingen om de neerslag van stikstofverbindingen te verminderen. Daarvan trok de verlaging van de maximumsnelheid naar 100 kilometer per uur op autowegen de meeste aandacht. De saneringsregeling voor de varkenshouderij was al bestaand beleid en veroorzaakte geen rumoer. Als derde stikstofmaatregel wil het kabinet ander veevoer. Dat moet het meeste effect hebben. Maar onduidelijk is nog hoe dit gestalte moet krijgen.

Toch ziet het kabinet dit zogenaamde ‘voerspoor’ als een snelle oplossing om Nederland van het stikstofslot te krijgen. In hun brief van 13 november schatten de ministers Schouten van Landbouw, Van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Van Veldhoven van Milieu in dat ‘voermaatregelen een reductie van de stikstofdepositie op kan leveren van 3,6 mol per hectare per jaar in het eerste jaar’. Dat staat gelijk aan 50 gram stikstof per hectare per jaar minder. Voor het perspectief: volgens de Wageningen University slaat er nu gemiddeld 21,4 kilo stikstof per hectare per jaar neer aan stikstofoxiden.

De verandering van het veevoer waarop het kabinet mikt, beperkt zich op dit moment tot verlaging van het eiwitgehalte. Minder eiwit in het voer leidt tot minder stikstofverbindingen als ammoniak in mest. Dit verlaagt volgens het kabinet de stikstofneerslag meer dan de andere twee maatregelen bij elkaar. De snelheidsverlaging levert omgerekend 17 gram stikstof minder per hectare per jaar op. De varkenssanering resulteert ‘in potentie’ in een stikstofreductie van 40 gram per hectare per jaar. Terwijl aanpassing van het veevoer in zijn eentje al goed is voor bijna 50 gram per hectare per jaar minder.

Beetje wensdenken

Sinds de Raad van State in maart besloot dat het Nederlandse stikstofbeleid niet deugt, liggen duizenden projecten stil. Een vergunning wordt nu alleen afgegeven bij vooraf aantonen dat er door het project geen extra stikstofneerslag plaatsvindt bij een natuurgebied. Een te hoge stikstofbelasting schaadt de natuur en vermindert de biodiversiteit.

De drie noodmaatregelen zijn volgens het kabinet ‘op zeer korte termijn in te voeren’ en effectief. Volgens de bewindslieden is het in 2020 dan weer mogelijk 75.000 woningen te bouwen. Met 2020 voor de deur is dit een beetje wensdenken. Want het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) en het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) waarschuwen in rapportages waarop het kabinet zich baseert, dat aanpassing van het veevoer drie jaar vergt.

Een periode van drie jaar om het eiwitgehalte van het melkveevoer te verlagen is realistisch gezien ‘de inspanning die de veevoederbedrijven moeten doen en de geleidelijkheid waarmee de veehouders dit zullen oppakken’, schrijft PBL-onderzoeker Gert Jan van den Born in een notitie ten behoeve van het noodpakket van het kabinet. ‘Veel hangt af van de snelheid waarmee bedrijven het eiwitgehalte van het ruwvoer weten te verlagen. Dit laatste is mogelijk de grootste (..) onzekere factor.’

Eerder een kwestie van maanden

Er zijn in Nederland drie grote voerfabrikanten: ForFarmers, Agrifirm en De Heus. Zij reageren op vragen van het FD enigszins afhoudend op de claim van het kabinet dat ander veevoer in 2020 de stikstofblokkade opruimt. Agrifirm meldt dat het niet ‘kan verifiëren of voermaatregelen’ wel de stikstofreductie opleveren die het kabinet noemt, aldus een woordvoerder.

Het bedrijf onderzoekt ‘al jaren in hoeverre het ruwe eiwitgehalte verlaagd kan worden zonder nadelige effecten voor melkproductie, verdienvermogen boer en diergezondheid’. De voerfabrikant ‘is ervan overtuigd’ dat dit ‘zonder probleem’ lager kan. Met 3% minder ruw eiwit in het totale rantsoen kan de totale ammoniak­uitstoot van de Nederlandse veestapel volgens Agrifirm 3 kiloton dalen. Omgerekend naar stikstofneerslag per hectare per jaar volgens de vuistregels van het PBL en RIVM is dat het drievoudige van waarop het kabinet in 2020 rekent. Maar Agrifirm noemt dus geen jaartal.

Het realiseren van de door het kabinet gewenste stikstofreductie via eiwitarmer veevoer is ‘eerder een kwestie van maanden dan van jaren’, zegt de woordvoerder van de beursgenoteerde voerfabrikant ForFarmers. ForFarmersFFARM:€5,66-- verbindt daar één 'nadrukkelijke' voorwaarde aan: 'De veehouders moeten eerst zien dat er voor hen een toekomst is. Als boeren daar niet van overtuigd zijn, komt het er niet van. Als de boeren alleen stikstof moeten reduceren om de bouw ruimte te geven, gaat het niet lukken.'

Het Dairy Breeding Centre in het Friese Wirdum van fokbedrijf CRV. CRV fokt koeien die minder stikstof uitstoten. 'Veehouders moeten eerst zien dat er voor hen een toekomst is', zo waarschuwt voerfabrikant ForFarmers voor stikstofreductie via ander veevoer.
Het Dairy Breeding Centre in het Friese Wirdum van fokbedrijf CRV. CRV fokt koeien die minder stikstof uitstoten. 'Veehouders moeten eerst zien dat er voor hen een toekomst is', zo waarschuwt voerfabrikant ForFarmers voor stikstofreductie via ander veevoer.Foto: Siese Veenstra voor het FD

voda
0
Deel 2:

'We doen dit al 108 jaar'

Ook diervoerfabrikant Koninklijke De Heus Groep verwacht dat aanpassing van het eiwitgehalte van het ‘totale voerrantsoen’ technisch sneller mogelijk is dan in drie jaar. ‘Het is zeker niet makkelijk, maar in de kern doen we dit al 108 jaar en dat spel beheersen wij heel goed’, aldus een woordvoerder.

Het begint volgens De Heus met een analyse van ruwvoer als gras en maist. 'De voedingswaarde daarvan varieert per boerderij omdat het afhankelijk is van weer, zon en grondsoort.' De samenstelling van het nieuwe krachtvoer is kortom maatwerk. Een kwestie van met kennis van zaken aan de juiste knoppen draaien om het gewenste mengvoer te produceren. 'Het optimaliseren van het totale voerrantsoen afgestemd op de lokale situatie', aldus De Heus. Precisielandbouw: elke boer zijn eigen voer.

Kosten onduidelijk

Dat maatwerk maakt het volgens De Heus lastig de kosten in te schatten. ‘Onze klanten vragen natuurlijk ook: Wat betekent dit onder de streep voor mij?’ De kosten zullen per boer verschillen. Ook voor het kabinet zijn de financiële consequenties nog onduidelijk, want ‘afhankelijk van de nadere uitwerking en invulling van de maatregel’, schrijven de ministers. Agrifirm verwacht dat voeraanpassing ‘zonder financiële consequenties voor veehouders’ mogelijk is.

Het lokaal bepalen van de hoeveelheid eiwit in het voer vereist volgens De Heus ‘veel meer aandacht, tijd en discipline’ van de boer en zijn leveranciers. Dat is volgens het bedrijf ook de reden dat dit nog geen bestaande praktijk is. Boeren kijken nu vooral naar de melkgift. Een brede bandbreedte voor het voer en één of twee keer per jaar een bezoek van de voedingsspecialist aan de boerderij zijn dan voldoende.

Maar hoe preciezer de voereisen, des te wankeler het evenwicht tussen productiviteit, emissies en gezondheid en des te intensiever de begeleiding. ‘Vergelijk het met de uitgekiende voedingsstrategie voor een topsporter.’

Monitoring en controle

‘Monitoring en controle’ van het voerspoor op stikstofreductie is volgens De Heus nog wel een probleem. Het Landbouw Collectief, dat wil helpen de stikstof-impasse te doorbreken, praat daarover met het landbouwministerie. Maar of de voermaatregelen resulteren in de beloofde 50 gram stikstofreductie per jaar per hectare is lastig te controleren. Gaan inspecteurs per boerderij het voer onderzoeken?

Niet uit te sluiten valt dat het kabinet de komende weken of maanden alsnog kiest voor toevoeging van hulpstoffen aan het veevoer, om daarmee de stikstofuitstoot te beperken. Het voorstel van de Spoedwet aanpak stikstof, die het kabinet vorige week aan de kamer stuurde, opent de mogelijkheid dat de regering voer­ingrediënten dwingend voorschrijft. Volgens DSM ‘kunnen veevoeder-additieven stikstofemissies van de Nederlandse veestapel per direct tot 7% verminderen’. Het kabinet heeft hier in het novemberpakket niet meteen voor gekozen, omdat, volgens sommige agrariërs, de werkzaamheid nog niet helemaal bewezen is. DSM zegt in een reactie dat de effectiviteit van de hulpstoffen uitgebreid is onderzocht.

fd.nl/achtergrond/1325868/uit-de-stik...
Chiddix
0
De TK heeft met een nipte meerderheid een spoedwetje stikstof aangenomen, om de woningbouw vlot te treken. 50Plus en SGP stemden met de coalitie mee.
GroenLinks en PvdA stemden tegen. De wet die geen structuele oplossing biedt moet nog door de Eerste Kamer waar de coalitie afhankelijk is van GL,PvdA en FVD voor wetvorming.
Vreemde snuiters GL en PvdA om niet voor te stemmen i.v.m woningbouw. Bouwvakkers die links stemmen mogen wel eens in de spiegel kijken. Achter welke partijen loop je nu met de verhoogde AOW leeftijd en woningbouwproblemen?
objectief
0
quote:

Chiddix schreef op 6 december 2019 08:02:

De TK heeft met een nipte meerderheid een spoedwetje stikstof aangenomen, om de woningbouw vlot te treken. 50Plus en SGP stemden met de coalitie mee.
Vlot trekken, dit is geen oplossing van het probleem. Hoe minder er gebouwd wordt in de periode naar 2020 hoe beter, dan kan de omgeving ook rustig bijkomen en de bouwvakkers genieten. Ze werken normaliter in deze periode toch weinig dagen.
wiegveld
1
Technische aanpassingen gaat niet werken.

Boeren hebben vanwege marktwerking hun hele systeem dolgedraaid. Meer dan 150-200 koeien met weilanden ver weg, koeien op stal, weilanden verpest door onkruidverdelgers en Engels raaigras, insecten etc doodgespoten alles voor 1 litertje melk meer per koe. Varkens en kippen nog dramatischer.

Veestapel fors verkleinen, kappen met eenvormigheid en verbod op insectengif en wellicht in ruil daarvoor een ruimhartige uitkoopregeling en een minimumprijs voor melk en ander spul kan een oplossing zijn.

Deze stikstof wet is dweilen met de kraan open en een nieuwe wet ipv de PAS wetgeving
JP Samosa
1
Chiddix
0
Boeren overwegen acties rondom kerst door distributiecentra te blokkeren voor de supermarkten opdat de burgers tot nadenken worden gezet op welke partijen ze hebben gestemd. Ook bouwverkeer wil zich erbij aansluiten.
Ik dacht eigenlijk, dat de boeren op dit moment redelijk tevreden waren? Men mag stoppen op vrijwillige basis en krijgt daarvoor een vergoeding.
Bouwverkeer i.v.m PFAS is een ander verhaal. Ze willen schadeloos gesteld worden door het kabinet vanwege het stilleggen van projecten.
Chiddix
0
De boeren eisen 2,9 miljard van het kabinet, om de stikstof in hun branche te verlagen.
DeZwarteRidder
1
quote:

Chiddix schreef op 8 december 2019 15:44:

De boeren eisen 2,9 miljard van het kabinet, om de stikstof in hun branche te verlagen.
Dat is een koopje.
Chiddix
0
quote:

DeZwarteRidder schreef op 8 december 2019 15:53:

[...]
Dat is een koopje.
Citeer, in ruil voor 2,9 miljard wil agrarisch Nederland de stikstofimpasse helpen te doorbreken door stikstofuitstoot te verminderen, koeien vaker in de wei, minder eiwitrijk voer geven en mest verdunnen met water.
Als minister Schouten de knip niet trekt, volgen acties.
Er zijn meer sectoren die willen dat kabinet Rutte de knip trekt(zorg,onderwijs, etc).
1.663 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 ... 80 81 82 83 84 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Markt vandaag

 AEX
860,01  -5,35  -0,62%  19 apr
 Germany40^ 17.714,20 -0,69%
 BEL 20 3.827,75 +0,03%
 Europe50^ 4.904,14 -0,28%
 US30^ 37.851,00 0,00%
 Nasd100^ 17.004,48 0,00%
 US500^ 4.960,72 0,00%
 Japan225^ 37.028,48 0,00%
 Gold spot 2.392,50 0,00%
 EUR/USD 1,0655 +0,11%
 WTI 82,10 0,00%
#/^ Index indications calculated real time, zie disclaimer

Stijgers

WDP +3,12%
Kendrion +2,92%
EBUSCO HOLDING +2,67%
Vopak +2,61%
NX FILTRATION +2,17%

Dalers

JUST EAT TAKE... -5,11%
TomTom -4,68%
Fugro -4,30%
ASMI -4,00%
BESI -3,64%