Royal Dutch Shell « Terug naar discussie overzicht

Uitstappen? Is het echt never sell Shell?

Adek 2001
0
Door 't putje, zo vaak gezien, maar komt vanzelf weer op 27, geduld en dividend pakken
[verwijderd]
0
Een grotere dip kan komen door de vertraging van de wereldeconomie. Deze dip kan mogelijk in Q3 2020 teniet wprden gedaan door een opleving van de Chinese economie. Dit kan een catalisator zijn dat de koers van Shell ook weer omhoog gaat.

The question is: do you like to slide down first or just take the way up? it's up to you

Lange termijn -> energietransitie is een bedreiging op dit moment, maar tegelijk ook een kans als Shell stappen zet
Mrx77
0
Al wekenlang zijn deAmerikanen rd flink aan het dumpen en exxon wordt continue omarmt...Lijkt wel een spel van Trumo..America first.
Overnight is rd door amerikanen op 23,6 gezet...dit is een daling van 3 procent tov koers van gisteren en dat op een olieprijsdaling van ca 1,3 procent...exxon daalt maar 1,2 procent...
www.iex.nl/Aandeel-Koers/330013992/Ex...
@monkeytail
0
quote:

Pataya schreef op 21 februari 2020 16:06:

Ik denk dat we op het punt komen dat er een paar grote jongens gaan instappen. B.v. pensioenfondsen.

ik denk juist dat het voor pensioenfondsen moeilijk wordt vanwege de eisen die de steakholders en klanten (overheden) van ze eisen. nl. de vergroening van de portefeuilles. Maar andere beleggers zouden nu moeten instappen omdat Shell 10 jaar vooruitkijkt en de energie transitie allang heeft zien aankomen. Ze investeren in allerlei bronnen, en stoten een deel crudes af, heel verstandig. Ik vermoed dat ze nog meer energiebedrijven kopen want er is giga veel elektriciteit nodig om alles draaiende te houden. Het spannende is, of ze erin slagen voldoende rendement te behalen. Met LNG kunnen ze ver komen, iig de komende paar jaar. Op korte termijn is het aandeel zwak maar dat verandert vanzelf als het dividend wordt gehandhaafd dus wachten we de AHV af.
Leefloon
0
quote:

@monkeytail schreef op 22 februari 2020 00:56:

Op korte termijn is het aandeel zwak
Op lange termijn is dat helaas niet beter, door het terecht fors achterblijvende koersrendement ("hoog" dividendrendement, gemiddeld grote kans op een laag of zelfs negatief koersrendement).

Op korte termijn helpt het sentiment niet. YTD is bij heel Euronext de ICB sector Alternative Energy, gewogen naar geschatte beursomzet, de best presterende sector (van de 40 sectoren) met +45,16%. De nummers 3 en 4 zijn Electricity (+29,09%) en Gas, Water & Multiutilities (+16,44%). Oil & Gas met de zwaargewichten Total en Shell is de nummer 38 met -11,15%, en Automobiles & Parts (o.a. Peugeot en Renault) is de nummer 40 met -12,65%.

YTD is een thema dat elektriciteit bij beleggers (overdreven?) modieus en trendy is, terwijl olie en klassieke automobiliteit uit de mode zijn. Misschien biedt Oscar Wilde dan enig houvast voor slachtoffers van de (alles behalve) "mooie" dividenden: "Fashion is a form of ugliness so intolerable that we have to alter it every six months.".
Leefloon
0
Het niet helpende sentiment: nos.nl/artikel/2324068-nederlandse-be...

'Nederlandse bedrijven financierden jarenlang prominente klimaatscepticus'

De Nederlandse klimaatscepticus Frits Böttcher, ooit mede-oprichter van de Club van Rome, heeft tussen 1989 en 1998 meer dan een miljoen gulden ontvangen van Shell en andere multinationals. Het doel was: twijfel zaaien over klimaatverandering en de rol van de mens daarin.

Een en ander blijkt uit het nagelaten archief van de hoogleraar fysische scheikunde, die in 2008 overleed. Onderzoeksjournalisten van het Platform Authentieke Journalistiek, de Volkskrant en Follow the Money berichten er vandaag over.

Bedrijven als Shell, Texaco, KLM, Hoogovens en AkzoNobel en ook de ANWB maakten geld over. Met het geld zette Böttcher een internationaal netwerk van klimaatsceptici op.

Ook produceerde hij rapporten, boeken en opinie-artikelen. Daarin schreef hij bijvoorbeeld dat het broeikaseffect niet bestaat en dat CO2 niet gevaarlijk, maar juist "goed voor planten" is.

'Van munitie voorzien'

Volgens Follow the Money hoopte Böttcher tegenstanders van klimaatbeleid van munitie te voorzien. Zijn rol in de milieudenktank Club van Rome kwam hem daarbij goed uit. "De Club van Rome en vooral mijn optreden daarin is een mythe", schreef de klimaatscepticus in december 1996. "Die moet je in stand houden."
Apae
0
Leefloon, je blijft hameren op dat dividendrendement. Kan je de mening dat dat rendement op termijn onhoudbaar is voor Shell staven met langjarige cijfers van dividend versus winst? Oftewel: is de payout ratio van Shell aan het toenemen, of historisch een vrijwel vlakke lijn?
Leefloon
0
quote:

Apae schreef op 22 februari 2020 09:15:

Leefloon, je blijft hameren op dat dividendrendement.
Donquichotterie. Je verwart mij met mensen die een aandeel kopen of aanbevelen vanwege een dividendrendement dat ongeveer het dubbele is van een marktgemiddelde, zonder enige andere onderbouwing. Stel je selectieve, o.a. gelet op het volstrekt willekeurige gebruik van verleden en toekomst, vragen aan hen.

Maar goed, eerder was je ook al aan het verzinnen dat ik "negatief" was, terwijl sindsdien in werkelijkheid het koersrendement van Shell nogal achterblijft bij onnadenkend indexbeleggen, inclusief Shell. Waar ik voor waarschuwde, is gebeurd.

Van alle enige tijd geleden, ten overvloede, bekeken aandelen met een recent "hoog" dividendrendement cfr. Yahoo!, exclusief uitzonderngen zoals een andere beleggingscategorie of bedrijfsliquidaties, was er precies eentje bij heel Euronext die een best presterende nationale index versloeg. Net zoals Shell in februari 2016 zowaar enkele beleggingswaardige dagen kende. Twee of drie dagen, en best lang geleden.
Leefloon
0
quote:

Apae schreef op 22 februari 2020 09:15:

is de payout ratio van Shell aan het toenemen, of historisch een vrijwel vlakke lijn?
Overigens waarschijnlijk geen van beide door jou selectief voorgekauwde opties, wanneer je de zelfopheffende aandeleninkoop op 2 manieren (cijfers per aandeel, vorm van pay-out) eerlijk zou meenemen in het selectieve verhaal, dat onnadenkend en bijna oneindig geëxtrapoleerd wordt naar de toekomst. Nog daargelaten dat je je blind staart op een misleidende fooi, en het al jarenlang fors achterblijvende koersrendement s4electief weglaat in je hele verhaallijn. Het aandeelhoudersrendement van Shell zuigt op langere termijn. Al jarenlang, en ook wanneer de koers weer zou herstellen.
buy&hold-style
1
quote:

Leefloon schreef op 22 februari 2020 10:19:

[...]
Het aandeelhoudersrendement van Shell zuigt op langere termijn. Al jarenlang, en ook wanneer de koers weer zou herstellen.
Hangt van je definitie van lange termijn af. Aandeelhoudersrendement Shell van 1914 - 2014: 14% per jaar.

In die 100 jaar wisselden goede en slechtere periodes elkaar af, met hogere en lagere olieprijzen, lagere en hogere koersen. Juist het consistent hoge dividend, dat ook tijdens langere periodes van koerszwakte wordt gehandhaafd, zorgt ervoor dat deze tegen lagere koersen kunnen worden herbelegd. Maar je moet wel tegen de volatiliteit van de oliecyclus kunnen.

Hier een leuk artikel theconservativeincomeinvestor.com/my-...
Mrx77
0
In dit forum werd onlangs de discussie gevoerd over de energietransitie etc...en dat EV autos in gebruik en onderhoud goedkoper zouden zijn dan benzine en dieselautos....Ik had hier gevoerd dat dit propagenda is van ons overheid om ons over te halen om EV autos te kopen....ik had hen gehamerd dat ons overheid een onbetrouwbare regering is en het volk continue voorliegt en dat EV auos vele malen zwaarder wegen waardoor banden,remblokken en remsysteem sneller aan vervanging zijn. In dit artikel vab AD is dit bevestigd...EV autos zijn dik de klos...een remsysteem kost bij deze auto circa 4000 euro bij vervanging en bij benzineauto maar 250 euro!!EV gebruikers laat je niet in maling door ons overheid die alleen oog heeft voor CO2 doelen en alles erbij liegt om hun doel te behalen...logisch dat onderhoud electrische autos duurder is want auto is zwaarder en in aanschaf zonder subsidie 2x zo duur en EV auto is massaproductie zit in kinderschoenen en technologie moet zich nog bewijzen...ontploffende accus horen daar ook bij.
www.ad.nl/auto/reparatie-elektrische-...
Mrx77
1
Ik vrees echt dat de transitie tot een grote ontevredenheid vh volk teweeg gaat brengen als iedereen probeert massaal.over te stappen en terugkomen van een koude kermis met al die loze beloftes van ons overheid
[verwijderd]
0
Nucleaire energie zie ik zelf als de toekomst, maar dat is een onderwerp waar de overheid de koppen voor in het zand steekt.
[verwijderd]
1
quote:

Mrx77 schreef op 22 februari 2020 11:18:

In dit forum werd onlangs de discussie gevoerd over de energietransitie etc...en dat EV autos in gebruik en onderhoud goedkoper zouden zijn dan benzine en dieselautos....Ik had hier gevoerd dat dit propagenda is van ons overheid om ons over te halen om EV autos te kopen....ik had hen gehamerd dat ons overheid een onbetrouwbare regering is en het volk continue voorliegt en dat EV auos vele malen zwaarder wegen waardoor banden,remblokken en remsysteem sneller aan vervanging zijn. In dit artikel vab AD is dit bevestigd...EV autos zijn dik de klos...een remsysteem kost bij deze auto circa 4000 euro bij vervanging en bij benzineauto maar 250 euro!!EV gebruikers laat je niet in maling door ons overheid die alleen oog heeft voor CO2 doelen en alles erbij liegt om hun doel te behalen...logisch dat onderhoud electrische autos duurder is want auto is zwaarder en in aanschaf zonder subsidie 2x zo duur en EV auto is massaproductie zit in kinderschoenen en technologie moet zich nog bewijzen...ontploffende accus horen daar ook bij.
www.ad.nl/auto/reparatie-elektrische-...

Daar kan je nog aan toevoegen dat het bij de Nederlandse overheid zo werkt dat ze altijd eerst dingen subsidiëren en vervolgens, als iedereen is overgestapt, de subsidies afschaffen en er belasting op gaan heffen.

De huidige voordelen van elektrisch rijden zijn dan zo verdwenen.

Leefloon
0
quote:

Mrx77 schreef op 22 februari 2020 11:24:

als iedereen probeert massaal.over te stappen
Een als-dan redenatie, die nooit werkelijkheid zal worden. Zelfs de makers van de nieuwe apparatuur moeten zoiets niet willen, wegens een risico op een faillissement door een eenmalig "topjaar". Niets en niemand die dat aankan, en geen manager of overheid die het als doel zal hebben. Het zullen vanzelf stapjes zijn, ook door afschrijvingstermijnen, die "iedereen" aan moet kunnen. Van infrastructuur tot en met erin investerende klant.
Leefloon
0
quote:

FreedomFighter schreef op 22 februari 2020 12:30:

De huidige voordelen van elektrisch rijden zijn dan zo verdwenen.
En dus blijft netto een maatschappelijk wenselijk en gepromoot milieuvoordeel over. Lastenverlichting is helaas geen doel, of het moet preventie van de lasten van duurdere maatregelen zijn.
Leefloon
0
quote:

buy&hold-style schreef op 22 februari 2020 11:06:

Hangt van je definitie van lange termijn af. Aandeelhoudersrendement Shell van 1914 - 2014: 14% per jaar.
Ik hoef die lange termijn niet te definiëren, wanneer de markt door het "hoge" dividendrendement al laat merken dat het sinds '14 geen 14% per jaar meer zal zijn, omdat olie uiteindelijk een eindig verhaal is.

Die economische theorie is tevens de huidige praktijk, zodat de lange termijn al speelt. Een "hoog" dividendrendement (en de nu al vertragende aandeleninkoop) omdat banken en beleggers uiteindelijk tenminste100% van hun investeringen hopen terug te zien, wat bij Shell al via het dividend moet omdat men verwacht dat Shell in de huidige vorm niet het eeuwige leven heeft.

Voor 1914-2024 mag je hopen op een voor de toekomst irrelevante historische 14% per jaar, maar dan moet de koers van Shell waarschijnlijk ongeveer verdrievoudigen. Of olie nou over 15 jaar of over 30 jaar "einde verhaal" is, ik voorzie in 2024 geen verdrievoudigde koers, die dan voor het fossiele deel nota bene versneld richting nul afgebouwd moet worden.

Overigens ligt het gemiddelde historische rendement van indexbeleggen dichtbij 14%, zodat tegenwoordig indexbeleggen (mét Shell-component) veel beter scoort in de verhouding van rendement en risico.

Gelet op de aandeleninkoop, is Shell het eigenlijk ook met mij eens. Een gezonde vorm van zelfvernietiging. Liever dat, dan een herbeleggingsprogramma.

In alle gevallen, maar dat stelde ik implicitiet ook al toren de koers hoger stond, kan Shell weleens de index verslaan. Des te lager de koers, des te groter die kans wodt. De koersdaling in de periode 2020 YTD is een fractie van de periode van een "zeer lange termijn". Van mij mag de olieprijs stijgen, en Shell ook. Economisch vind ik olie te goedkoop.

In negatieve betekenis zijn postbedrijven een voorbeeld, waar winstverlagingen, koersverlagingen en dividendverlagingen hand in hand gaan. En al die tijd is tussendoor het dividendrendement telkens "mooi". Sosm zelf interim meer dan 10%. Olie is nog lang niet in die fase, maar het is wel iets om rekening mee te houden. In een achterhoofd. In een vat. De eerste effecten zijn al jarenlang zichtbaar, waaronder de valkuil en red flag van "mooie" dividenden, maar ook het telkens buiten een periode (2014, of begin 2016) vallende underperformende koersrendement.

Voor indexbeleggen zal gelden dat ongeveer een derde dividendrendement is, en ongeveer twee derde koersrendement. Het dividendrendement van Shell is veel hoger dan ongeveer 4,xx%, wat illustteert wat er van het koersrendement verwacht wordt. In één woord, op een langere termijn: underperformance. Omdat Shell nu eigenlijk al geen zeer aantrekkelijke belegging meer is, een eventueel technisch herstel en dergelijke daargelaten.

Iets om rekening mee te houden; meer niet. De keuze voor een "mooi" dividend heeft gevolgen. Bij Shell zijn de gevolgen en de oorzaak daarvan aanwijsbaar, ongeacht 15 jaar of 25 jaar olieverslaving. Met de kanttekening dat olie, in tegenstelling tot post, nog geen serieuze krimpmarkt is. Vanaf 2014 ziet het er echter niet al te best meer uit, met een forse underperformance ten opzichte van het tegenwoordig door Shell afgeremde indexbeleggen.
[verwijderd]
0
@ Leefloon - weer een mooie bijdrage van je.

Over het heilige dividend, m.i. is dit uiteindelijk funest voor het bedrijf. Er worden steeds maar assets verkocht alleen om cash te genereren. Wat als er niets meer te verkopen is, wordt dan het bedrijf geliquideerd.

Btw - bezit zelf geen aandelen meer, gedumpt toen corona de kop opstak (meer geluk dan wijsheid), heb nog wel zoontje met kleine positie.
venelmptstraat
0
Beste allen: waarom beleggen wij...

Dit zegt voldoende om niet emotioneel maar rationeel aandelen te beoordelen. Dividend is pas relevant als de koersontwikkeling daarnaast ook positief is. Forumleden Wereldhave hebben dit ook altijd als argument gebruikt, en kijk nu waar de koers staat ...

als wij de klok konden terug zetten kochten we allemaal Amazon, Tesla of dichter bij huis ASML of Galapagos...en de echte visionairs kochten Bitcoins...

Helaas nog weinig visionairs op dit forum gehoord, maar wellicht volg ik het ook te weinig.

Senior 1936
0
waarom wij beleggen in RDS:
‘s Werelds beste dividendbetalers: Shell aan kop
www.belegger.nl/Column/292369/s-Werel...

Daarbij komt dat Shell veel meer is dan olie. Het bedrijf is sterk gegroeid in gas, heeft een chemietak en loopt voorop als het gaat om de transitie naar waterstof. Er wordt voor $2 miljard in waterstofprojecten geïnvesteerd.
200.031 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 1382 1383 1384 1385 1386 1387 1388 1389 1390 1391 1392 ... 9998 9999 10000 10001 10002 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 18 apr 2024 14:30
Koers 33,370
Verschil -0,160 (-0,48%)
Hoog 33,555
Laag 33,180
Volume 2.498.567
Volume gemiddeld 7.468.058
Volume gisteren 5.990.833