PostNL « Terug naar discussie overzicht

Mei 2020

1.709 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 ... 82 83 84 85 86 » | Laatste
geldverdubbelaar
0
quote:

charlie b schreef op 7 mei 2020 01:00:

[...]
Altijd dat na gelul van dat komt goed, dat komt goed, koers gaat naar de 2 euro plus of naar de 3 euro, tja in je dromen natuurlijk. Ik zal je iets vertellen, de koers gaat de komende tijd net niks doen, ja omlaag en niet omhoog, dus....hou daar maar rekening mee vriend!
Charlie
Ps op naar de 1,25 of 1 euro voor onze PostNl,....
gaat gewoon stijgen op naar de 2.-
geldverdubbelaar
0
quote:

Jeliazkov schreef op 6 mei 2020 21:28:

Ben regelmatig in Belgisch Limburg; net over de grens. Zowel Nedelanders als de Belgen daar bestellen bij voorkeur via PNL. Belgen bestellen en laten bezorgen op een afhaalpunt in Nederland waar ze ook hun boodschappen doen.
Een samenwerking van Ahold en PNL gaat Belgie veroveren. Gratis tip; graag gedaan.
zo is het
Erik9400
2
Als ik kijk naar andere bedrijven dan is postnl van veel te hard afgestraft voor de redelijke cijfers en redelijke verwachtingen... Koers Is geen weerspiegeling van bedrijf maar laat zien dat management (terecht) geen vertrouwen verdient en daarmee is het makkelijke prooi voor shorters.
Hv moet domweg ontslagen worden (zelf doet ze het toch niet) maar ze mag blijven zitten omdat.... Ehhhhh... Rvc is dus ook incompetent!
win some...
1
Uit de Q1 van AholdDelhaize:

At bol.com, the online retail platform in the Benelux included within the Europe segment results, net consumer sales grew by 39.5%. Bol.com's third party sales grew 66% in the quarter with nearly 21,000 merchant partners on the platform.

Dit geeft een verklaring voor de aanhoudende margedruk bij Pakketten. In plaats van rechtstreeks contact met Postnl tegen een relatief hoog tarief, gaan steeds meer webshops met Bol.com als tussenstap verzenden en betalen zo het relatief lage tarief dat Bol.com heeft bedongen.

Deze platformisering van online sales is al een tijd aan de gang en de trend was ook al eerder zichtbaar in Amerika (Amazon). Postnl heeft hier niet op tijd op ingespeeld.
Erik9400
0
1,8 MILJARD verlies.... en 4% in de min

Ben zo boos omdat ik juist dacht dat postnl veilige haven zou zijn maar het is veiliger om in KLM te beleggen :-(
rsantego
1
Kijk ook eens naar de cijfers en vooruitzichten van BAM ten opzichte van Post.NL. en kijk dan naar het verschil in daling Soms ontbreekt elke logica
Gaston Lagaffe
6
quote:

xof schreef op 6 mei 2020 10:12:

[...]
Gaston, bedankt voor jouw reactie. Ik wacht jouw ideeën af.

Buiten het fiscaal rechtelijke, is er een enorme bijboeking gedaan. Die waarde lijkt me vrnl goodwill. Als die vlgs IFRS niet door de impairmenttest komt, wordt die afgeschreven tlv P&L. Minder EigenVermogen, dus weer ten laste vd aandeelhouders. Nog voor het einde van 2020. Dan blijkt wel hoe groot het Sandd disaster is.

Hallo xof, Hierbij mijn idee : hoe ziet die overname van Sandd er bij benadering uit ? Precies zullen we het nooit weten, alleen PostNL heeft die informatie. Onderstaande opzet is dan ook zeer grof / onvolledig en mogelijk op delen onjuist.

Overname Sandd :

Bij de overname van Sandd op 22 oktober 2019 ga ik (voorlopig) uit van de onderstaande gegevens (zie o.a. Jaarverslag 2018 Sandd Beheer II BV, is jaarverslag 2019 bekend ?) :
Aankoopbedrag Sandd van ca. € 129mio bestaande uit :
1)- overname aandelenkapitaal = € 65mio
2)- overname schulden aandeelhouders = € 40mio
Subtotaal = € 105mio betaald aan v/d Laar en cs
3)- aflossen schulden banken e.d. = € 24mio
Totaal = € 129mio

In de geconsolideerde jaarcijfers Sandd 2018 zien we o.a. :

Schulden aan participanten (aandeelhouders) = € 29.689mio >> stel € 30mio
Schulden aan kredietinstellingen = € 11.597mio
Langlopende schulden + aflossingen = € 3.555mio (2.947+608)
Totaal kredietinstellingen = € 15.152mio >> stel € 15mio

De schulden aan participanten & kredietinstellingen zullen in 2019 wel verder opgelopen zijn.
De bij aankoop vermelde bedragen zijn redelijk in lijn met de bedragen uit de jaarcijfers 2018. De aankoop van Sandd heeft dus € 65mio gekost, de aflossing van de diverse schulden nog eens € 64mio. Totaal € 129mio.

Om de balans van Sandd te vereenvoudigen strepen we debiteuren en liquide middelen (€ 41,5mio) gemakshalve weg tegen Crediteuren, Belastingen e.d. zodat er alleen (immateriële en materiele) vaste activa en het eigen vermogen overblijft.

Dus wat heeft PostNL nu voor die € 129mio gekocht : de aandelen Sandd = EV = de vaste activa (immaterieel en materieel). Om te beginnen : Het EV van Sandd is negatief (minus € 30.982mio) er zijn dus meer schulden dan bezittingen (herwaardering even buiten beschouwing gelaten)
De immateriële en materiele vaste activa betreffen : het OG met een –aanschaf--waarde van ca. € 5mio, Machines ca. € 6mio, Inventaris ca. € 5mio, Wagenpark ca. € 3mio en de grootste post is Goodwill van ca. € 24mio . Totaal ca. € 37mio. Voor PostNL hebben Machines / Inventaris / Wagenpark / Goodwill geen waarde en het OG zal overgeheveld worden naar de panden die men al in de verkoop heeft. Ze kunnen er dus eigenlijk weinig mee. Verkoop zal, afgezien van het OG, bijna niets opbrengen. Het gaat PostNL dus om het postvolume / de klanten van Sandd. Iets anders is er eigenlijk niet.

Na aankoop Sandd zien we de post ”Intangible fixed assets” (goodwill) stijgen van € 208mio ( 31-09-2019) naar € 364mio (31-12-2019). Een stijging van € 158mio. Op 22-10-2019 is Sandd aangekocht (er zijn verder geen aankopen) dus de € 158mio lijkt bijna geheel verband te houden met de aankoop van Sandd. Aan het postvolume / de klanten van Sandd (Goodwill) word dus een waarde toegekend van ca. € 158mio . Hoe men hierop komt is mij onduidelijk maar het jaarverslag geeft enige informatie.
In het jaarverslag blz. 63 (dank xof) wordt aangegeven dat “Intangible fixed assets” met € 30mio (af te schrijven op 16 jaar) steeg als gevolg van opvoeren klantenrelaties Sandd. Verder werd er € 128mio opgevoerd als zijnde goodwill op basis van verwachtte synergiën (kan je hier nu wel of niet op afschrijven > Jannie2 ?).

Ik zal niet zeggen dat bovenstaand overzicht geheel juist is (verre van dat zelfs) maar vast staat wel dat Sandd voor ca. € 158mio aan goodwill in de boeken opgenomen is en dat er € 129mio voor Sandd betaald is. Afschrijvingen op deze goodwill zullen, indien de overname succesvol is, beperkt zijn. Afschrijvingen op vaste activa Sandd zullen eenmalig behoorlijk zijn (ca. € 35mio ?) en dat zien we ook in Q4-2019 / Q1-2020 gebeuren.

De vraag die je nu kan stellen is : hoeveel gaat Sandd opbrengen ? Wat het gekost heeft en wat er gekocht is weten we nu bij benadering.
siruan
0
quote:

rsantego schreef op 7 mei 2020 10:16:

Kijk ook eens naar de cijfers en vooruitzichten van BAM ten opzichte van Post.NL. en kijk dan naar het verschil in daling Soms ontbreekt elke logica
Is wel degelijk logica kijk maar naar de turbo's die eruit gegaan zijn. Het zakt net onder de lichting koers en stijgt daarna weer. Volgende turbo long ligt op 1,28 als het zakt dan tikken ze deze er net uit. Hetzelfde geld omgekeerd met short, volgende is 1,40 ook hier gaat ie niet veel hoger. De banken/brokers spelen dit spel al heel lang.
Fluxx
0
quote:

win some... schreef op 7 mei 2020 08:25:

Uit de Q1 van AholdDelhaize:

At bol.com, the online retail platform in the Benelux included within the Europe segment results, net consumer sales grew by 39.5%. Bol.com's third party sales grew 66% in the quarter with nearly 21,000 merchant partners on the platform.

Dit geeft een verklaring voor de aanhoudende margedruk bij Pakketten. In plaats van rechtstreeks contact met Postnl tegen een relatief hoog tarief, gaan steeds meer webshops met Bol.com als tussenstap verzenden en betalen zo het relatief lage tarief dat Bol.com heeft bedongen.

Deze platformisering van online sales is al een tijd aan de gang en de trend was ook al eerder zichtbaar in Amerika (Amazon). Postnl heeft hier niet op tijd op ingespeeld.

Wat je zegt is maar deels waar. Slechts een handvol merchants verkopen via het magazijn van Bol.com en daarmee de pakketprijzen van Bol.com. Het meerendeel heeft eigen magazijn of extern magazijn. Overigens zijn er genoeg partijen die vergelijkbare pakketprijzen van Bol.com aanbieden (e.g. Sendcloud).

Opzich hoeft dit niet perse slecht te zijn. Want het is simpelweg ook veel efficienter. En kunnen we wellicht op een 4 euro pakketje op deze manier meer verdienen dan een 7 euro pakketje elders. Bol.com print zelf de printbon, scant zelf de producten in, brengt de producten zelf bij het postcentrum.

Als we in Nederland enkele plaatsen hebben vanwaar alle pakketten worden verzonden. Nu nog een kwestie van enkele plaatsen waar alle paketten aankomen (wijkbrievenbussen of goede logistieke mogelijkheden via AH).
siruan
0
Mensen veranderen niet, het gros zal ten alle tijden de pakketten thuis afgeleverd willen hebben.
Gaston Lagaffe
0
quote:

Fluxx schreef op 7 mei 2020 11:17:

[...]
Wat je zegt is maar deels waar. Slechts een handvol merchants verkopen via het magazijn van Bol.com en daarmee de pakketprijzen van Bol.com. Het meerendeel heeft eigen magazijn of extern magazijn. Overigens zijn er genoeg partijen die vergelijkbare pakketprijzen van Bol.com aanbieden (e.g. Sendcloud).

Opzich hoeft dit niet perse slecht te zijn. Want het is simpelweg ook veel efficienter. En kunnen we wellicht op een 4 euro pakketje op deze manier meer verdienen dan een 7 euro pakketje elders. Bol.com print zelf de printbon, scant zelf de producten in, brengt de producten zelf bij het postcentrum.

Als we in Nederland enkele plaatsen hebben vanwaar alle pakketten worden verzonden. Nu nog een kwestie van enkele plaatsen waar alle paketten aankomen (wijkbrievenbussen of goede logistieke mogelijkheden via AH).
Interessante analyse, we kunnen duidelijk aan de (continue) dalende marge bij Parcels zien dat er margedruk is. PostNL wijst (continue) op het negatieve prijs/mix effect (meer grote klanten met lagere marges). De Bol.coms van deze wereld spelen hier een rol in. Hoe ontwikkelt de prijs voor verzending zich eigenlijk ? Enig idee ?
prinszicht
0
quote:

Gaston Lagaffe schreef op 7 mei 2020 10:43:

[...]Hallo xof, Hierbij mijn idee : hoe ziet die overname van Sandd er bij benadering uit ? Precies zullen we het nooit weten, alleen PostNL heeft die informatie. Onderstaande opzet is dan ook zeer grof / onvolledig en mogelijk op delen onjuist.

Overname Sandd :

Bij de overname van Sandd op 22 oktober 2019 ga ik (voorlopig) uit van de onderstaande gegevens (zie o.a. Jaarverslag 2018 Sandd Beheer II BV, is jaarverslag 2019 bekend ?) :
Aankoopbedrag Sandd van ca. € 129mio bestaande uit :
1)- overname aandelenkapitaal = € 65mio
2)- overname schulden aandeelhouders = € 40mio
Subtotaal = € 105mio betaald aan v/d Laar en cs
3)- aflossen schulden banken e.d. = € 24mio
Totaal = € 129mio

In de geconsolideerde jaarcijfers Sandd 2018 zien we o.a. :

Schulden aan participanten (aandeelhouders) = € 29.689mio >> stel € 30mio
Schulden aan kredietinstellingen = € 11.597mio
Langlopende schulden + aflossingen = € 3.555mio (2.947+608)
Totaal kredietinstellingen = € 15.152mio >> stel € 15mio

De schulden aan participanten & kredietinstellingen zullen in 2019 wel verder opgelopen zijn.
De bij aankoop vermelde bedragen zijn redelijk in lijn met de bedragen uit de jaarcijfers 2018. De aankoop van Sandd heeft dus € 65mio gekost, de aflossing van de diverse schulden nog eens € 64mio. Totaal € 129mio.

Om de balans van Sandd te vereenvoudigen strepen we debiteuren en liquide middelen (€ 41,5mio) gemakshalve weg tegen Crediteuren, Belastingen e.d. zodat er alleen (immateriële en materiele) vaste activa en het eigen vermogen overblijft.

Dus wat heeft PostNL nu voor die € 129mio gekocht : de aandelen Sandd = EV = de vaste activa (immaterieel en materieel). Om te beginnen : Het EV van Sandd is negatief (minus € 30.982mio) er zijn dus meer schulden dan bezittingen (herwaardering even buiten beschouwing gelaten)
De immateriële en materiele vaste activa betreffen : het OG met een –aanschaf--waarde van ca. € 5mio, Machines ca. € 6mio, Inventaris ca. € 5mio, Wagenpark ca. € 3mio en de grootste post is Goodwill van ca. € 24mio . Totaal ca. € 37mio. Voor PostNL hebben Machines / Inventaris / Wagenpark / Goodwill geen waarde en het OG zal overgeheveld worden naar de panden die men al in de verkoop heeft. Ze kunnen er dus eigenlijk weinig mee. Verkoop zal, afgezien van het OG, bijna niets opbrengen. Het gaat PostNL dus om het postvolume / de klanten van Sandd. Iets anders is er eigenlijk niet.

Na aankoop Sandd zien we de post ”Intangible fixed assets” (goodwill) stijgen van € 208mio ( 31-09-2019) naar € 364mio (31-12-2019). Een stijging van € 158mio. Op 22-10-2019 is Sandd aangekocht (er zijn verder geen aankopen) dus de € 158mio lijkt bijna geheel verband te houden met de aankoop van Sandd. Aan het postvolume / de klanten van Sandd (Goodwill) word dus een waarde toegekend van ca. € 158mio . Hoe men hierop komt is mij onduidelijk maar het jaarverslag geeft enige informatie.
In het jaarverslag blz. 63 (dank xof) wordt aangegeven dat “Intangible fixed assets” met € 30mio (af te schrijven op 16 jaar) steeg als gevolg van opvoeren klantenrelaties Sandd. Verder werd er € 128mio opgevoerd als zijnde goodwill op basis van verwachtte synergiën (kan je hier nu wel of niet op afschrijven > Jannie2 ?).

Ik zal niet zeggen dat bovenstaand overzicht geheel juist is (verre van dat zelfs) maar vast staat wel dat Sandd voor ca. € 158mio aan goodwill in de boeken opgenomen is en dat er € 129mio voor Sandd betaald is. Afschrijvingen op deze goodwill zullen, indien de overname succesvol is, beperkt zijn. Afschrijvingen op vaste activa Sandd zullen eenmalig behoorlijk zijn (ca. € 35mio ?) en dat zien we ook in Q4-2019 / Q1-2020 gebeuren.

De vraag die je nu kan stellen is : hoeveel gaat Sandd opbrengen ? Wat het gekost heeft en wat er gekocht is weten we nu bij benadering.

Respect! Ik kan het niet verifiëren maar beschouw dit, bij benadering, maar als de waarheid. Echter, zonder opgaaf van cijfers, is het natuurlijk een deceptie. De voornaamste reden is dat herbenoeming HV destijds werd gekoppeld aan haar rol in dit proces. Indirect kwamen we tot de conclusie dat dit dan de klapper moest worden. Echter zijn er te veel offers gebracht om het te bewerkstellligen. De claim reken ik er ook bij.

Deze gegevens, icm het leed internationaal en de NIET 1-malige daling groei volumes Parcels, maakt het dat we in deze piekperiode geen houvast hebben. Al hadden ze vandaag een trading update april gestuurd met wat info over bv. Parcels, ipv te werken met een oude prognose voor heel q2.
geldverdubbelaar
0
quote:

wins schreef op 7 mei 2020 16:43:

De beurs gaat als een dolle
posl nl ook charlie b en pink hebben elk 1 aandeel verkocht
GMMRG
0
quote:

geld verdubbelaar schreef op 7 mei 2020 16:51:

[...]posl nl ook charlie b en pink hebben elk 1 aandeel verkocht
Wat klets jij zo'n hele dag veel onzin zeg.
Van mij mag je ermee stoppen. We kunnen er helemaal niets mee.
Yes we can
0
quote:

UGAZ schreef op 7 mei 2020 17:13:

[...]
Wat klets jij zo'n hele dag veel onzin zeg.
Van mij mag je ermee stoppen. We kunnen er helemaal niets mee.
Hij heeft 200% gelijk, de andere genoemde forumleden voegen nog minder meerwaarde toe aan het forum
GMMRG
0
quote:

Yes we can schreef op 7 mei 2020 17:26:

[...]
Hij gpheeft 110% gelijk, de andere genoemde forumleden voegen nog minder meerwaarde toe aan het forum
Dat kan niet!
1.709 Posts, Pagina: « 1 2 3 4 5 6 ... 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 ... 82 83 84 85 86 » | Laatste
Aantal posts per pagina:  20 50 100 | Omhoog ↑

Meedoen aan de discussie?

Word nu gratis lid of log in met uw e-mailadres en wachtwoord.

Direct naar Forum

Detail

Vertraagd 19 apr 2024 17:35
Koers 1,225
Verschil -0,016 (-1,29%)
Hoog 1,238
Laag 1,212
Volume 1.717.700
Volume gemiddeld 2.245.195
Volume gisteren 2.916.414